Gå til innhold

på tide å ta symaskinen ut av boksen

Anbefalte innlegg

Gjest wannabe sydame:)
Skrevet

Fikk symaskin til jul i fjor og nå er det vel strengt tatt på tide å pakke den ut og ta fatt. Jeg kan INGENTING om å sy. Nada. Hvordan kan jeg lære meg? Gode bøker å anbefale? Sider på nettet? Hvor kan jeg kjøpe stoff? (bor i Bergen) Hva er enkelt å begynne med? :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Fikk symaskin til jul i fjor og nå er det vel strengt tatt på tide å pakke den ut og ta fatt. Jeg kan INGENTING om å sy. Nada. Hvordan kan jeg lære meg? Gode bøker å anbefale? Sider på nettet? Hvor kan jeg kjøpe stoff? (bor i Bergen) Hva er enkelt å begynne med? :)

Internettside: sysiden.no

Tekstilkjøp: Stoff og stil (tror det har kommet til Bergen)

Skrevet (endret)

Hvis du ikke har sydd siden tekstiltimene på barneskolen, ville jeg kanskje meldt meg på et kurs. :) Folkeuniversitetet har noen fine her i Oslo, ihvertfall, vil tro de har i Bergen også? Evt kan du høre i en sybutikk, de pleier gjerne å arrangere selv eller kan ihvertfall tipse om hvor du kan finne kurs. Ellers kan du se etter "sewing tutorials" på Youtube, men vær oppmerksom på at "syspråket" er ganske spesifikt og må læres på både norsk og engelsk, og det er vanskelig å finne gode sider for å oversette de ulike begrepene. Et annet tips er å kjøpe Burda - særlig Easy Fashion-bladene som kommer en gang i halvåret. Det kommer nok et nytt litt over jul, tenker jeg. Der får du nøye sømbeskrivelser til alle plagg, og plaggene er enkle i modellen i utgangspunktet. Eller du har blader som Kreative kvinner, Alt om håndarbeide og sånt, men jeg må si jeg foretrekker Burda fremfor de norske. Og til slutt er jo f.eks. putetrekk til pynteputer enkle å prøve seg på - ta mål av puten, klipp til stoffet med sømmonn, sy sammen og lag en lukkemekanisme, enten glidelås, knapper eller overlappende kanter midt bak. Du kan jo også applikere noe på stoffet hvis du føler deg kreativ. :)

Stoffbutikker i Bergen har jeg dessverre ikke peiling på, men Stoff og stil som ble nevnt over her har også nettbutikk. Ellers ville jeg unngått f.eks. Panduro, de har rådyre stoffer til quilting etc, så med mindre det er sånt du har lyst til å drive med er ikke det stedet å gå. Åhlens har noe metervare, ihvertfall her i Oslo, de er vel kanskje i Bergen også? Og Ikea. Og "innvandrerstoffbutikker" har mye fint/grellt/morsomt, pluss at de pleier å være billigere enn de "norske". Når jeg sier sybutikk tenker jeg forøvrig på symaskinforhandlere, de pleier å ha en stoffavdeling samt utstyr som tråd, knapper, glidelåser, skulderputer osv. De fleste mønstre har stoffanbefalinger, så det kan være greit å sjekke mønsteret før du kjøper stoff.

Lykke til! :) Bare spør hvis jeg kan hjelpe med noe mer, så skal jeg svare så godt jeg kan!

Endret av itla
Gjest Gjest_Mie_*
Skrevet

Stoff og stil er kommet til Bergen! Og de har et fantasktisk utvalg, visstnok skandianavias største. Holder til i Salhusveien, der Europris lå før. I samme bygg som Jysk, Lampehuset, og noe baderomsgreier. Veldig hyggelige de som jobber der, hjelpsomme og flinke til å komme med tips. Jeg kunne ikke sy da jeg fikk symaskin, men kjøpte et par bøker og enkle mønstre, og nå går det atskillig bedre :) De holder ikke kurs, men både friundervisningen og AOF har kurs. De er veldig populære, så det er om å gjøre å melde seg raskt på.

Gjest wannabe sydame:)
Skrevet
Hvis du ikke har sydd siden tekstiltimene på barneskolen, ville jeg kanskje meldt meg på et kurs. :) Folkeuniversitetet har noen fine her i Oslo, ihvertfall, vil tro de har i Bergen også? Evt kan du høre i en sybutikk, de pleier gjerne å arrangere selv eller kan ihvertfall tipse om hvor du kan finne kurs. Ellers kan du se etter "sewing tutorials" på Youtube, men vær oppmerksom på at "syspråket" er ganske spesifikt og må læres på både norsk og engelsk, og det er vanskelig å finne gode sider for å oversette de ulike begrepene. Et annet tips er å kjøpe Burda - særlig Easy Fashion-bladene som kommer en gang i halvåret. Det kommer nok et nytt litt over jul, tenker jeg. Der får du nøye sømbeskrivelser til alle plagg, og plaggene er enkle i modellen i utgangspunktet. Eller du har blader som Kreative kvinner, Alt om håndarbeide og sånt, men jeg må si jeg foretrekker Burda fremfor de norske. Og til slutt er jo f.eks. putetrekk til pynteputer enkle å prøve seg på - ta mål av puten, klipp til stoffet med sømmonn, sy sammen og lag en lukkemekanisme, enten glidelås, knapper eller overlappende kanter midt bak. Du kan jo også applikere noe på stoffet hvis du føler deg kreativ. :)

Stoffbutikker i Bergen har jeg dessverre ikke peiling på, men Stoff og stil som ble nevnt over her har også nettbutikk. Ellers ville jeg unngått f.eks. Panduro, de har rådyre stoffer til quilting etc, så med mindre det er sånt du har lyst til å drive med er ikke det stedet å gå. Åhlens har noe metervare, ihvertfall her i Oslo, de er vel kanskje i Bergen også? Og Ikea. Og "innvandrerstoffbutikker" har mye fint/grellt/morsomt, pluss at de pleier å være billigere enn de "norske". Når jeg sier sybutikk tenker jeg forøvrig på symaskinforhandlere, de pleier å ha en stoffavdeling samt utstyr som tråd, knapper, glidelåser, skulderputer osv. De fleste mønstre har stoffanbefalinger, så det kan være greit å sjekke mønsteret før du kjøper stoff.

Lykke til! :) Bare spør hvis jeg kan hjelpe med noe mer, så skal jeg svare så godt jeg kan!

Wow supert! Tenkte jeg skal melde meg på kurs som begynner 26.01. Men jeg har virkelig fått "ånden" over meg ( ser på project runway :) ) så jeg har bestilt og mottatt fire mønstre fra vogue-pattern...

kjole kåpe

topp og bukse ... overambisiøst, jeg vet... men dette kan være noe å strekke seg etter :) Hvilket materiale er det beste å begynne med? Jeg har sydd litt putetrekk og duker og sånn nå og det går greit. Det er kjempekjekt da! Så utrolig moro å få ting til og å lage ting. Synes dere det er en dyr hobby å holde på meg ? Jeg har ikke kjøpt så mye stoffer og sånn enda så jeg er ikke helt inne på hvor mye ting koster... Feks på den kjolen hvor mange meter stoff må jeg regne med å bruke? Min far jobber i India så jeg får begynne å sende handleliste med han hehe. Det kommer nok flere spørmål til dere, bare vent :gjeiper:

Også må dere se project runway. finner episoder på you-tube. Jeg synes iallefall det er kjempegøy og inspirerende og virkelig noe å strebe etter selv om jeg ikke tror jeg noen gang kommer til å bli så flink :)

Skrevet

Hvis man finner stoffer til en ok penge vil jeg ikke si det er en dyr hobby nei. Det er mye man kan lage til hjemmet som man slipper å kjøpe inn eller lage egne klær. Man kan også lage klær, vekser, duker, mei tai osv som man kan gi bort i gaver. I noe hjemmelagd ligger det mer omtanke enn om noe bare er butikkkjøpt. Men det tar kanskje litt tid før du tør å gi bort noe av det du lager om du ikke er så dreven :gjeiper:

Skrevet

Til de første prosjektene dine ville jeg unngått veldig glatte stoffer, det er vanskeligere å sy i. Jersey/stretchstoffer kan også være en utfordring siden det har lett for å dra seg. Jeg ville holdt meg til litt faste stoffer, kanskje helst i naturmaterialer (men på akkurat det punktet er jeg sær - jeg kan ikke fordra å ha rene kunstmaterialer mot huden). De fleste mønstre har også stoffanbefalinger. I kjolemønsteret ditt står det f.eks. "Lightweight Linen, Broadcloth, Voile, Soft Faille, Poplin and Matte Jersey."

Det med pris avhenger helt enkelt av hvor mye penger du velger å legge i stoffet. Som sagt, jeg vil ikke ha kunststoffer, og med en gang du vil ha bomull/ull/lin/silke blir prisen høyere. Stoffmengde for kjolen i de ulike størrelsene står forresten oppgitt lenger ned på siden der, utfra stoffbredde. Kjolen har relativt vidt skjørt, så den krever litt stoff, ser du. Og så heldig du er som kan få tak i stoffer fra India! :Nikke:

Av de mønstrene du har kjøpt vil jeg si at kåpa nok er det plagget jeg ville ventet lengst med. Yttertøy er vanskelig, fordi du må inn med skikkelig fôr, skulderputer, slag osv. Kjoler og bukser synes jeg faktisk er blant de enkleste tingene, sammen med skjørt. Topper kan variere mer, fordi du jo gjerne vil ha det pent i forhold til din egen figur - jeg må for eksempel legge inn ekstra stoff over brystet for å få plass til puppene mine. ;) Så husk å ta mål av deg selv så du får riktigst mulig størrelse! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...