Gjest Gjest Skrevet 15. desember 2008 #1 Skrevet 15. desember 2008 Hei Er det noen som kan hjelpe meg? jeg skal ha med katten min i bilen, en tur som tar ca tre timer. Hun er ganske redd i bilen. Noen som vet om noe jeg kan gjøre/ kjøpe for å gjøre henne mer avslappet?
Gjest Skrevet 15. desember 2008 #2 Skrevet 15. desember 2008 Feliway kan funke beroligende, er ikke alle katter som reagerer på det.. Hvis ikke ville jeg prøvd å gjøre henne vant til det, start med å bare sette henne i bilen, la henne snuse litt og så ta henne ut.. Ta det etterhvert og gå videre med bare å starte bilen og så slutte.. Og så korte turer og litt lengre etterhvert..
Gjest Gjest_hm_* Skrevet 15. desember 2008 #3 Skrevet 15. desember 2008 Ring veterinær og spør, det koster ingenting å ta en telefon
Full_Storm Skrevet 15. desember 2008 #4 Skrevet 15. desember 2008 Feliway kan funke beroligende, er ikke alle katter som reagerer på det.. Hvis ikke ville jeg prøvd å gjøre henne vant til det, start med å bare sette henne i bilen, la henne snuse litt og så ta henne ut.. Ta det etterhvert og gå videre med bare å starte bilen og så slutte.. Og så korte turer og litt lengre etterhvert.. Har gjort dette vi også.Og i tillegg lot vi katten være løs i bilen da vi kjørte.(Får nok pepper pga trafikksikkerhet osv men men).Dette gikk fint.Kjørte ikke langt.Men så pleier de så å si aldri å være i bil mine heller da.Kun når de skal til vetten.Arti å prøve likevel :gjeiper: Tror en må være litt avslappa selv også.Tror katten merker at vi eiere kan være stressa
Lilith Skrevet 15. desember 2008 #5 Skrevet 15. desember 2008 Det er ikke så lurt å ha et dyr løst i bilen i alle tilfeller, og er dyret redd attpåtil blir det livsfarlig. Min kattejente er også redd i bil, men det hjelper om vi legger et teppe over buret hennes så hun ikke har utsyn. Da roer hun seg. Takler ikke katten bur, finnes det en spesiell type bilsele til katter som du kan teste ut. Da kan katten ligge i baksetet med litt bevegelsesfrihet uten at det blir farlig.
Gjest Gjest Skrevet 17. desember 2008 #6 Skrevet 17. desember 2008 Takk for svar! Noen som vet hvor jeg får kjøpt Feliway? verdt et forsøk.. skal prøve på alt dere foreslår her, så håper jeg på en rolig biltur for lille vennen min
minienthe Skrevet 17. desember 2008 #8 Skrevet 17. desember 2008 Takler ikke katten bur, finnes det en spesiell type bilsele til katter som du kan teste ut. Da kan katten ligge i baksetet med litt bevegelsesfrihet uten at det blir farlig. denne anbefales absolutt ikke, får man en bråstopp og katten er festet i en slik fyker dyret fremover i temmelig høy hastighet og alvorlige skader på dyret kan oppstå.
Lilith Skrevet 17. desember 2008 #9 Skrevet 17. desember 2008 Sant nok, men om alternativet er å ha katten løs i bilen, så vet jeg hva jeg ville valgt. Bur er naturligvis det tryggeste, både for katt og mennesker.
Gjest *smak* Skrevet 17. desember 2008 #10 Skrevet 17. desember 2008 denne anbefales absolutt ikke, får man en bråstopp og katten er festet i en slik fyker dyret fremover i temmelig høy hastighet og alvorlige skader på dyret kan oppstå. Tenkte på det samme..
Full_Storm Skrevet 17. desember 2008 #11 Skrevet 17. desember 2008 Nja,skjønner at det er lite lurt med et LIVREDD katt løs i bilen. Men vår katt var ikke panisk.Da vi hadde henne i bur,roet hun seg ikke.Når hun fikk luske litt rundt i bilen.Slo hun seg til ro.Da snakker jeg ikke om panisk katt løs i bil på weekend tur her altså. Starte motoren,kjøre litt ned i veien(kan likegjerne kun starte og stoppe). (Vår katt kan fint sitte i buret nå.Regner med det er for at hun nå vet at bilen ikke er farlig). En må nesten se an katten.De om kjenner katten sin kan se hvilke råd en får som kanskje kan funke :-)
Gjest Skrevet 18. desember 2008 #12 Skrevet 18. desember 2008 Jeg ville nok ikke anbefalt sele på en langtur på raske veier. Jeg bruker selen til katten når jeg f.eks skal fram og tilbake til mamma. Han elsker å kjøre bil og å drasse med meg et atlas 40 bur hvor han derpå får panikk fordi han ikke liker bur gjør jeg nok ikke. Men jeg har kort sele på han, de kan justeres de man putter i setebelte tingen. Men dessverre vil nok aldri dyrene være like sikre i bilen som vi er, med mindre vi virkelig putter på de setebelte. I bur vil de bli slengt ganske kraftig rundt, men ikke gjøre skade på oss, samme med bur baki.
Full_Storm Skrevet 18. desember 2008 #13 Skrevet 18. desember 2008 Men dessverre vil nok aldri dyrene være like sikre i bilen som vi er, med mindre vi virkelig putter på de setebelte. I bur vil de bli slengt ganske kraftig rundt, men ikke gjøre skade på oss, samme med bur baki. Hvis buret ikke er så stort og det sitter fast i bilen.Er det ikke mye knall og fall inni buret vil jeg tro?Bare lurer asså. Har hund i bil vi.Bruker ikke bur,da han så absolutt ikke trives i et.Men vi bruker sele på han..
Gjest Skrevet 18. desember 2008 #14 Skrevet 18. desember 2008 Hvis buret ikke er så stort og det sitter fast i bilen.Er det ikke mye knall og fall inni buret vil jeg tro?Bare lurer asså. Har hund i bil vi.Bruker ikke bur,da han så absolutt ikke trives i et.Men vi bruker sele på han.. Hvis buret er ment til hunden så går det greit, men veldig mange velger for store bur og tar høyde for at hunden skal kunne stå, gå og ligge utstrakt i hele buret. Det er som oftest for stort. Vennina mi mistet hunden i en ulykke med bil. Hadde en terrier i et bur som var dobbelt så lang og bredt som han..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå