Gå til innhold

Hvordan fikk/ skal dere få råd til bryllup?

Anbefalte innlegg

Gjest vil gifte seg snart :)
Skrevet

til alle dere som har eller skal gifte dere:

hvordan får dere råd til bryllupet?

og hvor mye har deres bryllup kostet/ skal koste dere?

jeg ser jo hvor mange år det har tatt meg å spare 60.000 kr på BSU :/

og det har ikke vært like lett å få spart alltid..

så derfor jeg lurer på hvordan enkelte har klart det, nysgjerrig rett og slett :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Siden vi akkurat hadde kjøpt leilighet da vi begynte å planlegge bryllup, var sparekontoene våre rimelig tomme. Jeg tok meg derfor en ekstrajobb ved siden av studiene, og satte av alt jeg tjente der. Det tok noen måneder, og så var kontoen fylt opp til det vi hadde beregnet at vi trengte (opp mot 60.000). Nå fikk vi en del penger i bryllupsgave av foreldre og besteforeldre, som tidligere hadde tilbudt seg å betale deler av bryllupet. Men vi syns det var godt å vite at vi kunne klare det selv. (Pengegavene som kunne vært brukt til å dekke deler av bryllupet, gikk heller med til bilkjøp for øvrig.)

Skrevet

vi tok lån på 60000. foreldrene våres betalte mye. bryllupet kom på langt over 100000..

skulle ønskt vi hadde spart opp, kjipt å betale på bryllupet enda.

Gjest vil snart gifte seg :)
Skrevet

er det vanlig at foreldrene betaler noe?

og i såfall foreldrene til bruden eller brudgommen?

- og spør man om slikt?.. hadde følt meg litt frekk da.. :sjenert: tenker at det ikke skal være deres øknomi byrde at vi vil gifte oss...

trodde kanskje det var en mer amerikansk bryllups skikk?..

Gjest Pupsilure
Skrevet

Vi forlovet oss i mai 08, og skal gifte oss i juni 09. :bryllup:

Vi hadde 13 000 ekstra på regningskontoen, siden vi setter inn litt ekstra der hver mnd, men hadde ikke oppdaget at det var blitt så mye.

Så opprettet vi en bryllupskonto, og satt av litt av feriepengene i sommer, ca 7000.

Så byttet min kjære jobb, og hadde et par uker ferie tilgode, som han fikk utbetalt ca 10 000 for.

Vi skal få 4000 av mamma.

Kommer til få igjen ca 20 000 på skatten, da vi har kjøpt leilighet, men ikke oppgitt det på skattekortet, så vi betaler for mye skatt hver mnd.

Og vi får ca 10 000 i feriepenger hver som kan brukes.

Totalt= 74 000,-

Syntes pengene har kommet veldig lettvint! Da vi forlovet oss i mai trodde vi det skulle bli veldig vanskelig å skaffe så mye penger på et år. Men vi føler egentlig ikke at vi har gjort noe som helst for å få disse pengene. :)

Skrevet

Vi betalte med feriepenger og litt skattepenger. En del småting ble kjøpt på forhånd og ble betalt av vanlig lønn.

Vårt bryllup kom på ca. 55000 alt inkludert (reise, klær fotograf, rettighetene til bilder, album etc).

Skrevet (endret)

Vi betalte alt selv, å spørre foreldre om penger hadde vært utenkelig. Ville egentlig ikke hatt det om de tilbydte seg heller. Bryllupsreisen regner vi ikke med i budsjettet da det var ferien vår.

Fest for 80mennesker med mat, fri alkohol, pynt, duker, lokale, levende musikk, invitasjoner, takkekort, klær etc. gjorde vel at vi kom nesten borti 40 000,-. Har nylig fått takkekortene og da økte summen noe sammenlignet med tidligere ;)

Vi har alltid satt av penger hver måned til uliek formål. Så å sette av til en fest var ikke så problematisk med to faste inntekter. Et par måneder så var det på plass.

Endret av Strix
Skrevet

Jeg skal gifte med med min kjære i oktober 2009. Vi har startet sparingen og skal legge av 10 000 kr hver mnd frem til da (5000 per person per mnd). Skal prøve å samle sammen ca. 100 000 kr. Men vil prøve å bruke en del mindre enn det i forbindelse med bryllupet. Vi vet ingen ting om foreldrene våre kommer til å bidra med penger enda. Men vi går ut i fra at de ikke bidrare egentlig. Har de lyst skal de selvfølgelig få lov til det:)

Skrevet (endret)

Min kjære og jeg skal ikke gifte oss før i juli 2011, og det er en grunn til det.(..) Vi er nødt til å ta hensyn til det praktiske, samt økonomien. Kommer til å prøve å spare så mye vi kan, dessuten så kan det hende vi får litt hjelp av våre foreldre, men det er ikke noe vi kommer til å gå og spørre om uansett. Nå regner jeg kun inn våre penger, så får heller de 'ekstra pengene' som kommer i form av bidrag fra andre regnes inn senere. Jeg regner ikke den støtten som gitt, om jeg kan uttrykke meg på den måten.

Derfor er man også nødt til å økonomisere litt rundt kostnadene, kjøpe billigst mulig, f. eks brudekjole, utstyr og alt slikt som kan koste en del. Prøver å være så fornuftig som mulig i forhold til økonomien, samtidig som vi ønsker oss et vakkert og flott bryllup. Er bare glad det er såpass lenge til, så jeg beskymrer meg ikke for om det skal gå opp riktig enda. Det går seg til, spesielt siden jeg også har en deltidsjobb ved siden av, og ved at man kjøper inn ting litt etter litt.

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
Skrevet

Som studenter fikk vi ikke spart noe særlig, men etter samboeren var ferdig utdannet og fikk seg jobb, og jeg fikk en bedre betalt ekstrajobb har vi spart mellom 5 og 10 000 i mnd, litt avhengig av utbetalinger og andre utgifter... Bryllupet kommer på ca 80 000, og foreldrene våre betaler ca 20 000 hver (altså ca 40 000 tils.). Føler vi er veldig heldig som får så mye betalt, men har ikke spurt om dette, det føler jeg ville vært frekt... Får også et tilskudd av mine besteforeldre til bryllupsreisen...

Og kommer til å ha mer stående på sparekonto enn det vi trenger til bryllup, så da bruker vi endel på bryllupsreise, og sparer resten til vi skal kjøpe bil, forhåpentligvis i løpet av høsten neste år...

Skrevet
Du er fornuftig du, Yvonne. :)

Takk for det. :) Prøver så godt jeg kan, vi skal jo flytte sammen til sommeren også, hehe. ;)

Mvh Yvonne :heiajente:

Skrevet

Ja, dere har mange førstegangsopplevelser foran dere. :)

Skrevet

Vi har begge godt betalte jobber, så jeg/vi har alltid hatt en "buffer" konto til uforutsette utgifter/sparing. Der var det 100 000 (bl.a. fra fjorårets feriepenger og månedlig sparing). Da hadde vi i utgangspunktet det vi trodde vi kom til å ende opp på, men begynte allikevel å sette inn 2000kr hver (4000kr) i mnd. Og det tror jeg var smart, for vi kommer til å sprenge det budsjettet... Jeg fant meg selvfølgelig en svindyr kjole til 20 000. Men vi har fortsatt lenge igjen til bryllupet (august), så får nok spart mye til det. Feriepengene skal gå til bryllupsreisen, som er utenom budsjettet.

Skrevet

Da vi forlovet oss for drøyt et år siden, tok vi det som en selvfølge å betale bryllupet selv. Det ville da ha blitt lite, siden vi ikke hadde råd til mer, men det var også det vi ønsket oss. Det har blitt til at foreldrene våre betaler alt, fordi DE ser på det som en selvfølge. Vi er helt klart kjempeglade for det, samtidig som vi nå ikke får det vesle, intime bryllupet vi ønsket oss, fordi foreldrene våre, og spesielt svigermor har så mange forventninger.

I skrivende stund har vi 80.000 på sparekonto, og vi kunne absolutt fått et bra bryllup (og større enn vi i utgangspunktet ville ha det) for de pengene. Jeg ser på meg selv som priveligert som får bryllupet betalt av andre, men går ut fra at det er en gi og ta-situasjon; de betaler bryllupet, men da må også vi innfinne oss i at de har meninger om hvordan ting skal være.

Skrevet

Vi begynte å spare et drøyt år før bryllupet. Planen har hele tiden vært at vi begge skal spare opp 50.000 hver så vi til slutt har et budsjett på 100.000 kr. Da sparer vi i snitt 8000 kr i måneden sammelagt, eller 4000 hver da :) I tillegg har vi fått vite at vi kommer til å få 15 000 kr av hver av våre foreldre (dvs hans far, pluss begges mødre) som utgjør 45 000, pluss at min far som er kokk lager og betaler maten. Det er koldtbord og han mente det ville koste omtrent 15.000 det også... Vi er utrolig takknemlige for at foreldrene våre bidrar med det de gjør. I følge planen ville vi uansettt hatt råd til å holde et flott bryllup selv, men nå har vi altså råd til å ha et stort familie- og vennebryllup med de ekstra bidragene vi har fått :) Vi kommer fortsatt til å spare de 100 000 selv også da...

Skrevet

Vi sparer et døryt år før bryllupet. Min absolutt øvre grense på "herligheten" er 50-60 000. Noe som selvsagt gjør at vi må kutte der det kuttes kan.

Å låne penger til et bryllup er sprøtt og det er utenkelig å bruke foreldres sparepenger på dagen vår.

Vi må spare alt vi kan for å få det til. Bryllupsreise og ferie er selvsagt utelukket.

Skrevet

Jeg er mere motivert til denen sparingen enn min kjære er, han skjønner liksom ikke helt "alvoret" enda, hehe :)

Så, jer har en bijobb hvor jeg nå har begynt å sette av mesteparten av pengene på en sperret felles konto. Vi friver også med oppdrett av hund og har et kull snart leveringsklare nå. Der kommer det forhåpentligvis litt inn i potten, samt at vi satser på 2 kull også neste år. Det er i hovedsak hans ansvar dette, og det er ok for meg at jeg sparer litt jevnt og trutt, og at han setter inn litt større beløp i slengen. Da f.eks ved salg av valpene :)

Om vi får noe hjemmefra aner vi ikke, og baserer oss iallefall ikke på dette. Jeg synes 100.000,- høres enormt mye ut å bruke på en kveld/helg, og har tenkt å få det ned på minimum..!! :)

Skrevet

Vi sparer det vi kan hver måned. Frem til nå har vi brukt opp det meste til å kjøpe klær og utstyr til bryllupet. Etter jul skal vi sette alt på konto, pluss satse på skatten og feriepengene i tillegg. Mine foreldre betaler mesteparten av festen. Vi prøver å spare inn der vi føler det er OK å spare inn som f.eks. trykksaker, blomster, musikk, transport, overnatting osv. Det viktigste for oss er en fin vielse og god mat og drikke etterpå sammen med de vi gjerne vil dele dagen med. Tror vi totalt ender opp på ca 70 000 kr for hele greia. Skal ikke ha bryllupsreise rett etterpå.

Skrevet

vi sparer.. pluss at vi får litt penger av foreldre for å ha råd til å invitere tanter og onkler.

Også er kjolen kjøpt på salg, også kjøper vi inn litt småting underveis, som vi tar av lønna våres.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...