Gå til innhold

Pinnekjøtt

Anbefalte innlegg

Gjest Lilleulv
Skrevet

Vi skal ha pinnekjøtt i morgen, og jeg har aldri lagd det før. Fant en oppskrift på nettet, og der sto det at pinnekjøttet skulle ligge i vann i 30 timer. Mannen min la det derfor i vann i dag tidlig, men så fant jeg embalasjen, og der står det at det skal ligge i vann i 16 timer... YIKES! Hva gjør vi nå?

Videoannonse
Annonse
Gjest Deception
Skrevet

Siler fra vannet, og lar det stå i en bolle med lokk til i morgen.

Gjest Lilleulv
Skrevet
Siler fra vannet, og lar det stå i en bolle med lokk til i morgen.

oki, da gjør jeg det :) Jeg tenkte matprat.no hadde peil på dette her... :ler:

Skrevet

Pinnekjøtt er enkelt gryteklart, eller så må det vannes ut. Det står på pakken. Dersom vi kjøper typen som må vannes, lar vi det ligge i kaldt vann i ca et døgn, og bytter vann halvveis.

Pinnekjøtt vannes fordi det er veldig salt. Om det ligger for lenge i vann er eneste effekt at det blir mindre salt. Jeg har spist pinnekjøtt som ikke er vannet, men som burde blitt, og dette kan være veldig salt. Så det er ingen katastrofe om det ligger litt for lenge. Tipset du allerede har fått funker utmerket dersom du ønsker å få et passe salt pinnekjøtt.

Gjest Deception
Skrevet

Jeg synes litt for salt pinnekjøtt er bedre enn for lite salt pinnekjøtt, men jeg er veldig glad i salt.

Gjest nextlife
Skrevet

Jeg har kokt noen hundre kilo pinnekjøtt i mitt liv, og aldri vannet det mer enn 12 timer, uansett produsent. Kjøttet blir lett smakløst, vassent og uten tekstur om man vanner det for mye. Heller vann det ut ca. 12 timer, og la det dampe skikkelig lenge, slik at kjøttfibrene deler seg litt og kjøttet løsner fra benet :sikle:

Gjest Elastica
Skrevet
Jeg har kokt noen hundre kilo pinnekjøtt i mitt liv, og aldri vannet det mer enn 12 timer, uansett produsent. Kjøttet blir lett smakløst, vassent og uten tekstur om man vanner det for mye. Heller vann det ut ca. 12 timer, og la det dampe skikkelig lenge, slik at kjøttfibrene deler seg litt og kjøttet løsner fra benet :sikle:

Vi har en produsent i nærheten som alltid har for salte varer - etter min smak. Dersom vi har pinnekjøtt derfra vannes det ut i minst ett døgn.

Jeg ville ikke nølt med å råde Lilleulv til å vanne det ut mer enn seksten timer, men det er det tydeligvis uenighet om her. :ler:

Gjest nextlife
Skrevet
Vi har en produsent i nærheten som alltid har for salte varer - etter min smak. Dersom vi har pinnekjøtt derfra vannes det ut i minst ett døgn.

Jeg ville ikke nølt med å råde Lilleulv til å vanne det ut mer enn seksten timer, men det er det tydeligvis uenighet om her. :ler:

:slåss:

Kan Lilleulv etterhvert meddele produsent og hvordan hun løste dette, og resultat, takk :ler:

Jeg har ved et par anledninger opplevd at kjøttet er i overkant salt, men har løst dette med å bytte ut kraften i bunnen med vann et par ganger underveis i kokingen og hatt et lite glipp mellom lokket og kasserollen fo å slippe ut salt damp ( og har da måttet trikse og mikse for passe salt sjy ved servering).

Gjest nextlife
Skrevet (endret)

dobbelpost

Endret av nextlife
Gjest Lilleulv
Skrevet
:slåss:

Kan Lilleulv etterhvert meddele produsent og hvordan hun løste dette, og resultat, takk :ler:

Jeg har ved et par anledninger opplevd at kjøttet er i overkant salt, men har løst dette med å bytte ut kraften i bunnen med vann et par ganger underveis i kokingen og hatt et lite glipp mellom lokket og kasserollen fo å slippe ut salt damp ( og har da måttet trikse og mikse for passe salt sjy ved servering).

Oppdatering kommer i morgen :D

Skrevet

Vanner heller aldri i mer enn 12 timer.

Damper i minst 4 timer på bjørkepinner.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...