Gå til innhold

Hjelp på sykehusene

Gjest Gjest_Kongen_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Kongen_*

Hei.

Velger å være anonym denne gangen.

Det er helt utrolig hvor for jævlig dårlig hjelp det er å få på sykehusene nå om dagen. Jeg har ikke opplevd maken til dårlig kompetanse og liten vilje til å hjelpe andre mennesker som er syke. Er det noen her som er leger eller sykepleiere som kan si meg hvorfor det er slik?. Rikt land Norge?? Hva??

Det hele ender med at jeg må sende kona til utlandet for å få hjelp/kompetanse. Det hele bunner i at hun har greie på medisin og legene får da helt spader og vil bare bli kvitt oss.

Her er vi ikke vant til slikt. Jeg har egentlig aldri motsatt meg legenes råd fordi vi skal liksom stole på dem. Men for eksempel et bilverksted kan jeg vurdere mer fordi jeg kan bil og kan diskutere med dem.

Noen som har liknende erfaringer?

Kongen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er noe grunnleggende feil med norsk helsevesen, og mye bunner i holdninger. Men det er ikke dermed sagt at alle som jobber i helsevesenet er inkompetente. Det finnes mange flinke leger, sykepleiere og andre.

Jeg har både-og erfaringer. Vært borti mange flinke leger som vet hva de driver med og behandler en med forståelse og respekt. Så finnes det arrogante drittsekker som er mer interessert i egen vinning, beskytte sin egen stilling, og dermed føler seg truet om pasientene vet mye om faget.

Hva som er din sak her vet jeg jo ikke noe om. Men at det er en gjennomgående linje at leger ikke tåler at pasientene har kunnskaper tviler jeg på. Det er nok oftere omvendt. Men likevel trist at det skal finnes inkompetanse og manglende forståelse av og til.

Jeg har opplevd dette særlig innenfor felt som psykiatri. Fordi grensene er så skjøre for hvem som skal ta ansvar for hva, og hva som er "alvorlig sykt" og dermed "livreddende behandling" blir vanskelig å avgjøre. Da blir tvang et slags middel for å sikre seg selv og pasienten mot eventuelle dødsfall f.eks. Tvang forekommer alt for ofte, og oppleves som et overgrep. I samme forbindelse har jeg også blitt sett ned på, feilbehandlet og generelt blitt møtt på en dårlig og nedverdigende måte i møte med enkelte psykiatere, fordi jeg har kunnskap om medisinbruk og faget i sin helhet.

Jeg ble blant annet feilaktig vurdert etter en diskusjon om noen piller som legen hevdet at ikke hadde NOEN bivirkninger, hvorpå jeg kunne informere om at jo, dette er det forsket på siden 70-tallet, og bivirkningene var mange. Blant annet ekstrem vektøkning. Og det var jeg ikke interessert i. Da ble han lang i maska, avvisende, vanskelig, stilte meg grusomme spørsmål og vurderte meg som alvorlig sinnslidende.

Det må nevnes at jeg aldri har fått en diagnose i psykiatrien som går på psykoser, virkelighetsbrist eller at jeg er vrang og vanskelig. (Det er snakk om depresjon, angst ++)

Dette hadde kanskje ikke noe med saken å gjøre. Jeg forsøker å se en sak fra flere vinkler. Enkelte ganger føler jeg selv at leger virker som inkompetente idioter, mens jeg i ettertid ser at de kanskje gjorde en grundigere jobb enn jeg trodde. Eller at de sendte meg videre fordi deres kunnskap ikke var stor nok, og de mente jeg kunne få bedre hjelp av andre. Slike ting som i øyeblikket kan føles som avvisning eller mangel på kompetanse, men som viser seg å være omvendt.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Kongen_*

Det som har vært det verste er at det virker som om det er så gjennomsyret hele veien.

Jeg kan ta et eksempel som ikke har noe med denne saken å gjøre men som likevel belyser det vi opplever.

Vi var syke/forkjølet i halsen over lang tid hun jeg og jentungen. Jeg var dårligst først så jeg gikk til lege. Der fikk jeg apocillin. Jeg vet ikke så mye om slikt så jeg trodde det var ok. Kona lo og sa den ikke kom til å hjelpe oss. Det er en veldig gammel medisin som ikke er så effektiv lenger. Hun fikk rett. Jeg ble ikke bedre og når hun ble veldig dårlig i halsen en helg dro vi til legevakt. Der fikk vi time hos en arrogant lege som ville gi henne apocillin han og. Hun spurte hvorfor hun ikke kunne få ”et annet legemiddel som hun kjente til som jeg ikke husker navnet på” Han satte straks armene i kryss og sa at: ok jeg vet den medisinen har et bredere spekter (større sjanse for å bli bra), men jeg gir dere den andre fordi den hjelper på ca 70%. Med andre ord han ville ikke at vi skulle bli bra. Han kunne gitt oss en annen medisin som det var større sjanse for at hadde virket…men nei.

Nå er det en tidlig graviditet med blødning som er problemet og det virker som om det ikke er noen som vet at det finnes noe å gjøre mot dette. Eller at vi ikke vil hjelpe her i landet da.

Kongen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var syke/forkjølet i halsen over lang tid hun jeg og jentungen. Jeg var dårligst først så jeg gikk til lege. Der fikk jeg apocillin. Jeg vet ikke så mye om slikt så jeg trodde det var ok. Kona lo og sa den ikke kom til å hjelpe oss. Det er en veldig gammel medisin som ikke er så effektiv lenger. Hun fikk rett. Jeg ble ikke bedre og når hun ble veldig dårlig i halsen en helg dro vi til legevakt. Der fikk vi time hos en arrogant lege som ville gi henne apocillin han og. Hun spurte hvorfor hun ikke kunne få ”et annet legemiddel som hun kjente til som jeg ikke husker navnet på” Han satte straks armene i kryss og sa at: ok jeg vet den medisinen har et bredere spekter (større sjanse for å bli bra), men jeg gir dere den andre fordi den hjelper på ca 70%. Med andre ord han ville ikke at vi skulle bli bra. Han kunne gitt oss en annen medisin som det var større sjanse for at hadde virket…men nei.

Til akkurat det der vil jeg bare si at legers holdninger til antibiotika varierer veldig. Noen skriver ut resepter helt ukritisk, andre er flinkere til å begrense bruken. Generelt brukes det alt for mye antibiotika i verden, og resistens hos bakteriene er et enormt problem mange steder. I Norge har vi vært forholdsvis restriktive med antibiotikabruk og ligger derfor litt etter resistensutviklingen ellers i verden (heldigvis!), men det blir et stadig større problem her også. Sannsynligvis ville ikke den legen dere var hos skrive ut bredspektret antibiotika uten videre, men prøve med apocillin først. Hvordan han la fram dette for dere er selvsagt en annen sak, jeg var ikke der så jeg aner ikke om han forklarte det godt nok, men jeg vil som gjesten over her bare understreke at det som der og da kanskje kan virke som mangel på kunnskap eller vilje til å hjelpe, faktisk kan være det stikk motsatte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Kongen_*

Jo....Men jeg hadde jo gått på apocillin uten resultat....i tillegg smittet kona.

Hadde han gitt bredspektret medisin vill vi vært raskere friske. Vente å se... Det er ikke så bra for kroppen å gå slik å vente... Hva positivt kommer utav at vi tre ligger syke i lang tid? Målet bør jo være å bli raskt frisk??

Kongen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svært mange halsbetennelser skyldes ikke engang bakterier, men virus. Da har ikke antibiotika noen effekt i det hele tatt, men det er skremmende mange leger som likevel skriver ut resepter nærmest for å få pasienten til å holde kjeft har jeg inntrykk av. Og så blir pasienten selvsagt skuffet når behandlingen ikke har noen effekt... Virker som om mange tror antibiotika er et slags vidundermiddel mot alt, men det er det altså ikke.

Uansett, om man starter en behandling som ikke virker burde man selvsagt ta en skikkelig prøve for å finne årsaken til infeksjonen. Men jeg tror ikke vi drar den diskusjonen lenger nå, det var jo ikke det tråden din handlet om. :) Det er jo bra at kona di er litt kritisk og ikke tar alt for god fisk, særlig hvis hun har såpass med kunnskap som du sier.

(Men jeg vet også av egen erfaring at det er mange pasienter som sitter og googler massevis av sykdommer og tilstander før de går til legen, og nærmest har diagnostisert seg selv på forhånd. Da er det ikke alltid lett å få dem over på et annet spor, de har bare bestemt seg for at "det er dette jeg feiler.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og med blødning tildlig i svangerskap kan man faktisk ikke gjøre noe. Store blødninger i uke 11 f.eks, blir kalt spontanabort. Dryppblødninger er som regel ikke farlig, og da er det bare å vente og se. og som gjestene over skriver, halsbetennelse pleier å skyldes virus, så dermed virker ikke antibiotika uansett type.

Tror du liker å tro du har peiling på medisin, men ikke har det i realiteten. Og da er du i klasse med MANGE andre, og det er som regel disse som er så utrolig misfornøyd med alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hele bunner i at hun har greie på medisin og legene får da helt spader og vil bare bli kvitt oss.
Hvis hun er lege selv er dette et ganske kjent problem. Ofte får den syke legen (pasienten) på en måte selv ansvaret for å sette diagnose og bestemme behandling - rett og slett mye rolleforvirring.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis hun er lege selv er dette et ganske kjent problem. Ofte får den syke legen (pasienten) på en måte selv ansvaret for å sette diagnose og bestemme behandling - rett og slett mye rolleforvirring.

man går ikke på sykehus med en halsbetennelse, og hvis hun var lege selv hadde hun kunnet skrive ut resept på det hun måtte mene var nødvendig.

Forresten så pleier apocillin å virke på de som har bateriell halsbetennelse, så det er nok en indikasjon på viral infeksjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kona hadde da ikke halsbetennelse, eller var det det de måtte til utlandet for å få hjelp for?

Endret av Elfrida
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Kongen_*

Halsproblemene var kun en liten ting, men det er det samme hele veien. amme inkopetanse. Selv har jeg ikke greie på medisin. Men huin har det. Hun er ikke lege men kommer fra en lege familie og hun er ikke Norsk. Men hun kjenner til all latin terminologi og vet stort sett hva hun trenger.

Blødning kan gjøres noe med. Det er derfor vi drar. Hun vil få behandling for dette i utlandet og fosteret vil bli reddet. Her blir ikke slikt praktisert eller så vet man ikke om det. Det er en av to. Her vil de bare vente å se. Da blør hun ut og det vil dø. Det er vel kanskje fair.. Men vi vil ikke ha det slikt. Når hun ringte til hjemlandet så var de sjokkert at det ikke er hjelp å få så tidlig i prosessen. Der er legene pålagt å hjelpe til fra uke 1. Her er det vel 3 mnd.

Vel til mandag sender jeg hun ut av landet((((( Gud vet hvor lenge hun må bli..

Kongen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Hallo_*

Jeg tror nok ikke kona di har så god greie på medisin som du tror. Jeg vil anbefale deg og lese om både halsbetennelser og blødning tidlig i svangerskap på f.eks lommelegen, dr.online o.l. Hvis dette ikke kan overbevise deg om at legene faktisk har rett i det de sier om dette, er det nok ingenting som kan få deg til å endre mening dette.

Blødning tidlig i svangerskap kan bety at det blir en spontan abort eller det kan bare være hormonell påvirkning som gir blødning uten at det er noe i veien med fosteret.

Apocillin er førstehåndsvalget ved halsbetennelser. Det kan skje at dette ikke virker, men da bytter man til mer bredspektret antibiotika når dette viser seg. Det er ikke gunstig for kroppen å få mer bredspektret antibiotika enn man trenger, og det er viktig å ta resistensproblemene på alvor. Strengt tatt brukes det alt for mye antibiotika mot ting som kroppen klarer å ta knekken på selv om den bare får lov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er veeeldig nysgjerrig på hva slags behandling hun vil få i utlandet for blødninger tidlig i svangerskapet. Som sagt, veeeldig nysgjerrig.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_kongen_*

Hei.

Jeg vet ikke hvor mye jeg vil si men hvis vi snakker om halsen først så var det ikke halsbetennelse. det hadde jeg mye da jeg var ung men det er noe annet. vi tok også blodprøve da for å se om det ar virus eller ikke. Legen gav oss da fremdeles apocillin selv om det ikke hadde virket på meg i en uke. Det finnes mange interessante medisiner mot startende forkjølelser, jeg har fått prøve et par og de virker utrolig bra. Den ene er en tabelett som løses opp i vann og gurglers noen ganger om dagen..Dagen etter er som oftest alt normalt igjen..Finnes selvfølgelig ikke i Norge...

Nei hun er ikke lege..Men hun har alltid hatt rett så langt og jeg stoler blindt på henne.

Ang blødningene finnes det tabletter som vil hjelpe å holde "barnet" på plass. Når det begynner å blø så er det først dette rundt barnet som begynner å forsvinne..(beklager min dårlige medisinske utale) Det finnes tid når denne prosessen er i gang. Hvis man får hjelp via medisiner og prosedyrer.. (jeg vet ikke detaljer) Så kan de redde det ufødte liv. Der er legene pålagt å hjelpe til fra første uke for å redde liv. Hvis slikt ikke var teknisk/medisinsk mulig så kunne man jo ikke hatt slike regler...

Eksempel til. Der kan de se på ultralyd barnet lenge før de klarer det her.

Har hatt gyn her pga smerter. Her fant man jo selvfølgelig ingenting. Bare dra hjem sa de.. det går nok over... Så fløy vi henne til utlandet og selvfølgelig fant de noe der som var oversett her...Igjen utlandet 1 norge 0

Kongen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Selv har jeg ikke greie på medisin. Men huin har det. Hun er ikke lege men kommer fra en lege familie og hun er ikke Norsk. Men hun kjenner til all latin terminologi og vet stort sett hva hun trenger.

Så fordi foreldrene er leger og hun kjenner de latinske navnene på forskjellige kroppsdeler er hun like kompetent som en med medisinutdanning? Ikke meningen å være spydig, men jeg skjønner at legene dere møter kanskje blir litt irritert hvis det er slik at kona di forsøker å belære dem uten å ha nok kunnskap til å gjøre det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_kongen_*

Det ligger selvølgelig mye mer til grunn en det...Men jeg orket bare ikke å gå i detaljer.Og det er ikke belæring...Det er spørsmål som de som regel ikke kan svare på..da vil de bare at vi skal gå liksom..

Kongen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man begynner å blø tidlig i et svangerskap er det grunner for det. Og den ene grunnen er at fosteret er så skadet at kroppen støter det ut. Det må da være bedre at dette fosteret blir abortert naturlig, enn at man gjør alt for å fortsette en graviditet som ikke er liv laga.

Lurer også veldig på hvilket land dette er, som har en teknologi som er så mye bedre enn her til lands.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada, det finnes "mirakelmedisiner" bl.a. mot forkjølelse som selges fritt i en del land i verden. Kjemisk sett er det ikke vanskelig å sette sammen en "pille" som tar knekken på forkjølelsessympomtene, men det har aldri slått deg at det er en grunn til at disse "mirakelkurene" er forbudt solgt i Norge? Kombinerer man virkestoffene i slimløsende, febernedsettende og oppkvikkende medisiner får man naturligvis god virkning på forkjølelse. Ulempene er imidlertid at kroppen etter hvert blir resistent mot virkestoffene og faren er at den dagen man virkelig trenger dem, så virker de ikke. Forkjølelser er ikke farlige og har en funksjon i form av at de bl.a. gjør oss resistente mot bakterier.

Den troen på "tabletter" og medisiner du forfekter "Kongen" høres ut som noe som ble praktisert i Norge for en del tiår siden... I min barndom fikk man f.eks. alldid a) sterke smertestillende, b) store doser bredspektert antibiotika eller evt. c) beroligende i form av f.eks. Valium hvis man oppsøkte lege. Alt sammen døyver symptomene nesten uansett hva man lider av...

Jeg lurer forresten også på hvilket land det er snakk om som har utviklet en teknologi som kan forhindre spontanaborter? Og i hviket land kan de se et barn på ultralyd og stille en evt. diagnose nesten før det er unfanget? (Jeg lurer jo dessuten på hvorfor dere finner det formålstjenelig å frakte din kone til undersøkelse i utlandet, noe som er langt mer risikofylt enn det meste annet, bare for å få fastslått...).

Det er på alle måter fint at du har full tillit til din kone, men det er vel ikke sikkert at hun på alle områder m.h.p. sykdom har høyere kompetanse enn Norske leger som alle har mellom 7 og 10 års utdannelse. Ja, det forekommer feilbehandling på norske sykehus, men hva foregår på de sykehusene i verden som aldri blir kontrollert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...