Gå til innhold

Hvordan fikk/ skal dere få råd til bryllup?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har to lønninger, og får utbetalt den ene rett inn på sparekonto, så jeg ikke blir fristet til å bruke den. Min bedre halvdel overfører fast beløp til sin sparekonto en gang i måneden. Tror vi skal klare å nå ca. 100 000 før sommeren (begynte for noen måneder) og kanskje litt mer. Lever ganske spartansk nå dog. Har ikke kjøpt bøker på lenge, og jeg som er så glad i å lese! (jada, vet hva et bibliotek er :D) Brukte *mye* penger på bøker, dvder og det stadige kafébesøket, noe jeg nå ikke kan unne meg før bryllupet er overstått (selv om jeg har "sprukket" en gang i blant hihi) :P

Ellers har foreldrene hintet om at de vil "hjelpe oss", men vi går ut ifra at vi skal ha et bryllup vi har råd til - evntl. ta opp et lite lån i tillegg, og så får vi bare se hva vi får fra foreldre og betale ned det som må betales først :)

Videoannonse
Annonse
Gjest bellamor25
Skrevet

Hei...

Hvorfor ikke spørre foreldrene deres om de er villig til å spytte i litt... Det gjorde vi. Vi blir dekket med 80 000

Og gjør det så billig så mulig...

Vi er litt på kikkeren etter forskjellige ting... Finner MYE på nettsider...

kom igjen... Begynn å kjøp litt og litt..

ER ikke alt som er fint som er dyrt, eller det er mye fint som er billig;) LYKKE TIL OG GOD JUL

Skrevet

Vi sparte vel 80.000 på et år og fikk tilsvarende av foreldre. Bryllupet ble dyrere enn vi først antoki det hele tatt var mye dyrere enn vi trodde, men vi sparte ikke på noe heller. Begge hadde lyst på stort bryllup, og da var det helt greit å gå uten kino og middager på byen på et år. :)

Skrevet (endret)

Vi har spart opp det meste selv (80-100K), og så har våre snille foreldre tilbudt seg å betale for drikkevarene under festlighetene :)

Måten vi har spart på er å bruke en god gammeldags sparebøsse og puttet 200kr hver på den i uka + alt av småpenger fra lommer etc., samt at alt av pengegaver og tilsvarende går rett i bryllupskassa.

Min kjære har også en ekstrajobb som trener som han får 20000 i året for, de har også gått rett i kassen.

Forsøker også å fordele kostnadene litt, slik at ikke alt kommer på en gang.

Endret av MaiL
Skrevet

Bryllupet vårt kostet ca. 100 kroner totalt. Det dekket undergrunnen til Chicago fra hvor vi bodde og papiret som vi fikk av dommeren som giftet oss. Var bare oss to der, noe som funket fint for oss. :)

Gjest brudesnuppa
Skrevet

Hei!

Det er dyrt å gifte seg, iallefall om man vil ha et større bryllup og ting man "drømmer" om.

Vi er heldig å får ca. 50.000 av familie. Men føler vi likevel bør klare de fleste utgiftene selv, er jo ingen selvfølge å få så mye. Mange av mine venninner har fått nesten hele bryllup på 150.000 kroner. :sukk: Det er mye penger!!

Tror kanskje alder og tro har innvirkninger også. Gifter man seg som 20-åring er det kanskje noe annerledes????

Skrevet

Er bare å spinke og spare.. jeg og kjære har en høyrente konto vi setter inn litt smått ekstra når vi kan, ellers skal både foreldrene hans og mine gi en liten sum hver, så det hjelper godt med. Har faktisk en liten sparebørse også som vi setter pantepengene på og mynter vi har i lommeboka ellers... tror ikke bryllupet våres blir så dyrt, håper ikke det.Har ikke tenkt til å ta en bryllupsreise før i 2010 eller noe... må liksom spare til dette også og vi har litt knapp tid

Gjest Golden Girl
Skrevet
Vi betalte med feriepenger og litt skattepenger. En del småting ble kjøpt på forhånd og ble betalt av vanlig lønn.

Vårt bryllup kom på ca. 55000 alt inkludert (reise, klær fotograf, rettighetene til bilder, album etc).

Samme som denne, bare motsatt - skattepenger og litt feriepenger.. :) Fikk også noe fra min familie.

Skrevet

Enkelt, vi får ut finger'n og blir voksne i ung alder, slik at vi fortsatt er unge nok til at foreldrene våre spanderer! ;)

Skrevet
Enkelt, vi får ut finger'n og blir voksne i ung alder, slik at vi fortsatt er unge nok til at foreldrene våre spanderer! ;)

:gjeiper: :fnise: sant sant....

Skrevet

Vi sparte og sparte, og så kom det feriepenger og skattepenger - som gikk rett på sparekonto.. og da foreldrene våre så at vi klarte å holde et budsjett på 60 000 så gikk de inn med 50 000 totalt - så vi endte opp med å bare betale ca 10 000 selv.... Var skikkelig heldige der føler jeg! Vi var forberedt på å ta hele regninga selv - men så ble det skikkelig bryllupsreise i stedet så det var en kjempegave!

Skrevet

Da håper jeg inderlig at du tuller, kaprifolen. :ler:

Skrevet
Da håper jeg inderlig at du tuller, kaprifolen. :ler:

Hehe, jada, det var jo en spøk! ;)

Men med en bismak av seriøsitet... :) Jeg tror både brudepar og foreldre føler det lettere og mer "selvsagt" å bidra økonomisk hvis brudeparet er unge og nyetablerte, enn hvis de har hus, bil, barn og fast jobb...

Skrevet

:fnise:

Det kan gjerne stemme det. Hypotesen din, altså.

Gjest Gjest_Thea_*
Skrevet

Før var det tradisjon at brudens foreldre skulle betale.

Mine foreldre insisterte på å få betale alt, de hadde faktisk satt av penger til bryllupet mitt for lengst, de mente det bare skulle mangle siden min mors foreldre betalte for deres bryllup da de giftet seg. Samtidig måtte vi love å betale for eventuelle bryllup for eventuelle barn i framtiden...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...