Gå til innhold

Kcal per dag, regnes dette før eller etter trening?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når man går ned i vekt og har et bestemt antall Kcal per dag, er dette før eller etter trening?

Jeg skal spise 1300 kcal, men når jeg legger inn treningen blir summen der trukket fra det jeg har spist (vgs vektklubb). Så da lurer jeg jo da, hva skal jeg egentlig spise? For nå lå jeg pent og pyntelig på 1300 og så la jeg inn treningen og vips var tallet mye lavere, må jeg da spise mer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Når man går ned i vekt og har et bestemt antall Kcal per dag, er dette før eller etter trening?

Jeg skal spise 1300 kcal, men når jeg legger inn treningen blir summen der trukket fra det jeg har spist (vgs vektklubb). Så da lurer jeg jo da, hva skal jeg egentlig spise? For nå lå jeg pent og pyntelig på 1300 og så la jeg inn treningen og vips var tallet mye lavere, må jeg da spise mer?

Nei, du ikke spise mer, men du kan selvsagt gjøre det. Poenget er at du forbruker mer enn du tar inn. Hvis du ikke er sulten så trenger du ikke spise mer. Men du skal heller ikke gå særlig langt under de kaloriene du er anbefalt når det er såpass få av dem, for da kan forbrenningen begynne å tulle og gå over i sparemodus.

Skrevet

Nå er jeg muligens veldig dum, men hvordan skal jeg forbruke mer en jeg tar inn, men samtidig ikke gå særlig langt under de kaloriene jeg skal? :sjenert:

Bør regnestykke gå i null, eller bør det ligge på 1300, eller en plass i midten? :ler:

Skrevet

Det er vel meningen at du skal spise mer for å kompensere for treningen da. 1300 kalorier er ganske lite.

Skrevet
Nå er jeg muligens veldig dum, men hvordan skal jeg forbruke mer en jeg tar inn, men samtidig ikke gå særlig langt under de kaloriene jeg skal? :sjenert:

Bør regnestykke gå i null, eller bør det ligge på 1300, eller en plass i midten? :ler:

:ler: Auda, dårlig forklaring. Prøver igjen.

Du skal spise ca. de 1300 kcal som er satt opp for deg og ikke mindre.

Trener du mer så kan du spise mer enn 1300 kcal, men du skal uansett ikke spise så mye at du går i pluss.

Du har 1300 som din kalorikvote før trening. Så trener du vekk 400 kcal på ei treningsøkt. Da har din naturlige forbrenning + treninga tilsammen tatt rotta på 1700 kcal og i teorien kan du da spise f.eks. 1500 kcal og fremdeles gå ned i vekt.

Men du skal ikke spise bare 1100 kcal og tro du er flink, for da kan det begynne å gå utover forbrenningen slik at den går over i sparemodus.

Skrevet
:ler: Auda, dårlig forklaring. Prøver igjen.

Du skal spise ca. de 1300 kcal som er satt opp for deg og ikke mindre.

Trener du mer så kan du spise mer enn 1300 kcal, men du skal uansett ikke spise så mye at du går i pluss.

Du har 1300 som din kalorikvote før trening. Så trener du vekk 400 kcal på ei treningsøkt. Da har din naturlige forbrenning + treninga tilsammen tatt rotta på 1700 kcal og i teorien kan du da spise f.eks. 1500 kcal og fremdeles gå ned i vekt.

Men du skal ikke spise bare 1100 kcal og tro du er flink, for da kan det begynne å gå utover forbrenningen slik at den går over i sparemodus.

Det gikk bra helt til jeg kom til den utheva biten, altså jeg trener bort 400 og da formerer de seg til 1700 og da kan jeg spise 1500 :dåne:

Detter ikke så lett som jeg trodde :ler:

Skrevet

Det er "minuskaloriene" som blir 1700 skjønner du vel - altså de som forbrukes. De 1500 er "plusskalorier" som kan legge seg på sidebeina.

*finner fram teskje*

Skrevet

T-skje trengs.. :sjenert:

Så hvis det ser slikt ut da? Fungerer det?

Mat: 1346

Trening: -268

Sum: 1078

Skrevet (endret)
T-skje trengs.. :sjenert:

Så hvis det ser slikt ut da? Fungerer det?

Mat: 1346

Trening: -268

Sum: 1078

Japp. Rett som en plett :)

Dvs. egentlig blir det vel:

Inntak (dvs. mat) = 1346

Forbruk (forbrenning + trening) = 1300 + 268 = 1568

Dagens kcal= inntak - forbruk = 1346-1568 = -222

Du ser du er på minussiden med kalorier, altså har du brukt mer enn du har tatt inn og dermed er alt fryd og gammen.

Endret av Cata
Skrevet

Aha. Da begynner det å gli inn, sakte men sikkert. Du får ha mange takk for tålmodigheten din!

Skrevet
Aha. Da begynner det å gli inn, sakte men sikkert. Du får ha mange takk for tålmodigheten din!

:ler: Tålmodighet er mellomnavnet mitt .... (som legges til side av og til)

Skrevet
Dagens kcal= inntak - forbruk = 1346-1568 = -222

Du ser du er på minussiden med kalorier, altså har du brukt mer enn du har tatt inn og dermed er alt fryd og gammen.

Jamen..ligger ikke TS i minus med 1300 kalorier uansett. Det er vel ikke noe vits i å ligge i minus da? Jeg ville i hvert fall forsøkt å spise litt mer på treningsdager, slik at ikke kroppen tror det er sultkatastrofe på gang og man blir sliten og treig.
Skrevet
Jamen..ligger ikke TS i minus med 1300 kalorier uansett. Det er vel ikke noe vits i å ligge i minus da? Jeg ville i hvert fall forsøkt å spise litt mer på treningsdager, slik at ikke kroppen tror det er sultkatastrofe på gang og man blir sliten og treig.

Hun har nok fått anbefalt den mengden antar jeg så det er det jeg snakker ut fra. Jeg er ikke ekspert på emnet men mener å ha lest at det er når man går under 1200 kcal pr dag det er stor fare for "sparebluss".

Men jeg er forsåvidt enig. Da jeg var på vektklubb så ble det gjerne til at jeg spiste litt mer de dagene jeg hadde trent litt. Regnskapet der er jo satt opp slik at man skal gå ned i vekt hvis man spiser de anbefalte kcal og ikke trener. Det man forbruker ved trening er bonus. Ser man på FAQ der inne så står nettopp det jeg har sagt: man kan spise noe mer hvis man trener, men man må ikke hvis man ikke føler seg sulten.

Gjest Bolledeig
Skrevet (endret)

Med tanke på at kaloriberegninger av ulike aktiviteter er såpass ymse ville jeg ikke tvunget noen til å spise opp alle treningskaloriene sine. Men de færreste er kaloribalanse ved 1300 kcal, men gjerne i underskudd. Trener man veldig mye og veldig hardt, kan det være greit å spise litt mer. Hvis man føler seg slapp og trøtt og restitusjonen går veldig treigt, samme greie.

Endret av Bolledeig

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...