Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Ja. Så var det yrkesvalg igjen. Har vært mye fremogtilbake veldig lenge, og har et år igjen på videregående før jeg må velge - utsetter valget med et år på folkehøgskole tror jeg.

Saken er den, at jeg har lyst til å jobbe med folk. Og organisering. Gjerne også økonomi, som lønn, og slikt. Bølle med å regne ut permisjoner og feriepenger og slikt. Har tenkt på rådgivning også, enten det er på en skole eller i en bedrift eller noe helt annet; å organisere ting for folk, informere, fikse ting. Elsker å planlegge, og gjennomføre, praktiske ting. Hvis dere skjønner? Lede prosjekter eller noe.

Noen som har noen ideer til meg...?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I veldig mange ulike virksomheter drives det prosjekter. Prosjektleder blir du når du både kan faget og kan organisere prosjektet :D Dermed finnes det massevis av muligheter - enten du jobber litt først eller går videre på skole. Du kan jo begynne med bedriftsøkonomi på BI, da får du raskt en "avsluttet" utdanning som kan bygges på videre når du måtte ønske det.

Anbefaler å få litt jobberfaring innimellom studier - da får du mer utbytte av utdanningen underveis, og lettere for å få jobb til slutt :D

Gjest celine
Skrevet

Næringsakademiet har yrkesrettede kurs i både kontorfag, økonomi og orientert ledelse. Kursene varer ett semester, og det kan bygges på slik det passer deg. Slik kan du få deg en skreddersydd utdannelse og selv bestemme når og hvor mye utdannelse du skal ta. (Prat med studieveileder)

Kursene er høyt ansett i Næringslivet da de utdanner praktikere, ikke teoretikere. ( Til sammenligning: På Næringsakademiet lærer men å føre et regnskap mens man på BI lærer hvorfor man fører regnskap)

MEN: De er ikke godkjent for å få vekttall, så hvis du skal studere ved universitetet senere, må du ha høyskole eller BI.

Lykke til med studiene :D

Gjest Achmed
Skrevet
På Næringsakademiet lærer men å føre et regnskap mens man på BI lærer hvorfor man fører regnskap

Jeg leser her mellom linjene at man ikke lærer å føre regnskap på BI. Er ikke det tull da? Såvidt jeg vet lærer man BÅDE hvorfor og hvordan på BI. Dette er det som kalles dobbeltkretslæring, men det lærer man kanskje ikke så mye om på NA :wink:

Gjest celine
Skrevet

Vel, har jobbet med folk som har gått på BI og ingen av dem har kunnet føre et regnskap iallefall. Sjefen min kommer derfra og det tok ham et halvt år å lære det.. Kolleger av meg i andre firmaer har blitt kvitt folk nettopp av den grunn... Vet naturligvis ikke alt her i verden, men det er det inntrykket jeg sitter igjen med... (har ikke hørt mye annet heller)

Studentene fra NA er stort sett veldig greie å lære opp fordi de vet det meste allerede, men alt har kommet via praksis og tett samarbeid mellom lærested og lokalt næringsliv..

Ikke for å si noe negativt om BI (skal ta kurs der til høsten) Sikkert en god skole :)

Skrevet

På Universitetet i Oslo har de i alle fall noe som heter Prosjektforum (eller noe sånt). Et praktisk rettet studie hvor man jobber mye i grupper med faktiske prosjekter. Kjempenyttig når man skal ut i jobb. De har et sånt fag på HF og et på SV-fak, i alle fall var det sånn for et par år siden. Problemet er at man må ha et visst antall vekttall for å ta disse fagene, så da er det kanskje ikke aktuelt, i alle fall ikke ennå. Men verdt å merke seg er det.

Ellers er BI og NA gode alternativer. Har ei venninne som har ett år på NA (kveldskurs). Hun er nå lønnsansvarlig i en mindre bedrift. Jobber nettopp med lønn, permisjoner og sånn. NA er vel en grei løsning for en kjapp vei inn i arbeidsmarkedet. Det er i alle fall mitt inntrykk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...