Gå til innhold

st. Hans

Anbefalte innlegg

Gjest Embla s
Skrevet

Feirer dere st.Hans aften? (det er førstkommende mandag). Hvordan feirer dere i såfall?

Jeg har alltid feiret st.Hans. Vi har et eget bålsted hvor mange av naboene samles. Noen år er vi mange, noen år er vi få. Da jeg var liten hadde vi ofte leker o.l. noen ganger musikk, noen år var det en som spilte "drømmen om Elin" m.m. på trekkspill, også obligatorisk grilling. Da jeg ble større var det noen år jeg feiret st.Hans andre steder, Ingjerstrand o.l. Alltid hyggelig, men det er noe eget med dette bålstedet som jeg har kommet tilbake til i mer voksen alder.

Hva med dere? Hva gjør dere st.Hans? Er det bare en alminnelig kveld?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjesta
Skrevet

Vi har vel egentlig ingen tradisjoner. Men mamma har alltid lagd ekte rømmegrøt, og så har vi ofte grilla på kvelden hvis været har vært fint. Vi har aldri hatt noe bål, og heller ikke vært noe spesielt sted på denne dagen.

I år har vi tenkt oss på et arrangement her på stedet, og er spente på hvordan det blir! Blir sikkert koselig - avhengig av været, selvsagt.

Hadde planer om å ha rømmegrøt og spekemat i kveld - for å feire litt på forskudd!

Skrevet

Vi griller om det er fint vær, ellers har vi ikke pleid å gjøre noe spesielt.

Neste uke har vi fri alle sammen, så kanskje vi drar i fjæra og griller.

Skrevet

Vi har egentlig lite tradisjoner for det - men i år blir det fest i borettsalget - det blir hyggelig.

Skrevet

Har ingen tradisjoner på St. Hans.

Men de siste årene har vi vært samlet hos en kamerat som har stoooor hage. Griller og tuller :ler: .

I år skal vi ikke dit.

Skrevet

Hvis jeg skal være heeelt ærlig, så synes jeg ikke St.Hans er så store greiene. Forbinder det mest med å fryse, jeg.............

Man skal på død og liv samles ute på en eller annen forblåst strand med grillen under armen og minst to lag tøy på seg.

Så sitter vi der da, hutrer og fryser og spiser potetsalat med sand i mens ungene hyler og vil hjem.

"Hold kjeft og kos dere, det er St. Hans".

:frustrert:

I år vil jeg sitte hjemme i sofaen min med et pledd over beina og spise ostepop! Ja, det vil jeg gjøre! Så kan de andre dra på tvangskose-tur på stranda. :enig_animasjon:

Skrevet

Har ingen faste tradisjoner, men feire St. Hans må vi jo. Det er jo kjempegøy.Feiringen varierer veldig etter hvilken dag den er på, hvordan været er osv.

Er været bra pakker vi to familier i båter, og tøffer uti holmene. Vi finner oss et egnet sted, enten helt for oss selv, eller et sted det er arrangement fra før. Vi griller og koser oss i fjæresteinene. Er vi alene er det barnas ansvar å finne noe vi kan lage bål med, det er en oppgave de tar veldig alvorlig.

Hvis været er dårlig, ja da samles vi i garasjen, til grilling.

Obligatoriske faktorer på St. Hans er pinnebrød og marshmellows (helt sikkert feil skrevet)

I år feirer vi St. Hans ikveld, og det ser ut til å bli i garasjen.

Gjest Zalomine
Skrevet

Hjemmefra er jeg vant til at vi pakker med oss grill og grillmat og "tusen andre ting" og drar til en fast plass ved sjøen der hele slekta samles. Ikke like mange hvert år, og andre "gjester" inviterer vi stadig med oss. Her grilles det i massevis, og vi spidder pølser på bålet på kvelden (bål er fitn til å holde myggen borte også) JA, man må kle seg godt om det er kaldt, men det er koselig, og det er kjekt, og som barn maste vi om vi ikke snart kunne dra. Ikke dra hjem, men dra dit! Hjem ville vi ikke, dette var TOPP! Vi frøs da ikke, vi har vett til å kle oss (ullgenser ved behov) Når det var fint vær pleide noen å bade (mamma hadde alltid med seg varme baguetter innpakket i et digert badehåndkle for at de skulle holde varmen. Det fikk selvsagt baderen låne) Et par år hadde min fetter med seg gitar, allsang er det alltid uansett. blåbærplukking i skoken, fisking og masse kos.

Det er en kjempekjekk dag!

Dessverre er det på en mandag i år, og jeg bor i en annen del av landet enn familien min. Jeg har ikke anledning til å dra (vi var der uansett i pinsa for min fars 50-årsdag, så det er ikke aktuelt å dra igjen denne helga heller) så sambo har lovet meg å fyre opp grillen vår på den lille "verandaen" vår (den er kanskje en halvmeter bred, og har to funksjoner: rømningsvei ved brann, og for å komme oss til den utvendige boda) Men grillmat skal vi ha! Vel, det blir ikke det samme da, vi spiser inne, det blir ikke noe bål, ikke spidding av pølser, ikke potetgull ig snop på deling mellom familier, ikke balansering av brusglass på berget. Ingen fisking, ingen unge som tråkker i vann. Jeg kommer til å savne st.hansaften veldig mye i år, og alle de år fremover som vi bor i Bergen. St.Hans-aften for meg, det er "hele slekta" samla på den plassen vi har vært siden min barndom.... (Hele slekta er det selvsagt ikke, men MANGE er vi somregel (20 er gjerne et "minimum")

Skrevet
"Hold kjeft og kos dere, det er St. Hans".

:frustrert:

skal vi kose oss dere! Synes jeg ser det for meg.... :ler:

Årets st.hans skal tilbringes rundt et bord i hagen og med grillen gående.

Rundt bordet samles Mannen og jeg, Diva og hennes sambo.

Koooooselig!!!

Skrevet

Jøss, er det ingen andre skiftarbeidere her :o

Skrevet

Har ikke feiret st.hans siden jeg var ungdom.

Vi dro ofte og grillet da jeg var barn. Men selv har jeg ikke ført videre tradisjonen. Vet ikke - kanskje fordi jeg bodde i en by...

Skrevet

Skal grille hvis været er fint.

Blir det styggvær vet jeg ikke hva vi skal gjøre.

koldbruna :vinke:

Skrevet

Vi pleier ikke å feire st.hans. Vi holder på med kjøkkenbygging, og skal benytte kvelden til rørleggerarbeid. Vi har kjøpt reker vi skal kose oss med da.

Skrevet

Vi har ingen faste tradisjoner. Blir jo gjerne litt grilling da. I år feks blir det grilling på verandaen. Sammen med svigerfamilien :o Neida, det blir koselig. For jeg har en kjempesnill svigerfamilie, jeg. Gleder meg :)

Skrevet

Vi har tradisjon med bål og familie sammenkomst.. Det er familiens yngste som lager bål, med god hjelp fra de voksne. Å i år har jeg fått beskjed om at det er rekord høyt, så da MÅÅÅÅÅ jeg jo komme.... :ler:

Da griller vi, og samles alle sammen.. Er ca 20-30 stk. som alle har med mat og drikke.

Sambo og jeg reiser ut i sju tiden.. Menyen for oss er: Marinerte sommerkoteletter og kyllingfileter. Kalde, kokte mandelpoteter, salat med ruccola og en god hjemmelaget dressing, Løk og paprika i aliminiumsfolie over grillen og brytebrød med hjemmelaga hvitløkssmør.. NAM!

Så blir det noen øl, og fantehistorier utpå kveldinga..

Gleder meg alltid til St.Hans, for det blir bestandig så utrolig hyggelig, og så er spenninga alltid stor om hvem som havner i sjøen dette året... :ler:

( det blir IKKE meg..)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...