Gå til innhold

BSU penger når jeg leier en leilighet.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva skjer med bsu pengene når jeg er 35 år og fortsatt leier en leilighet i kommunen? Jeg sliter psykisk og bor i en kommunal leilighet med bemanning, og jeg er for syk til å kjøpe meg egen leilighet. Men hva skjer med pengene på BSU kontoen min hvis jeg fortsatt bor her og ikke kjøper noen leilighet pga. sykdom? Må jeg tilbakebetale de pengene jeg får igjen fra BSU fra skatten da? De pengene hvis jeg feks. sparer 15.000 så får jeg igjen 3000 kroner. Og dette forutseres at jeg må bruke penger på bolig. Men hva hvis jeg ikke har egen bolig da og ikke noe huslån eller lån i det hele tatt. Jeg kan jo ikke nedspare boliglån når jeg ikke har. Og jeg kan heller ikke pusse opp da dette er kommunal bolig og jeg eier jo ingenting her. Lønner det seg for meg å ta ut de 15.000 kronene fra BSU innen nyttår for meg siden jeg antakelig ikke er frisk nok til å kjøpe meg en egen bolig innen jeg er 35 år? Hva kan de pengene brukes til når jeg ikke eier egen leilighet? Jeg aner jo ikke om det skjer noe mirakelløst at jeg plutselig blir frisk før jeg blir 35 år og kjøper jeg leilighet? Men det vil neppe skje da jeg er 35 år snart. :snurt:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Pengene kommer til å bli stående på konto, men hvis du bestemmer deg for å bruke dem til noe annet enn kjøp av bolig, må du betale tilbake skattefradraget du har fått når du begynner å disponere av pengene.

Du kan atså bruke BSU-pengene til akkurat det du vil, men da må du betale tilbake skattefradraget.

Hvis du tar ut pengene nå før nyttår kommer du ikke til å få skattefradraget for dette året.

Skrevet

Du trenger ikke å bruke pengene før du er 35 år. De kan bli stående i mange år fremover om du har behov for det. Du vil ikke ha mulighet til å spare noe mer på denne kontoen, men kan nyte den høye renten som er der.

Hvis du tar ut pengene uten å bruke de på huskjøp, vil staten ha tilbakebetalt den skattefordelen du har hatt.

Skrevet

Hvor mange penger kan jeg spare på bsu? Jeg vet at maks er 15.000 i året. Også tror jeg at man ikke kan spare mere enn 100.000 kroner der før man blir 35 år. Og lønner det seg å spare 15.000 kroner hvert år til jeg når grensen på 100.000 kroner. Og lar de bsu pengene stå der på den kontoen til en dag hvis jeg evt. blir bedre og tør å kjøpe meg en egen leilighet? Får jeg høyere rente på bsu? Hvis jeg har spart 100.000 kroner før jeg blir 35 år. Fortsetter renten på bsu da? Går det ann å spare 100.000 kroner og feks etter ti år da jeg er 45 år så har jeg feks. 125.000 kroner på bsu? Eller stopper all renten opp ved grensa på 100.000 kroner?

Også har jeg høyrentekonto med et par hundre tusen kroner som jeg oppretta i våres, men jeg har fortsatt ikke fått noen renter. Får jeg de rentene inn på brukskontoen min ved årsskiftet? Eller får jeg rentene på høyrentekontoen min?

Lønner det seg for meg å sette 15.000 kroner av de rentene inn på bsu kontoen min i januar? Fordi jeg har ikke noe mulighet lengre å spare penger fordi jeg går på trygd og har ikke så mye trygd. Så eneste jeg skal spare er rentene fra høyrentekontoen min. Lønner det seg å overføre 15.000 på bsu? Jeg har allerede spart 15.000 kroner på bsu i år, men i januar da jeg kanskje får renta fra høyrentekontoen min så kan jeg putte disse direkte på min bsu. Fordi da er det jo ett nytt år. Går dette ann?

:sjenert:

Skrevet
Hvor mange penger kan jeg spare på bsu? Jeg vet at maks er 15.000 i året. Også tror jeg at man ikke kan spare mere enn 100.000 kroner der før man blir 35 år. Og lønner det seg å spare 15.000 kroner hvert år til jeg når grensen på 100.000 kroner.

Per dags dato kan man spare inntil 15.000,- årlig og maksimalt 100.000,- totalt (100.000,- i innskudd, renter kommer i tillegg). Du kan sette inn penger på BSU-konto til og med det kalenderåret du fyller 33 år.

Forslag om at innskuddsgrensen skal økes til 20.000,- årlig og 150.000,- totalt. Såvidt jeg vet skal disse satsene gjelder fra 2009.

Og lar de bsu pengene stå der på den kontoen til en dag hvis jeg evt. blir bedre og tør å kjøpe meg en egen leilighet?

Ja, BSU-kontoen kan du ha så lenge du vil. Du kan som nevnt ikke sette mer penger inn etter kalenderåret du fyller 33 år, men du kan selvsagt beholde kontoen og først bruke den senere - til pensjonistbolig om så måtte være.

Får jeg høyere rente på bsu?

Renten på BSU-konto pleier å være ganske god, og stort sett bedre enn hva du vil få på en ordinær innskuddskonto. Trolig også bedre enn du vil få på en høyrentekonto. Det er noe du bør sjekke opp med banken din.

Hvis jeg har spart 100.000 kroner før jeg blir 35 år. Fortsetter renten på bsu da?

Ja, renten fortsetter å løpe selv om du har pasert maksalderen for innskudd.

Går det ann å spare 100.000 kroner og feks etter ti år da jeg er 45 år så har jeg feks. 125.000 kroner på bsu? Eller stopper all renten opp ved grensa på 100.000 kroner?

Som nevnt over. Ja, renten fortsetter å løpe så om du har 100.000,- på konto den dagen du fyller 34 år og så vil du ha et høyere beløp på konto ti år etter (så lenge du ikke har tatt ut noe da). Hvor mye vil selvsagt avhenge av rentesatsen.

Også har jeg høyrentekonto med et par hundre tusen kroner som jeg oppretta i våres, men jeg har fortsatt ikke fått noen renter. Får jeg de rentene inn på brukskontoen min ved årsskiftet? Eller får jeg rentene på høyrentekontoen min?

Enkelte banker har månedlig kreditering av renter mens andre banker krediterer renter først ved årskiftet. Hvis det ikke har kommet inn noe renter enda så har du trolig en bank med årlig kreditering av rentene. Hvis du går inn i nettbanken din og ser på kontoinformasjonen vil du trolig kunne finne en post hvor det står hvor mye oppsparte, men ikke krediterte renter du har.

Renter krediteres normalt til det aktuelle kontoen. Altså høyrentekontoen - ikke brukskontoen din.

Lønner det seg for meg å sette 15.000 kroner av de rentene inn på bsu kontoen min i januar? Fordi jeg har ikke noe mulighet lengre å spare penger fordi jeg går på trygd og har ikke så mye trygd. Så eneste jeg skal spare er rentene fra høyrentekontoen min. Lønner det seg å overføre 15.000 på bsu? Jeg har allerede spart 15.000 kroner på bsu i år, men i januar da jeg kanskje får renta fra høyrentekontoen min så kan jeg putte disse direkte på min bsu. Fordi da er det jo ett nytt år. Går dette ann?

:sjenert:

Som du er inne på, hvis du har satt inn 15.000,- på BSU-kontoen i år så kan du ikke sette inn mer penger før til neste år. Så lenge du ikke har nådd maksbeløpet/maks alder så kan du sette inn nye 15.000,- (evt. 20.000,- med de nye reglene) i januar.

Det du bør undersøke er i hvilken grad du betaler skatt. Jeg vet ikke hvordan dette fungerer når man går på trygd, det kan sikkert noen andre svare på. Men, for å få fullt utbytte av BSU-kontoen så må du ha skattbar inntekt. Hvis du ikke betaler skatt vil du ikke få noe skattelette, og hovedfordelen med BSU-kontoen vil falle bort.

Under forutsetning av at du har skattbar inntekt (betaler minimum 3000,- i skatt) så vil jeg anbefale å sette penger inn på BSU-kontoen. Hvor vidt du skal sette dem inn i januar eller vente til desember 2009 avhenger av rentesatsen. Har du høyere rente på BSU-kontoen enn på høyrentekontoen så sett dem inn i januar, mens hvis renten på høyrentekontoen er høyere enn BSU-renten så sett dem inn i desember. I forhold til skattelettet har det ingenting å si når i løpet av året du setter inn pengene.

Skrevet

Jeg betaler skatt selvfølgelig selv om jeg går på trygd. Alle må jo det tror jeg.

Men kan man kun spare til kalenderåret man fyller 33 år?

Er det ikke til og med kalenderåret man fyller 35 år?

Trodde man kunne spare til man er 35 år. :sjenert:

Takker for kjempebra svar :goodbye:

Skrevet

Hvor på nettbanken står rentene jeg får fra de forskjellige kontoene?

Jeg har lett og trykka på hver konto jeg har men det står ingen prosenter på renta noensteder?

Skrevet
Jeg betaler skatt selvfølgelig selv om jeg går på trygd. Alle må jo det tror jeg.

Jeg søkte rundt og så at det var 33 år...

Men hvorfor har jeg hørt 35 år da?

Kanskje det er noe nytt?

Og jeg har lest at det står 35 år noen steder og 34 år andre steder der igjen.

Gjest samme gjest
Skrevet

Ja, jeg regner med det jeg også. Skulle tro at du betaler nok skatt til at det skal være gunstig for deg å spare i BSU. Men, jeg er ikke helt sikker, derfor skrev jeg det slik.

Jeg søkte rundt og så at det var 33 år...

Men hvorfor har jeg hørt 35 år da?

Kanskje det er noe nytt?

Og jeg har lest at det står 35 år noen steder og 34 år andre steder der igjen.

Ja, det er kun til og med det kalenderåret man fyller 33 år.

Hvorfor du har hørt 35 år vet jeg ikke. Såvidt jeg vet har det aldri vært slik, og i forslaget om endring av BSU som kom nå i høst gikk det bare på innskuddsgrenser, ikke alder.

Noen skriver vel at man kan spare til man er 34 år / man kan spare når man er under 34 år for å forenkle det litt. Det er jo hvertfall nesten riktig - selv om det er litt annerledes enn å kunne spare til og med kalenderåret man fyller 33 år.

(la oss si at du fyller 33 år nå i desember. Da vil siste mulighet til å spare være nå i 2008. Selv om du først fyller 34 år i desember 09 og er 33 år nesten hele året så kan du altså ikke sette inn penger i det hele tatt i 09. Det gjelder per kalenderår, og ikke på månedsbasis)

Nå er det mange som skriver i hytt og pine på nettet uten egentlig ha peiling, så det er kanskje på et forum eller noe du har sett noe skrive 35 år?

Hvor på nettbanken står rentene jeg får fra de forskjellige kontoene?

Jeg har lett og trykka på hver konto jeg har men det står ingen prosenter på renta noensteder?

I begge mine banker har jeg en info-knapp for hver enkelt konto direkte fra oversiktsiden. Ved å trykke på den får jeg opp kontoinformasjon for den enkelte konto, og her står påløpte, men ikke krediterte kreditrenter.

Jeg antok bare at det var slik i alle banker, det er jo informasjon som kunden strengt tatt burde ha tilgjengelig, men ikke vet jeg. Nå er det jo bare noen uker til rentene krediteres uansett, så du får nok snart oversikt over det uansett.

:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...