Gå til innhold

Lommepenger/plikter

CecilieB

Anbefalte innlegg

Har forhandlet meg fram til en avtale med 7åringen om lommepenger og plikter.

Noen små detaljer gjenstår imidlertid. Hvilke plikter skal han ha? Hva er realistisk at han klarer å gjennomføre?

Vi er enige om at han skal få 1 kr. pr. bossposse han går med i containeren, 1 kr. pr. handlepose han tømmer osv.

Når det gjelder rydding av rom er det vanskelig å gjennomføre da han deler med en rotete jente på snart 4, og hun blir ikke lokket av penger, så hun kan ikke være med på avtalen.

Noen som har gode tips til hvordan vi gjennomfører dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Embla s

Er litt splittet- syns ikke det er riktig at barn skal læres opp til å få betalt for hver ting de gjør hjemme. Han er da vitterlig med på å produsere bosset han også?! Samtidig er det bra att unger lærer seg at penger kommer som resultat av "hardt arbeid". Hvis jeg var i lignende situasjone, ville jeg muligens vurdere å gi barnet plikter h*n var nødt til å gjennomføre som en del av husstanden også gi ukepenger som en samlet, fastsatt sum. Også konstruert noen linjer mellom pliktene og pengene.

Hvor mye arbeid en 7 åring klarer i huset, tror jeg er utrolig individuelt. Det kommer an på hvor moden h*n er, fysikk, etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Mine barn får 50 kr i uken av meg de er 10 og 8 år gammel. da skal rommet deres ryddes hver fredag ingen ryddig ingen penger.

Eller får de litt når de går i butikken, støvsuger, vasker opp ol. Jeg har lært dem at de får ikke når de spør hvor mye de får om de gjør de tog det, men kommer de til meg og vil hjelpe da kan jeg gjerne gi dem noe. Det er ikke alltid de får noe, for ellers kan jeg ikke vite om de kommer for at de vil hjelpe eller om det bare er for å få penger, men som regel aksepterer de når de ikke får noe også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Primula

Huff, jeg kjenner noen barn ( de var mine naboer da jeg var lita) som skulle ha penger for ALT de gjorde. Dette med å få penger for plikter tok helt av hos dem og ble rett og slett en dårlig uvane. Jeg syns ikke det er riktig at barn skal få f.eks. 10 kroner for å hente ved og 10 kr. for å sette i oppvaskmaskina. Jeg for min del fikk ingen faste lommepenger før jeg var 14. Men jeg hadde mine plikter før det. Jeg syns det er viktig at barn lærer seg å hjelpe til uten at de skal ha en bestemt belønning for det.

Men det er nå min mening da...

Lykke til uansett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje noen kan svare på det jeg egentlig spurte om?

Hva er realistisk at han kan klare. Se bort fra at han skal få 1 kroner for å gjøre det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

mine to på 7 og 9 rydder gangen,går ut med søppel,rydder rommet,tar ut av oppvaskmaskina og setter på kaffe. for det får de 50 kr uka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Embla s
Kanskje noen kan svare på det jeg egentlig spurte om?

Hva er realistisk at han kan klare. Se bort fra at han skal få 1 kroner for å gjøre det.

Jeg har da svart på det! Det er umulig å vite når vi ikke kjenner barnet ditt. 7 åringer er så ulike... Rydde opp sitt eget rot, hjelpe til å rydde av bordet, dekke bord, gå med søppel - det er vel slike ting en 7 åring normalt klarer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig varierer det hva en 7-åring er i stand til å gjøre, men bære ut søppel, dekke på og rydde av bord, legge tøyet sitt ordentlig fra seg bør han vel klare. Så går det jo an å utvide etterhvert som han mestrer forskjellige oppgaver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Helt i mot at barn skal ha betalt for å hjelpe til hjemme. Det er en naturlig del av oppdragelsen at de bidrar til fellesskapet uten at en skal ha noe for det.

En fam. fungerer ikke om ikke alle hjelper til.

Gjør de det ekstre bra på skolen, gi en oppmuntring heller da. Bruk ei heller ikke " hvis du får 5 på prøve, så får du 40 kr" De får en dårlig følelse om de ikke klarer det selv hvor mye de strever.

Si heller ja til kino om de spør. Ol saker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Ikke rart det blir pengepress på foreldre nåår en allerede som 7 åring skal ha noe.

Vi selv som foreldre skaper presset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pengesummene vi snakker om her er max 10 kroner i uken som guttungen sparer i banken.

Om vi bare gir ham dem eller om han jobber for dem (som han faktisk har lyst til selv, dette var hans forslag) spiller vel ingen rolle for dere?

Det er merkelig at det skal være så utrolig vanskelig å få svar på ting man spør om i ulike forum. Man skal være så politisk korrekt utad at det er til å bli kvalm av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mattahara

min sønn på snart 7 kom å lurte på om ikke han kunne få uke penger..

noe jeg svarte ja på for det fikk jeg når jeg var liten

Det han gjør er at han tar inn posten, dekker bordet innimellom da, rydder rommet sitt hver lørdag.

Er vel ikke så mye man kan forvente seg av en 7 åring, men så lenge de har lyst er det vel greit..

Han syntes det er stas å putte det på spare bøssa si.

det han får er 10 kr pr uke..

Han lider ingen nød av dette.... han hjelper da til ellers også.. selv om man får uke penger blir ikke alle griske å penge gale av den grunn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er sunt at ungene tjener litt penger hjemme.

De kan ha faste plikter uten lønn også.

Spør 7 åringen din om hva han tror han kan klare. De er nokså flinke til

å komme på ting selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Zalomine

Hva han klarer er svært individuelt ja. Jeg og min bror (han er 18 måneder yngre enn meg) tok oppvasken før jeg begynte på skolen. Jeg vasket, han tørket. Han sto på en krakk for å nå opp. Vi bar kleskurven mellom oss. Vi hjalp generelt veldig mye til hjemme. Det måtte vi (vi bar ut kleskurven fordi mamma skulle slippe, revmatisk som hun er) og var vant til det fra vi var små, derfor mestret vi mange oppgaver.

Er enig i at du kan snakke med ham, høre hva han mener han mestrer, og ellers så kjenner vel du din sønn best. Å rydde etter seg (rydde rom, ta sammen leker og ta av bordet etter seg) er vel i alle fall ikke vanskeligere enn at han burde klare det. Utvid oppgavene etterhvert som han klarer mer. Og tilpass oppgavene din familie. Kan jo ikke si "mate katten" dersom dere ikke har katt, men kansjke passer det fint å hente posten ja.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...