Gå til innhold

Ny hus, men jeg er helt grønn.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg trenger et råd

Vurdere nemlig å kjøpe et hus. men vil gjerne bygge en etasje til. Får jeg lov til det. hvem må jeg spørre? Kan jeg får vite det får jeg kjøper. Er det kommune eller hvem?

Hvor kan jeg lese regler på det?

Er helt grønn og trenger deres råd, jenter

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ring kommunen og spør. Reglene er det kommunen som sitter på, og man må inn i husets tegninger for å se om det er dimensjonert for å kunne tåle vekten av en etasje til blant annet. Det kan også være greit å sjekke på forhånd hva noe sånt vil kunne koste.

Skrevet

Takk, Faerie!

Skal prøve å ringe på mandag.

Hvor kan jeg få vite om priser? Sorry for et dumt spørsmål.

Ring kommunen og spør. Reglene er det kommunen som sitter på, og man må inn i husets tegninger for å se om det er dimensjonert for å kunne tåle vekten av en etasje til blant annet. Det kan også være greit å sjekke på forhånd hva noe sånt vil kunne koste.
Skrevet

Du kan f.eks. høre med snekkerfirmaer for å høre om de har et ca overskudd. Noen større snekkerfirmaer kan tegne slike tilbygg vil jeg tro, men det er mulig du må få en arkitekt til å tegne det for deg før et snekkerfirma kan se på hvor mye det vil koste dem å sette det opp. Kommunen skal forresten ha tegningene på huset i sine arkiver.

Fra sidelinjen her kommer det at du kan regne med iallfall 500 000,-.

Gjest Gjeste Blondie65
Skrevet

Du trenger ikke tegninger for å få et overslag fra en snekker, for de kan garantert gi en kvadratmeterpris.

Når det gjelder om det er mulig/lov å gjøre det så er det kommunen ved teknisk etat som kan fortelle hva som er regulert i det området du bor. Sjekk også taksten på huset - kanskje taktsmannen kan fortelle om hva slags muligheter det er.

Men ... hvis du er helt grønn på dette vil jeg overhodet ikke anbefale deg å gjøre dette fordi det er lett å gjøre feil slik at det blir forferdelig dyrt for deg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...