Gå til innhold

Et fang eller ei favn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal bestille ved i morra, og har ikke noe lyst til å drite meg ut på telefon....

Heter det et fang med ved, eller ei favn med ved?

Videoannonse
Annonse
Gjest Eurodice
Skrevet
Jeg skal bestille ved i morra, og har ikke noe lyst til å drite meg ut på telefon....

Heter det et fang med ved, eller ei favn med ved?

Det heter en favn. Favn er hankjønnsord.

Gjest Eurodice
Skrevet
Takker! Da sier jeg i alle fall FAVN....

Det kan du trygt gjøre, så tar du vedsekkene i favnen og bærer dem i hus :) .

Skrevet

Ved selges vel stort sett i liter i disse dager, eller? F.ek. sekker av 40 liter eller 1000 liter. I allefall her i området.

Skrevet
Ved selges vel stort sett i liter i disse dager, eller? F.ek. sekker av 40 liter eller 1000 liter. I allefall her i området.

Det spørs litt hvor du handler det. Der vi kjøper ved selges veden i favner. Og som nevt over her er favn hannkjønnsord så det blir riktig med en favn.

Gjest Eurodice
Skrevet (endret)

Liter er et ord folk i bransjen bruker, skogsarbeidere, tømmerhoggere osv. Det er det samme som dm3, altså kubikkdesimeter. Eksempel en dm3 vann er 1 liter. Det er vel derfor det er enklere å si liter når man snakker om kubikkinnhold, enn kubikkdesimeter.

En favn ved er 2x2x0.6 m3 (kubikkmeter).

Endret av Belladonna
Skrevet

Du blander nok sammen et fangE ved (som er det du greier å bære med deg i armene) og ei favn som er en måleenhet når man kjøper ved.

Skrevet

Her måler man i alle fall i favner når man bestiller ved :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...