Haris Pilton Skrevet 16. desember 2008 #1 Skrevet 16. desember 2008 Jeg aner ikke hvilken kategori jeg skal skrive dette under så det ble Generell Debatt... Dersom en bestefar misbruker sitt barnebarn seksuelt, er det noe å gjøre med det erstatningsmessig når han er død? Er det noe som helst å gjøre med det eller må man bare klare seg selv med de økonomiske ettervirkningene noe sånn kan ha?
Alice Ayres Skrevet 16. desember 2008 #2 Skrevet 16. desember 2008 Du kan få noe som kalles voldsoffererstatning. Ta kontakt med en advokat. Denne vil hjelpe deg med søknad.
Haris Pilton Skrevet 16. desember 2008 Forfatter #3 Skrevet 16. desember 2008 (endret) Du kan få noe som kalles voldsoffererstatning. Ta kontakt med en advokat. Denne vil hjelpe deg med søknad. Jeg har lest litt om det nå, men er det ikke personen som gjorde overgrepet som skal betale dette? Endret 16. desember 2008 av Haris Pilton
Gjest nextlife Skrevet 16. desember 2008 #4 Skrevet 16. desember 2008 Men er det ikke personen som gjorde overgrepet som skal betale dette? Staten betaler, og krever evt. beløpet tilbake hos overgriperen. Dette er for at alle voldsoffer skal ha lik rett påp erstatning, uavhengig av overgriperens situasjon og økonomi.
Haris Pilton Skrevet 16. desember 2008 Forfatter #5 Skrevet 16. desember 2008 Staten betaler, og krever evt. beløpet tilbake hos overgriperen. Dette er for at alle voldsoffer skal ha lik rett påp erstatning, uavhengig av overgriperens situasjon og økonomi. når overgriperens situasjon er at han er død gjør det muligens saken litt mer vrien... heh-heh.. jeg har skrevet en email til voldsoffererstatning-folka. hmm, skummelt og rart. har alltid lurt litt på dette.
Haris Pilton Skrevet 16. desember 2008 Forfatter #6 Skrevet 16. desember 2008 Du kan få noe som kalles voldsoffererstatning. Ta kontakt med en advokat. Denne vil hjelpe deg med søknad. Koster ikke advokat en del penger? og hvis jeg ikke får det "godkjent" sitter jeg jo bare med enda mer utgifter.
Haris Pilton Skrevet 16. desember 2008 Forfatter #7 Skrevet 16. desember 2008 Hovedinnlegget var kanskje litt lite utfyllende... så jeg kan jo forklare situasjonen litt. Han døde i fjor, og når han levde var det aldri noe alternativ å anmelde ham av flere grunner. Jeg hadde rett og slett ikke klart det, veldig mye med tanke på resten av familien. Det høres muligens både teit og griskt ut, men etter at han døde har jeg angret litt på at jeg ikke krevde noen som helst form for kompensasjon når han fortsatt var her, selv om ingen pengesum kan gjøre noe som helst godt igjen. Men nå sitter jeg her, langtidssykemeldt, fysisk og psykisk utkjørt. Jeg har slitt siden jeg var 15 år (det var da jeg begynte å skjønne alvoret i alt), vært hos psykolog osv. Nå har jeg ME, noe som ikke nødvendigvis har noen som helst sammenheng med det som har skjedd, men jeg vet at det i hvert fall ikke er noen god kombinasjon å måtte jobbe med det psykiske etter at det har skjedd mens jeg har en sykdom hvor stress slår hardt ut på kroppen. Jeg har tilgitt ham, men kjenner jeg er sint. Jeg klandrer ham for mye av situasjonen min om dagene. Det er ikke hans feil at jeg har ME, men han har gjort de siste 6 årene mine vanskelige. Tankene trykker meg ned når jeg prøver å komme meg opp fra dritten. En erstatningssum ville ikke "fikset meg" men når jeg leser om saker der incestofre får erstatning, tenker jeg jo at det skulle søren jeg også hatt, jeg som må snu på hver krone for tiden. Så, konsekvensene av det som har skjedd er jo litt diffuse. Jeg kan jo ikke si at jeg har tapt noe penger på at det skjedde ettersom jeg ikke kan dokumentere noen direkte sammenheng mellom det og helsa mi de siste årene, selv om jeg ser at det er en direkte sammenheng. Jeg vil bare ha...erstatning...? noe, liksom? noe som sier at "det som skjedde var ikke greit, her har du noe tilbake" hvor grisk høres jeg ut nå på en skala fra 1 til 2?
Vera Vinge Skrevet 16. desember 2008 #8 Skrevet 16. desember 2008 Jeg syns ikke du høres grisk ut, og jeg kan godt forstå at du ønsker erstatning når du føler at han har mye av skylden for hvordan du har det i dag. Jeg vet ikke mye om dette, men det kreves hvertfall ikke så strenge bevis som i en straffesak. Jeg vet om flere som ikke har fått saken mot overgriper gjennom i retten, men som har fått erstatning. Nå husker jeg ikke helt hvordan dette er, men jeg mener å erindre at det er en magisk 200 000 kroners grense. Eller tar jeg feil? At det er en minste standardsats om man får kravet igjennom? Jeg mener å ha hørt at flere har fått akkurat det beløpet. Og at en jeg hørte om, hadde fått beskjed om at hun kunne fått et høyere beløp dersom saken ikke var foreldet eller noe. Jeg kjenner jeg bever meg på tynn is her, så fint hvis noen med mer peiling kan fylle ut.
Gjest nextlife Skrevet 16. desember 2008 #9 Skrevet 16. desember 2008 når overgriperens situasjon er at han er død gjør det muligens saken litt mer vrien... heh-heh.. Dersom du fyller kriteriene for erstatning er det ikke av betydning at gjerningsmannen er død.
Vera Vinge Skrevet 16. desember 2008 #10 Skrevet 16. desember 2008 (endret) Det var nok dette jeg tenkte på i innlegget mitt over: For handlinger som har skjedd fra og med 01.07.01, er erstatningen begrenset oppad til 20 ganger folketrygdens grunnbeløp. Beløpsbegrensningen for saker som behandles etter forskriften, er kr 200 000 pr. skadetilfelle for skader som er påført i tidsrommet 01.01.94 til 30.06.01, og kr 150 000 pr. skadetilfelle for skader som er påført i tidsrommet 01.01.75 til 31.12.93. Det handler selvsagt om en maksgrense avhengig av når handlingene fant sted, og ikke et minstebeløp, slik jeg feilaktig skrev. Her står det forresten mer. Nederst på siden er det også linket til en gratis støttetelefon. Kanskje det kunne være en idé å ringe dit for å få råd angående din situasjon? Endret 16. desember 2008 av Vera Vinge
Frey Skrevet 16. desember 2008 #11 Skrevet 16. desember 2008 På deres hjemmeside står også følgende: " Hva må du gjøre for å kunne få erstatning? Beskrivelse av saksgangen i straffesaker finner du i brosjyren Fra anmeldelse til dom. Først må saken anmeldes til politiet med begjæring om straff. Dette må skje uten unødig opphold, hvilket normalt vil si innen en uke etter at forholdet fant sted. Å være i kontakt med politiet er ikke tilstrekkelig. Denne bestemmelsen håndheves strengt. I tilfeller hvor skadevolder er domfelt, eller skadelidte står i et avhengighetsforhold til skadevolder, eller er umyndig, kan vilkåret fravikes."
Haris Pilton Skrevet 16. desember 2008 Forfatter #12 Skrevet 16. desember 2008 På deres hjemmeside står også følgende: " Hva må du gjøre for å kunne få erstatning? Beskrivelse av saksgangen i straffesaker finner du i brosjyren Fra anmeldelse til dom. Først må saken anmeldes til politiet med begjæring om straff. Dette må skje uten unødig opphold, hvilket normalt vil si innen en uke etter at forholdet fant sted. Å være i kontakt med politiet er ikke tilstrekkelig. Denne bestemmelsen håndheves strengt. I tilfeller hvor skadevolder er domfelt, eller skadelidte står i et avhengighetsforhold til skadevolder, eller er umyndig, kan vilkåret fravikes." Det kommer til å bli rart å gå til politiet. "eh, hei. jeg vil anmelde en person for incest. men han er død altså."
Haris Pilton Skrevet 16. desember 2008 Forfatter #13 Skrevet 16. desember 2008 Dersom du fyller kriteriene for erstatning er det ikke av betydning at gjerningsmannen er død. Er du sikker? Vet du om noen tilfeller tilsvarende min der noen har fått erstatning?
Haris Pilton Skrevet 17. desember 2008 Forfatter #14 Skrevet 17. desember 2008 Jeg fant utav det... har fikset avtale med rådgivningskontoret for kriminalitetsofre. Stort skritt, blir spennende å se hva som skjer framover, det ser ut som om ting skal gå i orden.
Gjest Gjest Skrevet 17. desember 2008 #15 Skrevet 17. desember 2008 Lykke til, og jeg ønsker deg alt godt!
Gjest Gjest Skrevet 17. desember 2008 #16 Skrevet 17. desember 2008 Er du sikker? Vet du om noen tilfeller tilsvarende min der noen har fått erstatning? Hei! Jeg fikk voldsoffererstatning fordi jeg ble mishandlet. Jeg fikk 60 000 i oppreisning og 15 000 som dekket utgifter til behandling. Det tar ganske lang tid. Det skal ikke ta mer enn 3 mnd, men hvis jeg husker rett tok saken min 9 mnd å behandle. Lykke til!
Gjest nextlife Skrevet 17. desember 2008 #17 Skrevet 17. desember 2008 Jeg fant utav det... har fikset avtale med rådgivningskontoret for kriminalitetsofre. Stort skritt, blir spennende å se hva som skjer framover, det ser ut som om ting skal gå i orden. Jeg vet om et tilfelle som er samenlignbart, om ikke helt likt. Uansett, fint å se at du har funnet ut av det, ønsker deg lykke til i prosessen.
Haris Pilton Skrevet 17. desember 2008 Forfatter #18 Skrevet 17. desember 2008 (endret) Kan jeg spørre dere om hva som er "normalt" å bruke oppreisningspengene på? Penger man får for å dekke medisinske utgifter og sånn skjønner jeg jo. Men dersom jeg får en sum utover dette kan jeg ikke helt forstå hva jeg skal bruke dem på. Jeg føler jo på en måte at å få penger pga det som har skjedd blir nesten som å få en "belønning" for at jeg holdt ut. Lønn for å ha gjort en vanskelig jobb, liksom. Skitne penger. Jeg har jo tenkt på BSU, men vil ikke bo i et hus som jeg har delvis "fortjent" pga overgrepene. Jeg har jo svært lite å rutte med i måneden så jeg har tenkt på å fordele det utover månedene framover, men da får jeg i hvert fall følelsen av å få lønn for "arbeidet". Jeg pleide å få barbiedukker og andre belønninger/bestikkelser av bestefar, har kanskje noe med det å gjøre. Eller er det normalt å tenke sånn? Du som fikk 60 000kr, for eksempel, hva brukte du dem på? Endret 17. desember 2008 av Haris Pilton
Gjest Sativa Skrevet 17. desember 2008 #19 Skrevet 17. desember 2008 Gi pengene til en god sak, hvis du får noen da.
Haris Pilton Skrevet 17. desember 2008 Forfatter #20 Skrevet 17. desember 2008 Gi pengene til en god sak, hvis du får noen da. ja, har tenkt tanken.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå