karamella Skrevet 16. desember 2008 #1 Skrevet 16. desember 2008 Ja... helt utrolig spør du meg... Men altså... Helt siden 7.uke har jeg kjent smerter mellom korsryggen og rumpen. Det kjentes først ut som knivstikk når jeg hadde gått lenge, eller gikk i trapper... Men etter hvert har smerten blitt verre og verre.... Nå når jeg har gått en halv time-time hjemme i mitt eget hus... har jeg så vondt at jeg klarer ikke stå, gå, sitte... kun ligge hjelper... Men det får nå være måte på også hvor mye tid jeg må tilbringe på sofaen... Det hører med til historien at jeg har skjev rygg og skjeve hofter.. Har bestilt legetime... Er det noen som har opplevd lignenge? Eller noen som har gode råd for bekkenplager..?? Ser ikke akkurat for meg å ligge resten av svangerskapet...
Gjest Pysepus Skrevet 16. desember 2008 #2 Skrevet 16. desember 2008 Jeg har ikke opplevd det selv, men hadde ei venninne som fikk vondt så tidlig. Hun gikk til kiropraktor (der kan du bestille time og få refundert fra folketrygden eller hva det nå heter uten å ha henvisning fra lege!), ellers vil jeg anbefale manuellterapeut hvis det er det der du bor!! Kan jo være de kan hjelpe deg litt iallfall!!
karamella Skrevet 16. desember 2008 Forfatter #3 Skrevet 16. desember 2008 Takk for svar!!! Ja, håper jeg får henvisning fra legen... Kiropraktor har jeg prøvd tidligere ( i forb. med skjeve hofter og det hjalp ikke akkurat noe særlig da .... Men Manellterapaut har jeg fått god behandling fra... Men er redd det blit bare smertelindring og ikke noe fremskritt.... Men er villig til å prøve alt... Noen som vet om akupunktur hjelper??
Pludre Skrevet 16. desember 2008 #4 Skrevet 16. desember 2008 Takk for svar!!! Ja, håper jeg får henvisning fra legen... Kiropraktor har jeg prøvd tidligere ( i forb. med skjeve hofter og det hjalp ikke akkurat noe særlig da .... Men Manellterapaut har jeg fått god behandling fra... Men er redd det blit bare smertelindring og ikke noe fremskritt.... Men er villig til å prøve alt... Noen som vet om akupunktur hjelper?? Heisann Jeg er ikke gravid nå, men har hatt bekknløsning/låsning i alle svangerskapene. Det jeg har hatt mest nytte av er kiropraktor og akupunktur. Men er usikker på om de gir akupunktur til gravide ?? Jeg går til behandling nå for bekkenlåsning og skjevhet i bekkenet, og det er helt utrolig hvordan kombinasjonen akupunktur og kiropraktikk hjelper. Har aldri vært så bra som nå Under det verste svangerskapet mitt kjente jeg antydning til bekkenløsning allerede i uke 5 !! Ja, det er helt sant, kjente igjen smertene fra gangen før, og da gikk jeg til fysioterapaut, det hjalp bare der og da, var ikke varig. Jeg ville sjekket ang akupunktur, kanskje du kan få hjelp av det også Håper du slipper å bli verre i alle fall, jeg måtte til med krykker og fikk handicapbevis på bilen, klarte knapt å gå..... Lykke til !!
tingeling Skrevet 16. desember 2008 #5 Skrevet 16. desember 2008 Hvis du bor i oslo kan jeg tipse deg om en super kiropraktor som gjør underverker når det gjelder bekkenløsning. Send meg i tilfelle en PM.
Gjest ¤bella¤ Skrevet 16. desember 2008 #6 Skrevet 16. desember 2008 Jeg fikk konstantert bekkenløsning i uke 6. Har vel egentlig holdt det ganske stabilt, med fysio to ganger i uken, samt akupunktur en gang i uken. MEN har de siste to ukene blitt værre, så nå skal jeg begynne med individuell behandling hos fysio ved siden av gruppetreningen. Ingen av delene har gjort meg bra. Til fysio går jeg for å stabiliser bekkenet, og for p styrke bekkenet til etter fødsel.
Gjest Gjest Skrevet 17. desember 2008 #7 Skrevet 17. desember 2008 Jeg hadde og store problemer når jeg gikk med første. Kunne ikke gå for lenge. Fikk kjøpt meg Birkenstock sko og det forandret resten av mitt svangerskap. Kunne jo begynne å gjøre rent hele leiligheten på en gang igjen... var helt herlig. Ikke sikkert det funker for deg, men er verdt ett forsøk. Jeg anbefaler alle som er gravide å ha ett par skikkelige helsesko å gå å trø i. Skal snart ut å kjøpe ett par selv, da tredjemann er på vei :-) Lykke til i alle fall.
Gjest ¤bella¤ Skrevet 17. desember 2008 #8 Skrevet 17. desember 2008 Jeg hadde og store problemer når jeg gikk med første. Kunne ikke gå for lenge. Fikk kjøpt meg Birkenstock sko og det forandret resten av mitt svangerskap. Kunne jo begynne å gjøre rent hele leiligheten på en gang igjen... var helt herlig. Ikke sikkert det funker for deg, men er verdt ett forsøk. Jeg anbefaler alle som er gravide å ha ett par skikkelige helsesko å gå å trø i. Skal snart ut å kjøpe ett par selv, da tredjemann er på vei :-) Lykke til i alle fall. Hadde jeg enda kunne gått rundt hadde det nok hjulpet;) Ikke for det har veldig gode sko, men nå som det er så glatt og mye snø ute funker kun skikkelige vntersko.
Gjest *lucky* Skrevet 17. desember 2008 #9 Skrevet 17. desember 2008 Bruk brodder når du skal ut. Legg en plastpose i bilsetet så du får svingt begge beina lett ut og inn av setet samtidig. Ha også et silkelaken i senga slik at du lett kan gli ut når du skal stå opp. Prøv å hold deg unna handlevogner på butikken, det var det værste jeg kunne gjøre når jeg hadde bekkenløsning. Det finnes visst også en type belte du kan bruke til å ha rundt bekkenet for å lindre smerte, jeg har ikke prøvd dette selv. Har du mulighet så meld deg på trening i vann for gravide. Jeg brukte en yogaball hjemme til å gjøre øvelser med som lindret veldig, fikk veiledning av fysioterapaut. Ta det rolig og lytt til kroppen din så får jeg håpe det hjelper med behandling:) For min del gikk bekkenløsningen over et par mnd etter fødsel, får håpe det gjelder deg også!
Minni-Mus Skrevet 17. desember 2008 #10 Skrevet 17. desember 2008 I mitt første svangesrkap fikk jeg bekkenløsning i ca mnd 7-8. Da jeg ble gravid på nytt fikk jeg tegnene tilbake kjempefort, sklik som deg, For ikek til legen før i uke 14 og fikk konstantert bekkenløsning og begynnte til fysioterapaut. Er i gruppetrening 2ganger i uka på sånn terapi master. Det forebygger og man bygger seg opp, anbefales veldig. Jeg er ikke smertefri og noen dager føler jeg meg sengeliggende, sel vom man presser seg opp. Men man må vel bare ta forhåndsregler, ta livet litt med ro, knipe knipe og knipe og trene forebyggende!!!
shi Skrevet 17. desember 2008 #11 Skrevet 17. desember 2008 Bekkenbelte, manuellterapeut/osteopat, bassengtrening for bekkenløsning, masaisko, sitt om du kan sitte, ligg om du kan ligge, IKKE støvsug, vaskegulv, bære tungt helst ikke mer enn en kilo om du ikke vet hva som er "tungt", hvil så ofte du kan og få sykemelding om du ikke har fått det enda. La mannen ta husarbeidet. Ligg/sov med pute mellom knærne. Knip, knip og knip litt til. Annen bekkentrening og trening av kjernemuskulatur. Og husk på å lytte til kroppen din, sier den litt ubehag så IKKE press deg videre, det blir bare værre og ikke bedre. Du kan ikke bli kurert for bekkenløsning før ungen er ute, men tingene over kan hjelpe og lindre smertene litt. Er det bekkenlåsning inne i bildet så er dette noe som manuell terapeut/osteopat/kiropraktor kan få løsnet og da blir det mye bedre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå