Morgause Skrevet 16. desember 2008 #1 Del Skrevet 16. desember 2008 Jeg satt og tenkte her om dagen om en dokumenter jeg så på TV for ganske mange år siden. Det handlet om to britiske søstre som opprinnelig var fra et sted i midtøsten, men som nå levde sammen med moren i England. Faren kidnappet de tilbake til midtøsten og giftet de bort. Jeg tror begge to fikk barn med ektemennene sine, men den ene klarte å flykte tilbake til England. Søsteren hennes ble derimot igjen. Dokumentaren handlet om hennes kamp for å redde søsteren sin. Jeg husker spesielt en episode hvor hun fikk lov av ektemannen til å besøke søsteren. Da var hun forferdelig tynn og tennene hadde omtrent råtnet vekk. Jeg har prøvd iherdig å finne informasjon om hva som har skjedd med de begge i ettertid, men det er håpløst uten et navn eller noe lignende. Noen som husker? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Cecilie_* Skrevet 16. desember 2008 #2 Del Skrevet 16. desember 2008 Jeg satt og tenkte her om dagen om en dokumenter jeg så på TV for ganske mange år siden. Det handlet om to britiske søstre som opprinnelig var fra et sted i midtøsten, men som nå levde sammen med moren i England. Faren kidnappet de tilbake til midtøsten og giftet de bort. Jeg tror begge to fikk barn med ektemennene sine, men den ene klarte å flykte tilbake til England. Søsteren hennes ble derimot igjen. Dokumentaren handlet om hennes kamp for å redde søsteren sin. Jeg husker spesielt en episode hvor hun fikk lov av ektemannen til å besøke søsteren. Da var hun forferdelig tynn og tennene hadde omtrent råtnet vekk. Jeg har prøvd iherdig å finne informasjon om hva som har skjedd med de begge i ettertid, men det er håpløst uten et navn eller noe lignende. Noen som husker? Jeg tror du tenker på Zana Muhsen og hennes søster Nadia. Et raskt søk på "Google" gir mange treff. Zana Muhsen skrev jo boka "Solgt" om hvordan hele historien begynte.Da hun senere kom seg ut av Yemen,måtte hun la sønnen sin bli igjen hos svigerfamilien. Tilbake i England skrev hun boka "Et løfte til Nadia".Jeg har lest begge bøkene og de er oversatt til norsk.Utrolig sterk historie.Det ble også laget en egen nettside hvor man kunne tenne et virituelt lys for Nadia,men husker ikke nettadressen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Cecilie_* Skrevet 16. desember 2008 #3 Del Skrevet 16. desember 2008 Her er nettsiden: http://membres.lycos.fr/nadia1/A-nadial.htm Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest _Leela_ Skrevet 16. desember 2008 #4 Del Skrevet 16. desember 2008 Husker jeg leste bøkene til Zana Muhsen, lurer også litt på hvordan jeg gikk. Fant en artikkel fra Guardian, men om hun sier sannheten der er vanskelig å si. Guardian artikkel Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Morgause Skrevet 16. desember 2008 Forfatter #5 Del Skrevet 16. desember 2008 (endret) Tusen takk, det var akkurat det jeg lette etter. Jeg har litt vanskelig for å akseptere det som står i artikkelen, men det er jo ikke mulig å vite hva som er sannheten. Det er jo uansett en trist historie. Hvis de aldri hadde blitt bortført, så hadde nok livene deres vært ganske annerledes i dag. Endret 16. desember 2008 av Morgause Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Christabelle Skrevet 7. mars 2009 #6 Del Skrevet 7. mars 2009 Nadia Muhsen er tilbake i England (hun kom hjem i 2003) sammen med barna (4 sønner og 2 døtre), og "mannen" Mohammed. Marcus, sønnen til Zana, er også i England, og de ble kjent på nytt Nadia er fortsatt kontrollert av mannen og faren, og får ha minimal kontakt med resten av familien. Don't ask me how. Artiklene som er skrevet om at Nadia er lykkelig i Yemen osv. er selvsagt ikke sant! Jeg fant en artikkel i tre deler i Yemen Times fra år 2000, og visste ikke om jeg skulle le eller grine.. http://www.yementimes.com/00/iss05/report.htm http://www.yementimes.com/00/iss06/report.htm http://www.yementimes.com/00/iss07/view.htm Jeg har ikke ord; kanskje noen andre kan beskrive artiklene bedre? Objektiv journalistikk er i hvert fall ikke en av dem. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest marie1981 Skrevet 1. april 2009 #7 Del Skrevet 1. april 2009 Ble akkurat ferdig med boken "Solgt", og startet med en gang googlingen for å prøve å finne ut hvordan det gikk med søstrene i ettertid! Er virkelig Nadia tilbake i England?? Nå ble nattesøvnen min reddet!!! En utrolig sterk bok å lese.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 1. april 2009 #8 Del Skrevet 1. april 2009 Nadia Muhsen er tilbake i England (hun kom hjem i 2003) sammen med barna (4 sønner og 2 døtre), og "mannen" Mohammed. Marcus, sønnen til Zana, er også i England, og de ble kjent på nytt Nadia er fortsatt kontrollert av mannen og faren, og får ha minimal kontakt med resten av familien. Don't ask me how. Artiklene som er skrevet om at Nadia er lykkelig i Yemen osv. er selvsagt ikke sant! Jeg fant en artikkel i tre deler i Yemen Times fra år 2000, og visste ikke om jeg skulle le eller grine.. http://www.yementimes.com/00/iss05/report.htm http://www.yementimes.com/00/iss06/report.htm http://www.yementimes.com/00/iss07/view.htm Jeg har ikke ord; kanskje noen andre kan beskrive artiklene bedre? Objektiv journalistikk er i hvert fall ikke en av dem. Jeg har lest begge bøkene og den artikkelen hvor nadia sier hun er frivillig i Jemen. Hvordan vet du at Nadia er tilbake i London nå? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 1. april 2009 #9 Del Skrevet 1. april 2009 Nadia Muhsen er tilbake i England (hun kom hjem i 2003) sammen med barna (4 sønner og 2 døtre), og "mannen" Mohammed. Marcus, sønnen til Zana, er også i England, og de ble kjent på nytt Nadia er fortsatt kontrollert av mannen og faren, og får ha minimal kontakt med resten av familien. Don't ask me how. Artiklene som er skrevet om at Nadia er lykkelig i Yemen osv. er selvsagt ikke sant! Jeg fant en artikkel i tre deler i Yemen Times fra år 2000, og visste ikke om jeg skulle le eller grine.. http://www.yementimes.com/00/iss05/report.htm http://www.yementimes.com/00/iss06/report.htm http://www.yementimes.com/00/iss07/view.htm Jeg har ikke ord; kanskje noen andre kan beskrive artiklene bedre? Objektiv journalistikk er i hvert fall ikke en av dem. Nå ahr jeg googlet litt og ikke funnet en eneste side som skriver noe om at Nadia Muhsen er tilbake i England. Derimot fant jeg noen støttegrupper på facebook hvor det står at hun fremdeles er i Jemen. En annen ting some r litt rart, er at det sikkert hadde stått i nyhetene ehr hjemme også, hvis hun hadde kommet tilbake til England. Hva vet du som google og nyhetsmedier ikke vet Christabelle? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Christabelle Skrevet 1. april 2009 #10 Del Skrevet 1. april 2009 Jeg er venn med Jana Wain på Facebook etter å ha lest at hun hadde en statement på Facebook-profilen sin. Søk på Nadia Muhsen på Facebook, og der står dette på wall'en til en av gruppene: By Jana Wain 9 december 2008: "Please go to my page, made specifically for all of you wonderful people - there is a statement on my wall, awaiting you attention. With warm regards, Jana Wain author of Without Mercy by Miriam Ali ( and me)." (Their is now a picture in group on the book " Without Mercy") You need to ADD Jana Wain as freind to see her page.You find her name in officers on this group. Jana Wain is a friend of Miriam Ali( Nadias mother). They wright the second book " without mercy" together. For those of you who still wonder who she is. Lena and Lisa Jeg ble venn med Jana, og der står det i et notat. Jana Wain er venninnen til moren til søstrene. Hvis dere har lest "A promise to Nadia", er det henne som moren reiser til Jemen med. Men dette skal være hemmelig, familien vil selvsagt ikke ha en masse mediestyr rundt dette her. Man kan selvsagt aldri være sikker på slike ting uten å kjenne familien personlig, men jeg velger å tro at Nadia er i England sammen med barna, mannen og resten av familien. Profilen til Jana virker også ekte. Jeg synes absolutt det er riktig at de forteller leserne sannheten på denne måten. Når man kjøper bøkene og leser de, så blir man følelsesmessig involvert i sjebnen til familien. Jeg MÅTTE finne det ut etter å ha lest Zana's andre bok, "A promise to Nadia". På denne måten har de også kontroll over hvem som leser sannheten. Men husk å ikke kopier notatet til Jana og legg det ut andre steder :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest dalieo Skrevet 2. april 2009 #11 Del Skrevet 2. april 2009 Den boken var veldig vond å lese. Begynner å bli en stund siden jeg leste den, men husker blant annet veldig godt beskrivelsen av en fødsel på et skittent, lite rom. Christabelle, takk for linkene! Veldig tydelig hvilket standpunkt Jemen Times har, og hva de prøver å manipulere leserne til: We rang the bell of the door and were received by Samir Gawad, who welcomed us with a smile. The way Samir welcomed us made us feel comfortable from the first minute we entered his house. We then were delighted to see a young girl of around 4 years old welcoming us and shaking our hands, later we realized that she was Nadia's youngest daughter. As we entered the dining room, we witnessed how neat and organized the room was. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 2. april 2009 #12 Del Skrevet 2. april 2009 Jeg er venn med Jana Wain på Facebook etter å ha lest at hun hadde en statement på Facebook-profilen sin. Søk på Nadia Muhsen på Facebook, og der står dette på wall'en til en av gruppene: By Jana Wain 9 december 2008: "Please go to my page, made specifically for all of you wonderful people - there is a statement on my wall, awaiting you attention. With warm regards, Jana Wain author of Without Mercy by Miriam Ali ( and me)." (Their is now a picture in group on the book " Without Mercy") You need to ADD Jana Wain as freind to see her page.You find her name in officers on this group. Jana Wain is a friend of Miriam Ali( Nadias mother). They wright the second book " without mercy" together. For those of you who still wonder who she is. Lena and Lisa Jeg ble venn med Jana, og der står det i et notat. Jana Wain er venninnen til moren til søstrene. Hvis dere har lest "A promise to Nadia", er det henne som moren reiser til Jemen med. Men dette skal være hemmelig, familien vil selvsagt ikke ha en masse mediestyr rundt dette her. Man kan selvsagt aldri være sikker på slike ting uten å kjenne familien personlig, men jeg velger å tro at Nadia er i England sammen med barna, mannen og resten av familien. Profilen til Jana virker også ekte. Jeg synes absolutt det er riktig at de forteller leserne sannheten på denne måten. Når man kjøper bøkene og leser de, så blir man følelsesmessig involvert i sjebnen til familien. Jeg MÅTTE finne det ut etter å ha lest Zana's andre bok, "A promise to Nadia". På denne måten har de også kontroll over hvem som leser sannheten. Men husk å ikke kopier notatet til Jana og legg det ut andre steder :-) Hm - ok. Jeg leste også det du har skrevet i kursiv. Men jeg leste også at moren og hun venninnen, som du er venn med på facebook, har gitt ut bok sammen. Jeg tror kanskje det lukter litt her. Jeg likte ikke helt den siste boken søsteren skrev heller. Det eneste jeg satt igjen med etter å ha lest den, var følelsen av å ha lest noe som kun var skrevet for pengenes skyld. Den første boken leste jeg med forskrekkelse og stor omtanke for de to søstrene, nå er jeg mer i tvil om hva jeg skal tro. Joda, jeg tror så absolutt at faren tvangsgiftet dem, men så er det alt etter det da. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 2. april 2009 #13 Del Skrevet 2. april 2009 Men dette skal være hemmelig, familien vil selvsagt ikke ha en masse mediestyr rundt dette her. Og forresten - har de ikke sørget for nok mediestyr allerede, med tanke på de bøkene søsteren har skrevet? Hvorfor skal det plutselig bli slutt på dette ønsket om oppmerksomhet hvis det er så at Nadia og familien hennes har kommet til England? Merkelig greie. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 2. april 2009 #14 Del Skrevet 2. april 2009 Ser nå at den boken moren og venninnen ahr skrevet ble gitt ut i 1996, så da er det ikke noe pr-stunt nå i forhold til dne iallefall. Christabelle : Jeg ser at den nettsiden du refererer fra er opprettet av en jentunge fra Strømmen. Vet ikke om det er deg, men jeg synes faktisk du kunne vært ærlig i utgangspunktet og skrevet at du ikke hadde noen garanti for at det du påstod var riktig. Med tanke på den aktive pressen som er i England, ville de umulig kunne ha holdt det skjult om hun har kommet tilbake i England. Jeg tror ikke på deg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest dalieo Skrevet 2. april 2009 #15 Del Skrevet 2. april 2009 Ser nå at den boken moren og venninnen ahr skrevet ble gitt ut i 1996, så da er det ikke noe pr-stunt nå i forhold til dne iallefall. Christabelle : Jeg ser at den nettsiden du refererer fra er opprettet av en jentunge fra Strømmen. Vet ikke om det er deg, men jeg synes faktisk du kunne vært ærlig i utgangspunktet og skrevet at du ikke hadde noen garanti for at det du påstod var riktig. Med tanke på den aktive pressen som er i England, ville de umulig kunne ha holdt det skjult om hun har kommet tilbake i England. Jeg tror ikke på deg. Hvilken nettside er det du snakker om? Såvidt jeg ser har bare Christabelle oppgitt linker til yementimes.com? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 2. april 2009 #16 Del Skrevet 2. april 2009 Hvilken nettside er det du snakker om? Såvidt jeg ser har bare Christabelle oppgitt linker til yementimes.com? Jeg har da ikke sagt hun har oppgitt noen andre linker heller, men du ser vel at både hun og jeg nevner at det står på facebook? Men uansett, nå har hun jo selv skrevet at hun ikke har noe peiling om dette, unntatt det at en nettprofil hun tror er venninnen til Nadias mor har skrevet noe på sin lukkede facebookprofil. Ikke snakk om at dette er sant. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest dalieo Skrevet 2. april 2009 #17 Del Skrevet 2. april 2009 Jeg har da ikke sagt hun har oppgitt noen andre linker heller, men du ser vel at både hun og jeg nevner at det står på facebook? Men uansett, nå har hun jo selv skrevet at hun ikke har noe peiling om dette, unntatt det at en nettprofil hun tror er venninnen til Nadias mor har skrevet noe på sin lukkede facebookprofil. Ikke snakk om at dette er sant. Beklager - med nettside trodde jeg ikke du mente en gruppe på facebook. Men søkte meg frem og fant den du snakker om. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 2. april 2009 #18 Del Skrevet 2. april 2009 Beklager - med nettside trodde jeg ikke du mente en gruppe på facebook. Men søkte meg frem og fant den du snakker om. Ok, er jo nettside det også. Litt pussig at denne tråden kom opp i dag. Jeg ryddet i bokhylla før i dag, og kikket litt på de to bøkene som Zana har skrevet - den siste gir meg som sagt en skikkelig bismak i munnen. Uansett håper jeg alt er bra med Nadia. Farens svik er stygt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest dalieo Skrevet 2. april 2009 #19 Del Skrevet 2. april 2009 Hehe, ja, er jo det. Det skal sies at jeg ikke har lest den siste boken ("A promise to Nadia"?). Hvorfor gir den deg en bismak i munnen? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 2. april 2009 #20 Del Skrevet 2. april 2009 Hehe, ja, er jo det. Det skal sies at jeg ikke har lest den siste boken ("A promise to Nadia"?). Hvorfor gir den deg en bismak i munnen? Nå er det veldig lenge siden jeg leste den boken. Kjøpte den med en gang den kom på norsk, så jeg kan ikke nå helt sette fingeren på hva som fikk meg til å reagere sånn (men reaksjonen husker jeg ennå). Var noe med at den ikke tilførte noe nytt, den hadde et syltynt innhold. Jeg opplevde vel at den først utga seg for å ha noe nytt å tilføre saken, men det hadde den ikke i det hele tatt. Ble sittende igjen med akkurat like mange spørsmål etter å ha lest boka, som jeg hadde før jeg leste. Den første boken "Solgt" var jo utrolig engasjerende, og man fikk utrolig omtanke for de to jentene. Når nå disse påstandene om at Nadia skal ha kommet til England med familien sin uten at media vet noe som helst om det, gir meg ytterligere dårlig smak i munnen. Engelsk presse tråler garantert facebook, og det hadde vært null problem for dem å få tilgang på det morens venninne skriver på sin facebookside. Jeg synes hun unge jenta fra Strømmen (på facebook) bør være litt forsiktig med å gi ut info hun ikke vet om er riktig. Den første boken engasjerte meg så sterkt at jeg av og til senere har søkt etter ny info om nadia på nettet - uten å finne noe som helst. Synes det er rart at hun nå skal være i England likevel. Jeg tror altså dette er renspikka løgn. Er nesten så jeg håper det bare er en fifiktiv person som påstår å være morens venninne på facebook. For er det morens venninne som sprer usannheter, så mister den delen av familien som er igjen i England all min sympati (og de hadde mye av den tidligere). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå