Imax Skrevet 16. desember 2008 #1 Skrevet 16. desember 2008 Nyere undersøkelser viser at barn ser 100 minutter TV om dagen. Noen som kjenner seg igjen? Det gjør vi her i hvert fall... (men kanskje på tide å ikke ha alt for dårlig samvittighet?)
lekman Skrevet 16. desember 2008 #2 Skrevet 16. desember 2008 hehe ja.. har å lest at barn under 7 år ikke skal se på tv.. synes d er helt sykt.. husker godt når våre barn var små. de hadde kolikk, eneste måten til å roe dem var enter å amme, bære eller å sette dem i vippestolen fremfor tv. våre barn ser på tv fra di kommer hjem til det er middag. så fra i 17-18 tiden til de legger seg i 20 tiden.. Jeg har ikke noe problem med det. men ser jo helst at de går på loftet å leker en liten time imellom..
Gjest Gjest Skrevet 16. desember 2008 #3 Skrevet 16. desember 2008 Min stesønn tilbringer store deler av livet sitt foran tv pg data. Han er 10. Det er ikke så mye jeg får gjort med dette, men erfaringen har gjort at jeg har lagt strategier for hvordan jeg vil prøve å unngå at mine egne barn havner i samme situasjon. Det er trist å se hvordan enkelte barn bruker mange timer hver dag på å se på tv. Et par timer om dagen synes jeg er greit, men når det blir 4-5 timer og mer pr dag så er det ikke greit lenger.
jolie Skrevet 16. desember 2008 #4 Skrevet 16. desember 2008 Tja. Her står TV-en både titt og ofte på. En DVD snurrer ofte, men rompene er ikke så veldig lenge i ro av gangen, da. Noen minutter her og der blir det jo. Men nå er jeg hjemme med ungene og kan tilby rolige dager. Det både lekes og herjes uten av TV-en er et forstyrrende element, så jeg har ikke dårlig samvittighet for at snuppa får se film når hun står opp etter duppen og bare vil ha ro og fred. Jeg kommer nok ikke til å synes at det er greit med TV-titting i alle ledige stunder etter barnehage/skole.
Gjest Gjest Skrevet 16. desember 2008 #5 Skrevet 16. desember 2008 Tja. Her står TV-en både titt og ofte på. En DVD snurrer ofte, men rompene er ikke så veldig lenge i ro av gangen, da. Noen minutter her og der blir det jo. Men nå er jeg hjemme med ungene og kan tilby rolige dager. Det både lekes og herjes uten av TV-en er et forstyrrende element, så jeg har ikke dårlig samvittighet for at snuppa får se film når hun står opp etter duppen og bare vil ha ro og fred. Jeg kommer nok ikke til å synes at det er greit med TV-titting i alle ledige stunder etter barnehage/skole. Flott å høre! Jeg var hjemme alene etter skolen fra jeg var 8, og så dermed på tv fra jeg kom ca halv ett til mamma kom hjem fra jobb i halv ni tida, med noen få avbrekk. Dermed ble jeg etterhvert ganske usosial, apatisk, uinteressert og uinteressant, fikk dårlig matlyst, spiste enten ingenting eller altfor mye. Til og med leksene ble gjort foran tv'en. Så mine barn skal ikke få fri tilgang til tven. Men jeg syns venninna mi overdriver grensesettingen. Der får treåringen se kanskje halve barnetv før hun begynner å mase på ham om å gjøre noe annet. Kan vel få se den halvtimen det varer. Er jo ikke noe moro å bli avbrutt midt i noe spennende.
camilla* Skrevet 16. desember 2008 #6 Skrevet 16. desember 2008 Da barna var yngre så virket bare tv vår da det var barnetv på kvelden. De stusset fært på dette. Nå ser de ikke mye tv. Den komme på på kvelden. Aldri etter skolen, og de følger ikke med på så mye. Fredag og lørdag er tv kvelder for oss/dem. Men spill derimot *sukk*
Vera Vinge Skrevet 16. desember 2008 #7 Skrevet 16. desember 2008 hehe ja.. har å lest at barn under 7 år ikke skal se på tv.. synes d er helt sykt.. husker godt når våre barn var små. de hadde kolikk, eneste måten til å roe dem var enter å amme, bære eller å sette dem i vippestolen fremfor tv. våre barn ser på tv fra di kommer hjem til det er middag. så fra i 17-18 tiden til de legger seg i 20 tiden.. Jeg har ikke noe problem med det. men ser jo helst at de går på loftet å leker en liten time imellom.. Fire timer tv om dagen? Det er sikkert ikke uvanlig, men jeg syns det hørtes mye ut.
Gjest Gjest Skrevet 17. desember 2008 #8 Skrevet 17. desember 2008 Vi har begynt å sette ganske klare grenser på konsumet av film/tv for treåringen. Da vi begynte å telle opp, kom vi fort til tre timer om dagen og så mye skal virkelilg IKKE en treåring se på tv. Men det blir et par episoder med Drømmehagen eller en film på ettermiddag/kveld, det blir det. Men vi er også helt klare på at ser vi på tv så ser vi på tv, begynner man med lek eller andre ting, så skrus det av. Vi skal ikke ha sånn virrvarr med at tv-en tilslutt blir stående som bakgrunnsstøy. Vi har vært på besøk hos folk hvor barna leker, har på tv (høyt siden det skal høres over leken) og alt i stuen hvor man sitter og skal prate - jeg blir gæern! Og hvis jeg blir surrete i hodet, hva blir ikke da et lite barn?
Gjest imli Skrevet 17. desember 2008 #9 Skrevet 17. desember 2008 Etter hva jeg har hørt, anbefaler man max en times TV pr dag for barna. De fleste barneprogrammer er veldig masete og bråkete også, så de blir nok slitene i hodet av det. Pluss at kreativitet og initiativ til å finne på lek selv blir mer og mer borte...
Jade Skrevet 18. desember 2008 #10 Skrevet 18. desember 2008 Vår ser ikke så mye på tv, og er flink til å leke både inne og ute, så vi har ikke satt noe restriksjoner på det enda. TV-spill derimot er kun et par timer lørdag og søndag. Og er det fint vær, så er det ikke snakk om å sitte inne og spille uten å ha vært ute og lekt en stund først.
Leanne Skrevet 19. desember 2008 #11 Skrevet 19. desember 2008 datteren på 4 ser lite på Tv egentlig.. når vi kommer hjem etter barnehagen skal vi jo lage mat, spise og kose oss sammen. Hun får som regel valget mellom å se barne tv eller gjøre noe annet (f.eks male, bade, høre en lydbok, ha disco med barne musikk og dans, spille et spill...) Er hun veldig sliten velger hun barne tv, men som regel gjør vi noe sammen.. men nå i desember har vi vel sett blåfjell omtrent hver dag. I helgene ser hun litt på tv før vi står opp... mannen min står opp og setter på tv'n og skjærer opp litt frukt til henne.. vet egentlig ikke hvor mye hun ser da - for hun leker jo også en del... minsten på 2 ser bare på tv når det er mennesker der. Han liker ikke tegnefilmer...
Gjest kaffedama Skrevet 19. desember 2008 #12 Skrevet 19. desember 2008 Sønnen på to og et halvt ser i snitt max en halvtime på TV/dataskjerm hver dag. Han snakker endel om barne-TV siden de snakker om det i barnehagen, men de få gangene vi har prøvd å se på det er han ikke interessert. Det går mest i Thomas toget eller Elias på DVD, Lynet McQueen-traileren, kjenningsmelodiene til Byggmester Bob/Brannman Sam/Rorry Racerbil ++ eller evt puslespill/Memory/fargeleggingsspill på PCen. Vi har aldri på TVen i bakgrunnen mens vi gjør andre ting. Vi voksne ser svært lite på TV også (sitter litt mer foran PCene, men... ).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå