Gjest Gjest Skrevet 12. desember 2008 #1 Skrevet 12. desember 2008 Hei. Jeg registrerte firmaet mitt med virknig fra 01.01.09. Dette viser det seg nå at ikke har blitt gjort, men med virkning fra. 10.12.08. Hvilket sikkert medfører at jeg må forholde meg annerledes til skattemyndigheten ol. siden jeg nå er en selvstendig næringsdrivende. Jeg har kun hatt utgifter med firmaet til nå (kjøpt inn startsutstyr osv), men planen var hele tiden å ikke starte opp før etter nyttår. Nå har jeg jo ødelagt litt for meg selv i så måte. Hva må jeg gjøre, og hva slags informasjon trenger skattemyndighetene? Kan jeg trekke fra startsutstyret mitt som jeg har kjøpt siden jeg allerede har et organisasjonsnummer? Uff.. ble mye styr dette..
Gjest Gjeste Blondie65 Skrevet 12. desember 2008 #2 Skrevet 12. desember 2008 Dette er vel ikke noen blemme? Du kan trekke fra utstyret på skatten - men du kan ikke trekke fra mva før du er blitt mva pliktig og har et salg som overstiger 50.000 netto. Så du har akkurat redusert årets skatt med 28% av kostnaden på dine anskaffelser, og det er vel bra vel?
Sol79 Skrevet 12. desember 2008 #3 Skrevet 12. desember 2008 Et enkeltmannsforetak kan også ligge dødt, så du trenger vel egentlig ikke gjøre noe før til neste år.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå