Gå til innhold

Valpen spiser bæsj!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Valpen min på 10 uker spiser hundebæsj, hva kan jeg gjøre for å få den til å slutte? Dette er ekkelt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Alle valper og hunder spiser bæsj! Katte og saue bæsj er de største delikatessene.

Ikke gjør noe stort nummer av det. Pass på valpen så den ikke får muligheten om du synes det er så ille.

Skrevet

Æsj, ja, det er ekkelt. Har hatt flere hunder tidligere, ingen av de spiste bæsj. Kanksje jeg bare var heldig da?

Gjest Gjest_Marianne_*
Skrevet

Hei.

Det er ganske vanlig at valper/hunder spiser sauebæsj og hestebæsj særlig, at han spiser hundebæsj trenger ikke bety noe, men det KAN bety at det er ett eller annet han mangler...

Ellers tror jeg det bare er å oppdage hundebæsjen før valpen gjør det slik at du bare hindrer han i å få tak i det. Evt. si nei, hvis han skjønner hva det betyr...

Skrevet

Det er helt vanlig at de spiser bæsj når de er små, men hvis det ikke går over når hunden begynner å bli voksen bør du bli bekymret. Hvis hunden plutselig begynner å spise bæsj når den vanligvis ikke gjør det er også det et tegn på sykdom - vår hund begynte plutselig da hun var to og et halvt, hun viste seg å ha bukspyttkjertelsvikt (EPI).

Så lenge hunden er valp er det normalt at de spiser alt mulig rart, også bæsj. Bare prøv å være oppmerksom og hold den unna, og plukk opp hans egen bæsj før han rekker å glefse den i seg. Det påstås at ananas får bæsj til å smake vondt for hundene, så hvis det i hovedsak er sin egen bæsj han spiser kan du jo også gi ham litt ananas i maten.

Når han blir litt større og du har lært inn en sikker nei-kommando kan du jo begynne å bruke den :)

Gjest schnauzeren
Skrevet
Det er helt vanlig at de spiser bæsj når de er små, men hvis det ikke går over når hunden begynner å bli voksen bør du bli bekymret. Hvis hunden plutselig begynner å spise bæsj når den vanligvis ikke gjør det er også det et tegn på sykdom - vår hund begynte plutselig da hun var to og et halvt, hun viste seg å ha bukspyttkjertelsvikt (EPI).

Så lenge hunden er valp er det normalt at de spiser alt mulig rart, også bæsj. Bare prøv å være oppmerksom og hold den unna, og plukk opp hans egen bæsj før han rekker å glefse den i seg. Det påstås at ananas får bæsj til å smake vondt for hundene, så hvis det i hovedsak er sin egen bæsj han spiser kan du jo også gi ham litt ananas i maten.

Når han blir litt større og du har lært inn en sikker nei-kommando kan du jo begynne å bruke den :)

At en skal bli bekymret for at hunde spiser møkk når den blir eldre er BARE TULL. Alle hunder spiser møkk nå og da, dette er helt naturlig og trenger ikke å bety noe som helst.

At det er ekkel er så sin sak. En av årsakene til at en ikke lar hunden slikke seg i ansiktet.

Gjest Gjest_Marianne_*
Skrevet

Det at hunden spiser møkk er greit, det at hunden spiser hundemøkk er ikke alltid greit. Jeg har hatt hund i tjue år, flat coated retriever, kjent for å knaske i seg alt mulig dritt, ikke en han spist hundemøkk. Han jeg har nå er bare valp, og prøver å spise stort sett alt av bæsj, men IKKE hundemøkk. Han snuser, men bare går vekk.

Skrevet

Hvis du googler "koprofagi + hund" finner du endel lesestoff om temaet. Kort fortalt er ikke dette uvanlig, men heller ikke alle hunder gjør det. Årsakene kan være flere, men man bør så absulutt avlære hunden dette som best en kan siden det kan føre til spredning av sykdommer.

Skrevet

Din første hund dette her? Men ihvertfall som sagt her er det ganske vanlig.

Du får den med å slutte ved å lære den at det er ikke lov, si nei rett og slett.

Gjest Gjest_torbjørn_*
Skrevet

Gå til et sted der du vet det er bæsj. når du nærmer deg en bæsj strammer du koppel og blir "redd", som om du står rett overfor en farlig huggorm gå litt nærmere og spring så raskt unna, mens du forteller hunden både med kropp og stemme at dette er meget farlig. gjentaes to tre ganger deretter går du rundt bæsjen i stramt koppel, og er "redd". Hunden lærer raskt at bæsj er farlig og du er kvitt prøblemet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...