Gå til innhold

Hvordan innrede 1-roms 35 m2?

Anbefalte innlegg

Gjest Amalia, 32
Skrevet

Skal flytte til Oslo til en studioleilighet (1-roms) på 35 m2. Leiligheten har i dag ikke eget soverom, men det skal utvides til det med tiden.

I mellomtiden må jeg sove i åpen planløsning. Men hvordan?

Dessuten: har dere tips til hvor man kjøper stilrene, enkle og pene dusjkabinett? Der er et lite flislagt bad med dusj der, men ikke noe kabinett rundt...

Der er åpen kjøkkenløsning, men ser ikke ut til at det er rom for noen oppvaskmaskin. Stuen har også åpen peis, men der er ingen glassbeskyttelse utenpå.

Noen gode tips?

På forhånd takk for svar!

Videoannonse
Annonse
Gjest Pupsilure
Skrevet
Skal flytte til Oslo til en studioleilighet (1-roms) på 35 m2. Leiligheten har i dag ikke eget soverom, men det skal utvides til det med tiden.

Dessuten: har dere tips til hvor man kjøper stilrene, enkle og pene dusjkabinett? Der er et lite flislagt bad med dusj der, men ikke noe kabinett rundt...

Der er åpen kjøkkenløsning, men ser ikke ut til at det er rom for noen oppvaskmaskin. Stuen har også åpen peis, men der er ingen glassbeskyttelse utenpå.

Noen gode tips?

Kanskje du kan dele av leiligheten litt med en romdeler?

Eller hvis det er høyt under taket kunne du kanskje kjøpt en slags køyeseng med bare seng oppe, som gir deg god plass under sengen.

Skrevet

Du kan jo også vurdere sovesofa hvis du vil beholde mer stueareal. Sovesofaer er ikke som de en gang var - se bare på denne for eksempel. Men man må jo finne seg i å re opp morgen og kveld da.

Skrevet

Sovesofaer er kanskje blitt bedre med årene? Men hvordan er underlaget/"madrassene" å ligge på?

Skrevet

Jeg ville ikke ha hatt sovesofa som daglig seng. Madrassene er fortsatt ikke gode nok, syns jeg.

Gjest cinemaen
Skrevet

Noen gode tips?

Hei hei!

Jeg selv bor på en 30 kvm leilighet. Lurt å ha dusjdør på badet, man sparer mye plass når man er ferdig å dusje så skyver man døren mot veggene. Dusjkabinett stjeler masse plass.

Jeg har kjøkken, soverom og stua sammen, jeg kjøpte en seksjon på ikea - som man kan ha flatskjerm i seksjonen. 2 seters sofaen foran seksjonen, og bak seksjonen er det senga ;) .......... veldig praktisk! :)

Ta deg en tur til butikkene og spør om tips å få noe å verne peisen, du får nok kjøpt da noe :) .................

Bare å pynte med store bilder, masse lys, en lite teppe på gulvet, lys... ikea skapene er helt ok, også malm skuffene. fikk skryt over min leilighet ;)

Gjest Gjeste Blondie65
Skrevet

Tenk møbler med flere funksjoner. Må du ha en skuffeseksjon til undertøy? Kjøp en som tv kan stå oppå.

Seng? Kjøp en på IKEA der du kan ha skuffer under slik at du kan ha lagringsplass for ting som ikke brukes ofte.

Skrivepult? Kjøp en som kan brukes som spisebord når den er ryddet.

Bokhylle? Her har flere nevnt romdeling og vist til Expedit fra IKEA. Bare husk en ting når det gjelder romdeling: Plassen bak romdeleren får kanskje lite lys og luft, i alle fall hvis hyllen blir stappet full med bøker og annet. Mao. er det bedre med en romdeler som er relativt tom enn å sette en seng bak massive klesskap.

Loftssenger og sovesofaer anbefaler jeg ikke. Loftssenger fordi det ser veldig hybel ut - men smaken er som kjent som baken, synes ikke du det gjør noe så er det en grei måte å få pult og seng på samme kvadratmeter. Sovesofer har for dårlige madrasser.

Er det høy takhøyde i leiligheten? Monter sånne "over kjølesksapet skap" høyt oppe på veggen med glassdører. Disse kan romme mye som du ellers ville brukt gulvplass på. Og så kan du jo ha spotlights under dette.

Bad/dusj/oppbevaring: Fordelen med et dusjkabinett - selv om det tar plass - er at resten av badet er tørt for alt det "våte" foregår inne i dusjkabinettet. Ulemepen er selvsagt at det stjeler plass. Her blir det en avveining. På et hotell jeg var en gang hadde de laget en dusvegg som var foran vasken, når man skulle dusje så skjøv man vekk vasken og vips så brukte man samme blandebatteri som vasken hadde når man dusjet. Man fikk altså dusj, vask og do på halve plassen.

Det er også smart å ha servantskap på badet for da kan man ha alle vaskemidler, kluter og bøtter borte fra kjøkkenet som jo også er lite.

Kjøkken: Jeg har selv ikke oppvaskmaskin, men jeg har tidligere hatt en sånn liten benkoppvaskmaskin. Fordelen med dem er at de er raske, ulempen er at store panner ikke går i dem. Men jeg ville absolutt vurdert en slik på nytt. De tar imidlertid stor plass av disken om de skal stå oppå. Så jeg ville sett på om det gikk an å bygge den inn i disk på et eller annet vis. Da kan du jo ha en hylle under til store panner f.eks. (slik at ikke hele underskapet går vekk). Ellers finnes det jo 40 cm oppvaskmaskiner også.

Generelt sett: ikke overmøbler men tenk godt igjennom hva du skal og må ha. Jeg har bodd på 23 og 26 kvm selv og den på 26 kvm var meget lur planløsning på mens den på 23 var aldeles håpløs. Jeg hadde nok bodd i den på 26 kvm fremdeles hvis det var mulig for der stortrivdes jeg virkelig.

Skrevet
Loftssenger og sovesofaer anbefaler jeg ikke. Loftssenger fordi det ser veldig hybel ut - men smaken er som kjent som baken, synes ikke du det gjør noe så er det en grei måte å få pult og seng på samme kvadratmeter. Sovesofer har for dårlige madrasser.

Hva er alternativet?

Skrevet
Tenk møbler med flere funksjoner. Må du ha en skuffeseksjon til undertøy? Kjøp en som tv kan stå oppå.

........

Generelt sett: ikke overmøbler men tenk godt igjennom hva du skal og må ha. Jeg har bodd på 23 og 26 kvm selv og den på 26 kvm var meget lur planløsning på mens den på 23 var aldeles håpløs. Jeg hadde nok bodd i den på 26 kvm fremdeles hvis det var mulig for der stortrivdes jeg virkelig.

Signerer dette. En av de leilighetene jeg har trivdes best i var en på 25 kvm som jeg bodde i som student. Men som Blondie65 sier - ikke overmøbler og tenk kombinasjon. Har du litt "luft" rundt deg så føles rommet/rommene mye større. Kunne godt bodd i den leiligheta en god stund uti "etableringsalderen" hadde det ikke vært for at den ble eid av studentsamskipnaden og jeg dessuten måtte flytte fra byen.

Er for øvrig ikke enig i at madrass på sovesofa nødvendigvis er elendig. Den jeg hadde i sin tid var veldig god å ligge på.

Gjest Gjeste Blondie65
Skrevet
Hva er alternativet?

Da jeg flyttet inn i 26 kvm kjøpte jeg 120 cm seng og hadde et bord og to stoler til denne. Jeg hadde ikke sofa, men redde opp sengen hver dag med sengeteppe og puter.

Jeg hadde også plass til pult til pc i en annen del av leiligheten og en hel vegg med bokhyller. Den store fordelen med denne leiligheten var at den hadde alle klesskap godt bortgjemt i gangen - nesten 2 meter klesskap fra gulv til tak var plassert slik at det ikke forstyrret stuerommet. Den andre fordelen var at selv om kjøkkenet bare var en 2 meter lang krok så var det innredet med tanke på at det skulle brukes, ikke at det skulle være kokemulighet. Her var det overskap som gikk helt til taket, og siden det var stor takhøyde var det montert hyller på en av de andre veggene over hode høyde slik at man fikk ytterligere hylleplass. Det samme var gjort på badet.

I hybelen på 23 kvm var det klesskap i stuen, do i gangen, dusj på kjøkkenet. I tillegg var det valgt en kjøkkeninnredning som var moderne, og veldig pen å se på med ventilator i rustfritt stål. Det var ikke en skuff noe sted på kjøkkenet til å ha bestikk i og den fancy ventilatoren var jo da i stedet for et godt overskap. Det var kun underskap under vasken, og disse var da uten hyller. Jeg endte med å henge en stang i taket slik at panner og slikt kunne henge der samt hyller i alle ledige kroker på kjøkkenet. Men stuen fikk jeg aldri til å bli koselig for det var rett og slett ikke nok kvadratmeter igjen etter at seng og møbler var kommet inn. Det var rett og slett håpløst. Jeg kunne ha kjøpt en mindre seng, og ditchet en del av de andre møblene, men det er ikke så gøy å gjøre det med arvegods og andre klenodier som man ikke får tilbake. Da det også viste seg å være en trekkfull strømbombe flyttet jeg etter å ha tilbrakt en halv vinter.

Så altså: se nøye på planløsningen i den aktuelle leiligheten og tenk nøye gjennom behovene så får du nok en koselig leilighet som dekker behovene - med eller uten loftseng. :^)

Skrevet

Anbefaler deg sterkt å gå inn på finn.no for inspirasjon. Søk f.eks på oslo, avgrens til areal lav-høy, da får du opp bilder av masse leiligheter fra ca 13 kvm og oppover. Mange fine bilder med ulike løsninger som du virkelig kan inspireres av.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...