MiAmore83 Skrevet 15. desember 2008 #1 Skrevet 15. desember 2008 Jeg er den heldige "stemamma" til 3 skjønne unger. Sambo betaler selvfølgelig avdrag på alle sammen pr.dags dato, utregnet av NAv etter inntekt osv. Vil dette kunne endre seg i sum, når vi nå skal gifte oss? Jeg tenker da på om husholdningens samlede inntekt har noe å si, selv om jeg ikke er barnas mor?
Mamma1 Skrevet 15. desember 2008 #2 Skrevet 15. desember 2008 (endret) Jeg er den heldige "stemamma" til 3 skjønne unger. Sambo betaler selvfølgelig avdrag på alle sammen pr.dags dato. Endret 15. desember 2008 av Mamma1
Gjest Gjest Skrevet 15. desember 2008 #3 Skrevet 15. desember 2008 Det som kan ha noe å si, er at han deler husholdning med en annen voksen. Men det gjør han jo allerede. At dere gifter dere, forandrer ikke på det. Og det har bare noe å si hvis han ikke har full bidragsevne.
Nattpatruljen Skrevet 15. desember 2008 #4 Skrevet 15. desember 2008 Unnskyld meg, Mamma1, men NÅ synes jeg du var ufin...! En skrivefeil må det vel være takhøyde for - kom ikke her og påstå at du ikke skjønte hva det egentlig handlet om... MiAmore83: Er jaggu ikke sikker på det du spør om - har du forsøkt å lese bidragsveilederen som ligger ute på NAV sine sider? Tror ikke hans "nye frues inntekt" skal virke inn på dette, bare om dere har felles barn.. Men dere er jo to om de faste utgiftene, så det er mulig DET har noe å si.
Mamma1 Skrevet 15. desember 2008 #5 Skrevet 15. desember 2008 (endret) Selvfølgelig forsto jeg det, men syn det var en veldig morsom skrivefeil:) Nei, han får ikke mindre i bidrag selv om dere gifter dere. Dersom dere får barn kan det ha noe å si. Endret 15. desember 2008 av Mamma1
Gjest fisk Skrevet 15. desember 2008 #6 Skrevet 15. desember 2008 Avdrag... det var en herlig leif!! Jaggu meg! Avdrag...ikke var det så dumt sagt heller!
Mamma1 Skrevet 15. desember 2008 #7 Skrevet 15. desember 2008 Nei, det må være lov å le av den der altså-
Gjest Gjest Skrevet 15. desember 2008 #8 Skrevet 15. desember 2008 Jeg er den heldige "stemamma" til 3 skjønne unger. Sambo betaler selvfølgelig avdrag på alle sammen pr.dags dato, utregnet av NAv etter inntekt osv. Vil dette kunne endre seg i sum, når vi nå skal gifte oss? Jeg tenker da på om husholdningens samlede inntekt har noe å si, selv om jeg ikke er barnas mor? Hvis dere får barn sammen, vil jo hans bidragsevne gå ned.
MiAmore83 Skrevet 15. desember 2008 Forfatter #9 Skrevet 15. desember 2008 Hehe, Jaja, avdrag, bidrag, stønad, whatever Jeg skjønner at det kanskje kan bli mindre når vi gifter oss og får egne barn (noe vi skal ha etter bryllupet), men kan mor kreve mere av han når han gifter seg og felles husholdning kommer bedre ut enn hva det har gjort med han alene?
Amalie_85 Skrevet 15. desember 2008 #10 Skrevet 15. desember 2008 Men når er det egentlig det blir reduksjon i barnebidraget? Tenker på mye/lite man må tjene. sambo har en sønn med ei, vi har fått en sønn men han betaler det samme
Gjest Gjest_hei_* Skrevet 15. desember 2008 #11 Skrevet 15. desember 2008 Jeg tror bidragskalkulatoren på NAV sine nettsider er brukbar for å finne ut av slikt.
Gjest Gjest Skrevet 15. desember 2008 #12 Skrevet 15. desember 2008 Hehe, Jaja, avdrag, bidrag, stønad, whatever Jeg skjønner at det kanskje kan bli mindre når vi gifter oss og får egne barn (noe vi skal ha etter bryllupet), men kan mor kreve mere av han når han gifter seg og felles husholdning kommer bedre ut enn hva det har gjort med han alene? Nei, som jeg allerede har svart, at man er gift spiller ingen rolle. Det som spiller noen rolle er om man bor sammen med en annen voksen, og det gjør han jo allerede. Hvis han da før dere flyttet sammen hadde redusert bidrag på grunn av manglende bidragsevne, ville bidraget kunne bli økt. Hvis han i utgangspunktet betaler sin andel, skjer det ingenting.
Gjest Gjest_meg_* Skrevet 15. desember 2008 #13 Skrevet 15. desember 2008 Man må få fire unger sammen, før han skal få redusert bidragsevne. Så om dere får to eller tre unger ilag, må han betale like mye (lite) bidrag som idag. Eller faktisk mer. For jo eldre ungene er, jo mer koster det, og ergo mer å betale i bidrag. Skule bare mangle. Du mener vel ikke at han skal sno seg unna forpliktelsene sine?
MiAmore83 Skrevet 16. desember 2008 Forfatter #14 Skrevet 16. desember 2008 Man må få fire unger sammen, før han skal få redusert bidragsevne. Så om dere får to eller tre unger ilag, må han betale like mye (lite) bidrag som idag. Eller faktisk mer. For jo eldre ungene er, jo mer koster det, og ergo mer å betale i bidrag. Skule bare mangle. Du mener vel ikke at han skal sno seg unna forpliktelsene sine? Neineinei for all del! Vi betaler selvsagt det mor har krav på vi, og det drypper en god del på ungene også når de er hos oss Hvorfor skal folk være så mistenksomme og krasse til en hver tid, bare fordi om en lurer på noe? Tenk positivt, og ikke det verste om folk bestandig!!
Gjest fisk Skrevet 16. desember 2008 #15 Skrevet 16. desember 2008 Man må få fire unger sammen, før han skal få redusert bidragsevne. Så om dere får to eller tre unger ilag, må han betale like mye (lite) bidrag som idag. Eller faktisk mer. For jo eldre ungene er, jo mer koster det, og ergo mer å betale i bidrag. Skule bare mangle. Du mener vel ikke at han skal sno seg unna forpliktelsene sine? Seriøst?? Jeg trodde jeg risikerte mindre bidrag om jeg endret på noe (han venter nr to med nykona nå) og har 0 samvær etter eget ønske... Jeg har ikke turt å se på bidragsiden engang. Og tenker på konfen...tør ikke nevne det med et ord til ham.
Gjest Gjest_meg_* Skrevet 16. desember 2008 #16 Skrevet 16. desember 2008 Seriøst?? Jeg trodde jeg risikerte mindre bidrag om jeg endret på noe (han venter nr to med nykona nå) og har 0 samvær etter eget ønske... Jeg har ikke turt å se på bidragsiden engang. Og tenker på konfen...tør ikke nevne det med et ord til ham. Samværsforeldre som ikke gidder ha samvær, burde etter min mening betalt dobbel barnebidrag! Hvis du tenker på konfirmasjon, kan du kreve han for halvparten av utgiftene. Det må tas gjennom NAV, såfremt han ikke betaler frivillig. Husk at det går på alder også. Jo større ungene blir, jo mer koster det. Søk bidragsendring for å få det riktig.
Gjest Gjest Skrevet 17. desember 2008 #17 Skrevet 17. desember 2008 Synes disse bidragsreglene er forferdelig urettferdige! Har samboer som har 2 barn fra tideligere ekteskap, som han har samvær med 2-6 netter i mnd. Vi to har 1 barn sammen. Da han og x.en gikk fra hverandre, lot han henne sitte med alt (deriblandt nedbetalt hus med leieinntekter), for at hun skulle klare å sitte med det alene. Hun har ingen utdannelse og har aldri hatt en jobb. Nå har hun giftet seg på nytt og fått 2 barn sammen med den nye ektemannen. Han er meget velstående, og de bor i hennes hus, så det er ingen grunn for henne å være ute i jobb. Er hjemme om dagene med de to små, mens de to hun har sammen med min samboer er på skolen. Pga. at hun ikke er i lønnet arbeid, må min samboer betale 5/6 bidrag for begge barna. De ser kun på hennes og hans inntekt. Så han skal altså 'straffes' for at hun er hjemme med de to små og ikke er økonomisk avhengig av jobbe. Vi har ikke muligheten til å la være å jobbe og arbeider oss nesten halvt ihel. Sitter med huslån og høyt bidrag. Hvem er tjent med dette? Er det bare barn av skilte foreldre det skal ta hensyn til her? Hva med vårt barn? Vi har ikke muligheten til å værken være hjemmeværende eller å tilbringe 3 uker i jula i tropisk paradis, slik de kan! Må faktisk jobbe i jula begge to! Kunne de ikke heller ha sett på husstandens samlede inntekt og antall barn som skal forsørges!? Hadde blitt mye mer rettferdig for barna, spør du meg;)
Amalie_85 Skrevet 17. desember 2008 #18 Skrevet 17. desember 2008 Synes disse bidragsreglene er forferdelig urettferdige! Har samboer som har 2 barn fra tideligere ekteskap, som han har samvær med 2-6 netter i mnd. Vi to har 1 barn sammen. Da han og x.en gikk fra hverandre, lot han henne sitte med alt (deriblandt nedbetalt hus med leieinntekter), for at hun skulle klare å sitte med det alene. Hun har ingen utdannelse og har aldri hatt en jobb. Nå har hun giftet seg på nytt og fått 2 barn sammen med den nye ektemannen. Han er meget velstående, og de bor i hennes hus, så det er ingen grunn for henne å være ute i jobb. Er hjemme om dagene med de to små, mens de to hun har sammen med min samboer er på skolen. Pga. at hun ikke er i lønnet arbeid, må min samboer betale 5/6 bidrag for begge barna. De ser kun på hennes og hans inntekt. Så han skal altså 'straffes' for at hun er hjemme med de to små og ikke er økonomisk avhengig av jobbe. Vi har ikke muligheten til å la være å jobbe og arbeider oss nesten halvt ihel. Sitter med huslån og høyt bidrag. Hvem er tjent med dette? Er det bare barn av skilte foreldre det skal ta hensyn til her? Hva med vårt barn? Vi har ikke muligheten til å værken være hjemmeværende eller å tilbringe 3 uker i jula i tropisk paradis, slik de kan! Må faktisk jobbe i jula begge to! Kunne de ikke heller ha sett på husstandens samlede inntekt og antall barn som skal forsørges!? Hadde blitt mye mer rettferdig for barna, spør du meg;) Både ja og nei vil jeg si For jeg er enig med deg at i ditt tilfelle syns jeg det blir litt feil at din mann skal betale for at ho går hjemme. Men som ny samboer er det jo ikke alltid ønskelig at man skal betale masse penger for "ste"barn. En hvis del syns jeg man kan være med på (men det er jo noe man må finne ut sammen) Jeg er jo med å betaler for stesønn, men jeg hadde ikke vært intressert å gi like mye pr.barn om det hadde vært fler.
Gjest Gjest Skrevet 17. desember 2008 #19 Skrevet 17. desember 2008 Både ja og nei vil jeg si For jeg er enig med deg at i ditt tilfelle syns jeg det blir litt feil at din mann skal betale for at ho går hjemme. Men som ny samboer er det jo ikke alltid ønskelig at man skal betale masse penger for "ste"barn. En hvis del syns jeg man kan være med på (men det er jo noe man må finne ut sammen) Jeg er jo med å betaler for stesønn, men jeg hadde ikke vært intressert å gi like mye pr.barn om det hadde vært fler. Forstår hva du mener. Vi har felles økonomi her hjemme og det har de også, så det hadde blitt veldig vanskelig om vi skulle begynne å 'skille' ut bidraget. Da hadde ikke min samboer hatt nok igjen til å betale sin del av huslånet egnang. Derfor må også jeg jobbe mye overtid osv. Føles så urettferdig når vårt barn spør hvorfor aldri vi kan ha fri og kose oss sammen, eller reise på ferier slik 'stesøskena' kan. De helgene vi har barna hans har han fri for å ha samvær med dem, mens de andre helgene må vi ofte jobbe begge to og sier bare hei og hade til hverandre i døra. Merk: har ikke noe stort flott hus eller forferdelig høyt lån... Mener selvfølgelig ikke at han ikke skal ta sin del av ansvaret!! Men føler liksom situasjonen hadde vært helt annerledes dersom hun virkelig hadde behov for 5/6 av han. Sonn som det er nå setter de bidraget inn på en 'kosekonto' som barna kaller det. De 'kose-pengene' må faktisk vårt felles barn ofre veldig mye av barndommen sin for:( Skulle bare ønske reglene var mer rettferdige....
Gjest Gjest Skrevet 17. desember 2008 #20 Skrevet 17. desember 2008 Bidragsreglene er lagt opp slik at det er FORELDRENE som har forsørgeransvar for sine barn. Ikke nye partnere. Og det er vel ikke urettferdig? Ja - en bidragsmottaker kan i teorien gå hjemme med nye barn, slik at bidrdagsyter må ta en større del av forsørgelsen av sine barn. Men en bidragsyter kan gjøre nøyaktig det samme, eller på annet vis skru ned sin inntekt - og da sitter bidragsmottaker med hele forsørgeransvaret.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå