Gjest 36 år Skrevet 14. desember 2008 #1 Skrevet 14. desember 2008 Hvordan kan det ha seg at jeg går opp i vekt bare ved å skeie ut litt? Jeg er mye i ro på jobb og kjører bil til og fra (det er for langt til å sykle...) Jeg trener på helsestudio 2-3 gng i uken. Vekter for armer en gang i uken og kondisjon (sykkel/stepmaskin) 2-3 gng i uken. (Orker ikke gruppetreningene på Elixia på grunn av alt for bråkete og høy musikk, samt at trenerne skriker og roper i mikrofonen, så en kan bli utmattet av mindre). Spiser et par brødskiver (grov spelt) med lett smør og lett mysost til frokost, det samme til lunch bare at mysost og smør er byttet ut med egg og laks og til middag gjerne ovnsbakt laks, avocado, yoghurt naturell, litt fullkornspasta og broccoli/tomat/løk. Eller kyllingkjøttdeig og fullkornspasta med naturell yoghurt og grønnsaker. -Eller hjemmelaget speltbunn pizza med kyllingkjøttdeig, mager ost, løk, paprika og tomat. En gang i uken spiser jeg litt smågodteri (sjokoloade eller snacks). Jeg spiser dessverre også litt yoghurt sjokolade is og vanlig sjokoladiskrem et par ganger i uken. Ikke bra. Hva kan jeg gjøre, jeg går aldri ned fra 65 kg til 60. Er 170 høy. Håper på mange gode råd!
SnillMito Skrevet 14. desember 2008 #2 Skrevet 14. desember 2008 Hvorfor? Uheldig genetikk, eventuelt skeier du ut mer enn de fleste, eventuelt en kombinasjon av disse.
Gjest Legger på meg lett Skrevet 14. desember 2008 #3 Skrevet 14. desember 2008 Hvorfor? Uheldig genetikk, eventuelt skeier du ut mer enn de fleste, eventuelt en kombinasjon av disse. Vet ikke helt...min mor røyker mye, beveger seg mye og har høy forbrenning og hun er veldig tynn. Selv røyker jeg ikke! Min far mosjonerer svært lite, røyker ikke og er normalt slank, men legger kanskej lett på seg fordi han ikke trener regelmessig..Min bror er slaqnk og trener regelmessig. Det virker somat jeg er den eneste som går opp og ned i vekt n\bare jeg ser på mat og godteri. Jeg er ustabil jo-jo og klarer å gå ned et par kilo på 4 måneder...så går jeg opp igjen. Jeg kommer meg ikke ned på 60, hvorfor ikke det er jo bare 5 kg ifra?! Hvor lang tid bør jeg beregne til å gå ned 5 kg? Jeg er glad i mat...
Coronas Skrevet 14. desember 2008 #4 Skrevet 14. desember 2008 Ville sagt at du burde kutte ut all form for utskeielse. I stedet for stepmaskin eller sykkel, begyn på spinningtimer eller steptimer. Bort med sjokolade, is og sånt. Men det er ikke lett. Er der selv. Men har faktisk klart å gå ned 4 kilo på 3 år. Det tar tid å gå ned for å bli der. På spinning, forbrenner du mange kalorier. Jeg prøver å få til 4 spinningtimer i uken, samt noe styrketrening. Må bare stå på.
Fluffie Skrevet 15. desember 2008 #6 Skrevet 15. desember 2008 Du er ikke et unntak Fullt saa enkelt er det faktisk ikke. Til en viss grad fungerer energi inn og energi ut, men det er ikke alltid det stemmer helt. Jeg leste foroevrig om en undersoekelse for litt siden som viste at en del overvektige barn i fattige familier (som kjent spiser fattige daarlig mat) faktisk var overvektige til tross for at de spiste for lite mat og ikke fikk i seg nok naering. Det er kanskje noe aa tenke over for folk som lever av 1200 kalorier i flere maaneder... TS, det kan vaere at kroppen din trives paa den vekten du er naa og dermed ikke vil gaa ned mer. Hvorfor er det saa viktig for deg aa naa et spesifikt tall paa vekta? Kanskje du boer tenke over hvor viktig det egentlig er aa naa maalet paa 60 kilo og hvorfor du vil det. Kanskje du egentlig boer vaere fornoyd med kroppen din slik den er naa, siden du trener en del er den ganske sikkert fin slik den er naa. Foroevrig, det med isen, spiser du bare litegranne, som en spiseskje eller to, eller er det snakk om en halv liter is, pluss sjokoladesaus? Jeg vet jeg selv reagerer veldig paa sukker om jeg spiser mye av det og kan kjapt legge paa meg litt om jeg skulle spist en liter is i uka, pluss snacks i helgen.
Gjest ts Skrevet 15. desember 2008 #7 Skrevet 15. desember 2008 TS, det kan vaere at kroppen din trives paa den vekten du er naa og dermed ikke vil gaa ned mer. Hvorfor er det saa viktig for deg aa naa et spesifikt tall paa vekta? Foroevrig, det med isen, spiser du bare litegranne, som en spiseskje eller to, eller er det snakk om en halv liter is, pluss sjokoladesaus? Slik det har vært siden i sommer har jeg spist 1 liter is i uken i snitt. Yoghurtis med sjokolade...ikke saus og slikt. Jeg synes ikke noe om at kroppen skal trives på 65 kg. Jeg vil veie 60 eller mindre. Jeg har gjort det før. Da passer klærne i str. 38 bedre! Jeg var på spinning i dag. Hittil har jeg unngått de timene fordi instruktørene skriker og maser i mikrofon samt spiller dårlig "musikk". I dag var der en mann som ikke snakket så mye, spilte lavere musikk og mye mer variert og hyggelig musikk! Kan jo fortsette å gå på timene hans.
Gjest Bolledeig Skrevet 15. desember 2008 #8 Skrevet 15. desember 2008 1 liter is i uken er en del da, når det kommer oppå alt annet, det er jo et snitt på nesten 150 gram hver dag, og hvis det er Dream-isen det er snakk om, er det snakk om ca 230 rimelig unødvendige kalorier pr dag, eller 1600+ kalorier i uken. Det kan virke som småtterier, men ting akkumulerer seg! Hvis du ikke legger på deg slik som det er nå, vil du ved å kutte ut isen spare inn ca 6500 kcal i måneden. Det er nesten en kilo fett! Konklusjon: Kutt ut isen, gå ned nesten en kg i måneden. Kutt ut godteriet, og det vil trolig bli enda mer, kroppen har ikke noe bruk for noen av delene uansett
Wildy Skrevet 15. desember 2008 #9 Skrevet 15. desember 2008 Tidligere hadde jeg lett for å legge på meg. Men noen år med virkelig tung styrketrening har endret på det. Nå spiser jeg som en hest, og ifølge min kjære er det jeg som spiser opp det meste av matbudsjettet her i huset. Og vekten er stabil. Var på ferie i påska, med all inclusive; mat hele døgnet og masse kaker og snop ( jeg har en meget velutviklet kake- og dessertmage). Var sikker på at jeg hadde lagt på meg ikke bare litt i løpet av ferien, for det gikk ned anseelige mengder. Resultetet når jeg kom hjem var 200 gram opp........ For meg har tung ( virkelig tung belastning og få repitisjoner) styrke gjort forandringer både i hvordan kroppen ser ut og hvordan den fungerer ift vekt. Jeg tåler utskeielser mye bedre, og trenger egentlig ikke tenke på hvor mye jeg har i meg. Men for å bygge muskler trengs det også god og riktig mat. TIl daglig spiser jeg mye, ja, men det er basert på mest frukt og grønt, mye rent kjøtt og fisk ,godt fett og passelig mengde karbohydrater. På treningsiden trener jeg 6-8 uker tungt for deretter å ta en til to uker lett trening. Noen ganger når kroppen har reagert dårlig på trening har hvileperiodene vært lengre.I tillegg til styrketreningen har jeg to-tre cardio-økter i uka. Varierer mellom jogging, sykling, svømming, step osvJeg har iallefall funnet fram til både et kosthold og et aktivitetsnivå som gir meg den fysiske formen jeg trives med og som holder vekten stabil.
Gjest Bolledeig Skrevet 15. desember 2008 #10 Skrevet 15. desember 2008 Jeg har opplevd det samme som Wildy, faktisk
FrizzleSizzle Skrevet 16. desember 2008 #11 Skrevet 16. desember 2008 Har også opplevd lignende som Wildy, bare at jeg har hatt fokus på kondisjonstrening (Vet jeg burde drive med styrke, men det har blitt halvhjertet hittil). Og ikke engang særlig mye trening, men en 2-3 intensive økter i uka. Og jeg eter og eter, altså.
Gjest L_C Skrevet 16. desember 2008 #12 Skrevet 16. desember 2008 Det er mye som spiller inn på om man går opp eller ned i vekt. For det første "litt smågodt" for en person, kan være mye mer enn "litt smågodt" er for en annen. Og 1 kg is i uka er MYE! Også størrelsen på middagsporsjoner varierer fra person til person. Min kjære besøkte en kamerat i helgen og de lagde middag sammen. Porsonene han fikk servert var ufattelig store. Og min kjære spiser ikke akkurat små porsjoner fra før... Men porsjonene han fikk av kompisen var normale for kompisen... Jeg la på meg av å spise godteri og potetgull i helgene, samt generelt store middagsporsjoner. Dessuten fikk jeg smake sjokoladesaus som stivnet på isen her i sommer, og dermed gikk jeg til innkjøp av både is og saus... For ikke å nevne at jeg ble "hekta" på iskaffe i høst.. Jeg er også Jo-jo. Kroppen min trives best på 68 kg, og jeg er 169 høy. Da ser jeg bra ut og det er en vekt det er enkelt å holde seg på. Hadde jeg gått ned til 60 hadde jeg sett dårlig ut -rett og slett. Var nede på 63 for ett par år siden, og selv da var jeg i tynneste laget.
Gjest Gjest Skrevet 16. desember 2008 #13 Skrevet 16. desember 2008 Hei! Det jeg skriver nå har egentlig ikke noe bakgrunn fra fakta og teori, men er selvopplevd. Det var en periode jeg følte det på akkurat samme måte du beskrev. Følte jeg la på meg av ingenting. Jeg trente hardt 2-3 ganger i uka, ca 1 time, noe jeg syntes var bra, for mer orket jeg ikke. likevel var det en evig kamp mot kiloene og jeg måtte passe på hver enste matbit jeg puttet i munnen til tross for treningen. Men så skjedde det noe. Uten å endre matvanene eller treningsvanene mine oppdaget jeg at jeg hadde gått ned 2 kg på noen måneder. Og så fortsatte jeg å gå ned. ikke fort, men kanskje ett halvt kilo i måneden eller noe. Nå veier jeg 59 kg og er vel min "naturlige" vekt som jeg har fått uten å en gang tenke på å slanke meg. Når jeg har gått gjennom hva som skjedde, ser jeg at kiloene begynte å ta av, da jeg begynte i ny jobb der jeg hadde litt mer aktivitet i hvedagen enn den forige som jeg satt hele dagen. Jeg fikk meg i tillegg hest, som jeg er ute hoss 2-3 timer til dagen. jeg tenkte ikke en gang på at dette var trening, som forbrant kalorier. men med andre ord fant jeg altså ut at det var den daglige aktivteten min som måtte økes for at jeg skulle slippe å tenke sånn på vekten og det jeg spiste.
Perhaps Skrevet 19. desember 2008 #14 Skrevet 19. desember 2008 Med andre ord fant jeg altså ut at det var den daglige aktivteten min som måtte økes for at jeg skulle slippe å tenke sånn på vekten og det jeg spiste. Tror det er lurt! Det kan være kjedelig også...dølle treningsstudioer og mørkt/surt vær. Det kan vært hardt å samle viljestyrke i denne årstiden.
Gjest Gjest Skrevet 20. desember 2008 #15 Skrevet 20. desember 2008 ^ Derfor er det så greit med ellipsemaskin hjemme. Jeg bruker min veldig ofte. Perfekt når det er is på veiene, eller regn og storm.
Gjest Gjest Skrevet 27. desember 2008 #16 Skrevet 27. desember 2008 Har en søster som trener 3 gng i uken, hun er tynn! Selv spiser jeg like sunt som henne og trener 2 gng i uken, kanskje med noe mindre intensitet og mindre styrke...og veier mer enn henne og bruker 1 str større i klær. Jeg har alltid lagt på meg rundt magen. Det er stygt...hengepølse over bukselinningen er ikke spesielt morsomt.
AnAnAss Skrevet 27. desember 2008 #17 Skrevet 27. desember 2008 Så lenge jeg holder meg vekke fra overdrevent bruk av sukker i hverdagen, så har ikke jeg noe problem med vekta. Har erstatte vanlig sukkerbrus med lett-brus (synes det smaker like godt) og sukkeret i teen med sånn... hva heter det igjen... suketter (?). Vet ikke om det er så veldig sunt men,, det er hvertfall ingen kalorier så. men prøver så klart å begrense det også da, siden det sikkert er masse andre negative virkninger med sukkererstatningsmiddel
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå