Gjest samboeren:) Skrevet 15. desember 2008 #1 Skrevet 15. desember 2008 Petter og Hanne har to felles barn. Petter har 2 særkullsbarn som bor hos hos Petter og Hanne annenhver uke. Boligen er eid av Petter, og kjøpt mange år før Petter stiftet ny familie med Hanne. Når Hanne skal kjøpe seg inn, tenker de at hun bør ha en ganske stor eierandel, som sikkerhet for seg og fellesbarn dersom Petter skulle falle fra. Særkullsbarna er allerede sikret en betydelig formue om far dør, og deres mor eier en romslig bolig hvor særkullsbarna har et hjem om far faller fra. For at Hanne skal få råd til en høy eierandel i huset, tenker de at hun kan betale relativt mindre av felleskostnader, f.eks at hun betaler for seg selv og for 2 halve barn, mens Petter betaler for seg selv og for 4 halve barn (de to særkullsbarna er der jo bare halvparten av tiden). 2 spørsmål: 1) virker tankegangen rimelig? 2) Hvordan kan man sette dette opp som et matematisk regnestykke? Husker ikke så mye av brøkregning...
gullet76 Skrevet 15. desember 2008 #2 Skrevet 15. desember 2008 Hei, Her kan du enkelt finne ut hvor mye det koster for 2 halve barn = 1 barn, og 4 halve barn for samboer = 2 barn http://script.sifo.no/cgi-bin/standard/standard.cgi Nå vet jeg ikke hvor stor andel du skal kjøpe deg inn i, men regner med at dere tinglyser dokumenter på nytt slik at du står som eier av huset og ikke bare "halve" gjelda. Siden dere skal dele på det på denne måten, bør jo du betale %vis lik det du har i eiedel av hus/lån. Forstår ikke hvorfor dere ikke har felles økonomi når dere har felles barn, men det får jo være deres sak. Evt at han betaler litt ekstra for sine to.
Gjest Gjest Skrevet 15. desember 2008 #3 Skrevet 15. desember 2008 Siden dere skal dele på det på denne måten, bør jo du betale %vis lik det du har i eiedel av hus/lån. Da mener du f.eks hvis Hanne eier 40% av huset, skal hun betale 40% av felles utgifter?
Gjest Gjest Skrevet 15. desember 2008 #4 Skrevet 15. desember 2008 Da mener du f.eks hvis Hanne eier 40% av huset, skal hun betale 40% av felles utgifter? Ikke meg over, men hvis Hanne skal eie 40% av huset, betyr det at hun tar opp et lån og kjøper huset for 40% av takst per i dag, evt noe annet om de avtaler det. Hannes problem er slik jeg forstår hovedinnlegg, at hun betaler en del utgifter knyttet til Pers barn, slik at hun får mindre kjøpekraft. SIFO kan gi et greit overslag over hva barn i forskjellige aldersgrupper i gjennomsnitt koster, må evt justeres for forbruksmønster i familien, pluss at det blir spesielt med særkullsbarn med forsørgere i to hjem, også i forhold til klær/utstyr, bidrag osv.
gullet76 Skrevet 16. desember 2008 #5 Skrevet 16. desember 2008 Da mener du f.eks hvis Hanne eier 40% av huset, skal hun betale 40% av felles utgifter? Jeg mener at når hun eier 40% av huset, har hun 40% av lånet - og betaler rente og avdrag på de 40%. Resten av felles utgifter ville jeg delt 50/50. Men det er meg.
Gjest Gjest Skrevet 17. desember 2008 #6 Skrevet 17. desember 2008 Jeg mener at når hun eier 40% av huset, har hun 40% av lånet - og betaler rente og avdrag på de 40%. Resten av felles utgifter ville jeg delt 50/50. Men det er meg. Da er Hanne i så fall med på å betale for partnerens særkullsbarn. Det er ikke riktig.
Gjest Gjest Skrevet 17. desember 2008 #7 Skrevet 17. desember 2008 Dere kan enten gjøre det slik som nevnt eller ha en livsforsikring som gjør Hanne istand til å kjøpe ut særkullsbarna dersom noe skulle skje. Slik jeg forstår det er det hun som kan få problemer dersom noe skjer med Petter. Siden Hanne kun har to barn og Petter er faren vill Petter kunne sitte i uskiftet bo dersom Hanne faller fra, og han trenger av den grunn ikke en slik forsikring... For min del ville dette være en enklere løsning, som gjør at man ikke må regne ut du skal eie så så mye men betale så så mye det blir det alltid problemer ut av... men uansett lykke til
Gjest eks Skrevet 18. desember 2008 #8 Skrevet 18. desember 2008 Hvis de eier halve huset hver, og Petter faller fra, så skal Petters halvdel/andel fordeles på samboer hvis de har testamente og Petters barn. Hanne får da 1/3 av Petters andel. Den resterende 2/3 av Petters andel fordeles på hans fire barn. Det vil med andre ord lønne seg å få flere barn. Jo flere barn Hanne får med Petter, jo bedre sikret er hun og barna. Gjensidig testamente hjelper også på. Jeg ville fordelt boligutgifter etter eierforhold. Hvis jeg eier halve boligen, så betaler jeg halvparten av utgifter, lån, vedlikehold, forsikringer osv. Da blir det ingen (arvinger) som kan så tvil om at jeg er reell eier. Daglige driftsutgifter som strøm, mat osv kommer utenom og kan ha en annen fordelingsnøkkel.
Gjest Gjest Skrevet 18. desember 2008 #9 Skrevet 18. desember 2008 Dere kan enten gjøre det slik som nevnt eller ha en livsforsikring som gjør Hanne istand til å kjøpe ut særkullsbarna dersom noe skulle skje. Slik jeg forstår det er det hun som kan få problemer dersom noe skjer med Petter. Siden Hanne kun har to barn og Petter er faren vill Petter kunne sitte i uskiftet bo dersom Hanne faller fra, og han trenger av den grunn ikke en slik forsikring... For min del ville dette være en enklere løsning, som gjør at man ikke må regne ut du skal eie så så mye men betale så så mye det blir det alltid problemer ut av... men uansett lykke til Signerer denne. Bare sørg for at Hanne betaler for livsforsikringen til Petter slik at forsikringssummen går til henne og ikke inn i dødsboet. Da må hun dele med særkullbarn og er like langt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå