Gå til innhold

Frivillig arbeid

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer på om det er noen her som har gjort/driver med arbeid på frivillig basis tilknyttet Dyrebeskyttelsen eller lignende?

Har noen av dere noen tips til hvordan man skal gå frem, eller hva man i praksis kan gjøre? Dagene mine forsvinner på skole og jobb, men ettermiddager og kvelder har jeg tid til overs. Tid som jeg gjerne vil utnytte til noe konstruktivt.

Jeg er allerede medlem, og fjernadopterer noen dyr, men skulle gjerne gjort enda mer!

Tips mottas med takk! :)

:hund:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei Foxy fish.

Så flink du er. :klemmer:

Ja, kontakt dyrebeskyttelsen (eller andre orginasjoner, spørs hvor du kommer fra...f.eks i trøndelag og Oslo har de Fod-gården,som kan søker opp på nettet)

Ring, for de fleste skriver på nettsidene at de trenger frivillige. Si at du er interessert i dette:)

Skrevet

Det er mange oppgaver du kan få hos dem:) Bare å sende en mail, det gjorde jeg og de svarer fort (bor i Trondheim). Men de hadde en uvanlig situasjon med at de hadde allerede mange folk så jeg tok kontakt med FOD Trondheim og jeg fikk jobbe som frivillig hos dem. De har et stort hus der det bor rundt 50-70 katter hvor vi som jobber der skal gjøre rent, gi de ny mat og vann og selvfølgelig kose med de:) Syns dette var veldig koselig og du velger selv hvor ofte du vil hjelpe til;) Så det er bare å sende dem mail å høre om du kan hjelpe til.

Gjest Gjest_mia_*
Skrevet

Hei!

Jeg jobber frivillig for dooa - dyrebeskyttelsen i Oslo og Akershus, og det er kjempekoselig! Jobber en kveld i uka, men du kan selv velge om du vil ha fast vakt hver uke annenhver uke, bare når du har tid osv, både morgen-, dag-, og kveldsvakt.

Kattehuset ligger ganske nært sentrum, bare 10 minutter med buss!

Vi trenger alltid flere frivillige, det står mer info om det å være frivillig her: Hjelpesenteret

Dessverre er mailen som vi bruker til info for hjelperne nede for øyeblikket, men den er sikkert snart oppe å går igjen, så prøv en gang i begynnelsen av neste uke! [email protected]

:jepp:

Gjest Gjest_hm_*
Skrevet

Her jeg bor kan man for eksempel melde seg som krisehjem for katt, hund eller "andre dyr" (marsvin, kaniner og lignende). Dyrebeskyttelsen har ikke eget hus til dyrene her, så dyrene deres oppbevares i private krisehjem rundt om i byen. Da tar du vare på et dyr inntil det får et permanent hjem, og dyrebeskyttelsen betaler alt av kattesand, mat, veterinærregninger og lignende.

Man kan være med i vaktgruppa, der man får en vakttelefon og tar imot innringniner om forvillede dyr, registrer dyr som er tapt og funnet.

Man kan være med i standgruppa, som organiserer stands rundt om kring på kjøpesentre og slikt, der de informerer om dyrebeskyttelsens arbeid og selger klær og gjenstander for dyrebeskyttelsen (mye fint :) ).

Man kan melde seg som hundelufter, da formidles man til noen som har hund, men mener de ikke klarer å aktivisere den nok av ymse årsaker, også er man med å aktivisere og gå tur med en hund som trenger det.

Man kan melde seg som sjåfør, da henter og bringer man for eksempel katter som skal tas inn til dyrebeskyttelsen, eller kjører dyr til veterinær for gamle mennesker som ikke har mulighet til det selv.

Man kan være med i kattegruppa, der man jobber med mottak og omplassering av katter og smådyr.

Dyrebeskyttelsen her har også bedt om at folk driver generelt holdningsarbeid - skriv leserinnlegg i avisen, følg med på hva som skjer rundt deg og forklar til barn og unge at det er viktig å behandle dyrene godt. Ser du noen som vanskjøtter dyrene sine, snakk med dem. Gi dem en brosjyre fra dyrebeskyttelsen eller fra veterinær, som forklarer hvorfor det de gjør er galt. Opplys om arbeidet dyrebeskyttelsen gjør, og forsøk å skaffe flere frivillige.

Såklart velger du selv hvor mye du ønsker å gjøre uansett hva melder deg som frivillig til :)

Jeg selv er krisehjem for katt, og har planer om å melde meg som hundelufter over nyttår - begge deler siden jeg har lyst på hund, men ikke har mulighet selv akkurat nå.

Lykke til med å finne noe som passer for deg, supert at du hjelper til :jepp:

Skrevet

Hei! Tusen takk for konstruktive og fine svar! Jeg har sendt mail til DOOA (som er lokalavdeliningen jeg tilhører) og venter spent på svar!

Blir fint å kunne gjøre noe ekstra :) Er alltid godt å kunne hjelpe til med en god sak!

Skrevet (endret)
Jeg lurer på om det er noen her som har gjort/driver med arbeid på frivillig basis tilknyttet Dyrebeskyttelsen eller lignende?

Har noen av dere noen tips til hvordan man skal gå frem, eller hva man i praksis kan gjøre? Dagene mine forsvinner på skole og jobb, men ettermiddager og kvelder har jeg tid til overs. Tid som jeg gjerne vil utnytte til noe konstruktivt.

Jeg er allerede medlem, og fjernadopterer noen dyr, men skulle gjerne gjort enda mer!

Tips mottas med takk! :)

:hund:

Så flott! :tommelsmil: Alle kan ikke gjøre alt, men alle kan gjøre noe... Jeg har adoptert en katt, og fjernadopterer en også. Rent praktisk har jeg ikke mulighet til å hjelpe til noe mer (bor et stykke utenfor byen), men prøver å bidra litt økonomisk når jeg har råd, da... Ellers prøver jeg å informere folk om hvor viktig det er med ID-merking, kastrering/sterilisering, vaksiner etc. Utrolig hvor mange som ikke er klar over vor viktig dette er spesielt ift katter.

Ellers kan du også kontakte FOD som et alternativ i Oslo-området. Vil tro at de også har masse behov for hjelp.

Endret av Sisu
Skrevet (endret)
Ellers prøver jeg å informere folk om hvor viktig det er med ID-merking, kastrering/sterilisering, vaksiner etc. Utrolig hvor mange som ikke er klar over vor viktig dette er spesielt ift katter.

Gjør dette selv.Kanskje ikke så merkelig at enkelte er helt uvitende om feks at kattunger skal være hos moren til de er 12 uker.Når det er vetrenærer på landet som enda ikke er klar over dette.Og sier 8 uker til folk AACCHH!

Her omkring jeg bor.Virker det som de "på bygda" ikke bryr seg med at katter blir gravide osv.Hører det stadig.

Well Well.Back to TS.Blir så glad for sånne innlegg jeg.Og for sånne svar du får her :)

:klemmer: til dere alle!

Endret av Full_Storm
Skrevet
Hei! Tusen takk for konstruktive og fine svar! Jeg har sendt mail til DOOA (som er lokalavdeliningen jeg tilhører) og venter spent på svar!

Blir fint å kunne gjøre noe ekstra :) Er alltid godt å kunne hjelpe til med en god sak!

Bare nysgjerrig: Fått svar enda??

Skrevet
Bare nysgjerrig: Fått svar enda??

Nei, har ikke fått svar enda! Venter spent. Tenker jeg skal ta direkte kontakt med FOD-gården også, selv om det kanskje er litt vanskelig å komme seg opp ditt uten bil..!

Skrevet

Det er så gått å høre at det finnes flere dyre elskere der ute:D Har lyst til å hive meg med selv, så jeg må sjekke ut om det er noe i utkanten av tr.heim.. Har ikke førerkortet enda, så jeg må ty til andre framkomst midler, men en har jo alltid venner og familie en kan torturere til å kjøre litt;) hehe.. virkelig gøy.. Blir nesten litt ivrig her jeg sitter:D hehe..

Skrevet
Det er så gått å høre at det finnes flere dyre elskere der ute:D Har lyst til å hive meg med selv, så jeg må sjekke ut om det er noe i utkanten av tr.heim.. Har ikke førerkortet enda, så jeg må ty til andre framkomst midler, men en har jo alltid venner og familie en kan torturere til å kjøre litt;) hehe.. virkelig gøy.. Blir nesten litt ivrig her jeg sitter:D hehe..

Du får sjekke nettsidene til Dyrebeskyttelsen og FOD i Trondheim da vet du - kanskje du kan fjernadoptere en katt hvis du ikke har mulighet til å komme deg inn til byen...?

• 2 uker senere...
Skrevet

Jeg jobber på DOOA en gang i uka :) Det er et veldig hyggelig sted å jobbe som frivillig. Håper du vil trives der Foxyfish!

• 3 uker senere...
Gjest Gjest_Pusi_*
Skrevet

Jeg jobber litt med dyrebeskyttelsebn her i Trondheim, vasker brakka (hvor kattene bor) annenhver fredag og har katter hjemme hos meg på "krisehjem" mens de venter på permanente hjem. Hadde jeg fått lønn for arbeidet jeg gjør på brakka, hadde jeg gladelig gjort det hver dag gjennom hele uka, det er så koselig og fint å jobbe med disse dyrene som har mistet alt, men allikevel gir meg så mye når jeg kjommer inn døren. Tenk å være så tilittsfull og nydelig etter så mange fryktelige opplevelser! Selvfølgelig er det mange grusomme historier og livredde katter og andre dyr (kommer iblandt inn kaniner og andre gnagere og fugler, spesielt på sommers tid) som har vært ute lenge og hatt et hardt liv, men tenk på alt det gode man gjør for dem, de viser takknemlighet så raskt og neste gang du besøker dem har de blitt massive kose-puser, takket være arbeid som du og dine med-frivillige har gjort. :) Er kjempefint at du vil hjelpe, man kan aldri få nok frivillige!

Skrevet

Nå har jeg begynt! Besøkte FOD-gården i Oslo i går kveld, og skal tilbake i dag. Så mange nydelige hunder som utrolig nok er kjempe kontaktsøkende og vennlige :) Skal ikke mer til for å smelte Foxys hjerte...

Det anbefales i alle fall!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...