Gå til innhold

mandelmarengs med gul krem inni

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Fikk servert noen fantastiske småkaker i fjor jul som bestod av to lag med marens med mandel masse (?) og imellom lagene var det gul krem som minner om sukesskrem. Noen som har peiling på hva disse kakene heter og hvor jeg kan finne oppskrift?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fikk servert noen fantastiske småkaker i fjor jul som bestod av to lag med marens med mandel masse (?) og imellom lagene var det gul krem som minner om sukesskrem. Noen som har peiling på hva disse kakene heter og hvor jeg kan finne oppskrift?

Hei

Det er sikkert ikke disse du mener, men Sara Bernard kaker er sånn marengsgreie med mandler i, og kremen er en sånn eggekrem, så kanskje du kan prøve ei sånn oppskrift?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hæ? Er det Sara Bernard?

Oppskriften på Sara Bernard vi bruker er kransekakemasse, sjokoladekrem og sjokoladetrekk...

:klø:

Hmmm. Kanskje jeg husker feil da.. Men bruker aldri kransekakemasse nei. Pisker opp marengs, og tilsetter nøtter. Og jeg lager gulkrem, for jeg kutter ut sjokoladen. . . og sjokoladetrekk er riktig, men man kan jo legge to kaker mot hverandre, og droppe sjokolade :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok et kjapt søk på google nå og veldig mange av oppskriftene var med kransekakemasse, så det er tydeligvis forskjellige måter å gjøre det på.

Men felles for alle var trøffelkrem og sjokoladetrekk. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_trådstarter_*

Takk for god hjelp så langt! Det nærmeste jeg kommer er en oppskrift på Sara Bernard under FOLKEKOKKENE (vet ikke hvordan jeg lager link :-() Mener det dreier seg om stivpisket eggehvite med litt mandler i som settes på stekebrett med teskje. De flater seg litt ut under steking og dermed passer det fint å legge smørkrem mellom to lag. Stemmer nok at det opprinnelig skal være sjokoladetrekk, men det var sløyfet på de jeg fikk servert. Dersom noen finner denne oppskriften jeg viser til; hvordan lager jeg smørkremen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_trådstarter_*
Takk for god hjelp så langt! Det nærmeste jeg kommer er en oppskrift på Sara Bernard under FOLKEKOKKENE (vet ikke hvordan jeg lager link :-() Mener det dreier seg om stivpisket eggehvite med litt mandler i som settes på stekebrett med teskje. De flater seg litt ut under steking og dermed passer det fint å legge smørkrem mellom to lag. Stemmer nok at det opprinnelig skal være sjokoladetrekk, men det var sløyfet på de jeg fikk servert. Dersom noen finner denne oppskriften jeg viser til; hvordan lager jeg smørkremen?

Glemte å si at de skal være litt seige å tygge...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man lager smørkrem, hiver man i alle ingrediensene i miksebollen, og kjører det sammen til en fin krem.

Endret av Maye
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...
Gjest Anne Margrete Vik

Så du etterlyste disse kakene, jeg har fått oppskrift som kalles Snadderkaker, og de er virkelig snaddergode. De legges rett i frysen når de er ferdige og tas opp like før servering. Litt sent for jula denne sesongen, men du kan jo prøve dem i 2009:

200g malte mandler

300g melis

Blandes og has i stivpisket eggehvite

4 eggehviter stivpiskes

Settes med teskei på plate. Stekes ved 180 grader i 15-20 min

Fyll: 150 g meierismør

2ss sukker

2 ts vaniljesukker

Røres hvitt

2 eggeplommer blandes i

Fyllet smøres i tynt lag på ei kake, den andre legges oppå.

Nyt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...