Gjest Gjest Skrevet 15. desember 2008 #1 Skrevet 15. desember 2008 Jeg har et spørsmål, og det er hvorfor viser de 3 vektene vi har forskjellige vekter. Jeg skal gi dere et eksempel. To av vektene er ikke digitale, helt vanlige vekter. Setter man 1.5 kg brusflasker på de så viser begge 3 KG. Men når jeg går på den ene så viser den ene 63 og den andre 64. Hvorfor viser de nøyaktig vekt på brusflaskene jeg setter på, og ikke meg? Det verste er digitalvekten, så i begynnelsen av dagen så har jeg startet med 63,64 og 65, det er ikke lett å bli klok på hvilken av vektene som stemmer. Men når det gjelder digitalvekten så må det være noe galt. Den avviker med 100 Gram virker det som. For når jeg setter på 1.5 kg brusflaske så viser den 1.6, noen ganger klikker den til og med til 1.7. Det som er rart, er at når jeg plasserer 3 x 1.5 kg flasker på den så viser den ca 4.9, som vil egentlig si at den viser 4.8, når man tar bort 100g. Men, da legger den altså på over 100g pr flaske. Det hadde vært greit hvis den kun viste det avviket på hele vekten, men det virker jo nesten som at den legger 100g+ for hver flaske. For på de vanlige vektene så viser 3 flasker 4.5, som er det det skal vise. Og nå har plutselig den digitale vekten bestemt seg for at jeg veier 67.3 (det var 65.2 idag ettermiddag). Ja, jeg sto opp klokken 13.00, men tilbake til hva det handler om. Dette er det jeg har fått i meg idag: 1: brødskive med en halv medisterkake 2: porsjoner med pasta (vet ikke nøyaktig hvor mange gram) + et halvt glass med taste of rome og ca 300 g kjøttdeig fra gilde (den vanlige typen) Jeg drysset også ca 10 eller 15g parmesan oss på pastaen. 3: 3 Sjokoladeboller fra shell. Og dette er ikke akkurat mye. Det pluss at jeg har gått tur, noe av det har bestått av jogging. Altså, jeg har gått litt, så løpt, etterfulgt av å gå en liten stund, for så å jogge igjen osv. Dette gjorde jeg i ca 3 timer. Når jeg sjekker vekten nå så er vekt 1 på: 64.5, vekt 2: 65.5 og vekt 3: 67.3. Det vil si at vekt 1 og vekt 2 har begge økt med 1.5 kg, og jeg vil tro at dette stemmer, for det jeg har spist idag var ikke så ekstremt mye. For når den digitale vekten klarer å skille med så mye så er det rart. Trekker man bort de 100g den visstnok skal vise for mye, så viser den 2.7 kg mer enn vekt 1 og 1.7kg mer enn vekt nr 2. Det er til å bli sprø av, men det må jo være noe galt med den. Før så var det kun 1 kg som skilte mellom hver av vektene, men nå er det blitt enda rare. Er det noe galt med den digitale vekten, og at den viser mer unøyaktig vekt enn de andre? Jeg har ikke gjort noe galt, og belastet den når den ikke var i bruk. En av vektene må jo stemme, og jeg håper mer på at det er en av de vanlige. Håper det er noen som kan hjelpe meg, for dette vektstyret går meg litt på nervene.
Gjest Gl@mB@be Skrevet 15. desember 2008 #2 Skrevet 15. desember 2008 Kan du ikke rett og slett kjøpe deg en ny vekt? Koster ikke all verden
Gjest Gjest Skrevet 15. desember 2008 #3 Skrevet 15. desember 2008 Joda, men tror du at det er noe galt med den digitale vekten?
Gjest Gl@mB@be Skrevet 15. desember 2008 #4 Skrevet 15. desember 2008 (endret) Det er umulig å si. Den nyeste vekten er sannsynligvis den mest nøyaktige. Endret 15. desember 2008 av Gl@mB@be
Fluffie Skrevet 15. desember 2008 #5 Skrevet 15. desember 2008 Siden vektene er saa unoyaktige, kast dem og maal midjen din isteden. Det er tydeligvis noe galt med enten den digitale eller de vanlige.
Supraspinatus Skrevet 19. desember 2008 #6 Skrevet 19. desember 2008 Det har jo ingenting å si om du er 63 eller 65kg? For å bruke vekt til å måle slanking må du bruke samme vekt hver gang. Du må også veie deg til samme tid hver veiedag. Det er tendensen du er ute etter å måle. Du trenger ikke veie deg mer enn en dag i uken. Veier du deg hver dag, spredt utover dagen vil vekten variere selv med en helt nøyaktig vekt. Dette er fordi kroppsvekten varierer etter mat, væske, om du har vært på do, etc Jeg synes det virker som du er altfor opptatt av vekten. Hvis du ikke klarer å la være å veie deg hver gang du passerer vekten synes jeg du skal kaste alle sammen. Mål heller midjemålet ditt, evt fettprosent (som kan måles på de fleste treningstudioer og hos legen).
Piper Skrevet 19. desember 2008 #7 Skrevet 19. desember 2008 Hadde jeg vært deg så ville jeg kastet alt som het vekt, for det virker som du er alt for fokusert på hva vekten viser. Du bør ikke la noen tall styre livet ditt, men få det godt med deg selv uten at du faktisk vet hva du veier. Vekten er bare et tall, og det er da ikke det tallet som bestemme om du skal ha det bra eller ikke?
Gjest Gjest Skrevet 23. desember 2008 #8 Skrevet 23. desember 2008 Det er umulig å si. Den nyeste vekten er sannsynligvis den mest nøyaktige. Trådstarter igjen: Ja, kanskje, men i og med at den viser 3.3 kg når jeg har på 2 flasker x 1.5 pepsi og 4.9 når jeg setter på 3 så begynner jeg å lure litt, da viser den jo 400 gram for mye på den 4 flasker og 300 på 3 flasker. Det kan jo ikke stemme?
Supraspinatus Skrevet 23. desember 2008 #9 Skrevet 23. desember 2008 Trådstarter igjen: Ja, kanskje, men i og med at den viser 3.3 kg når jeg har på 2 flasker x 1.5 pepsi og 4.9 når jeg setter på 3 så begynner jeg å lure litt, da viser den jo 400 gram for mye på den 4 flasker og 300 på 3 flasker. Det kan jo ikke stemme? Jeg ser ikke helt krisen i dette her altså. Du skal jo ikke selge deg selv i kg-pris vel? Du er sikkert like grei og pen om du veier 63 eller 63,7kg
Gjest Gjest Skrevet 23. desember 2008 #10 Skrevet 23. desember 2008 Joda, jeg er bare litt nysgjerrig på hvorfor den viser så "mye" ekstra pr flaske. Jeg skulle ikke sagt noe om den la på 100, uansett hvor mye man la på vekten. Men når den legger på ca 100g pr flaske så begynner jeg å lure.
Gjest Gjest Skrevet 23. desember 2008 #11 Skrevet 23. desember 2008 Du har tre vekter, spiser like mye som en 5-åring, veier deg flere ganger daglig, og synes det er helt sprøtt at vektene viser litt forskjellig vekt på deg... Det burde ringe noen varselbjeller hos deg. Jeg tror du har en spiseforstyrrelse.
Teriyaki Skrevet 25. desember 2008 #12 Skrevet 25. desember 2008 Du bør ikke henge deg sånn opp i dette her. Det kan bli en besettelse som i verste fall kan føre til spiseforstyrrelser. Slapp av.
Gjest Gjest Skrevet 25. desember 2008 #13 Skrevet 25. desember 2008 Selvfølgelig viser den 100 gram mer pr. flaske. Det er jo det flaska veier i tillegg til innholdet, som er 1,5 liter og derfor veier 1,5 kg.
Supraspinatus Skrevet 25. desember 2008 #14 Skrevet 25. desember 2008 Selvfølgelig viser den 100 gram mer pr. flaske. Det er jo det flaska veier i tillegg til innholdet, som er 1,5 liter og derfor veier 1,5 kg. Klarer ikke la være å kommentere dette. Har du noen gang kjøpt kjøttpålegg i 100gramspakker? En tom 1,5l flaske veier ikke 100gram. En annen ting er at liter er ikke det samme som kg. Liter er volum, kg er masse. Det har seg slik at vann har massetetthet 1 og derfor veier 1 liter vann 1kg. Jeg aner ikke massetettheten til brus, den kan godt være tilnærmet 1, men det var egentlig ikke poenget mitt heller. Grunnen til at vekten viser feil er fordi det er en vekt som er laget for å veie tunge ting over 50kg, og da har den et visst slingringsmonn. Spesielt for små lette ting. En annen ting er at det er at kroppsvekter ikke er av høyeste kvalitet når det kommer til vekter nødvendigvis. De som brukes i butikker og til salg skal kontrolleres av justervesenet.
Gjest Gjest Skrevet 27. desember 2008 #15 Skrevet 27. desember 2008 Klarer ikke la være å kommentere dette. Har du noen gang kjøpt kjøttpålegg i 100gramspakker? En tom 1,5l flaske veier ikke 100gram. En annen ting er at liter er ikke det samme som kg. Liter er volum, kg er masse. Det har seg slik at vann har massetetthet 1 og derfor veier 1 liter vann 1kg. Jeg aner ikke massetettheten til brus, den kan godt være tilnærmet 1, men det var egentlig ikke poenget mitt heller. Grunnen til at vekten viser feil er fordi det er en vekt som er laget for å veie tunge ting over 50kg, og da har den et visst slingringsmonn. Spesielt for små lette ting. En annen ting er at det er at kroppsvekter ikke er av høyeste kvalitet når det kommer til vekter nødvendigvis. De som brukes i butikker og til salg skal kontrolleres av justervesenet. greit nok, men poenget er at de andre 2 vektene viser 3 kg når jeg setter på 2 flasker, 4,5 når jeg setter på 3 osv. men samme det. en tom flaske veier ikke noe, som sagt
Leo Skrevet 27. desember 2008 #16 Skrevet 27. desember 2008 Klarer ikke la være å kommentere dette. Har du noen gang kjøpt kjøttpålegg i 100gramspakker? En tom 1,5l flaske veier ikke 100gram. Jeg har nettopp sjekket og en tom 1,5 l. flaske (Type Pepsi Max for å være helt nøyaktig) veier mellom 100 og 105 g. veid på en vekt beregnet for matvarer. Heretter kan man spekulere i om det er trådstarter eller jeg som er mest sprø...
Teriyaki Skrevet 27. desember 2008 #17 Skrevet 27. desember 2008 Må bare le litt Mange som hengte seg opp i dette "mysteriet" :gjeiper:
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå