Gå til innhold

Hvor mange kalorier i en hjemmelaget pizza

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor mange kalorier er det i denne pizzaen, er bare litt nysgjerrig:

Som bunn bruker jeg: http://www.speketips.no/oppskrifter/italiensk_pizzabunn

Fyll: http://www.speketips.no/oppskrifter/pizza_saus

Jeg pleier å ha på ca 1/4 av en 100g pepperoni pakke fra Grillstad og ca 80-100g som går til å lage kjøttboller.

Og ca 180g arla mozarella ost

Jeg pleier å spise hele, for å kose meg litt, men jeg lurer på hvor mange kalorier den innholder. :)

Skrevet

Jeg har bare gjort et veldig unøyaktig overslag, men det ser ut til at det nærmer seg 1500 kcal. Skjønner ikke helt hva du mener med kjøttboller, vil det si at du bruker ca. 100 g kjøttdeig/karbonadedeig som du lager boller av?

Skrevet
Jeg har bare gjort et veldig unøyaktig overslag, men det ser ut til at det nærmer seg 1500 kcal. Skjønner ikke helt hva du mener med kjøttboller, vil det si at du bruker ca. 100 g kjøttdeig/karbonadedeig som du lager boller av?

Ja, det var det jeg mente, 100g kjøttdeig.

Skrevet

Jeg brukte www.somebody.no og fant dette:

I oppskriftene for pizzabunn og saus er det totalt 1535 kcal (gjelder altså hele oppskriften).

25 g Grilstad pepperoni: 110 kcal

100 g kjøttdeig: 196 kcal

180 mozzarella: 482 kcal

Altså ca 2300 kcal til sammen.

Men iflg oppskriften er jo dette til to pizzabunner - spiser du begge?

• 3 uker senere...
Skrevet
Jeg brukte www.somebody.no og fant dette:

I oppskriftene for pizzabunn og saus er det totalt 1535 kcal (gjelder altså hele oppskriften).

25 g Grilstad pepperoni: 110 kcal

100 g kjøttdeig: 196 kcal

180 mozzarella: 482 kcal

Altså ca 2300 kcal til sammen.

Men iflg oppskriften er jo dette til to pizzabunner - spiser du begge?

Jeg lager det som en stor pizza, så ja, jeg spiser hele. Er det noe galt i det?

Skrevet

Oj! Da dekker du hele dagsbehovet ditt og gjerne mer til, bare med pizzaen

Skrevet
Oj! Da dekker du hele dagsbehovet ditt og gjerne mer til, bare med pizzaen

Det er kanskje litt drøyt, men det gjør ikke noe, jeg pleier ikke å spise noe annet enn det, og kanskje en Muffins fra Aunt Mabel. Og til og med når jeg får i meg "kaloribomben" av en muffin så går jeg ikke opp. Jeg er veldig aktiv, så det har nok med det å gjøre :)

Gjest Bolledeig
Skrevet

Spise noe annet den dagen, eller ikke spise noe annet sånn noensinne ;) ?

Skrevet
Spise noe annet den dagen, eller ikke spise noe annet sånn noensinne ;) ?

Den dagen såklart. Men jeg holder meg i form, er rundt 173 og veier 61 kg, jeg får stadig vekk beskjed av familie om at jeg bør legge på meg. Før veide jeg rundt 105, og det å holde seg i form har kanskje gått litt "out of control" :P

Skrevet

Siden du ikke går opp i vekt, vil det si at du i gjennomsnitt over flere dager ikke inntar mer enn du forbrenner, selv om pizzaen er kaloririk.

Jeg gjetter også at du ikke spiser denne pizzaen hver eneste dag, og at du kanskje ubevisst "kompenserer" for et høyt kaloriinntak én dag, med færre kalorier en annen dag i uka - slik at gjennomsnittet blir det du trenger.

Hvis du ikke er redd for å gå opp, eller til og med syns du veier for lite, trenger du ikke være bekymret for å spise denne pizzaen. Det er måter du kan redusere kaloriinnholdet på, f.eks bytte ut pepperoni og kjøttdeig med magrere kjøtt, og bruke en lettere type ost, men bare hvis du føler for å spare på fettet, altså.

Skrevet

Vanligvis så spiser jeg denne pizzaen over to dager, dvs lager pizzadeigen, deler den i to, og lar den ene halvdelen stå til dagen etter. Og sausen deles også i to, så det er ytterst sjeldent at jeg spiser en hel pizza av den typen på en dag. Vanligvis så spiser jeg den pizzaen 4 ganger i måneden, fordelt på 4 dager. :)

Men det er helt sykt, en grandis ligger på rundt 1600 kcal, og den er jo omtrent like stor, og kjøpepizza skal jo i teorien være mye mer usunn enn en man lager selv. Men det er vel fordi grandisen ikke har ekstremt mye fyll, det er så lenge siden jeg har tatt i en grandis.

Nei, skal det være pizza her, så skal det være italiensk, jeg er mer glad i den tynne bunnen. Før var jeg glad i Mcdonalds mat, og spiste det ofte. Nå går det mye i pasta (enten med skinkestrimler eller kjøttdeig og dolmiosaus), hjemmelaget italiensk pizza, skinkestrimler + ris + soppsaus og masse annet rart.

Jeg koser meg ofte med sjokoladeboller, vaffler (hjemmelaget), rullekake (hjemmelaget _såklart_) og litt snop, jeg er ikke noen fanatiker, men jeg holder meg i bevegelse. Går 2 timer hver dag, og sykler og svetter på en ergometersykkel til den ligger på rundt 500-600. Om jeg virkelig forbrenner de 500-600 vet jeg ikke, jeg vet ikke hva pulsen ligger på, jeg har ikke en "pulsklokke", men siden jeg svetter en god del og jeg holder et greit tempo så går jeg utifra at jeg i hvert fall forbrenner kanskje 60-70 % av det som står på skjermen, kanskje mer?

Jeg mener ikke at jeg er ekstrem, men kanskje jeg er det? Hehe ;)

Gjest Bolledeig
Skrevet

Jeg tenker egentlig ikke på det, men ikke ta mitt ord for det, jeg har en del venner som har svømt aktivt, og de er gale :ler:

Du sier ikke noe om hvor gammel du er. Mange kan spise "hva som helst" i ungdomstiden/tidlige tjueår, men plutselig går ikke det like bra lenger ;) Fysisk aktivitet og gode gener vil hjelpe på å kjempe mot en del av sukkeret du får i deg, men et høyt inntak av superraske karbohydrater over lang tid øker risiko for insulinresistens, som er rimelig usjarmerende når man først får det.

Jeg synes livet er for kort til å bare spise brokkoli, det kan jeg innrømme først som sist, men med tanke på antioksidanter, vitaminer og næringsstoffer så er det jo bedre å kose seg med frukt enn med muffins ;) Men du spiser jo helt greit, så jeg ville ikke tenkt så veldig mye på det.

Nb obs, du ville nok fått mer ut av treningen din med et mer optimalisert kosthold, riktignok.

Skrevet

Jeg fyller 27 i Februar, så jeg er vel ikke "tidlig" lenger. Jeg vet at forbrenningen blir dårligere etterhvert som man blir eldre. Men jeg kan jo legge til at når jeg skrev at jeg "går" 2 timer hver dag så er ikke det helt riktig. Det er 50 % gåing og 50% jogging.

Jeg tror ikke at det kommer til å bli så veldig verre når jeg runder 30, eller blir eldre enn det og, og jeg følger med på vekten, og jeg vil ikke akkurat si at jeg spiser det jeg føler for. Jeg prøver å holde meg på 2300-2500 kcal daglig, og jeg kan tenkte meg at det er noe sånt jeg får i meg. Det eneste som kan hende, er at jeg må bruke sykkelen litt oftere når jeg blir eldre, og/eller gå/jogge en litt lengre tur, men det er ikke noe stort problem. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...