Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er nå i PP3. Min første syklus varte i 45 dager, men jeg har deretter hatt normal 28-dagers syklus.

I pp1 og pp3 har jeg tatt EL tester for å finne ut når/om jeg er fruktbar. Testene har vært negative hver gang. Jeg skulle hatt EL på lørdag som var. Tok EL test torsdag, fredag, lørdag, søndag og i dag. Ingen EL. .

Har jeg ikke Eggløsning?

Er det vanlig å ikke ha eggløsning? Hvor lang tid kan det ta før jeg får den tilbake igjen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er normalt med noen sykluser uten eggløsning ja.

Dersom du "nettopp" har sluttet med hormonell prevensjon er sjansen enda større.

Skrevet

Det kan også være at du evt har hormonforstyrrelse i kroppen som gjør at du ikke har EL.

Du kan ha PCO enten i mild eller kraftig versjon. Selv hadde jeg PCO, men ikke så kraftig rammet som mange andre. Jeg hadde heller sjelden EL. Gynekologen min informerte meg at de gangene jeg hadde EL var eggene for lite modne til at de kunne bli befruktet, og hvis det ble befruktet så ville det ikke feste seg i livmorveggen.

Så jeg fikk Pergotime for å modne eggene mine, og det hjalp strålende. :)

Ta en prat med legen din og evt få en henvisningn til gynekolog.

Skrevet
Ta en prat med legen din og evt få en henvisningn til gynekolog.

Det er ingen grunn til å kontakte legen på det grunnlaget ts her beskriver da.

Det er for tidlig å mistenke at hun ikke har EL av seg selv, dersom det bare er andre periode hun sjekker seg med el-tester.

Og dersom hun nettopp har sluttet med hormonell prevensjon, er det i allefall for tidlig (men det vet vi jo ikke noe om)

Dersom det går 6 mnd uten utslag på el-tester, selv om du har regelmessige sykluser, så kan du ta en telefon til legen.

Dersom du ikke har regelmessige sykluser, kan du også ringe etter 6 mnd DERSOM du ikke nettopp har sluttet med hormonell prevensjon, da "skal" du vente et år

Skrevet

Jeg sluttet på p-piller i slutten av september... den første syklusen etter pilleslutt varte i 45 dager, mens de 2 neste har vært helt slik de skal være. Nøyaktig 28 dager.

Jeg har tidligere hørt at man skal vente ett år før man får hjelp av legen. Men dersom jeg drar til legen etter si.. 8 mnd.. kan legen "se" at det ikke er ett helt år siden jeg sluttet på prevensjon?

Gjest Gjest_Sol_*
Skrevet

Jeg skjønner ikke hvor alle har fått det fra at man MÅ vente ett år før man går til legen... Jeg slutta på pilla i sommer, men allerede etter tre måneder (uten antydning til mens) gikk jeg til legen og ingen av legene, verken fastlege eller gynekolog, stilte spørsmålstegn ved det eller sa at jeg måtte vente.. Så jeg er satt på behandling for å stimulere både mens og eggløsning. Mitt råd er derfor, hvis det er noe som plager deg eller ikke stemmer med syklus etc, ta en tur til lege (såsant man har råd til å betale legeregninga) og la heller legen, enn synsere her, vurdere om du må avvente behandling eller ei....

Skrevet

Kan ta tid før alle hormonene er kommet tilbake til normalen i kroppen din etter p pille slutt. Mulig at det tar opp til 1 år før alt er tilbake til normalt. Hører at etter debutering av mens som tenåring mangler man gjerne eggløsning det første året, dette kan også være tilfellet etter p pilleslutt. Noe med hypofysen som styrer med hormonene å gjøre.

Noen relevante linker:

http://www.lommelegen.no/php/art.php?id=375780

http://www.lommelegen.no/php/art.php?id=792792

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...