Gjest ts Skrevet 13. desember 2008 #1 Skrevet 13. desember 2008 Min lille valp på 13 uker har bodd hos oss i to uker. I begynnelsen tok jeg henne ut veldig ofte, og hun gikk på do ute som regel, bortsett fra et par uhell per dag (gjerne fordi jeg ikke var rask nok til å kle på meg og putte på sko etter hun hadde spist eller sovet). Hun ga likevel ikke beskjed om når hun skulle på do. Nå har hun lært seg at det meste av dobesøk skjer på en avis ved døren, bortsett fra et par uhell der og. Derimot har hun snudd helt de to siste døgnene og nekter å gå på do utendørs som hun var så flink med i over ei uke. Vi er ute like ofte som før, men uansett hvor lenge vi er ute, så holder hun seg til hun kommer inn igjen. Da er hun gjerne rask og i løpet av de ti minuttene vi har vært inne etter en luftetur så gjør hun begge deler på avisen. Vi har altså et problem, valpen nekter å gå på do ute, og skal bare gjøre det på avisen. Hvordan løser vi dette? Hun får godt hver eneste gang hun går på do utendørs, samt masse ros og kos. Dessuten lurer jeg på et par saker angående hundeoppdragelse. Jeg har jo lest endel, men det er mange forskjellige teorier der ute, og det er fint å få litt mer input. 1. Hun bjeffer endel når hun ser fremmede, hva er beste måte å reagere på dette på? Jeg vil jo helst ikke at hun skal bli en gneldrebikkje når vi er på tur. 2. Hun småbiter endel og jeg vil ikke at hun skal tro dette er greit. Pleier å trekke til meg hånden når hun gjør dette og si "nei" eller "au!", men hun tar ikke poenget. Finnes det bedre måte å løse dette? 3. Hun har lang pels som begynner å dekke øynene og jeg vil derfor ha det i en strikk så hun faktisk ser litt. Men dette er jo håpløst, jeg får aldri satt i strikket fordi hun kveiler med hodet og rømmer, evt småbiter etter meg. Noe input her? De sier man skal gi godbit om valpen gjør som en vil, altså står stille, men når hun ikke engang står stille for et sekund så går jo ikke det. Er avhengig av at hun kan stå stille innimellom i forhold til pelsstellet. Mange spørsmål jeg som førstegangs hundeeier Håper noen har noe å si her
Gjest Gjest_hm_* Skrevet 14. desember 2008 #2 Skrevet 14. desember 2008 Forsøk å flytte avisen rett utfor døra, kanskje? Ta henne ut enda litt oftere, og sørg for å være ekstra kjapp å ta henne ut når hun har spist, lekt eller sovet. Vær ute med henne til hun har tisset - bare kle godt på deg og vær tålmodig. Ikke forvent noen vidunderløsning, selv om du gjør det riktig kan det ta dager og uker før det fungerer helt - sånn er det å ha hund Hvis hun tisser på avis ute, får du bare begynne å rive avisen i mindre og mindre biter (GRADVIS) slik at hun etterhvert klarer å gå på do uten avis. Bjeffeproblemet har jeg virkelig ingen gode råd til - jeg vet noen får det til ved å lære hunden å bjeffe på kommando, for da slutter den å bjeffe når den ikke får kommandoen. Men har ikke hatt noen bjeffehund selv, så har ingen erfaring med det. Du må iallefall ikke gi henne noen god reaksjon på bjeffingen, hun må ikke oppnå noe med det. Når hun biter for hardt, hyl! Da hun bet søsknene sine for hardt, hylte de og trakk seg unna, ville ikke leke mere med henne på en stund. Gjør det samme. Hjelper som oftest ikke å bare si au, lag en kort, skarp lyd som om du virkelig fikk vondt. Still deg opp med armene i kors og ikke gi henne så mye som et fnugg av oppmerksomhet før hun har roet seg. Du trenger ikke lære henne å slutte å bite, bare å bite forsiktig. Stå stille: Begynn med klikkertrening, det er genialt for sånt! Start med å lære henne at klikk=hun har gjort noe riktig=hun får belønning. Så klikker du når hun står stille - hun gjør kanskje aldri det akkurat når du prøver å ta strikk i pelsen hennes, men hun må jo stå stille en eller annen gang iløpet av dagen. Kjøp en klikker og en bok om klikkertrening, så lærer du fort. Anbefaler at du registrerer deg som bruker på canis.no, og spør om råd i forumet der. Der er det utrolig mange flinke hundeeiere, mange proffe trenere og folk som har drevet med hund i flere tiår - og en hel masse nybegynnere som stiller de samme spørsmålene som deg, så ingen kommer til å synes at du stiller dumme spørsmål
Gjest Gjest_Marianne_* Skrevet 14. desember 2008 #3 Skrevet 14. desember 2008 Når det gjelder bjeffingen kan det hjelpe å snu og gå den andre veien med en gang hun bjeffer på en annen hund... Vet ikke hvorfor hun bjeffer, men min hund bjeffer som regel enten hvis han skvetter når han blir overrasket av en annen hund eller fordi han er så innmari ivrig på å komme bort. Når vi da går bort fra den andre hunden hver gang han bjeffer har han etterhvert skjønt at hvis han bjeffer får han ikke hilse på... Har vært ganske effektivt. Det med å stå stille for en valp er jo ikke så veldig lett da. Det er jo såå mye som er interessant isteden. Du kan prøve å holde en godbit eller leke i hånden som den får lukte på men ikke får med en gang... Valpen vil sannsynligvis sette seg mens den prøver få tak i godbiten, men så lenge den får en liten slikk på den innimellom så vil den holde seg rolig rundt godbiten. Når den er rolig en stund kan den få godbiten. Ikke vent for lenge. Det er uansett lurt å gjøre litt sånt med valpen hver dag for å venne den til å bli tatt litt i. Kikk litt i ørene og løft litt på beina, og se litt i munnen. Det er lurt at den kan gjøre uten at det blir for mye bråk.
Gjest Gjest_Marianne_* Skrevet 14. desember 2008 #4 Skrevet 14. desember 2008 Også kan du også øve på å klippe klør samtidig... Det er ganske lurt:) Når det gjelder bitinga, så er jo det ganske naturlig for en valp da... Det pleier å hjelpe litt å hyle når de biter, men jeg tror ikke det går an å få bort all sånn biting før de har fått nye tenner. Prøv evt. å gi han en leke isteden hver gang han biter på deg. Da kan det hende han skjønner hva som er lov å bite på og ikke...
Frey Skrevet 14. desember 2008 #5 Skrevet 14. desember 2008 Min lille valp på 13 uker har bodd hos oss i to uker. I begynnelsen tok jeg henne ut veldig ofte, og hun gikk på do ute som regel, bortsett fra et par uhell per dag (gjerne fordi jeg ikke var rask nok til å kle på meg og putte på sko etter hun hadde spist eller sovet). Hun ga likevel ikke beskjed om når hun skulle på do. Nå har hun lært seg at det meste av dobesøk skjer på en avis ved døren, bortsett fra et par uhell der og. Derimot har hun snudd helt de to siste døgnene og nekter å gå på do utendørs som hun var så flink med i over ei uke. Vi er ute like ofte som før, men uansett hvor lenge vi er ute, så holder hun seg til hun kommer inn igjen. Da er hun gjerne rask og i løpet av de ti minuttene vi har vært inne etter en luftetur så gjør hun begge deler på avisen. Vi har altså et problem, valpen nekter å gå på do ute, og skal bare gjøre det på avisen. Hvordan løser vi dette? Hun får godt hver eneste gang hun går på do utendørs, samt masse ros og kos. Bli ute helt til hun har gjort fra seg. Hold henne i bevegelse, ikke stå stille og vent. Bevegelse påskynder prosessen. Enkelte hunder vil ikke gjøre fra seg på egen tomt, gå litt lenger unna. 1. Hun bjeffer endel når hun ser fremmede, hva er beste måte å reagere på dette på? Jeg vil jo helst ikke at hun skal bli en gneldrebikkje når vi er på tur. Tren kontakt. Dette må du begynne å trene på uten forstyrrelser først. Lær henne å sitte og se på deg over lengre og lengre tidsintervaller. Belønn med ros og godbit. Ellers: leker hun mye med andre hunder? Hvis ikke prøv å få til dette slik at hun blir skikkelig sosialisert med andre hunder. Da er det ikke så skummelt/spennende å treffe andre hunder på tur. Dette er uansett viktig for å få en hund som utvikler godt språk. 2. Hun småbiter endel og jeg vil ikke at hun skal tro dette er greit. Pleier å trekke til meg hånden når hun gjør dette og si "nei" eller "au!", men hun tar ikke poenget. Finnes det bedre måte å løse dette? Det er ikke noe vits i å si nei hvis hun ikke har lært inn kommandoen. Fram til denne sitter ville jeg sagt "au" og gått fra henne. 3. Hun har lang pels som begynner å dekke øynene og jeg vil derfor ha det i en strikk så hun faktisk ser litt. Men dette er jo håpløst, jeg får aldri satt i strikket fordi hun kveiler med hodet og rømmer, evt småbiter etter meg. Noe input her? De sier man skal gi godbit om valpen gjør som en vil, altså står stille, men når hun ikke engang står stille for et sekund så går jo ikke det. Er avhengig av at hun kan stå stille innimellom i forhold til pelsstellet. Tren håndtering uten pelsstell til å begynne med. Lag gjerne faste rutiner slik at hun lærer seg hva som foregår. Med min yngste begynte jeg å sette på tidsur, to minutter til å begynne med. Gjøre rolige ting og når klokka ringte fikk hun verdens beste godbiter og rett ned fra trimmebordet. De lærer rutinen fort og da øker man på - nå er min rolig så lenge som jeg vil ha henne til å stå på bordet. Mange spørsmål jeg som førstegangs hundeeier Håper noen har noe å si her Har dere gått på valpekurs? Hvis ikke, gjør det! Det er uvurderlig trening både for hund og eier, og ikke bare for førstegangseiere - jeg går valpekurs med hver hund jeg. Lykke til
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå