Aiko Skrevet 16. desember 2008 #1 Skrevet 16. desember 2008 Sambo er syk om dagen og brukte da i går argumentet med at jeg en gang sa at jeg kan vaske/rydde leiligheten mens jeg bor hos han slik at jeg slipper å betale leie når jeg spurte om han kunne bytte på sengen i morra.. Og siden jeg da føler for å være litt trassig og "slem" så skal jeg da evt finne ut hvor mye jeg evt burde betale i leie hehe.. Og nei det er ikke sånn her normalt så ingen oj du burde gå fra han ideer.. Men skal vi se om jeg finner noen tall her.. Han betaler 3100 på lån hver måned, det er jeg ikke intresert i å betale på pga det er han som eier leiligheten og om vi går fra hverandre er det han som beholder hele.. Men jeg er litt usikker på felleskostnadene.. 2050 av de er driftskostnader 2832 er lån i borettslaget (disse er jeg da litt usikre på igjen for det er jo noe som går til hans fordel eller?) 200 er strøm 630 er varme Blir det da normalt å betale halvparten av hele det beløpet eller halvparten av driftskostnader, strøm og varme? Å ta halvparten av det som er normalt å betale i leie her er ikke aktuelt de blir nemlig leid ut for ufattelig mye pr måned, og det er de som er mindre enn samboers leilighet. Jeg betaler da nå internetten og mobilen hans så det går jo i minus fra min side også. Og jeg betaler lisensavgiften hehe.. Men ja.. Noen som har noen tall bare for å hjelpe meg i å være trass
waco Skrevet 16. desember 2008 #2 Skrevet 16. desember 2008 Han betaler 3100 på lån hver måned, det er jeg ikke intresert i å betale på pga det er han som eier leiligheten og om vi går fra hverandre er det han som beholder hele.. Dere jenter har en litt spesiell måte å tenke på for å slippe å være helt rettferdige og måtte behøve dele likt. Disse kostnadene typen din har på 3100 inneholder renter og avdrag som også er tak og vegger i leiligheten dere begge bor i. At jenter er flinke med å begrunne for seg selv og å årsaksforklare sine argumenter basert på et allerede urettferdig syn gjør jo at de oppnår de resultater de ønsker. hehe, (bare tenker i mitt indre sinn, dere ønsker jo likestilling og skal bli sett på som like ansvarsfulle og respektable som det menn prøver å være, men oppfører dere litt rart) litt morsomt så lenge man er bevisste på det. Men dette skulle ikke være en kvinnediskusjon så jeg beklager avsporingen og beveger meg heller litt videre. Du skjønte at det er vanskelig å finne forklaringer på hvorfor man ikke deler driftkostander, lån på borettslag, strøm og varme i to like deler, - så der er du enig med deg selv at det er det mest rettferdige. (selv om jenter oftere liker å forbruke strøm, synes det er koseligere med "varm" stue, søker til seg attraktive dyre leiligheter). Altså du synes det er fair at dere deler på alle kostnader bortsett fra lånene, det vil si strøm 200, og varme 630 og driftkostnader 2050 som blir 2880 kroner. Okay. Men lånene hans det vil si egenkapitalen han trengte for å kunne finansiere innsskuddet på leiligheten, det vil si 3100 kroner og gjelden til borettslaget, altså 2832 som tilsammen blir 5932 lurer du på skal fordeles? Det er så spennende å kunne lese hvordan kvinner beregner rettferdige fordelinger for seg selv, den vesle kostnaden 2880 vurderer hun å kunne påkoste, - dem virkelige kostnaden, - gjelden og rentene og avdragene, - 3100 kroner, - selve investeringen som også er årsaken til at de befinner seg i leiligheten der anser hun for å være en privatsak for typen. 5980 kroner er visst en "privat" kostnad for typen for, og ikkeno hun føler noe slags delansvar over. Hun nevner også markedspris, - det er for å utelukke at hun er noen vanlig leietaker, hun er samboer og kjæreste, - og kan jo ikke typen tjene penger sånn som han kunne gjort hvis han hadde leid ut halvparten på finn.no. Men, - det er et stort men, - her. Noen glemmer å skjønne at når totalkostnaden, - 5980 og strøm, drift og varm utgifter 2880, -tilsammen 8812 er jo langt under markedspris for leie. I sin iver etter å søke "mest mulig rettferdig" så glemmer man altså at man blir subsidiert ved å være kjæreste slik at man bor langt billigere enn markedspris dersom man var så grei og likestilt med å være kjæreste. Det er fordelen med å være kjæreste. Menmenmen kanskje han også tjener noe på det da? Vel, - han får lavere formueskatt dersom han har gjeld, og han får fratrekk for gjeldsrenter på skatten. Det er det han tjener på, men litt må man tjener når man binder kapital til gjeld og risiko. Begge dere drar fordeler av å dele totalbeløpet 8812 likt, det 4406. Bra for deg for det billigere enn om du måtte leie til markedspris, og bra for ham, for da slipper han måtte leie ut til markedspris dersom det var hans alternativ. At kvinner i sin fulle forstand faktisk klarer å lage regnestykker som gir dem helhjertet god samvittighet og godselvfølelse grunnet sin "rettferdighet" selv om resultatet ville beviselig viser urettferdighet er vel en av mine mange fascinasjoner for dette kjønn.
Gjest Gjest Skrevet 16. desember 2008 #3 Skrevet 16. desember 2008 Å ta halvparten av det som er normalt å betale i leie her er ikke aktuelt de blir nemlig leid ut for ufattelig mye pr måned, og det er de som er mindre enn samboers leilighet. Så du bor mye billigere enn du ville gjort hvis du ikke kunne leie billig hos samboeren din. Og så skal du være trassen mot ham? Jeg foreslår at du ikke krangler noe på leien din ettersom den allerede tydeligvis er veldig lav.
Aiko Skrevet 16. desember 2008 Forfatter #4 Skrevet 16. desember 2008 Så du bor mye billigere enn du ville gjort hvis du ikke kunne leie billig hos samboeren din. Og så skal du være trassen mot ham? Jeg foreslår at du ikke krangler noe på leien din ettersom den allerede tydeligvis er veldig lav. Hadde jeg ikke flytta inn til sambo så ville jeg ikke bodd her. Utrolig dyre leiligheter i forhold til standard. Jeg skal være trassen på morro skyld hehe.. Jeg skulle finne ut hvor mye jeg evt skulle betale for at han skulle ta del i å vaske/rydde her hjemme. I starten sa jeg nemlig at jeg kunne ta store deler av det pga jeg jobbet deltid han fulltid. Nå er han arbeidsledig og jeg jobber fulltid... Men å spørre for morro skyld funker tydeligvis dårlig her..
waco Skrevet 16. desember 2008 #5 Skrevet 16. desember 2008 Nå er jo litt av poenget av at du flyttet til samboren din da, og vi skjønner jo også at du hadde bodd et annet sted dersom du ikke hadde bodd hos ham. Hvis han er arbeidsledig, og du jobber fulltid så er jeg enig i at han burde vaske og rydde og slike ting. Men husk at forskjellen er jo at jenter liker jo å vaske, de synes jo ofte at det er trivelig at det blir ryddig og det å kunne vite hvor ting er. Menn burde rydde opp etter seg de og, men bare i den grad de selv vil være fornøyde hjemme hos seg selv. Menmen jeg skjønte ikke, - vaske her hjemme? eeh, mener du hjemme hos ham? dudu vasket hos ham tidligere fordi du ikke betalte husleie kontant og heller med litt vasking, - den biten forsto jeg, - menmen det at han skal vaske på sin egen leilighet hjemme hos seg selv, - betyr altså at du skal betale tilsvarende i husleie som du vil vaske mindre. Men hele tankegangen er jo basert på at du har eierett på hans leilighet og det er et gode for deg at han vasker. Det er en grunn til at jeg forlangte dengang min samboer flyttet hjem til meg at vi delte husleia likt, fordi at idag når jeg bor hos henne så deler vi husleia likt.
Gjest L_C Skrevet 16. desember 2008 #6 Skrevet 16. desember 2008 (endret) Deler dere på "andre utgifter" da? Som mat for eksempel? Jeg bor sammen med min kjære , som "eier" en leilighet uten felleskostnader til 1,7 millioner. Han betaler 11.000 på lånet i måneden, men har en hybel han har 3300 kroner i leieinntekt på. Så 8000 i mnd til hus. Det er hans leilighet, så jeg betaler ikke noe i denne potten. Han betaler også strøm (1000 pr mnd) Internett (for det er han som ville ha så bredt bredbånd) og forsikring og komm.avgifter. Jeg betaler mat og "kos" : 6000 pr mnd (var før oppe i 8000, men har skjerpa meg) Billån , forskring på bil og bensin : 3000 pr mnd Kabeltv : 700 i kvartalet I tillegg har jeg 3000 i studielån i kvartalet Forsikring hund 3000 i året og generelt alle kostnadene på hundene våre. (2000 i året) Vi jobber begge 100%. Jeg er ansvarlig for 90% av husarbeidet. Han avløser meg ved å gå tur med hundene mens jeg vasker leiligheten og slikt. Og han lager som regel maten. Alikevel så kan jeg føye til at det er SMÅLIG av kjæresten din å ikke orke å skifte på senga mens han alikevel går hjemme hele dagene. I går hadde jeg mye å gjøre etter jobb, og jakka mi var nyvaska og våt , så jeg ingikk følgende avtale med typen når han kom hjem fra jobb : Jeg har laget middag til deg. Du skal få den på en betingelse (holde frem maten som lukter og ser god ut) Du går tur med hundene. Da får du maten. I tillegg skal jeg vaske opp etter middagen, brette to maskiner med nyvaskede tørkede klær og legge de på plass i skapet ditt, gå ut med søpla og vaske badet. Han gikk med på den , men sa : alt dette er ting som du alikevel hadde kommet til å gjort.. men pyttsan, jeg vil ha den maten! Når vi kjøper noe sammen skal vi dele på alle utgifter. Slik det er nå er jeg litt snurt når han får igjen 20.000 på skatten fordi han har boliglån... Jeg kommer uansett billig fra det synes jeg da. Skulle jeg bodd alene hadde jeg alikevel hatt minst 5000 i husleie, 3000 i mat, og bil måtte jeg hatt uansett. Det samme gjelder hundene. Endret 16. desember 2008 av L_C
waco Skrevet 16. desember 2008 #7 Skrevet 16. desember 2008 Det kvinner bruker på "kos" er vel kostnader forbundet til seg selv. Alle penger kvinner tjener føler kvinner at det er til hennes eget forbruk, og det mannen tjener er noe som skal deles. En annen ting man legger merke til her er at det er kvinnen som den aller største selvfølge bestemmer når maten skal serveres, og hvordan arbeidsoppgavene skal fordeles.
Aiko Skrevet 16. desember 2008 Forfatter #8 Skrevet 16. desember 2008 (endret) Hvis han er arbeidsledig, og du jobber fulltid så er jeg enig i at han burde vaske og rydde og slike ting. Men husk at forskjellen er jo at jenter liker jo å vaske, de synes jo ofte at det er trivelig at det blir ryddig og det å kunne vite hvor ting er. Menn burde rydde opp etter seg de og, men bare i den grad de selv vil være fornøyde hjemme hos seg selv. Jeg er ikke glad i å vaske, eller rydde så da blir det ganske likt. Men jeg syntes f.eks ikke at middagstallerknen burde stå på stuebordet i 2-3 dager.. Såpass "ryddig" er jeg i det minste.. Menmen jeg skjønte ikke, - vaske her hjemme? eeh, mener du hjemme hos ham? dudu vasket hos ham tidligere fordi du ikke betalte husleie kontant og heller med litt vasking, - den biten forsto jeg, - menmen det at han skal vaske på sin egen leilighet hjemme hos seg selv, - betyr altså at du skal betale tilsvarende i husleie som du vil vaske mindre. Her hjemme blir hos han/oss ja hehe, var kanskje litt rart forklart. Han fikk nemlig katter omtrent da vi ble sammen og han var ikke så glad i å ta f.eks kattedoen og alt som hadde med de og gjøre så det ble liksom min jobb med en gang, og han hadde ganske godt betalt nå jeg flyttet inn (og har det enda ettersom han får utbetalt en god del mer enn meg enda) så han sa jeg heller kunne rydde/vaske siden jeg da hadde deltidsjobb. Deler dere på "andre utgifter" da? Som mat for eksempel? De store innkjøpene betaler jeg. Og da blir det gjerne et 1-2000 kr. Han pleier å kjøpe brød/melk ettersom det er han som går hjemme og han som da finner ut om han trenger det til frokost eller ikke. Jeg bor sammen med min kjære , som "eier" en leilighet uten felleskostnader til 1,7 millioner. Han betaler 11.000 på lånet i måneden, men har en hybel han har 3300 kroner i leieinntekt på. Så 8000 i mnd til hus. Det er hans leilighet, så jeg betaler ikke noe i denne potten. Han betaler også strøm (1000 pr mnd) Internett (for det er han som ville ha så bredt bredbånd) og forsikring og komm.avgifter. Jeg betaler internetten ettersom jeg er den som bruker den mest og det er jo bare 300 kr mnd. Også betaler jeg nrk lisensen da. Og hvis det skal betales noe ekstra på strøm/varme i slutten av året betaler jeg det (vi betaler fast hver måned og får tilbake/betaler om vi har brukt mer/mindre. Alikevel så kan jeg føye til at det er SMÅLIG av kjæresten din å ikke orke å skifte på senga mens han alikevel går hjemme hele dagene. Jaaa, hehe.. Var det alt startet i nemlig haha.. Kanskje jeg heller bare skal bruke de pengene jeg skal betale i leie og bruke på vaskehjelp hehe.. Det kvinner bruker på "kos" er vel kostnader forbundet til seg selv. Kos hos oss blir regnet som kino, middager ute og andre ting han vil. Som oftest deler vi ganske greit på dette da. En annen ting man legger merke til her er at det er kvinnen som den aller største selvfølge bestemmer når maten skal serveres, og hvordan arbeidsoppgavene skal fordeles. Her blir det hvertfall kvinnen som bestemmer ettersom jeg lager maten når jeg kommer hjem fra jobb, men nå er jeg hjemme ved fire tiden og jeg lager som oftest mat ved fem tiden hehe.. Endret 16. desember 2008 av Aiko
Gjest L_C Skrevet 16. desember 2008 #9 Skrevet 16. desember 2008 Det kvinner bruker på "kos" er vel kostnader forbundet til seg selv. Alle penger kvinner tjener føler kvinner at det er til hennes eget forbruk, og det mannen tjener er noe som skal deles. En annen ting man legger merke til her er at det er kvinnen som den aller største selvfølge bestemmer når maten skal serveres, og hvordan arbeidsoppgavene skal fordeles. Mannen min forventer at jeg med største selvfølge skal ta meg av alt husarbeidet fordi jeg er kvinne. I tillegg skal vi dele 50% på utgiftene OG jeg skal jobbe 100%. Han er altså en gammeldags mann med "tvist" . Jeg brukte 1,5 år på å overtale han til å ta seg av matlaginga . Så ikke pek mannefingrene dine på meg og snakk om "alle kvinner..." I tillegg til å betale 50% av utgiftene våre er det jeg som handler inn ting vi har bruk for. En nøtteknekker her, ei julestjerne der, en juleduk her og en til og sengesett her. I det lange løp er plana mi at han skal ta like stor del av husarbeidet som det jeg gjør. For det er ikke penger som betyr noe. Ufattelig slitsomt å komme hjem fra en lang dag på jobb når masse husarbeide venter, mens typen sitter henslengt i lenestolen med laptoppen på fanget
Gjest Gjest Skrevet 16. desember 2008 #10 Skrevet 16. desember 2008 Jeg syns det virker som om du slipper billig unna. Du må jo ha et sted å bo, så jeg skjønner ikke tanken din med at det du ev. betaler går til hans fordel. Hva med når du leier? Skal du liksom ikke betale husleie siden leia kan gå til huseiers fordel???
Gjest bunni Skrevet 16. desember 2008 #11 Skrevet 16. desember 2008 Du betaler ingenting annet enn mat for å bo hos ham?! Ja, da synes jeg jaggu du bør ta alt husarbeidet og mere til. Markedspris ER faktisk det naturlige utgangspunktet for å finne ut hvor mye du "burde" betale dersom du nå skal være "trassig og slem", som du kaller det. Spør du meg er du heller trassig og slem dersom du ikke betaler leie til ham!
Zzyzx Skrevet 16. desember 2008 #12 Skrevet 16. desember 2008 Vi deler følgende i to: renter (evt minus skattefordelen), fellesutgifter, forsikringer, tv-lisens, strøm, mat og annet felles som ikke betales av jobb. Vi holder avdragene på lånet utenfor, siden vi begge er enige om å ikke rote det til med eierskap. For min del havner jeg under markedsleie selv inkludert mat, men over markedsleie hvis vi skulle leid og betalt likt begge to. Rimelig balansert, med andre ord. Han taper iallfall ikke på å ha meg der.
Aiko Skrevet 16. desember 2008 Forfatter #13 Skrevet 16. desember 2008 Jeg syns det virker som om du slipper billig unna. Du må jo ha et sted å bo, så jeg skjønner ikke tanken din med at det du ev. betaler går til hans fordel. Hva med når du leier? Skal du liksom ikke betale husleie siden leia kan gå til huseiers fordel??? Når jeg evt hadde leid hadde jeg ikke måttet betale huseieres mat, huseieres mobil, huseiers internett, jeg måtte heller ikke tatt hensyn til huseier med tanke på besøk o.l. om man skal tenke slik på det. Og da ville jeg også hatt en tre mnds oppsigelsestid ved evt oppsigelse, det har jeg nå ikke her. Vi deler følgende i to: renter (evt minus skattefordelen), fellesutgifter, forsikringer, tv-lisens, strøm, mat og annet felles som ikke betales av jobb. Vi holder avdragene på lånet utenfor, siden vi begge er enige om å ikke rote det til med eierskap. For min del havner jeg under markedsleie selv inkludert mat, men over markedsleie hvis vi skulle leid og betalt likt begge to. Rimelig balansert, med andre ord. Han taper iallfall ikke på å ha meg der. Han taper nok ikke på å ha meg her, jeg betaler maten, internett, tvlisensen, mobilen hans og jeg lager maten (før jeg flyttet inn levde han på fjordland nemlig ) Forsikringen min dekker også han siden han selv ikke har forsikring. Jeg vet faktisk ikke hvor mye han betaler i rente på lånet, men vet at han betaler 3100 i mnd på det. Lånet i seg selv er vel på 230.000 eller noe slikt nå. Forsikring på leiligheten har han ikke, jeg har satt opp en forsikring på leiligheten ettersom jeg eier en del av møblene. Og er jeg som har forsikringen på kattene våres, men det er kanskje ikke å telle med hehe.. Men alt i alt slik det er nå så går det uansett til hans fordel. Flytter jeg ut har han ikke råd til å holde både leilighet, seg selv og bilen.
Gjest Gjest Skrevet 16. desember 2008 #14 Skrevet 16. desember 2008 Herregud så glad jeg er for at jeg og samboeren har felles økonomi og deler på husarbeid. Jeg blir helt svett av tanken på å sitte og finregne på tall og innsats i hjemmet. Vi er et par som ønsker å dele livet sammen, ikke en forretningsforbindelse der man må ta alle mulige slags hensyn med i betraktningen. Blir dere ikke fryktelig slitne av å tenke så mye på hvem som betaler hva og hvem som gjør hva? :klø:
Gjest Gjest Skrevet 16. desember 2008 #15 Skrevet 16. desember 2008 At kvinner i sin fulle forstand faktisk klarer å lage regnestykker som gir dem helhjertet god samvittighet og godselvfølelse grunnet sin "rettferdighet" selv om resultatet ville beviselig viser urettferdighet er vel en av mine mange fascinasjoner for dette kjønn. He he, du over, du virker gjennomgående sur og bitter.... du må ha vært utsatt for eller vitne til stoooor urettferdighet i livet, når det gjelder penger, lurer på om du har like stort engasjement i andre ting her i livet, enn penger og rettferdig fordeling av utgifter? Å leve med deg må være som å leve med en kalkulator..
Gjest Gjest Skrevet 16. desember 2008 #16 Skrevet 16. desember 2008 Du betaler ingenting annet enn mat for å bo hos ham?! Ja, da synes jeg jaggu du bør ta alt husarbeidet og mere til. Markedspris ER faktisk det naturlige utgangspunktet for å finne ut hvor mye du "burde" betale dersom du nå skal være "trassig og slem", som du kaller det. Spør du meg er du heller trassig og slem dersom du ikke betaler leie til ham! Jeg ville ikke tatt husleie av noen i min familie, eller av min samboer. Søsken og venner får bo gratis når de vil. Samboer og jeg eier likt, på tross av ulik økonomi. Det er helt fint! Yter etter evne, bidrar som vi kan, på alle plan!
Aiko Skrevet 16. desember 2008 Forfatter #17 Skrevet 16. desember 2008 Herregud så glad jeg er for at jeg og samboeren har felles økonomi og deler på husarbeid. Jeg blir helt svett av tanken på å sitte og finregne på tall og innsats i hjemmet. Vi er et par som ønsker å dele livet sammen, ikke en forretningsforbindelse der man må ta alle mulige slags hensyn med i betraktningen. Blir dere ikke fryktelig slitne av å tenke så mye på hvem som betaler hva og hvem som gjør hva? :klø: Vi har ikke det fra før av.. Denne tråden ble opprette i et litt sint øyeblikk hvor sambo ikke gadd å skifte på senga fordi han betale husleie Derfor ville jeg bare vist for han hvordan det ble om jeg betalt husleie og han faktisk måtte ta en større del i husarbeidt. Som f.eks å ta kattedoen, det nekter han nemlig, og å vaske badet hehe.. Normalt hjelper han til hjemme, jeg gjør en del mer husarbeid (fordi han ikke liker å vaske, ikke jeg heller egentlig, men noen må gjøre det og jeg gir meg for fort). Vi bryr oss aldri om hvem som betaler hva eller hvem som "låner" penger av hvem. Jeg har jo f.eks betalt alle i julegavene i år til hans familie (han har en stor familie mot min lille), men kunne aldri falle meg inn å få tilbake betalt det.. Så nøye er det ikke.. Om han f.eks låner bilen min så skal jeg ikke ha bensin penger akkurat..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå