Gjest Gjest x2 Skrevet 20. juni 2003 #1 Skrevet 20. juni 2003 Hei. Vi er to jenter på 19 år som drikker veldig mye. Siden februar har vi drukket i gjennomsnitt annenhver dag. Vi er klar over at vi er unge, og at det kanskje er normalt. Men vi vet jo ikke det helt sikker. Før i kveld har vi ikke drukket på en uke, og begge føler seg ekstremt slitne. Kanskje det er fordi vi har ferie fra skolen, eller fordi vi rett og slett har funnet ut at vi er sliten pga. drikkingen som har fått en pause for en stund. Egentlig bekymrer dette ikke oss så veldig, bortsettfra at vi er utslitte og trøtte hele tiden. Dessuten blir det å drikke veldig dyrt, og vi er redde for å spørre foreldrene våre om penger hele tiden. Vi vil jo ikke at det skal finne ut hvor mye vi drikker... Bortsettfra at de nevner at "livet ikke dreier seg om alkohol". Virker som de tenker at vi drikker litt mye noen ganger. Vi er slitne og fulle. Kommer på skolen i fyllesyk/beruset/sliten tilstand, og det er ingen andre som merker noe. Vi er nesten alltid sammen, og hver gang vi er sammen, drikker vi. Bortsettfra at vi blir ganske slitne av dette, er det ikke noe annet negativt med det har vi funnet ut. Vi har det kjempemorsomt sammen, ler og tuller. Vi lurer egentlig bare på hva dere "voksne" mener om dette. Var dere sånn som oss da dere var yngre? Er det normalt? Hilsen to 19-åringer, med alkohol i kroppen..
jamie Skrevet 20. juni 2003 #2 Skrevet 20. juni 2003 :o Dette kan vel ikke være seriøst? Det er hvertfall ikke normalt! Dere må ha et alkoholproblem!
Gjest Gjest x2 Skrevet 20. juni 2003 #3 Skrevet 20. juni 2003 Jo, dette er helt seriøst, vi hadde ikke skrevet innn her om det ikke var det. Strengt tatt vet vi at dette kan utvikle seg til å bli et problem, det var derfor vi skrev innlegget over. Vi er interessert i om vi virkelig har et problem, hva vi i så fall kan eller bør gjøre, og hvordan dette kan utvikle seg... Dersom dere ikke har noe konstruktivt å bidra med, hadde det vært fint om dere ikke svarte i det hele tatt. Hilsen to på 19
Gjest Poirot Skrevet 20. juni 2003 #4 Skrevet 20. juni 2003 Men dere vet da at det ikke er bra å drikke annen hver dag, og at det er en grunn til det? Hvordan skal dere klare dere senere om dere bruker all enrgi på tull og tøys nå? Begrens dere til helgene, og man behøver ikke alltid drikke da heller.
Madison Skrevet 20. juni 2003 #5 Skrevet 20. juni 2003 ehh,er 19 selv jeg da..og er ikke sånn. Heldigvis :D Dere velger det selv. Ingen som tvinger dere til å dra ut å drikke hver dag. Hva får dere ut av det egentlig? Hvorfor ikke la det være en helge greie, (nå er det ferie for mange, litt annerledes da), som de fleste gjør. Dere er unge i mange år enda. Er det så utrolig gøy å gjøre det samme hver dag(eller annenhver dag)? hvor mye arbeid får dere lagt i skole eller jobb.. ikke mye.. det er vanskelig nok fra før ofte.. Lag en avtale da vel,siden dere er to.. Hvis drikkinga er et "problem" så kan dere støtte hverandre. Men tror egentlig det er vilje det går på her,ikke noe annet. -Madison,også 19
Litago Skrevet 20. juni 2003 #6 Skrevet 20. juni 2003 Da jeg var 19 drakk jeg ikke så mye som dere. Kanskje et par ganger i helgen, men jeg var sjeldent full. Synes, for å være ærlig, at dere burde kutte ned på drikkingen deres. Som dere selv sier så føler dere dere slitne. Ikke særlig å få slitne kropper og ansikter i enn alder av 19 år. :o For ikke å nevne all moroa dere går glipp av! Det er nemlig vel så mye moro å oppleve når man er edru! Hvorfor drikker dere så ofte da? Fordi dere tror det er tøfft? Da tar dere nemlig feil. Fordi dere ellers ikke tør å ha det moro? Eller fordi dere ikke tør å fronte verden edru? I såfall ville jeg oppsøkt profesjonell hjelp. Alkohol er nemlig en meget dårlig medisin. Hilsen ei som er "voksen"
Gjest Tiit Skrevet 20. juni 2003 #7 Skrevet 20. juni 2003 Sjekk nettstedet "forebygging.no" Der er mye fakta om alkohol. Jeg synes dere skal kutte ut å drikke så mye. Det er veldig lett å bli avhening av alkohol, slik at dere ikke klarer å holde dere unna drikking. Da har alkohol blitt det som styrer livet deres. Det kalles det organiserende prinsipp. Om alkohol blir det styrende prinsipp, og alt annet som skjer blir planlagt ut fra om det "passer" med drikkingen, da har dere utviklet et misbruk av alkohol. Det kan gjøre at dere går glipp av mange gode ting som livet har og by dere, og at dere blir bundet fast i et misbruksmønster. Livet snevres inn til å stort sett handle om å få seg en rus. Det er et snevert liv. Det er ikke å leve livet, og bruke de muligheten som livet gir dere. Ønsker dere begge to lykke til i å gjøre en ny vending. Kanskje skulle dere ha en "mentor" som støtter og oppmuntrer, og kanskje kontrollerer dere litt også? Tenk på det...
Gjest Tiit Skrevet 20. juni 2003 #8 Skrevet 20. juni 2003 Sjekk nettstedet "forebygging.no" Der er mye fakta om alkohol. Jeg synes dere skal kutte ut å drikke så mye. Det er veldig lett å bli avhening av alkohol, slik at dere ikke klarer å holde dere unna drikking. Da har alkohol blitt det som styrer livet deres. Det kalles det organiserende prinsipp. Om alkohol blir det styrende prinsipp, og alt annet som skjer blir planlagt ut fra om det "passer" med drikkingen, da har dere utviklet et misbruk av alkohol. Det kan gjøre at dere går glipp av mange gode ting som livet har og by dere, og at dere blir bundet fast i et misbruksmønster. Livet snevres inn til å stort sett handle om å få seg en rus. Det er et snevert liv. Det er ikke å leve livet, og bruke de muligheten som livet gir dere. Ønsker dere begge to lykke til i å gjøre en ny vending. Kanskje skulle dere ha en "mentor" som støtter og oppmuntrer, og kanskje kontrollerer dere litt også? Tenk på det...
Gjest Gjest2 Skrevet 20. juni 2003 #9 Skrevet 20. juni 2003 Hei dere som har svart. Hvorfor vi drikker? For min egen del er det en god måte å "rømme" fra hverdagen på. Utrolig nok klarer vi oss begge godt på skolen, uten at det har hatt noen stor innvirkning på skolearbeid. Selvfølgelig kommer det en del problemer i forhold til det å drikke mye. F.eks. at jeg er veldig sliten, som jeg har nevnt, og det at jeg ofte er fyllesyk. Det er ikke alltid så lett å følge med på skolen, men jeg leser desto mer hjemmer etter skoletid. Har blitt en vane. Vil ikke si at jeg er fysisk avhengig, men når jeg ikke drikker føler jeg ofte for å drikke, på grunn av den deilige følelsen det gir. Kjenner til det med lever og alt det der, men det er litt glemt når det står sprit i skapet. Om dere skjønner... Hva vil det si å ha et alkoholpsoblem da? er det ikke vanlig å drikke når man er ung? Takker for seriøse svar forresten.
Gjest Tiit Skrevet 20. juni 2003 #10 Skrevet 20. juni 2003 Som sagt: Det er vanlig å snakke om et misbruk av alkohol dersom handlingene dine knyttet til bruken av alkohol styrer hverdagen din, det du foretar deg og planlegger. Dersom alkoholbruken blir det som organiserer resten av livet ditt. Da har du et misbruk. Det vil jeg si er et problem, et alkoholproblem. Om du klarer å stoppe nå, er det kanskje slutt på problemet. Husk: det er ikke sikkert du klarer å holde forbruket på det nivået du har idag, selv om jeg synes annenhver dag høres veldig mye ut. Det kan lett komme ytterligere ut av kontroll. Det er veldig vanedannende og avhenighetsskapende. Ikke bare fysisk, men også psykisk. Ta til fornuften, mens du ennå kan!
Gjest Kira Skrevet 21. juni 2003 #11 Skrevet 21. juni 2003 http://www.dagbladet.no/dinside/2000/12/11/232566.html
Tusenfryd Skrevet 21. juni 2003 #12 Skrevet 21. juni 2003 Selvsagt har dere et alkoholproblem! Søk hjelp mens dere enda har sjansen!
Marianne Skrevet 21. juni 2003 #13 Skrevet 21. juni 2003 er det ikke vanlig å drikke når man er ung? Jo klart det er vanlig å drikke når man er ung. Mange unge gjør det. Forskjellen er jo at det er ikke vanlig å drikke annenhver dag som dere. Du sier at du rømmer fra hverdagen med drikkingen din, men den hverdagen er der likefullt når du er edru igjen, da drikker du igjen og du er i en ond sirkel. Du må ha hjelp til å komme deg utav den onde sirkelen, du må finne andre måter å takle hverdagens problemer på evnt. få hjelp til det.
Gjest Vega Skrevet 21. juni 2003 #14 Skrevet 21. juni 2003 Alkoholisme opererer dessverre ikke med noen aldersgrense. Nå har du kun nevnt deres drikkemønster siden februar, og det er alarmerende nok i seg selv. Siden dere skriver her, ringer vel varselklokkene - da bør dere ta affære. Hvordan drakk dere før den tid? Og når begynte dere å drikke? Spør - selv om fire måneder på den måten beskriver mer enn det som godt er. Hvorfor ikke la de fire månedene stå for ungdomsfyll, og nå komme tilbake til normalen? Det at dere er så sliten, er pga. alkoholens herjinger med kropp og nervesystem. Alkoholen tømmer kroppen for vitaminer og mineraler, særlig b-vitaminer. Det er en gift, som kroppen må jobbe for å kvitte seg med. Ta i alle fall skikkelige b-vitamintilskudd, c-vitamin og gjerne mineraler. Når du drikker, klarer ikke kroppen oppta alle næringstoffer fra maten du spiser. Dere er på god vei til å utvikle avhengighet - vil anbefale AA (Anonyme Alkoholikere) - der får dere noen som har selvopplevde erfaringer å snakke med anonymt, dere forplikter dere ikke til å være edru i noe omfang - men de kan hjelpe dere å se hvordan være mer edrue... Og AA består ikke av middelaldrende menn - hvis dere frykter det - der finnes alle kategorier. Dess yngre man er når man søker hjelp, dess mindre har man mistet underveis, og det er lettere å komme videre. Videre - der dere ennå kan ha et forhold til alkohol uten å ramle utenfor. Og det må da være en fordel? Å kunne ta seg par glass en gang i blant? Fortsetter dere - vil dere en dag oppleve at dere må skru igjen korka for godt - eller leve i daglig rus med tilhørende elendighet og problemer, nerver, utstøtelse fra familie og samfunn osv. Rus skal ikke brukes til for å fylle tomhet, men for å dele glede. Har hørt at det er alarmerende å ha et drikkemønster der man blir full hver helg også - . Da lever man på en måte kun for helgene og rusen. Det er viktig å fylle livet med innhold - og livet er mange ganger grått og hverdagslig, og tomt - spesielt om man er fyllesjuk. De mer grå dagene er noe alle må igjennom. Det lønner seg å ha meningsfylte hobbyer å fylle tida med. Den største rusen er å være edru - er du avhengig - blir til slutt den rusen du får av alkohol nesten ikke for rus å regne, men noe du må ha for å kunne fungere, for å klare forholde deg til andre mennesker (men de vil oppleve det slitsomt), for å klare dagen. Legger ved noe som stod under Snikk-Snakk: Professoren stod foran sine studenter med en del effekter foran seg. Da forelesningen begynte, tok han lydløst frem et tomt syltetøy glass som var ca 5 cm i diameter, og fylte det med stein. Da det ikke var plass til flere steiner spurte han studentene: "Er glasset fult nå?" Alle var enige om at det var det. Så tok professoren fram noen små steiner. Han puttet de forsiktig ned i glasset mens han ristet på det. Dermed falt de små steinene ned i tomrommene mellom de små steinene. Da glasset var proppet til kanten spurte han igjen studentene: "Er glasset nå fylt opp?" Alle var enige om at NÅ var det fullt. Da professoren så tok frem en pose med sand, begynte studentene å le. for professoren kunne jo saktens helle en hel del sand ned mellom sprekkene som fremdeles var melom de store og de små steinene. Han fylte glasset helt opp med sand. "Nå!", sa professoren. "vil jeg gjerne at dere forestiller dere at dette glasset er livet deres. De store steinene er de betydningsfulle tingene i livet deres. Familien, kjæresten/ektefellen, barna, deres helse.... Altså ting som gjør at dere selv om dere skulle miste alt annet, ville livet deres fremdeles være fylt. Småsteinene er de knapt så viktige tingene, som f. eks. jobben, bilen, huset... Mens sanden er alt annet!" "Husk, hvis dere først fyller glasset med sand, er det jo ikke plass til små og store steiner. Det samme gjelder for livet! Hvis dere bruker all deres tid og energi på små, ubetydelige ting, blir det ikke plass til de store og viktige tingene! Ha alltid fokus på hva som er viktig for nettopp deg, slik at ditt liv blir lykkelig. Lek med dine barn og sett av tid til legebesøk, slik at helsen din alltid blir tatt vare på. Gå på byen med din partner og alikevel vil det være tid til å jobbe, gjøre rent huset og alt annet som tilsvarer småstein og sand." "Fyll ditt liv med store stein- ting som virkelig betyr noe! Hold styr på hva som prioriteres som store steiner. Resten er jo bare sand!" Professoren så utover sine studenter, så tok han frem en øl. Ganske forsiktig helte han en hel øl ned i sanden med store og små stein. Han snudde seg mot salen og sa: "og moralen er: Uansett hva som skjer i ditt liv, er det ALLTID plass til en øl....." En øl, ja. Ikke rus annenhver dag ... og til dere som alt er på god vei, ikke en øl hver dag. Dere skjønner poenget.
Silfen Skrevet 21. juni 2003 #15 Skrevet 21. juni 2003 Problem, kanskje. Jeg hadde en periode i mitt liv der jeg festet gjennomsnittlig 4 ganger pr uke. Holdt på halvannet års tid. Men det var aldri et problem å la vær. Tror man kanskje bør roe seg litt når man ikke kan ta den turen på kino man egentlig ville, fordi man trenger å drikke i stedet. Poenget mitt er; dere har nødvendigvis ikke et problem, selv om det er flere signaler om at dere kanskje har det. Om jeg tar utg.pkt. i meg selv på den tiden, har dere ikke et problem, men hva vet jeg.
Gjest Anonymous Skrevet 21. juni 2003 #16 Skrevet 21. juni 2003 19 år og går på skole. Studenter behøver ikke klage på dårlig økonomi da? Jobber ræva av meg, men det er for dyrt til å gå ut. Tar dere ikke seriøst engang-
Linsi Skrevet 21. juni 2003 #17 Skrevet 21. juni 2003 Ja, jeg mener dere har et alkoholproblem. Jeg jobber på en avdeling på sykehuset, hvor vi får inn mange pasienter med alkoholproblemer. Vær så snill, og ikke end opp slik. I denne sammenhengen, er det ingen unnskyldning at dere er unge. Det har vært unge pasienter innom, som har drukket så mye at leveren er ødelagt. Jeg har sittet ved sykesengen til mennesker som har dødd på grunn av dette. Klarer heller ikke å forstå hvordan dere har råd til dette. Er selv sykepleierstudent, jobber mye ved siden av, og hadde definitivt ikke hatt råd. Slutt i dag:-)
ivanka Skrevet 21. juni 2003 #18 Skrevet 21. juni 2003 holdt på i samme stil da jeg var på samme alder. konstant på fylla. det er en flukt. tenk over hvorfor dere ikke takler å være edru. årene 18-21 husker jeg veldig lite fra. jeg var jo alltid full. men jeg vet jeg gjorde mye dumt. da jeg var 21 begynte jeg rett og slett å få nok. var altid bakfull, hadde fylleangst som stadig ble verre. så meg i speilet og syntes jeg så 40 år gammel ut. måtte bare innse at det var på tide å roe ned. det gikk gradvis. fortsatte med helgefylla, men tok det roligere i uka. ikke bare lett, og jeg hadde en tendens til å drikke meg dritings når livet gikk meg imot. men jeg fikk nok for tre år siden - siden da har det vært i størrelsesorden en øl i halvåret. ikke at jeg mener at det er nødvendig, men for meg er det best sånn. men altså: alkoholforbruket deres er ikke sunt, og det virker som dere er klar over det. bravo. første skritt er selvfølgelig å bli klar over at man har et problem. for all del, det er mange som holder på sånn i en fase, jeg sier slett ikke at dere er på vei mot undergangen. men håper dere lar det bli en fase dere gjør dere ferdig med, ikke en livsstil. det er bare ikke kult å holde på sånn i lengden. lykke til videre!
myagi Skrevet 21. juni 2003 #19 Skrevet 21. juni 2003 Vi er slitne og fulle. Kommer på skolen i fyllesyk/beruset/sliten tilstand, og det er ingen andre som merker noe. Vi er nesten alltid sammen, og hver gang vi er sammen, drikker vi. Bortsettfra at vi blir ganske slitne av dette, er det ikke noe annet negativt med det har vi funnet ut. Mitt konstruktive svar: at ingen andre merker noe kan dere bare slutte å tro med èn gang. Jeg vil tro at dere er ett gjennomgående sladreemne der dere bor. Dere virker som to oppegående og våkne berter hvis dere har funnet ut at det ikke er så mye negativt med å drikke annenhver dag. Mitt ukonstruktive svar: Dette kan ikke være seriøst? Ingen er så teite? "vi er 2 jenter på 19 år som digger å være fulle,er det normalt eller?" Spar meg.
Gjest Scarlet Skrevet 23. juni 2003 #20 Skrevet 23. juni 2003 Dere burde jo skjønne at det ikke er bra å drikke annenhver dag. Det burde dere slutte med. Og hvis det er slik at dere føler et behov for å drikke så ofte så vil jeg si at dere har et alkoholproblem, det burde dere da vel skjønne..?! Jeg er selv 19, så kom ikke å si at dere er for unge til å skjønne det.... Dette synes jeg høres helt på kanten ut, og jeg har faktisk litt vanskeligheter for å ta dere seriøst. Unnskyld at jeg sier det, men for meg så blir dette litt for dumt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå