Gå til innhold

Hjelp på sykehusene

Gjest Gjest_Kongen_*

Anbefalte innlegg

Hvor i verden får man dessuten bedre, og i prinsippet gratis, hjelp enn på et sykehus i Norge? Hvis dere mener dere skal få bedre hjelp enn her, så flys din kone forhåpentligvis til en privat klinikk i England eller i USA i privat ambulansefly!

Og hvis du skulle lure på det, så tar faktisk underskriften din i fra deg seriøsiteten an mass....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er det Crinone (progesteron)det er snakk om her? Det er brukt i Norge også, men ikke spesielt mye har jeg inntrykk av.

Endel på snartgravid.com har vært borti det, så om det skulle være det middelet der er snakk om kan det være verdt en titt der.

Men dette hjelper da kun kvinner som har en feil med progesteronnivået, er det selve barnet som er sykt vil det neppe ha noen effekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Kongen_*

Underskriften er kun et alias...Jeg heter ikke Harald...hehehe Det var bare noe jeg fant på i farten... Det med progesteron.. Er vi nok inne på noe..Men det er en "avart" av det. Men kun sammen med behandlinger ellers også.

Det er ikke gratis nei. Men poenget er at det finnes tydelig vis bedre tilbud andre plasser. Vi er vel ikke akuratt kjent for å være best i veren på sykehustjenester? Jeg ser i hvertfall ikke noen stor strøm av utlendinger som kommer hit for å bli operert eller behandling. Samtidig så har jo disse andre erfaringene gjort sitt til at vi har prøvd å leite opp så proffe folk som mulig her. Men..vi har ikke hatt så godt hell med dette.

Og en ting til. Det er mange gode medisiner som ikke blir tatt hjem eller solgt her. Jeg nekter å tro at ALT som ikke blir solgt her ikke er bra for kroppen. Jeg tror det er veldig mye som aldri kommer oss tilgode fordi vi vet ikke om det eller så er det for lite marked..

"Den beskjedene Kongen"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror deg, det er ikke noe helsevensen som er perfekt, så hvorfor skulle det norske være et unntak?

Men kan du be din kone om å finne noen linker om denne behandlingsformen? Det kan være intressant for andre med habituell abort, og med tanke på at det er mulig å gi medisiner på registreringsfritak kan det være noen også kan få hjelp i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_kongen_*

Jeg tror nok det er vanskelig å finne noe info som jeg kan oversette til Norsk sånn helt uten vidre. Men som jeg sa over så praktiseres det "hjelp" fra uke 1 der borte og da må det jo være mulig.

Kongen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på hvorfor du ikke vil opplyse om hvor dette "vidunderlige" helsevesenet er i verden...

Unner du ikke andre samme hjelp?

Endret av Chiquita
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_kongen_*

Hei.

Det er grunner til at jeg ikke nevner det. Mange har formeninger om dette landet basert på fordommer/uvitenhet.... Den diskusjonen gidder jeg ikke å ta med i tillegg her nå. Det er nok stress å ha sendt henne agårde på fly idag.. De som virkelig er interessert for sin egen del klarer nok lett å finne ut hvilke land som har regler om å måtte hjelpe gravide fra første uke. Jeg unner alle samme hjelp...Synd ikke Norge gjør det. Men men, vi får nå vente å se om det går bra først...Håper på mer info iløpet av kvelden/natten.

Kongen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer litt på hva det er de konkret kan gjøre med blødninger så tidlig jeg. Og hva gjør de hvis det senere viser esg at barnet ikke hadde livets rett til å begynne med? Altså at det ville bli støtt ut pga store misdannelser og at det ikke er levedyktig?

Er det ikke da bedre å abortere tidlig?

Og hvilket land er det de kan se på UL så tidlig? Og hvor tidlig er det sankk om? Og hva er det da å se på skjermen?

Jeg har selv vært på tidlig UL. Det var i uke 7. Før dette kunne de ikke ha sett hjerteaktivitet, og hva er da poenget? Det er jo bare en celleklump?

Jeg syns det er flott at du bekymrer deg for ditt ufødte barn og alt det der, misforstå meg rett. Men jeg syns ikke det er så mye som tyder på at din kome har så veldig peiling på moderne medisin da. Det er utrolig stor og rask utvikling innen medisin, og jeg tviler på at dere har klart å følge med i utviklingen uten å være leger selv. Så det er nok en grunn til at legene foreskriver andre medikamenter enn dere selv kunne tenke dere å bruke....

Jeg stoler full tog helt på det norske helsevesen, og jeg har alltid blitt godt tatt vare på av legene mine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jo hørt om hvordan russiske leger pumper gravide kvinner med store mengder kjønnshormoner i graviditeten fordi de mener det skulle forhindre aborter!! De er jo også veldig flinke til å behandle alle infeksjoner med bredspektret antibiotika. Håper da det russiske sykehuset er så mye bedre enn de norske, men...........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_kongen_*

Jeg vet ikke helt hva behandlingen går ut på i detalj nå. Men jeg vet at det er en behandling på sykehus samt medikamenter. Jeg vet mer om noen dager. Og selv om blødningene er satt i gang er det ikke noe galt med barnet/fosteret. Det finnes tid før det tar skade. I dette landet er det ultralydspesialister. Ikke gynekolog som gjør alt selv. Det er to separate spesialiseringer.

Har selv vært med på ultra lyd her. 5 min med roting rundt der nede så er man ferdig. Der bruker man kanskje 20-30 minutter der alt virkelig studeres. Det må man for å finne så små ting. Jeg trodde det var apparatene.. men de er de samme..Spiller noen rolle?? Ja det kan spille en stor rolle. Bla annet for å se akuratt hvor graviditeten sitter..

Jeg nevnte vel tidligere om det andre tilfellet med smerter der de ikke fant noe. Ble sendt hjem med smerter.. beklager vi kan ikke se noe. 1 uke senere dro hun til utlandet og der fant de hele problemet. Kan jo ha vært et engangstilfelle...

Kongen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer litt på hva det er de konkret kan gjøre med blødninger så tidlig jeg. Og hva gjør de hvis det senere viser esg at barnet ikke hadde livets rett til å begynne med? Altså at det ville bli støtt ut pga store misdannelser og at det ikke er levedyktig?

Er det ikke da bedre å abortere tidlig?

Veldig enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange gode medisiner som ikke blir tatt hjem eller solgt her. Jeg nekter å tro at ALT som ikke blir solgt her ikke er bra for kroppen. Jeg tror det er veldig mye som aldri kommer oss tilgode fordi vi vet ikke om det eller så er det for lite marked...

At det finnes så mange "gode medisiner" man ikke vet om i Norge tror jeg ikke noe på! At det finnes medisiner som kanskje kunne ha hatt en effekt på enkelte sykdommer, men som ikke er godkjent brukt i Norge kan jeg imidlertid være med på. Medisinene i sistnevnte gruppe er imidlertid uansett ikke noe du og jeg trenger i dagliglivet og som vi burde kunne kjøpe i dagligvarebutikken. De "gode medisinene" som du kaller det, får du her i Norge også. Den eneste forskjellen er at du må oppsøke kvalifisert helsepersonell, fortrinnsvis en lege, før du får lov til å kjøpe dem. F.eks. inneholder mange medikamenter mot smerter, søvnproblemer, hoste osv. stoffer som er både vanedannende og farlige ved overdosering. Cosylan er et slikt medikament og som er velkjent for mange nordmenn; det stopper hosten mange sliter med i uker etter en forkjølelse effektivt, men bruker du det i store mengder risikerer du å være narkoman før du er kvitt hosten siden det inneholder morfin. Sikkert greit det hvis du kan fortsette å kjøpe morfin i dagligvarebutikken og ikke har noe behov for å fungere i hverdagen, men jeg er faktisk glad for at dette samfunnet ikke ønsker den effekten av medikamentet... Du bør vel også i så fall kunne nevne navnet på minst ett medikament som a) er ufarlig og b) har god effekt ved f.eks. forkjølelse, tilfeldig mageonde etc. og c) ikke er tillatt solgt/ikke er tilgjengelig i Norge.

Vi er vel ikke akuratt kjent for å være best i veren på sykehustjenester? Jeg ser i hvertfall ikke noen stor strøm av utlendinger som kommer hit for å bli operert eller behandling.

Er det så rart synes du? Norske sykehus er finansiert av det offentlige og det er i utgangspunktet kun de som er medlemmer av Folketrygden som har tilgang til de tjenestene de har å tilby. En rik russer kan f.eks. ikke uten videre be om å bli flydd til Norge og bli operert her selv om det er det han gjerne vil uansett hvor mye penger han legger på bordet.

Og selv om blødningene er satt i gang er det ikke noe galt med barnet/fosteret. Det finnes tid før det tar skade. I dette landet er det ultralydspesialister. Ikke gynekolog som gjør alt selv. Det er to separate spesialiseringer.

Det er jo ikke blødningene i seg selv som skader barnet! De er som regel bare et tegn på at kroppen forbereder seg på å støte ut et foster det er noe galt med og som uansett ikke er levedyktig.

PS. Det er ikke meningen å være ekkel mot deg og det norske helsevesenet er ikke perfekt, men kan nesten virke som om du kun kjenner det gjennom din kone ;) ...

Endret av Leo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok det er vanskelig å finne noe info som jeg kan oversette til Norsk sånn helt uten vidre. Men som jeg sa over så praktiseres det "hjelp" fra uke 1 der borte og da må det jo være mulig.

Kongen.

Engelsk holder lenge vil jeg tro. Jeg er ikke prøver selv, men har flere bekjente som sliter og er det noe som har imponert meg så er det evnen de har til å oversette ting som jeg knapt forstår første linjen av.

Hvilket land er det snakk om? Kan muligens finne mer info selv med litt flere stikkord :)

Håper det går bra med din kone og spiren :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Beklager, så ikke før nå at du ikke ville oppgi hvilket land.

Forstår deg egentlig, men om dette går rett vei, vær så snill å vurder å opprett en blogg el hvor du legger ut endel informasjon som kan hjelpe andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_kongen_*

Hei.

Ok Leo. Dette er til deg. Du tror at alle medisiner som ikke er ”farlig” kommer til Norge så fort de er oppfunnet??? Og hvilke medisiner er ikke farlig ved overforbruk eller feilaktig bruk. Jeg har vel ikke sett et eneste medikament som ikke har med i bruksanvisningen en hel rekke mulige bivirkninger. Det er selvfølgelig mange legemidler som aldri blir importert til Norge. Hvorfor? Fordi det er ”business” Ikke alle medikamentselskaper ser Norge som noe blomstrende marked for å tjene penger. Til det er vi for små. Det er bare å dra en parallell til for eksempel klesbransjen. Mange store navn som ikke etablerer seg her.

Ok. Jeg kan nevne et par ting.

De fleste har vel hørt om Vicks produkter. For eksempel vaporub. Den åpner opp tette neser. Ikke noe medikament dette men likevel til stor hjelp når man er forkjølet. Har ikke sett den tilgjengelig for kjøp her.

Falimint: En pille/drops som smaker mint men har en helt utrolig fin og god varmende effekt i halsen KUN der du har vondt. Helt rått hvor bra den har vært for meg. Har tatt hjem flere av disse til venner og familie som er like overasket over effekten som jeg.

Disse gurgletablettene som jeg snakket om tidligere har jeg ikke navnet på nå.

Så over til blødningene. Hvis det var slik som du sa at det er meningen at det skal blø ut og dø pga defekter; da burde jo dette landet være overfyllt av barn med disse defektene? Men det er det ikke. Og det er noe både rike og fattige må igjennom pga regler. Og tenk på kostnadene. Det er ingen som hadde brukt penger på dette hvis det ikke hadde virket. Tenk på en ting til: Det var snakk om progesteron tidligere. Det blir noen ganger gitt til de som har vært inne til kunstig befruktning/inseminasjon for å hjelpe de å beholde barnet. Hvor mange andre som kanskje også, men på naturlig vis, burde hatt denne medisinen for å beholde barnet/graviditeten?? Men nei., det er enklere for leger/myndighetene eller hva det er å la ting gå i vasken så kan de alltids prøve igjen senere…Da går det sikkert bedre…Det høres fint ut når jeg legger det frem slik? Gjør det ikke?

Vel ang helsevesenet; jeg har vært på sykehus noen ganger i mitt liv og tror vel jeg har fått ok hjelp. Men problemet er at jeg kan ikke kvalitetsikre dette selv. Fordi jeg er ingen lege eller har ingen store kunnskaper på dette området. Hadde det vært et bilverksted for eksempel, da kan jeg sette fast de fleste og da kan jeg vurdere hvem som er flink eller ikke. Det er det som er problemet. Det min kone har vist meg har skremt meg..Veldig.

Ang info…Jeg skal vurdere.. vet ikke hvordan det går enda…

Kongen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wrangler

Angående vicks/vaporub: vi har i norge noe som heter naproxen, den har samme effekt.

De halspillene: høres ut som vanlige halstabletter for meg... Mint er kjent råd innen kjærringråds-medisin som lokal bedøvende og varmende effekt.(omslag i halstabletter, etc) Ikke noe hokuspokus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Wrangler

Måtte jo bare søke på de to produktene du nevnte, og må si jeg ikke ble imponert. Jeg er temmelig sikker på at tilsvarende produkter finnes i Norge, men kanskje med annet navn.

Falimint:

http://www.all-drugs-online.com/Drugs/Anti...tory/14756.aspx

Vaporub: Ikke et medikament som du riktig sa, virker som at det er noe lignende som kamferdråper og andre milde produkter som lindrer forkjølelse. Men ikke akkurat noe man ikke finner tilsvarende her i Norge for.

Men for all del: skjønner at det er leit å være redd for å miste det ufødde barnet, men dessverre er det slik at det hender at fosteret er for skadet og sykt til å leve. For øvrig er det ikke unormalt med blødninger i svangerskapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel ang helsevesenet; jeg har vært på sykehus noen ganger i mitt liv og tror vel jeg har fått ok hjelp. Men problemet er at jeg kan ikke kvalitetsikre dette selv. Fordi jeg er ingen lege eller har ingen store kunnskaper på dette området. Hadde det vært et bilverksted for eksempel, da kan jeg sette fast de fleste og da kan jeg vurdere hvem som er flink eller ikke. Det er det som er problemet. Det min kone har vist meg har skremt meg..Veldig.

Det krever en del kunnskap for å kunne vurdere hvem som er flink eller ikke, ja, og du har etter min mening feilvurdert kona di... Hun har åpenbart ikke så mye peiling som du tror, eller så har du misforstått henne grundig. Du skrev tidligere her at du stoler blindt på henne når det gjelder medisin og helse - ærlig talt?! Hun har jo ingen medisinsk utdannelse, og selv om hun kanskje vet litt mer enn deg, så gjør det henne på ingen måte kvalifisert til å stille diagnoser på verken seg selv eller andre. Men du stoler mer på henne enn en lege? Er det noe her som er skremmende, så er det vel nettopp det. :overrasket:

Jeg skjønner godt at dere er bekymret, og å miste et barn er absolutt ikke noe å kimse av, men jeg tror du må lære deg å høre litt mer på de som faktisk har gått på skole og kan dette her, enn på en som har sittet og søkt på nettet og funnet tilfeldig info som kanskje ikke engang er skrevet av fagfolk. Jeg er fortsatt i utgangspunktet enig i at man kan være litt kritisk til det man blir fortalt, og man må gjerne oppsøke flere leger hvis man er i tvil, men det får være måte på til krangling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_kongen_*

Mint tablettene er ikke bare ”mint tabletter” De gjør noe med halsen. Du kjenner det. Men kun der du har smerter. Jeg kan ikke beskrive det bedre. Hvis det bare har med mint å gjøre kunne jeg jo like gjerne spist en boks med ”after eight” så burde jeg hatt samme effekt…

Vapour rud må man selv prøve for å kjenne effekten. Produktet du snakket om har jeg ikke prøvd så hvordan det er vet jeg ikke.

Jeg gjentar at det er ikke noe galt med selve fosteret i følge legene. Så lenge blødningen blir stoppet i tide. Jo da det er ikke farlig å blø.. Det er mange som gjør det. Men det spørs i fra hvor.Mange blør etter sex, tynne blodkar osv osv

Kona kommer fra en legefamilie der bla faren hennes er kirurg. Det skal også sies at han da har kontakter som hun har nytt godt av i alle år. Så kunnskapene hennes har jeg liten grunn til å tvile på. Hun har hatt rett for mange ganger. Se tidligere eksempler. Hun sitter ikke på internett å søker ut ting. Det må jeg gjøre for å skjønne hva hun snakker om))))

Eksempel igjen: Oreoplasma og mycoplasma. Som nevnt tilfeldig i en annen artikkel her inne. Dette var ting hun kjente godt til men som jeg aldri hadde hørt om. Ting det er vanlig og teste seg for der borte. Fordi man kjenner til det. Hvor mange av dere her inne vet hva dette er?? Og hva det kan gjøre med tingene deres?? Hun ba meg å teste meg for disse tingene før vi ble sammen. Gjett hva legen min måtte gjøre da jeg spurte om det. Jo han måtte se på internett hva det var for noe….Fantastisk..

Hadde jeg hørt på legene her hadde vi garantert hatt en abort nå. Deres råd var gå hjem, ikke noe vi kan gjøre. værsågod neste…

Ok eksempel til…Når vi var å tok siste blodprøve for hcg her i landet var hun virkelig dårlig.

Og etter å ha tappet blod var hun enda verre, sjanglet og var svimmel. Hun var redd for at hun enten hadde lavt hemoblobin eller lavt blodtrykk. Siden vi var på et sykehus ba vi om å få målt blodtrykket. Skulle jo ikke være noen big deal ikkesant??? Vel ingen ville gjøre det. Vi fikk dra til fastlegen vår…som ligger mange timer unna…Service…jaja

Tilslutt måtte jeg lage et helvete og gå på akuttmotaket for å få noen til å gjøre en slik enkel sak for oss.

Ennå et eksempel??? Ok. Jeg hadde trøbbel med øyet for en stund siden. Fikk noe som liknet på sti på nedre øyelokk. Men det var litt annerledes.. for sti har jeg hatt før. Kona sier kom deg til øyelege.. dette kan være farlig..Øynene er viktige og følsomme ting. Men man kan jo ikke det. Først skal fastlegen se på det…gi meg noen salver og ting som ikke virker…så når jeg ikke kan se så får jeg henvisning… men da er det så ille at jeg må sykemeldes..Time hos øyedoktor er langt frem i tid. Heldigvis hadde hun øyekrem i sine medisiner som hjalp meg.

Men vi gikk tom for den og det blusset opp igjen. Etter mye styr forsvant det ca en uke før jeg skulle til øyelegen. Og hva kunne han se da???? Ingenting.

Hva om systemet hadde vært slik: Ok jeg har trøbbel med øyet mitt Da ringer jeg øyelege og får en time??

Kongen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Åse_*

Beklager ts, men det er mye av det du skriver som ikke er troverdig. Det henger rett og slett ikke sammen. Du sier kona di kan masse om medisin, men jeg er ikke overbevist ut fra de eksemplene du har skrevet, det holder rett og slett ikke å ha en legefar, og så kan du mye. (Jeg kommer fra en juristfamilien, men jeg kan ikke en døyt om us av den grunn).

Alt du lager helvete for alt og ingenting hver gang du er hos legen forteller meg akkurat hvordan par dere er. Men en gang ting ikke er slik dere har lest på wikipedia, så er det helsevesenet som tar feil, for all info på nett er jo så pålitelig... Det er mange som søker på nettet og som har prøvd en og anen ting i utlandet, og fordi det ikke fungerer på akkurat samme måten her, så er Norge et drittland og helsevesenet udugelig. Det stemmer ikke. F.eks blir det skjelden målt hcg på sykehus tidlig i svangerskapet, det skal tas hos fastlege. Og jeg kan ikke fatte og begripe at fastlegen skal ligger mange timer unna mens hospitalet er nærmeste nabo. Dessuten tar man kun noen ml blod ved blodprøvetaking, så det er nok ikke det at de tappet henne for blod som har gjort henne svimmel.

Men mitt absolutt største ankepunkt for å tro det du skriver, er at du nekter å si hvilket land det dreier seg om. Gjør du det kan nemlig andre her inne sjekke opp at det du skriver stemmer, og historien din vil ranke på flekken. Slutt å spre løgn og rykter om norsk helsevesen uten å ha ryggrad til å si hvor det er bedre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...