Gjest Gjest Skrevet 14. desember 2008 #1 Skrevet 14. desember 2008 jeg blir egentlig drit forbanna på meg selv. jeg tror liksom selv at jeg MÅ ha den dyre ansiktskremen (for det er de dyre som virkelig fungerer (?) men så har jeg problem hud å da :/ og jeg MÅ ha frisørmerke shampo og kurer ( for det er det som er best for mitt hår med så slitte tupper) jeg får meg ikke til å kjøpe butikk shampo og vanlige kremer. og jeg lurte liksom på hvorfor jeg til stadig gikk blakk... hmm.. og jeg har ingen andre store regninger, siden vi leier billig og jeg eier bilen. det pengene går til er mest slike forfengelige produkter.. kunne jo ikke holdt på slik dersom vi hadde eid bolig og nyere bil.. noe som kommer etterhvert.. og hver måned sier jeg at nå er det stopp!! nå skal jeg bli flinkere... jeg trenger virkelig ikke ørten forskjellige kremer, hårprodukter og lignende.. det koster jo en formue!! flere som har/hatt noen dyre vaner som tærer på lommeboka? ønsker jo å klare å spare :/ men jeg innbiller meg at frisør produkter og dyre kremer gir bedre effekt enn billige..
Gjest Eurodice Skrevet 14. desember 2008 #2 Skrevet 14. desember 2008 jeg blir egentlig drit forbanna på meg selv. jeg tror liksom selv at jeg MÅ ha den dyre ansiktskremen (for det er de dyre som virkelig fungerer (?) men så har jeg problem hud å da :/ og jeg MÅ ha frisørmerke shampo og kurer ( for det er det som er best for mitt hår med så slitte tupper) jeg får meg ikke til å kjøpe butikk shampo og vanlige kremer. og jeg lurte liksom på hvorfor jeg til stadig gikk blakk... hmm.. og jeg har ingen andre store regninger, siden vi leier billig og jeg eier bilen. det pengene går til er mest slike forfengelige produkter.. kunne jo ikke holdt på slik dersom vi hadde eid bolig og nyere bil.. noe som kommer etterhvert.. og hver måned sier jeg at nå er det stopp!! nå skal jeg bli flinkere... jeg trenger virkelig ikke ørten forskjellige kremer, hårprodukter og lignende.. det koster jo en formue!! flere som har/hatt noen dyre vaner som tærer på lommeboka? ønsker jo å klare å spare :/ men jeg innbiller meg at frisør produkter og dyre kremer gir bedre effekt enn billige.. Du skriver at du har problemhud. Hvor lenge har du brukt disse dyre, fine produktene? Jeg kan ikke fri meg for å tenke at hvis de virkelig hadde fungert, ville du vel kanskje ikke hatt problemhud. Har du fått profesjonelle råd i en hudpleiesalong? Det ville jeg anbefale. Kanskje du styrer for mye med både hud og hår :-). Jeg er sikkert dobbelt så gammel som deg. Jeg har jevn, glatt hud uten rynker. Dessuten er jeg slank og veltrent og blir tatt for å være mye yngre enn jeg er, men det er en annen historie. Jeg kjøper gode produkter i parfymeri, men begrenser det til det jeg faktisk trenger, med priser i mellomsjiktet. Som deg kjøper heller ikke jeg dette i dagligvarebutikken. Ingen der har kunnskap om hudpleie, tror jeg.
Nabodama Skrevet 14. desember 2008 #3 Skrevet 14. desember 2008 Jeg bruker også dyre kremer og frisørprodukter, men synes ikke de gjør så stort innhogg i lommeboka, jeg kjøper jo ikke hver mnd. Jeg bruker de samme tingene, så jeg skifter ikke ut, eller prøver nye ting stadig vekk. Og produktene varer lenge, flere mnd, så jeg synes ikke det er så dyrt.
Gjest Gjest Skrevet 14. desember 2008 #4 Skrevet 14. desember 2008 Jeg bruker også dyre kremer og frisørprodukter, men synes ikke de gjør så stort innhogg i lommeboka, jeg kjøper jo ikke hver mnd. Jeg bruker de samme tingene, så jeg skifter ikke ut, eller prøver nye ting stadig vekk. Og produktene varer lenge, flere mnd, så jeg synes ikke det er så dyrt. Samme her. Nå som jeg har funnet mine favoritter holder jeg meg til dem, er svært fornøyd og kjøper nytt når det er tomt. Før jeg fant mine favoritter kjøpte jeg nytt hele tiden fordi jeg prøvde meg frem og byttet litt på ulike merker for å finne ut hva som virket for meg. De fleste produkter er da ganske drøye, jeg har hatt sjampoen jeg bruker nå i evigheter, og ting som parfyme og øyenskygge varer for eksempel kjempelenge! Eneste som brukes opp litt fort er ansiktskrem og bodylotion, men de holder lenger enn en måned og det blir ærlig talt ikke så store summer til sammen.
Gjest Gjeste Blondie65 Skrevet 14. desember 2008 #5 Skrevet 14. desember 2008 Da jeg var tenåring hadde jeg skikkelig kvisete hud og det var ikke måte på hvor mange dyre kremer jeg fikk i gave og all slags ufattelig tåpelige råd som fulgte med. Nå bruker jeg helt enkle uparfyrmerte produkter som Simple og Vaselin Intensive Care og er svært fornøyd med det. Når det gjelder hår så bruker jeg en shampo kjøpt i butikk som er beregnet for farget hår - dette etter å ha sett en test av diverse produkter på TV, der det viktigste var at man brukte shampo beregnet for hårtypen og ikke prisen. Selvsagt kan man også bruke dyre frisørshampoer dersom man har råd til det og min erfaring er at disse er svært mye drøyere. Men det er også den forskjellen jeg har merket. Det er langt viktigere for meg å klippe håret mellom hver farging og ikke vaske det hele tiden (har fett hår). Så hvis du ikke har råd til dyre produkter så er det ingenting som tilsier at du må kjøpe dem heller. Det samme gjelder sminke - og ja det er forskjell på kvalitet og hvordan de sitter på. Men jeg vet også at ting jeg trives godt med ikke fungerer på andre og omvendt, så det er viktig å finne produkter som fungerer for deg. Fordi om et merke lager en god foundation er det ikke sikkert at de samme lager god mascara, osv. Jeg kjøper ingen av de dyre merkene - og det er rett og slett fordi at det tar jeg meg ikke råd til og fordi jeg mener at det er oppskrytt i forhold til effekten. F.eks. er ID Mineralsminke noe av det verste jeg noen gang har hatt på - det ble rett og slett feil på meg og var ubehagelig. Og det var profesjonelt lagt på i salong. Så poenget er altså: billig er ikke nødvendigvis dårlig og dyrt er ikke nødvendigvis bra.
Gjest Gjest_Trådstarter_* Skrevet 14. desember 2008 #6 Skrevet 14. desember 2008 ja det er kanskje mye av det som er mitt problem. jeg er i utprøvings fasen. åj, nå hørtes jeg brått veldig ung ut.. hehe.. men før brukte jeg kremer kjøpt i dagligvaren, så dette var ikke en stor utgifts post. tenkte vel mer eller mindre aldri på hudpleie produkter for jeg eide ikke en eneste kvise. men så sluttet jeg på p-piller og kvisene poppet frem til min store fortvilelse! jeg har en veldig problemhud. fet t-sone så kvisene popper ut i panna og på nesa. også har jeg sorriasses (hvordan det enn nå skrives) så jeg får veldig tørr hud og eksem flekker i kinnene. og jeg er mye ute så jeg blir rødflammete og varm også. tipper den tåler dårlig kulde siden jeg har veldig sensitive hud. blir liksom ikke fornøyd med noen av kremene jeg har kjøpt.. fader ta den huden! så nå er hyllene mi fylt opp med x antall kremer, salver, og rense produkter for å få bukt med problemet.. vet ikke hvor mange tusen lapper som har gått med de siste månedene. for det begynte for 3 måneder siden når jeg slutta på pillene.. og det hjelper jo ikke akkuratt når jeg bruker frisør shampo, balsam, kurer, styling produkter.. føler at badet mitt bugner over av forfengelighets produkter! har forresten vært i en hudpleie salong og tatt analyse, og anbefalte kremer og rense produkter og masker som ikke fungerte.. den siste jeg kjøpte nå var serien til elizabeth arden, i håp om at eksemen skal skal roe seg ned.. men det hjelper ikke kvisene..
Gjest Gjest_trådstarter_* Skrevet 14. desember 2008 #7 Skrevet 14. desember 2008 og som en annen nevner her, jeg vil også finne mine favoritter! samt at jeg har funnet ut at et ting innenfor et merke ikke nødvendigvis er bra med noe annet innenfor det samme merket.. :/
Gjest Gjest_nina_* Skrevet 14. desember 2008 #8 Skrevet 14. desember 2008 jeg blir egentlig drit forbanna på meg selv. jeg tror liksom selv at jeg MÅ ha den dyre ansiktskremen (for det er de dyre som virkelig fungerer (?) men så har jeg problem hud å da :/ og jeg MÅ ha frisørmerke shampo og kurer ( for det er det som er best for mitt hår med så slitte tupper) jeg får meg ikke til å kjøpe butikk shampo og vanlige kremer. og jeg lurte liksom på hvorfor jeg til stadig gikk blakk... hmm.. og jeg har ingen andre store regninger, siden vi leier billig og jeg eier bilen. det pengene går til er mest slike forfengelige produkter.. kunne jo ikke holdt på slik dersom vi hadde eid bolig og nyere bil.. noe som kommer etterhvert.. og hver måned sier jeg at nå er det stopp!! nå skal jeg bli flinkere... jeg trenger virkelig ikke ørten forskjellige kremer, hårprodukter og lignende.. det koster jo en formue!! flere som har/hatt noen dyre vaner som tærer på lommeboka? ønsker jo å klare å spare :/ men jeg innbiller meg at frisør produkter og dyre kremer gir bedre effekt enn billige.. Har lagt til meg noen dyre vaner som burde være lette å avvende men som likevel sitter stuck. * Hudpleie. Ikke nødvendig da jeg egentlig aldri har hatt problemhud. Derimot liker jeg å bli dullet litt med. Så hudpleie+nakkemassasje 1 gang pr måned. * Mat - bestiller hjemkjørt min 1 gang i uka. Spiser ut minst 1 gang i uka. Har en billig og en dyr matvarebutikk som ligger vegg-i-vegg. Skal jeg bare ha melk og brød går jeg på den billige, skal jeg ha f.eks noe spes i ferskvaredisken så ender jeg med å gjøre storhandelen på den dyre sjappa istdenfor å kjøpe kjøttstykket der og handle resten på den billige butikken. * Ser jeg et klesplagg jeg har lyst på så kjøper jeg det. Selv om jeg kanskje har 5-6 liknende i skapet fremdeles med prislappen på. Helt undøvendig men klarer ikke slutte likevel. * Bolig (300kvm) er verstingen... suger mye av lønna mi. Bor i unødvendig stor bolig. Har 7 soverom, bruker 1 av dem selv samt innredet 1 til kontor. Resten står som "gjesterom" og er stort sett aldri i bruk. Kunne fint bodd på 1/3 av boligen uten å lide noen nød. * Klarer ikke gå inn i en leketøysbutikk uten å kjøpe no morro til niesen min. Det er jo så gøy å være tante. * Kjøper allverdens dill hver eneste gang jeg er på IKEA. Har vel aldri kommet ut av den sjappa for under 1000lappen. * Godis. Himmel og hav... sett meg forran smågodt hylla og jeg kommer ut med flere kg. Må liksom bare ha litt av hver type...det verste er at jeg egentlig går lei etter å ha spist 5-6 ting og resten står der til det kommer noen sukkersugne venner på besøk. Jeg kjenner meg egentlig igjen i veldig mye av det som kommer opp i typen luksusfellen programmer men heldigvis aldri hatt verken inkassosaker eller problemer med å betale regningene mine. Derimot blir det sjeldent noe særlig igjen til sparegrisen heller...
feuerstein Skrevet 14. desember 2008 #9 Skrevet 14. desember 2008 Nå er jeg bare en dum mann, men hva med å kutte ut samtlige hudpleieprodukter utenom det som eventuelt er anbefalt av en lege (dvs. ikke en selger eller venninner) pga. psoriasis? Ca halve landets befolkning bruker ikke noen hudpleieprodukter og føler nok de har det helt fint.
Rosenrød Skrevet 14. desember 2008 #10 Skrevet 14. desember 2008 Jeg har disse "lastene": *Dyre vesker, har bl.a en Chanelveske til 12000. *Enkelte dyre klesplagg, men kjøper også rimelige klær. *Dyre hudpleieprodukter, her har jeg funnet en serie som passer perfekt til min hud. *Elsker å reise, så det går litt penger til ferier.
Gjest Gjeste Blondie65 Skrevet 14. desember 2008 #11 Skrevet 14. desember 2008 men så sluttet jeg på p-piller og kvisene poppet frem til min store fortvilelse! jeg har en veldig problemhud. fet t-sone så kvisene popper ut i panna og på nesa. også har jeg sorriasses (hvordan det enn nå skrives) så jeg får veldig tørr hud og eksem flekker i kinnene. og jeg er mye ute så jeg blir rødflammete og varm også. tipper den tåler dårlig kulde siden jeg har veldig sensitive hud. blir liksom ikke fornøyd med noen av kremene jeg har kjøpt.. fader ta den huden! Psoriassis - gå til lege og få råd om det. Jeg ville ikke "tullet" mye frem og tilbake med kremer der, men heller fått et skikkelig råd fra fagpersonell. Kulde: Jeg går aldri ut av huset uten å smøre meg med fuktighetskrem både vaslin på leppene og min vanlige dagkrem på resten av ansiktet. Dette hjelper på. Nå går jeg aldri ut uten sminke heller da ... Til deg mann under her: dersom man bruker sminke bør man begynne med en fuktighetskrem underst for å få en god base for sminken, da sitter sminken hele dagen samt at det er bedre for huden. Jeg har som sagt tidligere hatt kvisehud, jeg har ALDRI hatt så fin hud som nå etter at jeg fast hver dag bruker dagkrem (Vaselin Intensive Care).
Gjest Deception Skrevet 14. desember 2008 #12 Skrevet 14. desember 2008 Mitt forslag er enkelt: Ikke kjøp noe nytt før du har brukt opp det du allerede har i samme kategori. Altså ikke en ny shampoo bare fordi du "har lyst på", eller føler deg frustrert. Siden du fokuserer på kosmetikk i innlegget ditt, er det kanskje et sted du bør starte?
Gjest strykebrett Skrevet 14. desember 2008 #13 Skrevet 14. desember 2008 Hei Ser du fikk problemer etter du slutta på p-pille for 3 måneder siden. Kanskje det går over av seg selv? Jeg slutta på p-piller for 5 md siden og i starten ble jeg innmari kvistete på grunn av hormonforandringer. Fikk kviser både i ansiktet og nedover halsen og på brystet. Det hadde jeg ikke en gang i puberteten.. Men, den gode nyheten er at nå er alt normalt igjen. Etter sist mens har det ikke dukket opp en eneste kvise. Det kan ta en tid før hormonbalansen normaliserer seg etter du har sluttet på piller, så det er godt mulig det bare forsvinner slik det har gjort hos meg. Når det gjelder psoriasis støtter jeg de over meg her, hør på legen!
Gjest Gjest_Silje_* Skrevet 14. desember 2008 #14 Skrevet 14. desember 2008 Hvordan går det an å blakke seg på dette? Når du kjøper produkter varer de jo i minst tre måneder.. Shampoo osv får du forresten billig på strawberrynet.com ... Hvis du ikke visste det allerede:)
Nabodama Skrevet 14. desember 2008 #15 Skrevet 14. desember 2008 Jeg har disse "lastene": *Dyre vesker, har bl.a en Chanelveske til 12000. *Enkelte dyre klesplagg, men kjøper også rimelige klær. *Dyre hudpleieprodukter, her har jeg funnet en serie som passer perfekt til min hud. *Elsker å reise, så det går litt penger til ferier. Samme her, med unntak av vesker.
Gjest Gjest Skrevet 14. desember 2008 #16 Skrevet 14. desember 2008 Har lagt til meg noen dyre vaner som burde være lette å avvende men som likevel sitter stuck. * Hudpleie. Ikke nødvendig da jeg egentlig aldri har hatt problemhud. Derimot liker jeg å bli dullet litt med. Så hudpleie+nakkemassasje 1 gang pr måned. * Mat - bestiller hjemkjørt min 1 gang i uka. Spiser ut minst 1 gang i uka. Har en billig og en dyr matvarebutikk som ligger vegg-i-vegg. Skal jeg bare ha melk og brød går jeg på den billige, skal jeg ha f.eks noe spes i ferskvaredisken så ender jeg med å gjøre storhandelen på den dyre sjappa istdenfor å kjøpe kjøttstykket der og handle resten på den billige butikken. * Ser jeg et klesplagg jeg har lyst på så kjøper jeg det. Selv om jeg kanskje har 5-6 liknende i skapet fremdeles med prislappen på. Helt undøvendig men klarer ikke slutte likevel. * Bolig (300kvm) er verstingen... suger mye av lønna mi. Bor i unødvendig stor bolig. Har 7 soverom, bruker 1 av dem selv samt innredet 1 til kontor. Resten står som "gjesterom" og er stort sett aldri i bruk. Kunne fint bodd på 1/3 av boligen uten å lide noen nød. * Klarer ikke gå inn i en leketøysbutikk uten å kjøpe no morro til niesen min. Det er jo så gøy å være tante. * Kjøper allverdens dill hver eneste gang jeg er på IKEA. Har vel aldri kommet ut av den sjappa for under 1000lappen. * Godis. Himmel og hav... sett meg forran smågodt hylla og jeg kommer ut med flere kg. Må liksom bare ha litt av hver type...det verste er at jeg egentlig går lei etter å ha spist 5-6 ting og resten står der til det kommer noen sukkersugne venner på besøk. Jeg kjenner meg egentlig igjen i veldig mye av det som kommer opp i typen luksusfellen programmer men heldigvis aldri hatt verken inkassosaker eller problemer med å betale regningene mine. Derimot blir det sjeldent noe særlig igjen til sparegrisen heller... Hvor mye tjener du?? hørtes ut som du har et luksusliv, ja;)
Gjest Gjest Skrevet 14. desember 2008 #17 Skrevet 14. desember 2008 Mine "laster" er at jeg kun bruker shampo og balsam fra frisør, hudkrem fra hudpleier og kosmetikk fra parfymeri. Ja, disse produktene er litt dyre, men de inneholder ihvertfall ikke ingredienser som får hud eller hodebunn til å frike helt ut. Shampo og balsam fra super'n inneholder masse ikke-vannløselige silikoner som legger seg utenpå håret og gjør at håret ikke får den pleien den trenger, i tillegg er de utrolig lite drøye i bruk. Det samme gjelder hudkrem fra supern, de inneholder masse mineralolje som legger seg som et lokk utenpå huden og tetter dermed porer og fører til urenheter. Vaselin bruker jeg heller ikke av en enkel grunn, den består utelukkende av lanolin, et stoff som legger seg utenpå huden uten verken å tilføre pleie eller fukt. Jeg velger å bruke litt mer hver tredje måned på produkter jeg er fornøyd med, framfor å kjøpe billige produkter jeg ikke liker hver måned. Høres kanskje ulogisk ut for noen, men ikke for meg.. (PS til deg som ikke likte ID. Det er ikke så rart at du syntes den var ekkel å ha på. Produktet inneholder bismuth, et stoff som mange reagerer på og som ofte fører til blank hud og ekstra synlige porer) Et lite råd til ts: mange av produktene som du får kjøpt på parfymerier er like ille som de fra super'n. De inneholder nesten null pleie, og er ofte veldig sterke. Skaff deg enten produkter fra hudpleiemerker som Decleor, MD formulations, Babor etc eller produkter fra legen.
Marinella Skrevet 14. desember 2008 #18 Skrevet 14. desember 2008 Jeg er helt lik. Dessverre. Sparer riktignok litt også, og prøver i hvertfall å sette inn maxbeløpet på BSU-kontoen hvert år. Det har jeg klart. Har også dyre kosmetikk/hudpleie- og klesvaner. Har en haug med produkter som står plassert lengst inne i skapet, og det er ikke av den billigste sorten heller. Jeg er innom H&M ca. 1 gang i uken, "bare for å se", men kommer som regel alltid ut med ett eller annet. Mitt tips er uansett å sette av "viktige" penger, som feks. BSU og sparekonto. Trenger ikke å være kjempestore summer, men i hvertfall litt hver måned. Når det er sagt, så er jeg er litt tilhenger av at man skal kose seg med penger, og ikke være en konstant sparer. Å jobbe kan noen ganger være hardt, og å belønne seg selv er aldri feil.
Nabodama Skrevet 14. desember 2008 #19 Skrevet 14. desember 2008 Jeg har forresten klart å kutte ned på kleskjøp dette året, etter at jeg selv syntes jeg fikk for høyt forbruk. De klærne jeg har er dyre, men tidløse, så de varer jo. Kjøper jo klær nå også, og detblir også dyre klær, men da kan jeg ha dem leenge. Bruker heller mer penger på reiser og opplevelser! Mannen har ebay som dyr vane, han finner alt mulig der, men heldivis ting vi har bruk for, og heller ikke så dyre ting, men ofte. Dessuten har han litt dyre hobbier.
Gjest Gjest Skrevet 14. desember 2008 #20 Skrevet 14. desember 2008 Jeg bruker også dyre kremer og frisørprodukter, men synes ikke de gjør så stort innhogg i lommeboka, jeg kjøper jo ikke hver mnd. Jeg bruker de samme tingene, så jeg skifter ikke ut, eller prøver nye ting stadig vekk. Og produktene varer lenge, flere mnd, så jeg synes ikke det er så dyrt. Samme her (eller, ikke alle produktene er spesielt dyre, men jeg betaler heller litt mer for kvalitetsprodukter jeg har funnet ut at funker for meg). Og jeg har virkelig ikke stort budsjett, og synes ikke akkurat de utgiftene merkes. Men man må jo tenke over hvor mange ting man "unner seg" på hver lønning, kanskje - hvis man både kjøper diverse dyre hudpleieprodukter, dyre klær, dyr mat/spiser ute osv uten å vurdere om man egentlig har behov for alt, blir det jo dyrt. Kanskje det er lurt å sette en fast sum på sparekonto straks du får lønna, og sløse med restene?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå