Gå til innhold

Tilbakemeldinger etter jobbintervju


LaBanga

Anbefalte innlegg

Jeg har vært på en del jobbintervjuer opp igjenom årene, og jeg savner veldig ofte tilbakemeldinger fra intervjuerne etterpå.

Som regel så får man kun et brev om at stillingen er besatt og lykke til videre. Av og til ringer de og sier at du ikke har fått jobben og da hender jeg jeg spør om hva som gjorde avslaget, men ofte får jeg kun svadasvar tilbake.

Det er kun én gang at jeg har fått virkelig god tilbakemeldning etter et jobbintervju, og det var så deilig. Selv om de ikke valgte meg, så kom de med konstruktiv tilbakemelding og tips som jeg kunne ta med videre. Satt igjen med en så mye bedre følelse etterpå enn alle de andre gangene jeg kun har fått et brev i posten.

De få gangene jeg har mannet meg opp til å ringe for å be om tilbakemelding føler jeg at de har blitt litt forlegne og ikke helt har visst hva de skulle si. Det er visst veldig vanskelig å komme med kritikk og mye lettere å komme med fraser om at "det var veldig tett, og det var en helhetsvurdering"...

Er det noen av dere som har opplevd å få tilbakemeldinger når dere har vært på intervju, og etterspør dere det?

Jeg føler at jeg trenger tilbakemelding for å kunne vite hva jeg "gjør galt" på intervjuer. Er det for mye forlangt egentlig? Det er jo utrolig deprimerende å komme til intervju og så kun få et brev i posten etter at forventningene og håpet har vært høyt oppe (prøver jo å la være, men man må jo håpe også...).

Erfaringer og meninger noen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

En gang fikk jeg til svar at jeg ikke passet inn, at de ikke syntes kjemien stemte så godt.....Jeg ble så såret at jeg aldri kommer til å ringe noen arbeidsgiver igjen.

Det var så nedverdigende!

Og dette var fra en fylkeskommunal instans...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Det er vel heller sånn at det er så små marginer som skiller dem som blir kalt inn at det er vanskelig å finne en begrunnelse for hvorfor man velger den ene eller andre. Kan være kjemien stemte bedre mellom intervjuer og jobbsøker akkurat den dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sjelden spurt om svar på hvorfor jeg ikke har fått jobben.

Når jeg har ansatt folk selv gir jeg ingen tilbakemelding. Det blir ikke tid til dette. Ofte ringer folk dagen etter de har søkt og spør hvordan det går. Oppfattes veldig masete og negativt hos meg.

Jeg gir klar beskjed til alle som er på intervju at de vil få beskjed innen 2-3 dager hvis de har fått jobben. Igjen ringer de ofte dagen etter intervjuet og spør.

Men hvis man blir lovet tilbakemelding er det noe helt annet.

Tenk litt på tiden arbeidsgivere har til rådighet. Det er som regel ikke bare ansettelser som skal ordnes opp i. Vent en stund og ring hvis du vil vite hvorfor du ikke har fått jobben.

Som nevnt over er det ofte småting som gjør at du ikke får jobben. Kanskje det var en som hadde bare litt mer erfaring eller glimt i øyet. Hvis en person er litt mer på bølgelengde med arbeidsgiveren kan dette være grunn nok til at denne får jobben.

12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig i at det ikke alltid er lurt å ringe og mase på om man har fått jobben eller ikke. Skjønner godt at det sjelden er noe som gjør noe i noen positiv retning, spesielt ikke dersom man får beskjed om at de hører av seg. Allikevel er det faktisk det man leser overalt at man bør gjøre når man skal søker jobb.

Jeg vet også at det ofte er små marginer som avgjør, spesielt dersom man allerede er blitt innkalt til intervju. Og at kjemi og hvorvidt man passer inn i arbeidsmiljøet er avgjørende.

Men jeg synes allikevel det hadde vært ok å fått noen få tilbakemeldinger og kanskje noen konstruktive tips på veien dersom man etterspør det. Dette synes jeg intervjuere bør tenke over dersom de ønsker å være profesjonelle.

Jeg søker selv på jobber som er uhyre populære for tiden og det er rundt 150-200 søkere. Det er så klart bra å komme til intervju, men jeg innbiller meg at dersom jeg hadde fått konstruktiv tilbakemelding på hvordan jeg har fremstått på intervjuet og noen tips om hva jeg bør legge vekt på eller hva jeg burde skaffe av tilleggskompetanse for å nå helt opp, ville det styrke mine sjanser ved neste jobb jeg søker.

Kanskje det rett og slett går an å fiske litt under intervjuet? Spørre hvordan man ligger rent kompetansemessig i forhold til andre kandidater iallfall?

Det intervjuet jeg snakket om overfor hvor jeg fikk veldig god tilbakemelding på i etterkant, der fikk jeg også tilbakemeldinger på hvordan de oppfattet meg under selve intervjuet.

Det er så klart viktig at tilbakemeldingen er konstruktiv, men den bør også være ærlig slik at man får noe å jobbe videre med.

Men er det virkelig for mye forlangt av en som ansetter personer? Når man utleverer seg i så stor grad på intervju så synes jeg nesten man fortjener ærlig tilbakemelding etterpå. I allfall om man etterspør det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Etter at jeg skrev dette innlegget sendte jeg en mail til der jeg sist var på jobbintervju men ikke fikk jobben, og ba om tilbakemelding. Jeg siterer:

Vi fikk et godt inntrykk både av din søknad og intervjuet med deg. Det som

avgjorde saken var en totalvurdering i forhold til de konkrete

arbeidsoppgavene i vårt sekretariat - og da falt valget på en annen person.

Vi ønsker deg lykke til videre i din yrkeskarriere.!

Det var iallfall en tilbakemelding som jeg ikke trenger å legge meg ned å grine over, men så veldig mye å jobbe videre fikk jeg nå heller ikke...

Så det spørs om jeg ikke må betale noen tusinger til en mentor som kan jobbe litt med meg. Det er kanskje eneste måten å komme videre på og få opp selvtilliten?

Noen som har erfaringer med mentorer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Lea!

Glad jeg ikke har tatt meg bry med å søkt på jobb i ditt firma jeg.

Du skriver at arbeidsgiveren har andre ting å gjøre enn å ansette folk.

Hva i allverden med den som søker da!? Den personen setter seg ned skriver en søknad, innhenter og kopier attester og vitnemål.

For å så stille opp på interjuv, kanskje både en og to ganger.

Det minste du skylder personen er iallefall en telefon eller et brev.

Og hvis søkeren ringer dagen etter så betyr det jo at hun er veldig interessert i å jobbe i din bedrift, skjønner ikke hvordan du kan se dette som noe negativt.

Jeg har søkt på jobber og vært på interjuver, der jeg ikke har fått noe tilbakemedling på hvordan det har gått.

Dette syns jeg er utrolig respektløs av arbeidsgiveren, og kommer aldri til å søke på jobb i det firmaet igjen.

Det viser jo bare at firmaet er useriøse syns jeg.

Og jeg har ikke problemer å få meg jobber andre steder som er litt mer seriøse og har litt folkeskikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at du har misforstått meg litt jeg!

Jeg sier alltid klart i fra at vi innkaller til intervju den og den dagen. Hvis noen ikke har fått med seg det og ringer dagen etter at søknaden er levert er ikke det postivt.

Jeg jobber i et lite firma der jeg har mange flere arbeidsoppgaver enn å ansette folk. Ofte har vi mange søknader og jeg rekker rett og slett ikke å ringe alle. Dette får de klar beskjed om!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Om å være på bølgelengde med arbeidsgiver:

Kan det være at arbeidsgiver på småsteder føler seg mere på bølgelengde med de som kommer fra stedet enn innflytterne??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det vil jeg tro er helt naturlig, uten at jeg har noen erfaring. De har kanskje felles bekjente og litt mer å snakke om liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en personalsjef i en privat bedrift med 200 ansatte. Har de siste halve året ansatt 25 nye medarbeidere. Jeg vil prøve å skrive litt om hvordan vi jobber når vi forsøker å ansette en ny medarbeider.

Først vil alltid fagavdelingen melde ifra at de har behov for en ny medarbeider, dette kan være pga økte arbeidsoppgaver eller at noen har sluttet eller flyttet til en annen jobb.Tekst til annonse blir så diskutert, her er det første punktet hvor kvalifikasjoner blir diskutert, hvilken utdannelse mener vi er riktig for jobben og eventuelt hvor mye erfaring skal vedkommende ha. Så lyser vi ut stillingen internt i bedriften og i lokal aviser og på våre internet sider. Det er et strammere arbeidsmarked nå så vi får som regel mange søkere. Til den siste jobben jeg lyste ut fikk jeg 50 søkere, jeg må grovsortere først, hva tror dere er første grovsorterings kriterie. Jo det er fravær. Nå vil nok mange si det er uretferdig, men jeg tenker at personen jeg ansetter skal kanskje jobbe hos oss i mange år, jeg skal investere i denne personen og han/hun skal utføre arbeidsoppgaver som er viktige for bedriften. Og jeg blir alltid overrasket over de mange som har gått igjennom utdannelsen og tidligere jobber så og si uten 1 dags fravær. Nå skal finsortering ta til jeg tar vanligvis inn 3 - 4 personer til interju til hver jobb og det ville ikke være tilfredstillende å ikke finne kandidaten blandt de vi tar inn. Nå sjekker vi karakterer, erfaring, fritidssysler og referanser så godt vi kan.

Når vi da kaller inn til intervju skjer følgende, vi starter med å ta en personlighets test (PAPI heter vår) denne gir et godt inntrykk av sterke og svake sider ved personen. Deretter presenterer jeg bedriften, forsøker å selge bedriften til den som er på intervju. Forteller om bedriftens historie, økonomi, og om de personalmessige sidene, som lønn, pensjon, forsikringer og ansatt goder (støtte til treningsstudio, utleie av hytter etc). Så er det den som er på intervju sin tur til å presentere seg selv, fortelle litt om seg selv fra utdannelsen eventuelt fra de tidligere arbeidsgivere etc. Dette er en prossess som jeg som regel setter av ca. en halv time til. Og det er i denne fasen mange detter ut. Jeg husker en jeg spurte om han likte å jobbe, da svarte han at det gjorde han ikke det var bare noe han måtte for å tjene penger. Tror dere at jeg ansatte han. Nei. Så det er her dere skal selge dere sjøl inn til totalt ukjente personer. Ja jeg glemte vel å si at vi som regel er 2 -3 personer tilstede på intervjuet. Mange er skikkelig nervøse i denne fasen, og klarer nesten bare å svare Ja eller Nei på de spørsmålene vi stiller. Men det er vel her som i de fleste andre situasjoner at det er de som er trygge på seg selv som gjør denne delen best. Tenk litt igjennom hva dere ville svart på følgende spørsmål. Hva kan du tilføre bedriften vår? Liker du å forholde deg til andre mennesker? Tar du på deg styreverv i fritidsforeninger? Liker du å jobbe alene eller sammen med andre i team? etc. Jeg avslutter som regel intervjuet med å tilby den som er på intervju, hvis vedkommende ønsker det at jeg kan gi en tilbakemelding på hvordan intervjuet ble gjennomført.

Så etter intervjuet sitter vi som var tilstede igjen litt etterpå og analyserer det vi har vært igjennom. Og etter alle er ferdig intervjuet oppsummerer vi og bestemmer oss for hvem som skal få tilbud om jobb. Som dere ser brukes det ganske mye ressurser når vi skal ansette en ny person.

Jeg ser av en del av postene her at hvis tilbakemeldingen er negativ så vil bla Anonym aldri ringe tilbake til en arbeidsgiver igjen. Når det ønskes tilbakemelding så må enhver stålsette seg på at tilbakemeldingen ikke alltid er positiv. Det å takle å få negative bemerkninger om seg selv er en prossess jeg vil anbefale alle å trene på. Treningen er så enkel at du spør de nærmeste rundt deg om tilbakemelding på din væremåte, men husk hvis du spør om dette og du ikke liker svarene du får bør du aldri stille dette spørsmålet. Husk at en person du spør om dette, kanskje forteller deg noe som han eller hun bare kan sette ord på utifra følelser det å da få spørsmålet "hva mener du med det" kan være vanskelig å svare på. Det finns kanskje ikke rasjonelle eller logiske argumenter på hvordan magefølelse er oppstått. Så hvis dere gjør denne øvelsen enten med kjente eller ukjenet etter et intervju, må dere bare ta imot og eventuelt selv sortere ut det dere ønsker å ta til dere. Og igjen ikke skyt han dere har bedt gi dere tilbakemelding, han har bare svart så godt han har kunnet på et spørsmål stillt av dere.

Og til Lea klart at de som har søkt jobb hos kan ringe meg, det skulle da bare mangle.

De har tatt en valg som kanskje har vært vanskelig for de om å søke en jobb og det er klart de skal få ringe. Jeg anser det som bare positivt, det å få ansatte som virkelig har lyst på jobb hos deg er klart positivt.

Ronnie

1212[ Dette Innlegg er endret av: Ronnie den 2002-04-17 22:38 ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et liten kommetar

Har ikke vært på mange intervju, har som oftes fått tilbud på de jobbene jeg har søkt på. Men et spørsmål til personal sjefen, tror dere virkelig noe på disse personlighetstesten?, jeg har tatt endel av de og kan med sikkerhet si at når jeg gjennomfører disse kan jeg forutsi resultatet, har en IQ over skostørrelsen er ikke dette noe problem, faktisk setter jeg det som et svakhetstegn med bedriften jeg søker jobb hos hvis de bruker slike tester.

Vel dette var bare en digresjon..

Storm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja Storm, hva skal jeg svare på kommentaren din. Har vi noe tro på personlighetstestene som vi gjør, i og med at vi bruker den så burde vel svaret gi seg selv. Du sier at du kan forutsi resultatet og selvfølgelig kan du det, det er jo din personlighet som skal komme fram og hele poenget er jo at du skal kjenne deg igjen. Det vi bruker er ikke en IQ test med fasit svar, men mer som et samtaleverktøy for å finne din personlighet.

Det at du setter et svakhetstegn ved bedrifter som bruker dette, får jo være din mening. Det har jeg ingen kommentar til.

Ronnie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...