Gjest Gjest Skrevet 13. desember 2008 #1 Skrevet 13. desember 2008 Hører at så mange sier at man ikke må skaffe seg kreditkort og sånt. Men hva er så galt med det?
talin Skrevet 13. desember 2008 #2 Skrevet 13. desember 2008 Du bruker penger du ikke har til en meget høy rente.
Cata Skrevet 13. desember 2008 #3 Skrevet 13. desember 2008 Hører at så mange sier at man ikke må skaffe seg kreditkort og sånt. Men hva er så galt med det? Du bruker penger du ikke har til en meget høy rente. Det er vel ingenting galt med kredittkort så lenge man bruker det med vett og forstand? Jeg bruker mine både til reiser og til handling på nettet, for da får jeg bedre oversikt og en ekstra sikring i fall jeg skulle komme ut for noen lurendreiere (i allfall ved handel på nettet). Det viktige er jo at man holder såpass oversikt at man sørger for å ha penger nok på konti til å betale ned hele beløpet hver gang det kommer faktura slik at ikke renta begynner å løpe, for da blir det, som talin sier, fort dyrt.
LilleBille Skrevet 13. desember 2008 #4 Skrevet 13. desember 2008 Det er da ikke noe galt med kredittkort - om man bruker dem fornuftig.
Malama Skrevet 13. desember 2008 #5 Skrevet 13. desember 2008 Så lenge man har selvdisiplin nok til å betale hele beløpet ved forfall, ikke benytte seg av utsettelsesmulighetene til skyhøye renter, så er det engentlig litt dumt å ikke ha et, ettersom der ligger en gratis betalingsutsettelse inntil fakturaforfall... Det krever selvdisiplin og fornuft da, men har du det, ingen grunn til å ikke ha et kredittkort. KredittkortGJELD derimot, det er ikke så lurt å skaffe seg.
Pingting Skrevet 13. desember 2008 #6 Skrevet 13. desember 2008 Enig med de fleste over her: det er ikke noe galt i seg selv, men det kommer an på hvordan man bruker det. Det finnes folk som ikke kan å bruke det fornuftig, og da sier det seg selv at det er dumt med et kort som lar deg bruke LANGT mer penger enn du har. Jeg har kredittkort selv, og bruker det stort sett når jeg handler på nett. Det føles tryggere, og hvis det blir noe tull er det lettere å få rettet opp i. I tillegg synes jeg det er greit å ha i bakhånd, om de andre kortene mine skullebli stjålet f.eks. (jeg bor i utlandet, så det er ikke bare å gå og ta ut penger i banken)
talin Skrevet 13. desember 2008 #7 Skrevet 13. desember 2008 Det er vel ingenting galt med kredittkort så lenge man bruker det med vett og forstand? Hvis er det operative ordet. Hvis man ikke klarer å bruke kortet med vett og forstand så er det å bruke penger man ikke har til en skyhøy rente.
Gjest hanneline Skrevet 13. desember 2008 #8 Skrevet 13. desember 2008 Du bruker penger du ikke har til en meget høy rente. Jeg bruker bare kredittkort og kun visa i de tilfellene hvor butikker ikke aksepterer kredittkort. Dette har jeg gjort siden jeg var 18 år (nå 31) og aldri betalt ei krone i rente. Isteden har jeg faktisk spart penger ettersom det er 40 dagers rentefrihet på det jeg bruker på kortet (ergo 40 dager lengre mine egne penger står på min konto og "godgjør" seg. Selvsagt er det små penger så jeg tenker ikke på det som sparing.. men måtte nesten poengtere det siden din påstand var så klar i talen. Så lenge man bruker det som alternativt betalingsmiddel, ikke fordi man mangler penger selv, men fordi det er et tryggere betalingsmiddel (mtp automatisk kjøpsforsikring, sikret mot svindel etc..) er det absolutt ikke noe i veien for å bruke kredittkort. Bruker du det derimot som alternativ til lån i banken og ikke har planer om å betale fakturaen slik at det begynner å påløpe renter er det fort gjort å gå på en smell.
talin Skrevet 13. desember 2008 #9 Skrevet 13. desember 2008 Jeg *klipp* smell. Og hvis du lesere TS så ser du at han spør om problemene ikke fordelene.
Gjest annen gjest Skrevet 14. desember 2008 #10 Skrevet 14. desember 2008 hvorfor er det tryggere å betale med kredittkort på nett enn med visa?
LukaFrost Skrevet 14. desember 2008 #11 Skrevet 14. desember 2008 Tryggere fordi du da ikke oppgir et kontonr der man har penger og fordi det ligger en forsikring i kortet. Jeg bruker alltid kredittkort ved netthandel.
Gjest Gjest Skrevet 14. desember 2008 #12 Skrevet 14. desember 2008 Tryggere fordi du da ikke oppgir et kontonr der man har penger og fordi det ligger en forsikring i kortet. Jeg bruker alltid kredittkort ved netthandel. Kreditkort er veldig fordelaktig. Men om man bruker bankkort på eks nett, så oppgir man jo aldri kontonummeret!!! Man bruker jo visadelen og visanummeret. Men så blir kontoen belastet ganske omgående, men i ettertid.
Alison Skrevet 14. desember 2008 #13 Skrevet 14. desember 2008 Kreditkort er veldig fordelaktig. Men om man bruker bankkort på eks nett, så oppgir man jo aldri kontonummeret!!! Man bruker jo visadelen og visanummeret. Men så blir kontoen belastet ganske omgående, men i ettertid. Det er tryggere å betale med kredittkort på nettet. Grunnen til det er at om dersom du kjøper "katta i sekken", blir utsatt for svindel el., tar banken saken for deg slik at du slipper å betale noe før den er avklart. Bruker du visakortet vil pengene gå ut av kontoen med en gang, og du må ta en reklamasjonssak i ettertid. Da tar det gjerne lang tid før du før pengene tilbake.
Gjest Mea Culpa Skrevet 14. desember 2008 #14 Skrevet 14. desember 2008 Kredittkort er lurt det om man bruker det fornuftig. Jeg betaler det aller meste med kredittkort, unntaket er butikker som ikke tar kort, men jeg betaler hele regningen naar den kommer saa kredittkortselskapet tjener ikke noe paa meg. De taper faktisk for de gir meg 1% av alt jeg betaler med kortet tilbake. Vet ikke om man faar saanne kredittkort i Norge da. I tillegg foelger det ofte med reiseforsikring for reiser betalt med kortet.
Gjest Stjernedryss Skrevet 14. desember 2008 #15 Skrevet 14. desember 2008 Det er ikke noe galt med kredittkort i seg selv, men med tanke på at 70% av alle kredittkorteiere betaler etter forfall er det god butikk for bankene. Ikke uten grunn at man får prakket på seg kredittkort både her og der. En gyllen rege er vel at dersom du har problemer med å betale regningene dine i utgangspunktet så ikke skaff deg kredittkort!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå