Gå til innhold

Katt og hund

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har en kastrert hankatt på 4-5 år som er svært voktsom over reviret sitt. Den ene nabokatten får til nøds være der på hans premisser. Nå lurer vi på å få oss hund. Kan det gå bra? Og hvordan bør vi i så fall gå fram for at de skal bli venner/tolerere hverandre.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Generelt sett er det vel vanskeligere å innføre en hund når man allerede har en voksen katt enn omvendt. Men i de fleste tifeller pleier det likevel å gå bra. Katten vil nok frese og klabbe til valpen i begynnelsen, og kanskje til og med også gjemme seg en periode. Som regel går det over når de blir vant.

Det beste er vel lå la dem bli kjent selv, men å skille dem hvis den enen skulle bli for hardhendt mot den andre slik at de får litt fred. Og å ikke glemme gamlepus når valpen kommer. :)

Skrevet

finnes det noen konkrete tips til hvordan de best blir kjent selv? skal bare bare la dem være i fred, og se hva som skjer?

Skrevet

Jeg ville bare latt dem møtes i et forholdsvis stort rom under oppsyn, og hvor katten har mulighet for å gjemme seg for hunden om den vil. Hvis mulig, så ville jeg f.eks klappet på valpen eller tatt med et teppe som luktet valp til katten før de møttes, slik at katten ble mer vant med lukten. Men i det store og hele så vet jeg ikke hvor mye slikt har å si.

Skrevet

Kan det være en idé at katten først får hilse på valpen mens den sover i buret sitt?

Ei venninne av meg har fått hund etter å hatt katt i et par år, og de satt på en lang krok på soveromsdøra slik at katten skal smyge seg inn på soverommet, men hunden kan ikke følge etter. på den måten er det katten som bestemmer når den vil være med hunden og når den vil være i fred. Det var jo ganske lurt. Men katten hennes er litt mer stabil i humøret enn min, og sloss ikke for reviret sitt på samme måte.

Finnes det eksempler der det absolutt ikke har gått i det hele tatt?

Skrevet

vi fikk hele to katter mens vi hadde en voksen hund, det blir kanskje ikke det samme, men alikevel. Det gikk seg til etterhvert. vi har 2 stuer, hunden var i den ene stua og kjøkkenet, og kattene hadde gangen og den andre stua. Vi hadde barnegrind mellom, så kattene kunne gå når de ble leie hunden. Trodde jo aldri det her skulle gå bra. Det tok cirka 2 måneder før de kunne omgås hverandre normalt. Nå er de kjempevenner, det er ganske utrolig, men hunden, kattene og kaninen kan godt være sammen på kjøkkenet uten at det blir noe tull, så det er bare snakk om tilvenning, jeg tror det kommer til å gå helt fint jeg:)

Skrevet

Det finnes nok eksempler på at det ikke har gått bra i det hele tatt, det finnes jo eksempler for det aller, aller meste - men i de fleste tilfeller venner dyrene seg til hverandre etterhvert. Jeg hadde ei venninne som i løpet av ti år hadde svært mange voksne katter, kattunger, valper og voksne hunder i huset sitt, og det var aldri noen slike problemer mellom katt og hund.

Men, som sagt, du må nok forvente at katten vil reagere først. Den vil kanskje både frese og slå til valpen. Det er kanskje en god ide at katten får hilse på når valpen sover i buret, men da må dere være obs på at katten ikke slår til valpen gjennom buret eller at valpen føler seg truet på noen måte.

Jeg har både hund og katt men jeg fikk dem omtrent samtidig som kattunge og valp så de har vokst opp sammen. Etterhvert tror jeg ikke du trenger noen spesielle anordninger for at katten skal få være i fred - enten går den inn på et annet rom, legger seg under sofaen eller rett og slett går ut når den får nok. Lykke til. :)

Skrevet
Generelt sett er det vel vanskeligere å innføre en hund når man allerede har en voksen katt enn omvendt. Men i de fleste tifeller pleier det likevel å gå bra. Katten vil nok frese og klabbe til valpen i begynnelsen, og kanskje til og med også gjemme seg en periode. Som regel går det over når de blir vant.

Det anbefales at katten er etablert og trygg i hjemmet før hunden kommer. Det er bedre enn kattunge/ voksen hund. Et godt forhold mellom katt og hund forutsetter nemlig at katten legger premissene for samværet. Katten må si ifra og sette seg i respekt, ellers vil ikke hunden føye den. Det er bedre at den i utgangspunktet er litt for tøff og holder hunden på avstand enn at den er veldig myk og blir mobbeoffer. (det ble vår katt det første halvåret, han er alt for konfliktsky og alt for "mild".) Etter hvert som tida går vil katten bli mer tolerant.

Skrevet
Det er bedre at den i utgangspunktet er litt for tøff og holder hunden på avstand enn at den er veldig myk og blir mobbeoffer. (det ble vår katt det første halvåret, han er alt for konfliktsky og alt for "mild".) Etter hvert som tida går vil katten bli mer tolerant.

Å. Tusen takk. Dette var herlig å høre. Har vært sånn i tvil om hva vi skulle gjøre.

Skrevet
Å. Tusen takk. Dette var herlig å høre. Har vært sånn i tvil om hva vi skulle gjøre.

Hehe, ja skjønner jo det. Men det høres faktisk ut som et bra utgangspunkt. Men det er jo ikke nødvendigvis sånn at han reagerer særlig kraftig på en valp heller da, selv om han er sjefete med andre katter. Valpen behøver ikke oppleves som en konkurrent på samme måte.

Et tips; dere kan med fordel kjøpe feliway-dispenser (til å plugge i stikkontakt) hos veterinær og ta i bruk et par uker før valpen kommer. Det vil roe gemyttet til pus litt og motvirke stress. Finnes forresten tilsvarende DAP for hund, for å lette overgangen til nytt hjem.

Skrevet (endret)

Moren min har to voksne katter,men en av dem er mest inne.Vi bodde der da hunden vår var valp,i en liten periode.Så hun har sett hunden vår før.Men det er lenge siden nå da.

Hun er vant til hunden vår nå.Men er enda skjeptisk,vi er jo ikke der vær dag.

Det jeg er mest redd for er hvis katten skulle finne på å flyge på hunden.Og gå etter øynene.

Min mors katter var også voksne.Den ene var ikke å se på stua der valpen vår var.Mens den andre holdt seg "i høyden" så valpen ikke kom nær den.

Men tenk om katten hadde klikka da..Uff.Ikke så bra start på livet til valpen vil jeg tro..

MEN,vi har også tatt til oss en katt på ca 1 år.Det gikk bra,selv om hun enda ikke er 100% .Men hun er litt svetten også da.Hunder er ofte ikke så grasiøse og stillferdige som katten.Så det bråker litt mer med dem :fnise:

(Vi har fire katter.3 av dem kom hit da de var kattunger.Det går veldig bra.Kommer mye an på hunden.)

Endret av Full_Storm
Skrevet
Det jeg er mest redd for er hvis katten skulle finne på å flyge på hunden.Og gå etter øynene.

ja, det er dette jeg er redd for også..

men det skjer jo sannsynligvis ikke..

Skrevet
ja, det er dette jeg er redd for også..

men det skjer jo sannsynligvis ikke..

Bare ikke la dem være sammen uten tilsyn før du er sikker på at de har funnet ut av ting.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...