Gå til innhold

Kanadagås!


kitekatt

Anbefalte innlegg

Og hvordan tilbereder man denne best? Tilbehør?

En kamerat har tilbudt seg å ta med kanadagåsen som han har i fryseren på nyttårsaften...ingen av oss har smakt dette, så håpe på litt tips og veiledning her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kjenner flere som skyter store mengder canadagås hvert år (Enkelte steder opptrer de i så store mengder at de betraktes som skadedyr), men jeg kjenner ingen som bruker dem til mat. Det er vel noen som har forsøkt å spise dem, men det påstås at de ikke smaker særlig godt (Distinkt "transmak"). Jeg ser ikke bort fra at du vil finne dem som påstår at det er en delikatesse (Råttent haikjøtt er også det i følge noen...), men personlig ville jeg nok ikke ha satset på canadagås nyttårsaften!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri spist kanadagås selv, men tatt i betraktning at man får nærmere 200 000 treff på oppskrifter hvis man googler, så kan det umulig smake så ille.... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri spist kanadagås selv, men tatt i betraktning at man får nærmere 200 000 treff på oppskrifter hvis man googler, så kan det umulig smake så ille.... ;)

Jeg får godt over 10.000 treff på hai også! :ler: Ved nærmere ettertanke så er det vel svært lite fugl med tilknytning til salt- og/eller ferskvann som er vanlig å spise i vår del av verden lenger nettopp fordi det ikke smaker særlig godt. (Joda, jeg vet at man bedriver andejakt, men jeg tror ikke det først og fremst er for kjøttets skyld...).

Oppdrettet and og gås blir noe helt annet fordi de har spist en helt annen type fôr en fugler i vill tilstand.

Canadagås lar seg helt sikkert spise, men det jeg mener er vel egentlig at jeg ikke ville ha tilbredt det som middag på nyttårsaften i den tro at det nødvendigvis er en delikatesse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elastica
Ved nærmere ettertanke så er det vel svært lite fugl med tilknytning til salt- og/eller ferskvann som er vanlig å spise i vår del av verden lenger nettopp fordi det ikke smaker særlig godt. (Joda, jeg vet at man bedriver andejakt, men jeg tror ikke det først og fremst er for kjøttets skyld...).

Oppdrettet and og gås blir noe helt annet fordi de har spist en helt annen type fôr en fugler i vill tilstand.

En så fornærmende karakteristikk av vår beste matfugl kan ikke stå uimotsagt. Gressender - dvs i Norge hovedsakelig stokkand, brunnakke og krikkand - er en delikatesse. I tillegg til et usedvanlig mørt og delikat kjøtt, er de kledd med det mest velsmakende fettet i dyreverdenen. Tamme ender smaker godt, men villender er spise for guder. Det blir som å sammenlikne slapp, oppigmentert husdyrlaks fra tilbudsdisken med villfisk. Her i huset fortæres minst førti villender i året, og jeg kan love at samtlige gjør seg bedre på tallerkenen enn en flyveudyktig burfugl oppfostret på kraftfôr. Dersom du har fått servert ender som ikke smakte godt, er det høyst sannsynlig fordi kokken har overstekt dem som en hvilkensomhelst Mega-kylling. Da blir det møre og takknemlige kjøttet forvandlet til noe grått, seigt og leveraktig. Fryktelig. Som å drikke Bollinger etter femten tyrkershots på nyttårsaften - perler for svin.

Hverken gressender eller gjess spiser fisk, så det er overhodet ingen transmak på kjøttet. Med laksender, ærfugl, skarv og andre fiskespisende fugler får man transmak dersom viltet ikke behandles riktig. (Noe som forøvrig ikke er noe problem å gjøre). Ender er spennende å jakte på, men i likhet med alle andre andejegere jeg kjenner mener jeg kjøttet er vel så viktig som jakten. Jeg er enig i at villand ikke er vanlig å servere i Norge, men det er fordi det ikke er noe kommersielt produkt. De endene som skytes, blir nok stort sett fortært med velbehag av jegeren selv og hans nærmeste.

Jeg kjenner flere som skyter store mengder canadagås hvert år (Enkelte steder opptrer de i så store mengder at de betraktes som skadedyr), men jeg kjenner ingen som bruker dem til mat. Det er vel noen som har forsøkt å spise dem, men det påstås at de ikke smaker særlig godt (Distinkt "transmak"). Jeg ser ikke bort fra at du vil finne dem som påstår at det er en delikatesse (Råttent haikjøtt er også det i følge noen...), men personlig ville jeg nok ikke ha satset på canadagås nyttårsaften!

Gjess smaker også godt, om enn ikke like delikat som ender. De er grovere i kjøttet, har mindre fettlag og kan være seigere, spesielt om de er gamle. Jeg har tilberedt den mye mindre kortnebbgåsen flere ganger, med litt blandet resultat. Canadagås har jeg aldri forsøkt, men de jeg kjenner som har spist den rapporterer om en fugl som er vanskelig å tilberede. Det kan, med litt innsats (og forutsatt en riktig mørnet fugl) gjøres å få en god middag ut av en canadagås, men jeg ville personlig neppe servert en slik til så mange personer uten å ha prøvd å servere en tidligere. Nyttårsaften er litt for høytidelig for eksperimentering, og det er kjedelig både for deg og gjestene om middagen blir mislykket. Vil du likevel ta sjansen, anbefaler jeg å partere fuglen og steke delene hver for seg. Kok kraft på skroget til saus, og pass på å ikke oversteke kjøttet. En sikker måte å få rett temperetaur i kjøttet er sous vide. Ellers finnes det mengder av oppskrifter på nettet. Lykke til :-)

Elasticas ektemann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære Elasticas ektemann ;)!

Jeg er ikke uenig med deg, men jeg har svart i et forum som er tilgjengelig for den allmenne hop og i en tråd hvor det er snakk om en "canadagås en bekjent har i fryseren". Du omtaler dessuten også minst to fuglearter som har liten eller ingen utbredelse her jeg bor og som jeg følgelig heller ikke har spist. (Det jeg imidlertid har spist utallige ganger er skogsfugl som f.eks. tiur, rype, rugde og orrhane og der opplever jeg den forskjellen du beskriver m.h.p. smak og mørning og da er det som regel fordi de a) ikke har "hengt" lenge nok evt. hengt for lenge eller b) er for hardt stekt evt. en kombinasjon).

Forresten vet jeg godt at gressender ikke spiser fisk... En av de endene jeg faktisk har spist var en jeg fulgte fra den hakket seg ut av egget. Årsaken til at jeg skriver "transmak" er at fett fra fugl smaker litt som harskt fiskefett når fuglen ikke er riktig behandlet før/under tilbredning og følgelig ikke har ikke beskrivelsen egentlig noe med fuglens kosthold å gjøre. Velbehaget de forskjellige viltartene fortæres/har blitt fortært med synes jeg for øvrig å huske har vært skiftende :sprettoy: ... (Spør du meg om rådyr er en delikatesse, så er svaret vel egenlig ikke bekreftende. Stort sett for magert, tørt og smakløst :ler: ...).

Mulig jeg er sær, men jeg er oppvokst med å spise det meste som kan skytes. Jeg har, som deg, hele veien vært vant til at det har vært fokus på at kjøttet skal behandles riktig, men du skal nok fremdeles legge deg mer enn i selen før jeg finner på å spise rype! :ler:

Konklusjonen må være at vi er enige om det meste, deriblant at candagåsen som er nevnt i trådstarters innlegg neppe er egnet som nyttårsmiddag med mindre den har flere liv og kan prøvestekes/-spises en eller annen gang i romjulen. Selvgjort er ikke alltid velgjort!

For øvrig er Bollinger bedre på tirsdager enn på Nyttårsaften :nigo:

Endret av Leo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...