Balooa Skrevet 15. desember 2008 #1 Skrevet 15. desember 2008 Hva legger dere i "å blande seg" ? Det er definitivt noe helt annet enn "å bry seg".... eller er det? Her kommer noen eksempler: Du har et barn på to år som ikke går i barnehage, da du er hjemme. Noen spør om mini går i barnehagen enda, eller om barnet fortsatt er hjemme med deg. Føler du at vedkomne blander seg? Oppfatter du det som negativt eller positivt at dette spørsmålet blir stilt? Du har valgt å ikke vaksinere dine barn. Noen spør om du har gitt dem noen vaksiner i det hele tatt. Er det å blande seg? Eller er det bare et spørsmål? Du og mannen kom hjem fra fin ferie i Roma. Kollegaen på jobben spør om det var en fin ferie. Blander hun seg unødvendig?
Balooa Skrevet 15. desember 2008 Forfatter #2 Skrevet 15. desember 2008 ...siden dere leser men ikke svarer legger jeg til min mening: Jeg tror at når folk glefser "Ikke bland deg" etter å ha blitt stilt et spørsmål, er det fordi man er ganske hårsår og / eller er sikker på at den som spør er ute etter å kritisere. Spesielt når det er en situasjon der ma egentlig føler at man gjør noe dumt / galt. Jeg tror nemlig ikke at spørreren hadde fått et glefs tilbake på spørsmålet om den fine ferien.
angeleyes Skrevet 15. desember 2008 #3 Skrevet 15. desember 2008 Jeg ser på uttrykket "å blande seg" som noe negativt. For at jeg skal føle at noen blander seg så må de tråkke ganske langt over grensen for hva som er vanlig høflighet og normalt å spørre om. Av de spørsmålene over ville jeg nok ikke sagt at kun disse var å blande seg. Hvis noen hadde fortsatt å "mase" og kommet med flere oppfølgingsspørsmål som var negativt ladet hadde jeg nok følt at de blandet seg litt.
Gjest78 Skrevet 15. desember 2008 #4 Skrevet 15. desember 2008 (endret) Det kommer an på veldig mange faktorer, f.eks samtalen i forkant eller tonefallet det blir spurt i. Men generelt er det vel lov til å være interessert i (eller bry seg om) folk rundt seg, uten å bli beskyldt for å blande seg. Ingen av disse spørsmålene trenger nødvendigvis være spurt for å kritisere. Jeg innrømmer glatt at jeg synes f.eks mannen min blander seg, og jeg glefser tilbake, hvis jeg forteller han at jeg har spist en sjokolade på jobb i dag, og han i neste øyeblikk foreslår at "nå må du begynne å trene litt mer". Endret 15. desember 2008 av Lady Lovelace
Gjest Infralove Skrevet 15. desember 2008 #5 Skrevet 15. desember 2008 Hva legger dere i "å blande seg" ? Det er definitivt noe helt annet enn "å bry seg".... eller er det? Her kommer noen eksempler: Du har et barn på to år som ikke går i barnehage, da du er hjemme. Noen spør om mini går i barnehagen enda, eller om barnet fortsatt er hjemme med deg. Føler du at vedkomne blander seg? Oppfatter du det som negativt eller positivt at dette spørsmålet blir stilt? Du har valgt å ikke vaksinere dine barn. Noen spør om du har gitt dem noen vaksiner i det hele tatt. Er det å blande seg? Eller er det bare et spørsmål? Du og mannen kom hjem fra fin ferie i Roma. Kollegaen på jobben spør om det var en fin ferie. Blander hun seg unødvendig? Eg syns ikkje nokre av desse tre alternativa nødvendigvis er å blande seg. Det er ting man kan snakke om når man har ein vanleg samtale. Hadde ikkje begynt å tru det verste om hensiktane til personen, med mindre dette var ein person som hadde ein tendens til å vere nebbete frå før av. Men då hadde eg ikkje snakka med personen til å begynne med. "Blande seg" er for meg når man skal kommentere same saka kvar einaste gang man møter personen. Til dømes å kommentere korleis ein person oppdrar barnet sitt. Eller diktere korleis man skal gjere ting. Alt er vel situasjonsbetinga. "Bry seg" og "blande seg" kan begge bli brukt på same måte.
Balooa Skrevet 15. desember 2008 Forfatter #6 Skrevet 15. desember 2008 Hva med f.eks dette med vaksiner. A spør: vaksinerer dere barnet? B svarer: Nei A sier: Jeg hadde ikke turt å ikke vaksinere, selv om jeg er klar over at det finnes mange argumenter både for og mot. B sier: Du har ikke rett til å blande deg, vi tar vårt valg. A sier: Det kommer an på hva du mener med å "blade seg", jeg mener ikke at folk blander seg om de stiller et spørsmål. B sier: Jeg kan norsk tenk. Er noen her hårsår? Som informasjon, A og B har snakket om dette med vaksiner på generelt og upersonlig nivå for leeeeeeeenge siden. Med andre ord; ikke noe det mases om konstant.
Gjest Gjest Skrevet 15. desember 2008 #7 Skrevet 15. desember 2008 I min bok "blander man seg inn" når man gir et råd som mottaker ikke har bedt om.
FoxyFish Skrevet 15. desember 2008 #8 Skrevet 15. desember 2008 I min bok "blander man seg inn" når man gir et råd som mottaker ikke har bedt om. Det er jeg enig i. I alle fall når rådet innebærer en slags kritikk dersom mottageren av rådet ikke følger det, eller gjør ting på en annen måte. Litt kronglete skrevet, kanskje Oppdragelse av barn (og dyr forsåvidt) hender det ofte at folk blander seg litt vel mye opp i.
Balooa Skrevet 15. desember 2008 Forfatter #9 Skrevet 15. desember 2008 Nja, jeg syns det er forskjell på å komme med råd, og det å blande seg. Ikke alle ber om råd, og mange kommer med råd (gode og dårlige) om det meste. "Da jeg var gravid tok jeg ** hver dag og det hjalp masse" betyr ikke at vedkomne blander seg inn i en annens graviditet, selv om denne andre ikke ba om råd. Det å "blande seg" hadde heller vært "Hvorfor i alle dager tar ikke du ** hver dag da?" selv etter å ha blitt forklart hvorfor.
Balooa Skrevet 15. desember 2008 Forfatter #10 Skrevet 15. desember 2008 .... og å fortsette med snurpende stemme at "JEG syns hvertfall at du skal ta ** altså".
cilja Skrevet 15. desember 2008 #11 Skrevet 15. desember 2008 Sporer av litt, men jeg blir superirritert av uønskede råd.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå