Gjest Gjest_gutt_* Skrevet 13. desember 2008 #1 Skrevet 13. desember 2008 jeg har nettop fått en litten søt gutt og vill være der får han.. har vært der får moren i fra hun var gravid og vi hadde planer og tanker om danne en litten familien.. etter at hun fikk ungen, bestemte hu seg å gjøre det slutt med meg. plutselig mente hun at jeg bare fik se barnet 6 gang i 1 år fram til barnet blir 12 år.. noe jeg syns er helt dumt av hu å si når jeg alltid har vært der får hun gjennom fødsel og når hun var gravid. vi er ikke gift eller samboer. det jeg lurer på er om jeg ikke har rett til å se oppvøkst til barnet en bare 1 gang per år fram til han blir 12 år..
Gjest Gjest Skrevet 13. desember 2008 #2 Skrevet 13. desember 2008 Nei, dette er ikke noe mor kan bestemme. Står hun på sitt og nekter deg samvær med sønnen din bør du gå til advokat og få hjelp til en samværsavtale som er bra for både deg og aller mest barnet. Retten kan nekte deg samvær dersom du er uegnet som far, men det er ikke opp til mor å bestemme. Har du ikke råd til advokat kan du få fri rettshjelp. Husk at det første året er barnet mer avhengig av mor pga amming så da er det naturlig at du ikke har barnet på lange opphold hos deg. Da er det viktig å likevel treffe barnet ofte, skifte bleie, mate, leke, kose osv sånn at dere blir kjent med hverandre. Når barnet blir større kan dere gradvis øke samværet til at barnet tilbringer helger hos deg, og senere hele ferier.
Gjest Apple- i.i Skrevet 14. desember 2008 #3 Skrevet 14. desember 2008 (endret) TS, jeg er enig med det første svaret. Stå på for barnet ditt, det kommer du aldri til å angre på! La ikke denne jenta tråkke på deg og tro hun kan bestemme over deg. Lykke til! Endret 14. desember 2008 av jolie
Far til 2 Skrevet 14. desember 2008 #5 Skrevet 14. desember 2008 Enig med de 2 første svarene. Naturligvis har du rett til å treffe barnet ofte. Jeg vil anta en en domstol vi gi deg økende samvær etterhvert som barnet blir eldre. Det første året kan du i teorien bli avstengt fra å ha barnet med hjem (avhengig av bl.a. hvor lenge mor ammer, etc). men du vil sansynligvis bli tilkjent samvær flere ganger pr uke. Det tilsier bl.a. at barnet har rett til samvær med deg og bli kjent med deg fra den dagen det fødes. Til og med de "fagfolkene" som er størst motstander av at barn skal ha samvær med fedrene (f.eks. Raundalen og Hjermann) har sagt at barnet bør ofte ha samvær med far den første tiden (men ikke overnatting). Deretter skal samværet økes gradvis til 11 overnattinger pr mnd + 50% av jul, nyttår, vinterferie, påskeferie, bursdag, 17.mai, pinse, 2 ukers sommerferie og 50% av høstferien (beskrevet som "vanlig samvær i det nye lovforslaget som blir lagt frem til våren) når barnet er 3-4 år. Og dette gjelder selv om du ikke har fått tildelt foreldreansvar av mor. Foreldreansvar får du enkelt om du tar det opp med advokat med forutsetning om at du ikke er voldelig, rusmisbruker eller på annen måte kan bli sett på som en fare for barnet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå