Gjest Gjest_Pernille_* Skrevet 13. desember 2008 #1 Skrevet 13. desember 2008 Hei. Jeg og mannen min har lyst å kjøpe hus. Vi har nettopp fått solgt leiligheta vår (til 1,8mill). Det jeg da lurer på er om det er vanskelig å få nytt lån i banken? Har det noe å si at vi ikke er førstegangskjøpere, og har vi mistet noen fordeler der..? Av egenkapital har vi ca 100 000. Noen som vet?
Alison Skrevet 13. desember 2008 #2 Skrevet 13. desember 2008 Hei. Jeg og mannen min har lyst å kjøpe hus. Vi har nettopp fått solgt leiligheta vår (til 1,8mill). Det jeg da lurer på er om det er vanskelig å få nytt lån i banken? Har det noe å si at vi ikke er førstegangskjøpere, og har vi mistet noen fordeler der..? Av egenkapital har vi ca 100 000. Noen som vet? Siden dere har eid bolig før, har dere ikke rett til 1. hjemslån lenger. Dere må dermed stille med 20% egenkapital. Mulig at dere kan stille med kausjonist for den delen som går ut over 80 %, men i disse krisetider har enkelte banker begynt å kreve at dere har egenkapital i form av penger som utgjør minst 10% av boligens verdi. Kontakt banken din for å høre nærmere om hvor mye dere kan få i lån. De vil ta en totalvurdering av deres økonomiske situasjon og gi dere et tilbud ut fra det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå