Gjest ts Skrevet 15. desember 2008 #1 Skrevet 15. desember 2008 For noen dager siden kjøpte vi en bruktbil privat til 25.000 kroner. Vi tok ingen kjøpstest osv, delvis fordi det ikke var noe stort kjøp, delvis fordi alle servicer var fulgt og bilen så ut til å være i topp stand. Første gang vi skulle ut å kjøre den så ville den ikke starte. Klin umulig. Trodde det var batteriet, så vi kjøpte et nytt, i og med at det uansett måtte byttes da det var 11 år gammelt (!). Bilen vil fortsatt ikke starte, det er ingen tenning. Har vi noen rettigheter i forhold til selger? Han solgte bilen "som den er", men at bilen ikke starter er jo en såpass grov feil, og selger er jo påkrevd å si ifra om feil og mangler.
hufsa! Skrevet 15. desember 2008 #2 Skrevet 15. desember 2008 Heia,må bare spørre,dere startet vel bilen når eieren var der og kikka over bilen,oppi,under,rundt og det som man vanligvis gjør???Det gjør jeg selv om bilen kosta 5000..Ring eieren og spør om han har hatt samme problemet,garantert en liten filleting..Tenner den ikke,eller kinner den ikke,eller klikker det bare i tenninga?
Gjest Gjest Skrevet 15. desember 2008 #3 Skrevet 15. desember 2008 Jeg lurer jo også her. Har dere virkelig betalt 25 000 for noe uten å sjekke om den vil starte!?!! I så fall er jeg nesten fristet til å si at dere har dere selv å takke...
Gjest ts Skrevet 15. desember 2008 #4 Skrevet 15. desember 2008 Selvfølgelig har vi sjekket at den starter! Vi har prøvekjørt den i en times tid, sett inni bilen/utenfor/under/oppå/you name it og sjekket alle papirer. Men nå vil den altså ikke starte. Ikke i det hele tatt. Ingen tenning overhodet.
Pjukset Skrevet 15. desember 2008 #5 Skrevet 15. desember 2008 For noen dager siden kjøpte vi en bruktbil privat til 25.000 kroner. Vi tok ingen kjøpstest osv, delvis fordi det ikke var noe stort kjøp, delvis fordi alle servicer var fulgt og bilen så ut til å være i topp stand. Første gang vi skulle ut å kjøre den så ville den ikke starte. Klin umulig. Trodde det var batteriet, så vi kjøpte et nytt, i og med at det uansett måtte byttes da det var 11 år gammelt (!). Bilen vil fortsatt ikke starte, det er ingen tenning. Har vi noen rettigheter i forhold til selger? Han solgte bilen "som den er", men at bilen ikke starter er jo en såpass grov feil, og selger er jo påkrevd å si ifra om feil og mangler. Så lenge dere ikke har tatt en kjøpstest så vet jeg ikke om dere har så mange rettigheter. Antar det er en gammel bil til den prisen?
Gjest SweeT July Skrevet 15. desember 2008 #6 Skrevet 15. desember 2008 Ta å sjekk sikringene i bilen, eller tennpluggene/glødepluggene.. Vi kjøpte også en bruktbil i samme prisklassen som dere. Men dagen etter vi var kommet hjem md bilen, så ville den ikke starte (forge eier sa at tennpluggene måtte skiftes pga at di var dårlig, noe vi også gjore, men den ville forsatt ikke starte) men da viste deg seg å være en gåen sikring framme md batteriet som va gåent. Så det er godt mulig at dere må sjekke dem, for på litt eldre biler, så e der naturlig at slike deler slites fort Håper dere finner ut hva som er problemet.
hufsa! Skrevet 15. desember 2008 #7 Skrevet 15. desember 2008 Selvfølgelig har vi sjekket at den starter! Vi har prøvekjørt den i en times tid, sett inni bilen/utenfor/under/oppå/you name it og sjekket alle papirer. Men nå vil den altså ikke starte. Ikke i det hele tatt. Ingen tenning overhodet. Ja,sjønner ingen tenning men hvis vi skal hjelpe deg så må vi vite det jeg spurte om lengre opp i tråden ;-)) Åssen bil er det ?
Gjest ts Skrevet 15. desember 2008 #8 Skrevet 15. desember 2008 Takk for svar. Det er en Volkswagen Polo 97-modell. Problemet er at vi ikke har peiling på bil, jeg kan ikke opp eller ned på den, sambo kan muligens litt mer. Jeg skal be han sjekke sikringene og tennpluggene
Pjukset Skrevet 15. desember 2008 #9 Skrevet 15. desember 2008 Sånn generellt så lønner det seg å ta en NAF test ved kjøp av bruktbiler. Det koster ikke allverden, og det gir en garanti på 6 mnd eller noe
hufsa! Skrevet 15. desember 2008 #10 Skrevet 15. desember 2008 Takk for svar. Det er en Volkswagen Polo 97-modell. Problemet er at vi ikke har peiling på bil, jeg kan ikke opp eller ned på den, sambo kan muligens litt mer. Jeg skal be han sjekke sikringene og tennpluggene Ok nei jeg har hatt endel slike biler oppigjennom som ikke vil starte så lærer etterhvert..Det jeg mente er det lys når du setter på tenninga??Og når du vrir på nøkkelen kinner bilen bare uten og tenne eller kommer det bare en klikkelyd eller ingen reaksjon overhode??For vet du det så kommer mi langt,hehe
Gjest ts Skrevet 15. desember 2008 #11 Skrevet 15. desember 2008 Det blir lys, startmotoren høres, men ingen tenning. Hørtes ut som litt tenning første gangen, men ikke etterpå. Det var lite bensin på tanken, nå er det mer, kan kondens medvirke til dette? Sånn generellt så lønner det seg å ta en NAF test ved kjøp av bruktbiler. Det koster ikke allverden, og det gir en garanti på 6 mnd eller noe I know
Frey Skrevet 15. desember 2008 #12 Skrevet 15. desember 2008 http://forbrukerportalen.no/rettighetsarti...ine_rettigheter "Har du kjøpt bil fra en privatperson, er det kjøpsloven som gjelder. I henhold til kjøpsloven har du en reklamasjonsrett på to år. Det er i tillegg et krav om du må reklamere innen rimelig tid etter du oppdaget eller burde ha oppdaget mangelen." "I bruktbilkjøp mellom private hender det at man benytter en solgt ”som den er” eller lignende klausuler. En slik klausul vil ikke frita selger for alt ansvar. Dersom selger har holdt tilbake opplysninger, gitt feil opplysninger og/eller det er vesentlig misforhold mellom kjøpesummen og bilens verdi kan det likevel foreligge en mangel."
Gjest Apis Skrevet 15. desember 2008 #13 Skrevet 15. desember 2008 Som skrevet over her så skal det da ha blitt holdt tilbake opplysninger av betydning. At bilen ikke starter nå bør ikke være noe stor sak. Et godt råd du har fått her er å ringe selger å høre om han har hatt lignende problemer å hva han evt. gjorde for å fikse det. Tenker også på kondens problemer. Har det vært kaldt og gått til varme grader nå samtidig som det har vært lite bensin på tanken? Fyll på ei flaske kondensfjerner så skal du se at bilen starter.
hufsa! Skrevet 15. desember 2008 #14 Skrevet 15. desember 2008 Ja du kan jo prøve med noe kondensfjerner og få fylt opp tanken.
Frey Skrevet 15. desember 2008 #15 Skrevet 15. desember 2008 Som skrevet over her så skal det da ha blitt holdt tilbake opplysninger av betydning. At bilen ikke starter nå bør ikke være noe stor sak. Nei, det er ikke det som står over. Det står: "eller det er vesentlig misforhold mellom kjøpesummen og bilens verdi kan det likevel foreligge en mangel." Hvis bilen plutselig ikke er kjørbar er det en mangel iforhold til hva de har kjøpt.
Gjest ts Skrevet 15. desember 2008 #16 Skrevet 15. desember 2008 Vi skal kjøpe kondensfjerner i morgen. Takk for alle gode tips, bare å komme med flere Nei, det er ikke det som står over. Det står: "eller det er vesentlig misforhold mellom kjøpesummen og bilens verdi kan det likevel foreligge en mangel." Hvis bilen plutselig ikke er kjørbar er det en mangel iforhold til hva de har kjøpt. Så du, Frey, du tolker det slik at vi har noe å komme med mot selgeren? Vi kjøpte en bil til mange tusen, så lenge den ikke går så har den jo som bil ingen særlig verdi. Vrakpanten muligens.
Frey Skrevet 15. desember 2008 #17 Skrevet 15. desember 2008 Dere kjøpte en bil som skulle kunne kjøres. Hvis ikke bilen er i kjørbar stand så er det helt klart en mangel. At selger ikke visste om mangelen endrer ikke på det. Kontakt selger snarest.
Gjest ts Skrevet 15. desember 2008 #18 Skrevet 15. desember 2008 Selger er kontaktet, han sa ikke så mye, bare at han ville komme hit og kikke på den. Så da får han det. Noen som har noen tips i forhold til hvordan jeg bør forholde meg til dette? Ingen av oss har noe spesiell bilkunnskap og hvis vi ikke finner ut hva som er galt må den jo inn til verksted, og spørsmålet er da hvordan jeg forholder meg til selgeren?
Frey Skrevet 15. desember 2008 #19 Skrevet 15. desember 2008 Hvis dere har mulighet til det ville jeg hatt noen utenforstående til å sjekke det jeg. Hvis ikke så kjør bilen på NAF hvis/når selger får den på veien for dere. Hvis selger ikke får fikset det så bare si at dere vil heve kjøpet da dere ikke har fått den varen dere betalte for.
Gjest Apis Skrevet 16. desember 2008 #20 Skrevet 16. desember 2008 Selger er kontaktet, han sa ikke så mye, bare at han ville komme hit og kikke på den. Så da får han det. Noen som har noen tips i forhold til hvordan jeg bør forholde meg til dette? Ingen av oss har noe spesiell bilkunnskap og hvis vi ikke finner ut hva som er galt må den jo inn til verksted, og spørsmålet er da hvordan jeg forholder meg til selgeren? Det er bra at selger vil komme da har dere kommet et stykke på vei. Vi satser på at det er en bagatel. Vis dere ikke finner ut av det og bilen må på verksted så kan dere jo høre om selger vil dele 50/50 vis det er en mindre ting som er feil. Er det alvorlig feil som selger burde vist om så er det noe han burde ta på seg evt. hevet kjøpet. Vis saken utarter seg så kan det være lurt å gå over til å skrive brev. Men kansje prøve kondens fjerner aller først?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå