Gå til innhold

Hva er normalt å sitte igjen med etter alt er betalt pr mnd

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg sitter å regner for harde livet her.

Vi skal flytte fra hverandre, og jeg er den som må finne meg nytt sted å bo.

Saken er at vi sammen har lån på rundt 2,7 mill, noe som gir oss et avdrag i mnd på ca 18000. Med inntekt fra leieboer osv dekker dette rundt 12500 av dette lånet, resten betaler jeg.

Det er en del grunner til at vi ikke kan selge den eiendommen vi har kjøpt sammen riktig enda, pga noen godkjennelser fra kommunen blant annet. Dette gjør at vi ikke kan selge uten å kanskje få kjempe trøbbel senere. Så vi er bare pent nødt til å vente.

Jeg har en sønn som går på skole, og av den grunn vil jeg ikke flytte for langt vekk fra hans venner og skole (bor ikke sammen med pappan). Og denne bydelen er DYR å leie i... desverre.

Heldigvis tjener jeg ganske godt alene, men ser jo at det kan bli knepent når jeg må betale på lån og husleie på mellom 8000-10000 i mnd.

Derfor lurer jeg på hva folk flest, som er alene med barn, sitter igjen med til mat, bensin, klær osv i mnd? Hva BØR man ha?

Jeg innrømmer at jeg har vært bortskjemt med romslig økonomi de siste 6 årene, men før det hadde jeg faktisk ikke så mye å rutte med. Det er bare utrolig hvor fort man glemmer...

Derfor er det litt greit å få en pekepinn fra andre.

Håper noen kan hjelpe! :)

Videoannonse
Annonse
Gjest Desember
Skrevet
Vi skal flytte fra hverandre, og jeg er den som må finne meg nytt sted å bo.

Saken er at vi sammen har lån på rundt 2,7 mill, noe som gir oss et avdrag i mnd på ca 18000. Med inntekt fra leieboer osv dekker dette rundt 12500 av dette lånet, resten betaler jeg.

Skjønner at det er mye du ikke vil skrive her, men dette virker jo bare helt feil. Hvis det er du som betaler på lånet, og det er du som har barn, så burde vel du få beholde boligen inntil den kan selges.

Skrevet

Det er jo veldig individuelt..

jeg er samboer, uten barn. jeg har regnet at hvis jeg har 1000kr i uka etter faste utgifter (ca 6000kr) lever jeg godt. jeg bruker riktignok veldig lite penger på klær/fornøyelser, men kan igjen uten særlige problemer spise en god biffmiddag på en hverdag.

Skrevet
Hvis det er du som betaler på lånet, og det er du som har barn, så burde vel du få beholde boligen inntil den kan selges.

Hvis det er sånn at han skal bo i boligen så burde han betale litt på lånet ihvertfall ja!

Skrevet
Hvis det er du som betaler på lånet, og det er du som har barn, så burde vel du få beholde boligen inntil den kan selges.

Hvis det er sånn at han skal bo i boligen så burde han betale litt på lånet ihvertfall ja!

Skrevet

Jeg er alene med to barn. Har lån og husleie, studielån.

Jeg har 18000 utbetalt + barnetrygd samt "minstebidrag"

Minimum 14000 går rett ut til faste regninger. Av dette er 9000 til bolig inkl. strøm.

Det er vanskelig å gå ned i levestandard, men det er fullt mulig. Du får iallfall bruk for dine kreative sider.

Skrevet

Nå har ikke jeg barn, men sitter igjen med ca. 5000,- i måneden etter at alt er betalt. Prøver også å spare litt.

Nå er jeg student med deltidsjobb, da. :)

Skrevet

Jeg ser jeg var litt uklar her!

Huset vi bor i er hans, og vi har en hytte sammen, i tillegg til at vi har refinansiert min tidligere gjeld og hans tidligere gjeld (som var temmelig likt) til samme lånet. Fordelingen er ferdig og riktig vd hjelp av en tredjepart for å være sikker. Så han betaler mer på lånet enn meg, fordi hans del er litt større.

Så derfor er det ikke så ille som det høres ut som! :)

Takk for innspill. Jeg tror dette blir null problem egentlig! Man får bare litt angst. Og jeg har hatt betydelig mindre å rutte med tidligere enn det jeg kommer til å sitte igjen med nå, og det gikk det også. Man blir kreativ!

Så lenge jeg klarer å være i bydelen og slippe skolebytte for sønnen min, så er det mye jeg skal klare.

Skrevet (endret)

Nå blir jeg samboer (med nytt budsjett) men... jeg har 38000 utbetalt i mnd, 26000 i faste utgifter. Sitter igjen med 12000. 6000 går rett inn på sparekonto, 6000 bruker jeg på mat og moro til meg og mine tre barn.

Endret av gullet76
Gjest Gjest_mamsen_*
Skrevet
6000 bruker jeg på mat og moro til meg og mine tre barn.

Hvordan er det mulig???????

6000 kroner på 1 voksen og 3 barn??????????

Som skal dekke BÅDE mat og klær, bensin, fritid, bursdagsgaver, osv???????

Seriøst???????????

Skrevet
Hvordan er det mulig???????

6000 kroner på 1 voksen og 3 barn??????????

Som skal dekke BÅDE mat og klær, bensin, fritid, bursdagsgaver, osv???????

Seriøst???????????

Ja, seriøst (bortsett fra bensin, for jeg har bensinkort og betales fra regningskontoen). Barna er 3,5,6 år. Kjøper ikke klær hver mnd, heller ikke bursdaggaver. Vi gjør sjelden ting i helgene som koster penger. Er det større utgifter som vinterdresser, vintersko, ski etc så bruker jeg av sparekontoen.

Gjest Gjest_mamsen_*
Skrevet
Ja, seriøst (bortsett fra bensin, for jeg har bensinkort og betales fra regningskontoen). Barna er 3,5,6 år. Kjøper ikke klær hver mnd, heller ikke bursdaggaver. Vi gjør sjelden ting i helgene som koster penger. Er det større utgifter som vinterdresser, vintersko, ski etc så bruker jeg av sparekontoen.

Gode gud.........vi er 2 voksene og ei på 3, og vi bruker 15 tusen hver mnd på mat, klær, og bensin, og slikt. Sliter med å spare..........

Kan jeg få lære litt av deg??

Seriøst!!

Har du noen tips til meg??

Skrevet (endret)
Gode gud.........vi er 2 voksene og ei på 3, og vi bruker 15 tusen hver mnd på mat, klær, og bensin, og slikt. Sliter med å spare..........

Kan jeg få lære litt av deg??

Seriøst!!

Har du noen tips til meg??

15 tusen *sjokk* Ja det var mye.

Nå vet jeg ikke hvordan deres husholdning fungerer. Men jeg har flere konti: en mnd regningskonto, en kvartvis regningskonto, en sparekonto (+ tre til ungene) og en brukskonto. Hver mnd jeg får lønning overføres et fast beløp til regningskonti, og sparekonto og resterende jeg har på brukskonto (6000) er til mat/klær/moro. Jeg bruker ca 1500 i mnd på bensin, men dette går ut av utgiftskontoen min. Jeg har tidligere ikke hatt mulighet til å spare pga lavere inntekt, men nå som jeg har fått meg en god jobb har jeg ikke endret kjøpevanene mine, og får derfor spart 6000 kr i mnd.

- handler stort en gang i uka (evt tur til sverige annenhver helg), men melk/brød oftere (småhandling er forbudt!)

- handler lite klær (verken barn eller voksen har brukt for nye klær hver mnd)

- frisør en gang hver 2. mnd

- klipper barna selv

- kjøper sykler/ski etc brukt

- aktiviteter som koster penger (kino, badeland etc) gjør vi sjelden, de gangene vi gjør det er det ekstra stas.

- overfør penger til sparekonto dagen dere får lønning (gjerne i en annen bank)

Jeg blir samboer over nyttår følger vi samme regi med flere konti og setter da feks inn 8000 på matkonto (med to kort). I tillegg har vi felles utgiftskonto og sparekonto (11000 overføres ved lønning). Felles bufferkonto til gaver og treningsavgifter til barna. Sånn i korte trekk. Jeg liker dog å ha stålkontroll på økonomien.

Endret av gullet76
Gjest Pupsilure
Skrevet

Vi har også flere kontoer, og har full kontroll. Overfører 5000 til felleskortet i mnd, og derfra kjøper vi mat. (vi er to voksne bare) Det holder i massevis.

Bruker ca 2000 hver i mnd på bil, fra hver vår konto. Og betaler huslån, forsikringer, strøm og diverse fra en regningskonto. Det som er igjen er på hver vår konto, og kan brukes på hva vi vil.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...