Gå til innhold

Uten e-stoffer i maten dør vi.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg fant denne interessante artikkelen i en svensk avis.

Det er for tiden ganske mye styr rundt tilsettingsstoffer i maten. En svensk journalist har gitt ut en bok som er blitt en bestselger på rekordtid. Folk blir livredde for å spise mat som ikke er hundre prosent "ren".

Det var en gang en grunn til at tilsettingsstoffer ble tilsatt maten. Kanskje bør vi se på den før vi ukritisk plukker dem bort.

Videoannonse
Annonse
Gjest Wrangler
Skrevet

Så vidt jeg husker og har forstått så er ikke alle E-stoffer kunstige heller. E-stoffer er bare en benevnelse på ulike tilsettningstoffer i mat/fødevarer.

Uten at jeg kan si hva som er hva akkurat nå...

Skrevet

Det er selvfølgelig mange e-stoffer som er naturlige, og mange som er helt ufarlige. Når det gjelder et stoff som natriumnitritt virker det derimot som man kanskje kan velge blant flere goder og onder; trenger man egentlig billig, masseprodusert pølse for å overleve, sånn for å snu spørsmålet litt? Hvor stor er risikoen for å dø av matforgiftning dersom maten er produsert under skikkelige forhold og heller har kortere holdbarhet? Hvor mange døde av botulisme mens det var vanlig å henge skinkene på stabburet (antagelig noen, men aldri mange...)? Eller kan man velge bort produkter med de "verste" tilsetningsstoffene og leve og spise godt likevel?

Skrevet
Det er selvfølgelig mange e-stoffer som er naturlige, og mange som er helt ufarlige. Når det gjelder et stoff som natriumnitritt virker det derimot som man kanskje kan velge blant flere goder og onder; trenger man egentlig billig, masseprodusert pølse for å overleve, sånn for å snu spørsmålet litt?

Nettopp!

Dessuten handler vel ikke boken til Mats-Eric Nilsson bare om tilsetningsstoffer (eller e-stoffer), den handler også om alle de andre kunstige / industrielt framstilte ingrediensene man finner i mat, etter det jeg har forstått. (Har ikke lest den enda, men den skal leses i løpet av julen)

Skrevet

Jeg ser selv "e-stoff-hater", men folk driver alltid og slenger i meg "men ikke alle e-stoffer er farlige!!"

NEI JEG VET DET; NÅR HAR JEG SAGT DET?

Jeg begynner å bli litt lei av den holdningen der.

Om jeg leser på innholdsfortegnelsen på alt jeg kjøper og unngår de mest mest/verste stoffene, så betyr jo ikke det at jeg skyr alle e-stoffer. Sitronsyre har jo et e-nummer! Sitronsyre er brukt i alle år fordi det senker ph-en slik at det blir surt og dermed holder lengre.

Det jeg derimot vil ha vekk er alle de UNØDVENDIGE og potensielt farlige stoffene vi omgir oss med. Men det virker som mange gir meg valget "spis alle e-stoffer eller la være å se etter dem!". Mye svart/hvitt tenking på folk.

http://rettfram.wordpress.com/ Jeg skriver litt om de verste på sida mi, se under e-stoffer. Så kan dere som ikke har den boka (mener å huske han skriver om ihvertfall MSG så vidt jeg har hørt?) lese der, og videre på linkene jeg linker til der. Mye tvilsomme greier.

F eks er jo MSG en kunstig smaksforsterker. Er det mye MSG i noe, så betaler man for kunstig god smak. Er det virkelig nødvendig? Sunt eller ei? Jeg vil ha GOD mat, ikke "god" mat. Og for min del så er det ingen tvil om at jeg ikke tåler det, så jeg tror gjerne på de som også påstår de blir syke. Og det er mange av oss, vitende eller ei. Flere venner jeg har gitt disse linkene til og bedt dem lese, og hjulpet dem i butikken med å plukke vekk versting-mat. De har blitt friskere, kvitt kroniske plager (som hodepine og magetrøbbel). Så noe må det absolutt være i det.

Jeg støtter å ha visse ting i maten, så lenge det gjør maten BEDRE! Sitronsyre f eks.

Mye tvilsomme ingredienser ute og går, det er sikkert og visst.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...