Gjest Gjest Skrevet 16. desember 2008 #1 Skrevet 16. desember 2008 Bor hjemme hos foreldrene mine, og bare lurer på hvordan boligmarkedet fungerer. Hvis jeg f eks empel tjente 300 000 i årsslønn, og hadde en egenkapital på 200 000. Hvor mye hadde jeg fått låne? Og hva hvis jeg hadde en kjæreste som også tjente 300 000, og som hadde samme utgangspunktet med egenkapital og som bodde hjemme. Bor i Oslo
Mamma1 Skrevet 16. desember 2008 #2 Skrevet 16. desember 2008 Bor hjemme hos foreldrene mine, og bare lurer på hvordan boligmarkedet fungerer. Hvis jeg f eks empel tjente 300 000 i årsslønn, og hadde en egenkapital på 200 000. Hvor mye hadde jeg fått låne? Og hva hvis jeg hadde en kjæreste som også tjente 300 000, og som hadde samme utgangspunktet med egenkapital og som bodde hjemme. Bor i Oslo I utgangspunktet ville jeg tro du kanskje hadde fått 1.5. Nå tror jeg kanskje de fleste ville lånt deg mindre. Om du hadde samboer ville dere nok fått låne rundt 2-2.5 mill.
Gjest Gjest Skrevet 16. desember 2008 #3 Skrevet 16. desember 2008 Du kan maks få 3 x din bruttoinntekt minus - all gjelden din. Dvs. et lån på kr 900 000 og kanskje i beste fall 1,1 eller 1,2 mill. Minus gjeld.
Mamma1 Skrevet 16. desember 2008 #4 Skrevet 16. desember 2008 Dette med maks 3x inntekt varierer veldig fra bank til bank. Men slik som situasjonen er i dag er det ikke sikkert du ville fått det engang.
Gjest Gjest_lill_* Skrevet 16. desember 2008 #5 Skrevet 16. desember 2008 Du kan maks få 3 x din bruttoinntekt minus - all gjelden din. Dvs. et lån på kr 900 000 og kanskje i beste fall 1,1 eller 1,2 mill. Minus gjeld. Det er mer enn egen bruttoinntekt som spiller inn som faktor. De tre gangene jeg har kjøpt bolig har jeg fått mye mer enn 3*inntekt (og heller aldri hatt problemer med å betale avdrag/renter). Har man f.eks foreldre som vil stille sikring f.eks i ei nedbetalt hytte, hus, tomt etc kan man få mye bedre betingelser. Kan man vise til god spareevne spiller dette også godt inn. På første boliglånet jeg søkte henviste jeg til at jeg hadde leid bolig i 3 år til 7500 kr mnd alltid presis med innbetaling. Da søkte jeg om 100% finansiering på 1,3 mill (nyutdannet og singel). Neste gang viste jeg til aggressiv nedbetalingsevne (betalte mer i avdrag enn hva banken krevde), da søkte samboer og jeg om lån på 2,5 (innenfor 80%). Siste boligkjøp (i år) fikk vi lån på 5 mill uten å vært innom banken en gang (innenfor 60%). Det skal også nevnes at vi begge hadde studielån på ca 250 000 hver og et felles billån...
Nienna83 Skrevet 16. desember 2008 #6 Skrevet 16. desember 2008 De bankene vi nylig har vært i kontakt med sier de fremdeles gjerne låner ut til personer med inntekt og litt egenkapital. Det de har sluttet med er å mellomfinansiere, dvs personer som har bolig, men ønkser å låne penger til ny bolig med forutsetning om at de skal selge sin gamle. Dette er jo selvfølgelig fordi det er svært vanskelig å få solgt den opprinnelige boligen som tidene er nå.
Pjukset Skrevet 16. desember 2008 #7 Skrevet 16. desember 2008 Bor hjemme hos foreldrene mine, og bare lurer på hvordan boligmarkedet fungerer. Hvis jeg f eks empel tjente 300 000 i årsslønn, og hadde en egenkapital på 200 000. Hvor mye hadde jeg fått låne? Og hva hvis jeg hadde en kjæreste som også tjente 300 000, og som hadde samme utgangspunktet med egenkapital og som bodde hjemme. Bor i Oslo Det beste er vel å ta kontakt med banken din og høre hva de kan tilby deg. Slik situasjonen er nå så er det ingen banker som fullfinansierer, og de fleste krever 20% egenkapital ved kjøp av bolig nå (med mindre du har familie som kausjonerer). Den gang jeg tjente 300 000 fikk jeg vel etter mye grining innvilget 1 mill i lån, og hvis du har 200 000 i egenkapital så er det vel det som er realistisk å få slik bankene opererer nå (nå tar jeg utgangspunkt i at du ikke har noen lån ved siden av). Ta kontakt med banken din og hør
Gjest Skya Skrevet 17. desember 2008 #8 Skrevet 17. desember 2008 Tråden er ryddet iht. Kvinneguidens regler. Skya (mod)
Gjest Gjest Skrevet 17. desember 2008 #9 Skrevet 17. desember 2008 Tråden er ryddet iht. Kvinneguidens regler. Skya (mod) HELT UTROLIG! Tro ikke at jeg ikke vet at enkelte griner seg til det de vil ha.
Pjukset Skrevet 17. desember 2008 #10 Skrevet 17. desember 2008 HELT UTROLIG! Tro ikke at jeg ikke vet at enkelte griner seg til det de vil ha. Hvor gammel er du egentlig?
Gjest Gjest Skrevet 17. desember 2008 #11 Skrevet 17. desember 2008 Det er mer enn egen bruttoinntekt som spiller inn som faktor. De tre gangene jeg har kjøpt bolig har jeg fått mye mer enn 3*inntekt (og heller aldri hatt problemer med å betale avdrag/renter). Har man f.eks foreldre som vil stille sikring f.eks i ei nedbetalt hytte, hus, tomt etc kan man få mye bedre betingelser. Kan man vise til god spareevne spiller dette også godt inn. På første boliglånet jeg søkte henviste jeg til at jeg hadde leid bolig i 3 år til 7500 kr mnd alltid presis med innbetaling. Da søkte jeg om 100% finansiering på 1,3 mill (nyutdannet og singel). Neste gang viste jeg til aggressiv nedbetalingsevne (betalte mer i avdrag enn hva banken krevde), da søkte samboer og jeg om lån på 2,5 (innenfor 80%). Siste boligkjøp (i år) fikk vi lån på 5 mill uten å vært innom banken en gang (innenfor 60%). Det skal også nevnes at vi begge hadde studielån på ca 250 000 hver og et felles billån... Høres merkelig ut. Min tante jobber i DnBNOR som finansieringsrådgiver på utlpån til bolig-avdeling og hun sier at de ikke låner ut så mye i forhold til inntekten, og at du maks kan få 3 x din inntekt. I disse tider sier bankene NEI til mange som spør om boliglån!
Gjest Gjest Skrevet 17. desember 2008 #12 Skrevet 17. desember 2008 De bankene vi nylig har vært i kontakt med sier de fremdeles gjerne låner ut til personer med inntekt og litt egenkapital. Førstehjemslån krever ikke egenkapital. Og: mange banker har fremdeles utlånsstopp.
Pjukset Skrevet 17. desember 2008 #13 Skrevet 17. desember 2008 Høres merkelig ut. Min tante jobber i DnBNOR som finansieringsrådgiver på utlpån til bolig-avdeling og hun sier at de ikke låner ut så mye i forhold til inntekten, og at du maks kan få 3 x din inntekt. I disse tider sier bankene NEI til mange som spør om boliglån! Jeg har lån i DnBNOR og har lånt over 3x min inntekt. Jeg rakk å få boliglån innvilget rett før finanskrisen, så jeg ville nok aldri fått de samme betingelsene hvis jeg søkte om lån i dag.
Mamma1 Skrevet 17. desember 2008 #14 Skrevet 17. desember 2008 Dnb nor, har som andre banker, lånt ut som gale før krisen
Pjukset Skrevet 17. desember 2008 #15 Skrevet 17. desember 2008 Dnb nor, har som andre banker, lånt ut som gale før krisen Sant nok, men jeg tror ikke bankene lånte like villig ut i 2008 generellt. Håper dog bankene gjenopptar låneviljen litt, så ikke boligmarkedet kollapser helt.
Alison Skrevet 17. desember 2008 #16 Skrevet 17. desember 2008 Førstehjemslån krever ikke egenkapital. Slik som tidene er nå, har dette forandret seg noe. Det kan fremdeles være mulig å få fullfinansiert, men dette blir vurdert fra kunde til kunde. Mange førstegangskjøpere opplever nå at de må stille med en del egenkapital.
Gjest Gjest_hei_* Skrevet 17. desember 2008 #17 Skrevet 17. desember 2008 Bor hjemme hos foreldrene mine, og bare lurer på hvordan boligmarkedet fungerer. Hvis jeg f eks empel tjente 300 000 i årsslønn, og hadde en egenkapital på 200 000. Hvor mye hadde jeg fått låne? Og hva hvis jeg hadde en kjæreste som også tjente 300 000, og som hadde samme utgangspunktet med egenkapital og som bodde hjemme. Bor i Oslo Tror i begge senarioene at 2 mill er umulig for deg/dere. Vi har en felles inntekt på 800 000 kr, har snakket løst med banken og de vil ikke låne oss mer enn 2.3 mill. Dette var dersom vi ikke hadde andre lån. Nå har vi begge studielån så vi få ikke låne 2 mill, dette på tross av at vi begge jobber i det offentlige (meget sikre jobber).
Gjest Gjest_lill_* Skrevet 17. desember 2008 #18 Skrevet 17. desember 2008 Høres merkelig ut. Min tante jobber i DnBNOR som finansieringsrådgiver på utlpån til bolig-avdeling og hun sier at de ikke låner ut så mye i forhold til inntekten, og at du maks kan få 3 x din inntekt. I disse tider sier bankene NEI til mange som spør om boliglån! Nå har ikke vi hatt lån i dnb noen gang, men morsomt at du nevner dem. For når vennene våre skulle søke lån (med mye dårligere lønninger og egenkap) skilte dnb seg ut for å være de mest slepphendte mtp hvor mye lån de kunne få... Dette var dog for 1,5 år siden...men likevel...
starfox Skrevet 17. desember 2008 #19 Skrevet 17. desember 2008 merker at det er veldig vanskelig å få fullfinansiert boliglån nå, dvs 100%/førstehjemslån. bankene krever 10-20% egenkapital, jeg antar det er fordi boligprisene kan synke og hvis du kjøper en leilighet 100% finansiert til 2 mill og verdien synker så løper banken en enorm risiko. nå er det jo på sikt, sikkert at verdien på boligen stiger men det teller ikke inn i beregningen. for du kan jo finn på å selge og hvis du da står uten bolig men med restgjeld til banken så sliter du. det er veldig synd for alle unge som skal etablere seg nå, for selv om prisene er gode så sitter ikke lånene løst akuratt, og jeg tror ikke det blir så mye bedre fremover. så det gjelder å spare opp egenkapital folkens.
Mamma1 Skrevet 17. desember 2008 #20 Skrevet 17. desember 2008 I mai 2008 skulle vi få låne inntil 2mill i en sparebank. Vi har en samlet inntekt på ca 600 000 (viss jeg jobber fult, noe jeg ikke gjorde, hadde utbetalt ca 14000 i mnd) I tillegg hadde jeg studielån på ca 300 000.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå