LilleCanCan Skrevet 15. desember 2008 #1 Del Skrevet 15. desember 2008 (endret) Hei. jeg lurer på noe. Når en bedrift har et fast slagord og copyright på hjemmesiden sin som inneholder dette slagsordet. er det da lov for andre like bedrifter å bruke dette slagordet, da med en liten vri? La oss si noen hadde slagordet: "Vi bringer kundene våre trygt hjem", noe som var det typiske slagordet for bedriften. Så kommer en annen bedrift inn med slagordet: "Vi bringer deg trygt hjem". Begge bedriftene er da i samme tjeneste. For eksempel to Taxiselskaper. Er det da lov å bruke et slagord som er nesten identisk, bortsett fra at et ord er byttet ut? Endret 15. desember 2008 av LilleCanCan Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 15. desember 2008 #2 Del Skrevet 15. desember 2008 Jeg tror man bør endre mer enn ett ord. For eksempel når det gjelder patentering/mønsterbeskyttelse er det vanlig at minst tre elementer er tydelig annerledes enn på andre liknende produkter, og når det gjelder tekst og åndsverkloven skulle en tro en kan bli beskyldt for plagiat om man bare endrer et enkelt ord og kjører nesten identisk kampanje. I et slikt tilfelle burde en jo nesten betale den opprinnelige tekstforfatteren/reklamebyrået for ideen. (men se på logoene til Rema og Rimi, f eks, det skal ikke alltid så mye til) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LilleCanCan Skrevet 15. desember 2008 Forfatter #3 Del Skrevet 15. desember 2008 Jeg tror man bør endre mer enn ett ord. For eksempel når det gjelder patentering/mønsterbeskyttelse er det vanlig at minst tre elementer er tydelig annerledes enn på andre liknende produkter, og når det gjelder tekst og åndsverkloven skulle en tro en kan bli beskyldt for plagiat om man bare endrer et enkelt ord og kjører nesten identisk kampanje. I et slikt tilfelle burde en jo nesten betale den opprinnelige tekstforfatteren/reklamebyrået for ideen. (men se på logoene til Rema og Rimi, f eks, det skal ikke alltid så mye til) Sant, det er ikke mye som skal til som skiller det. Hvis tilfellet var at det bare er et ord, så lurer jeg på om jeg skal finne ut mer om dette. Enig angående det med at eventuell tekstforfatter, eller byrå skulle hatt betalt for ideen, når den blir brukt av andre og har relativt mye å si angående bedriften for eksempel. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LilleCanCan Skrevet 15. desember 2008 Forfatter #4 Del Skrevet 15. desember 2008 (endret) Hmm... gikk inn og sjekket hjemmesiden til konkurrenten nå. Det står nøyaktig samme slagord, kun et ord er byttet ut. Med stoooor pg prangende skrift slik vi har. I samme farge til og med... Makan... Endret 15. desember 2008 av LilleCanCan Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 15. desember 2008 #5 Del Skrevet 15. desember 2008 Da ville jeg vurdert å anmelde det - eller i hvert fall sende en mail til dem og si at dere er oppmerksom på plagiatet og gir dem en frist til å endre teksten. Nå KAN det jo hende de ikke har lagt merke til kampanjen deres, og at tekstvalget er veldig opplagt i forhold til type tjenester (budfirma er et godt eksempel, det er liksom ikke så mye utover å hente og bringe raskt/pålitelig/til konkurransedyktig pris en gjør), men de bør likevel endre slagord. Jeg vil tro det er negativt for begge firmaene også at det er to såpass like reklamer ute og går samtidig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest kenneth Skrevet 15. desember 2008 #6 Del Skrevet 15. desember 2008 Jeg fikk et lite Coming to America-flashback av denne tråden, og poster derfor et eksempel på en kopiering som kanskje ikke er helt stueren: http://en.wikipedia.org/wiki/McDowell's Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bellatrix Skrevet 15. desember 2008 #7 Del Skrevet 15. desember 2008 Jeg fikk et lite Coming to America-flashback av denne tråden, og poster derfor et eksempel på en kopiering som kanskje ikke er helt stueren: http://en.wikipedia.org/wiki/McDowell's Det var ikke bra nei. En ting med navn som ligner litt, men med den store gul m-en på taket så er det definitivt plagiat. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LilleCanCan Skrevet 15. desember 2008 Forfatter #8 Del Skrevet 15. desember 2008 Da ville jeg vurdert å anmelde det - eller i hvert fall sende en mail til dem og si at dere er oppmerksom på plagiatet og gir dem en frist til å endre teksten. Nå KAN det jo hende de ikke har lagt merke til kampanjen deres, og at tekstvalget er veldig opplagt i forhold til type tjenester (budfirma er et godt eksempel, det er liksom ikke så mye utover å hente og bringe raskt/pålitelig/til konkurransedyktig pris en gjør), men de bør likevel endre slagord. Jeg vil tro det er negativt for begge firmaene også at det er to såpass like reklamer ute og går samtidig. Ja, men personen har også nøyaktig samme font. Plassert nederst på siden, slik vi har det, i tykk rød farge, i kursiv! Enig i at dette er negativt for begge firmaene. Ser man på disses hjemmesidene, og sammenligner de antar man jo automatisk at den en av dem hermer etter den andre? Det ser ganske dumt ut, og lite kreativt... hehe Ellers kan det så klart være veldig opplagt, men vi har en del valgmuligheter innefor denne tjenesten, syns jeg da. Takk for svar forresten. Jeg fikk et lite Coming to America-flashback av denne tråden, og poster derfor et eksempel på en kopiering som kanskje ikke er helt stueren: http://en.wikipedia.org/wiki/McDowell's Ah... virkelig plagiat. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå