Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
Ok. Det er 13 år siden jeg lærte det. Hva slags definisjon bruker man i dag?

Se f.eks. her.

(fra en lærebok i KRL)

Skrevet (endret)
Jeghar hørt biddhister selv kalle det en filosofisk retning.

Det er typisk for vestlige, intellektuelle buddhister å kalle buddhismen for filosofi eller livsstil. I religionsvitenskapelig forstand er det vanlig å kalle buddhismen for en religion.

Endret av eilan
Skrevet
Kjære KR-øst, jeg skjønner at du brenner etter å forsvare kristendommen. Men da synes jeg du bør sjekke fakta. Du har både rett og ikke rett, akkurat som de ovenfor som hevder at det ikke fins guder i buddhismen: Buddhistisk teologi opererer ikke med guder i vår vestlig forstand, men i mange buddhistiske fromhetspraksiser forholder man seg til Buddha (religionsstifteren) eller andre buddhaer på en måte som ligner "vår" gudsdyrkelse. I noen buddhistiske tradisjoner har man også noen felles guder med hinduistiske tradisjoner, go grensene mellom religionene er flytende.

@Cedric R.: Sier vi at buddhismen ikke tilber guder, men er en livsstilspraksis, bryter man nødvendigvis ikke det første bud av den grunn. Det som er hovedskillet mellom tradisjonell buddhisme og tradisjonell kristendom er reinkarnasjonstanken.

Du skriver at buddhistene tror at de kan bli en buddha selv. Hva blir de da?

Hvis Buddha var en person som oppfant denne religionen, da vil jo det si at de bare blir en død person. Hvis ikke, så anser de ham som en guddom, altså en gud.

Og hvordan kan reinkarnasjon skje, uten en overnaturlig inngripen? Og hva kan forårsake den?

Og hvorfor ritualer, hvis det ikke er en religion?

Skrevet
Se f.eks. her.

(fra en lærebok i KRL)

Ja, det finnes flere definisjoner. En litt mer akademisk versjon av det som står i den lenken er "troen på transempiriske makter", men nyere definisjoner tar også med seg kulturaspektet av religion. Dvs det er ikke bare det som er utenfor vår sanselige verden som er med i definisjonen, men også betydningen religion har i kulturen.

Skrevet
Det er statuer av Buddah. De ser ikke på Buddah som en Gud. La meg spør deg i Norge har vi statuer av Kong Haakon og Kong Olav og Dronning Maud + mange andre. Ser vi på dem som Guder fordi det er statuer av dem

Nei, det er så, men så kaller de seg ikke kongelige av den grunn heller.

Skrevet
Du skriver at buddhistene tror at de kan bli en buddha selv. Hva blir de da?

De oppnår nirvana, eller i det minste personlig opplysning på veien til nirvana.

Hvis Buddha var en person som oppfant denne religionen, da vil jo det si at de bare blir en død person. Hvis ikke, så anser de ham som en guddom, altså en gud.

Nei, de anser ham ikke som en guddom, generelt sett.

Og hvordan kan reinkarnasjon skje, uten en overnaturlig inngripen? Og hva kan forårsake den?

Gudene i buddhismen forårsaker ikke reinkarnasjon, de er nærmest en del av syklusen (om jeg husker dette riktig). Reinkarnasjon blir vel nærmest sett på som en naturlig syklus innenfor buddhismen.

Og hvorfor ritualer, hvis det ikke er en religion?

Vel, ritualer er slett ikke noe unikt for religioner, vi finner ritualer i jobbsammenheng, innenfor sport, i hverdagen osv.

Men, jo, som eilan sier, innenfor religionsvitenskapen anses buddhismen som en religion.

Skrevet
Ja, det finnes flere definisjoner. En litt mer akademisk versjon av det som står i den lenken er "troen på transempiriske makter", men nyere definisjoner tar også med seg kulturaspektet av religion. Dvs det er ikke bare det som er utenfor vår sanselige verden som er med i definisjonen, men også betydningen religion har i kulturen.

Høres bra ut. Religion og kultur hører mye sammen.

Vel, ritualer er slett ikke noe unikt for religioner, vi finner ritualer i jobbsammenheng, innenfor sport, i hverdagen osv.

Det er sant. Ritualer finnes over alt.

Skrevet
Gudene i buddhismen forårsaker ikke reinkarnasjon, de er nærmest en del av syklusen (om jeg husker dette riktig). Reinkarnasjon blir vel nærmest sett på som en naturlig syklus innenfor buddhismen.

Du husker riktig. Gudene er fortsatt underlant sjelevandringens premisser.

@KR-øst: Du ser ut til å assosiere gudsbegrepet med en allmektig størrelse, som er alle tings opphav og som kan gripe inn i menneskers liv på overnaturlig vis. Det er ikke ved gudenes inngripen man befris fra reinkarnasjon(jfr. kristendommens forestilling om frelse ved troen på Jesus), men ved oppøvelse i å utslukke sitt eget begjær og sin egen vilje.

Skrevet
Kan man både være kristen og buddist?

Jeg tror på Gud men er også veldig fasinert av den buddistiske tro.

Det er en ganske stor bevegelse innenfor kristendommen som henter inspirasjon fra buddhismen (og særlig da fra zen). Bevegelsen kalles kristen-zen. Det er særlig i katolske kontemplative klostertradisjoner dette har inspirert. Munken Thomas Merton var en av pionerene her. Her i Norge er det også kristne grupperinger som er inspirert av buddhismen, og Notto Thelle har skrevet mye om kristendom og buddhisme som møtes. Så det er fullt mulig å være kristen og la seg inspirere av buddhismen. Hvorvidt det er mulig for en kristen å dele buddhismens ateistiske (eller non-teistiske) grunnsyn, det stiller jeg meg vel mer tvilende til.

Skrevet (endret)

Jeg er ikke enig i at man bryter første bud ved å være buddhist, men jeg mener kristendom og buddhisme ikke er forenlig. I buddhismen tror man på reinkarnasjon, i kristendommen tror man at man kommer til himmelen, ikke at man blir født på ny i en annen skikkelse.

Edit: Må legge til at jeg selv med kristen tro ikke mener at det er viktig hvilken måte man tror på. Det viktigste er hva man tror på.

Endret av Ce'Nedra
Skrevet
Det er en ganske stor bevegelse innenfor kristendommen som henter inspirasjon fra buddhismen (og særlig da fra zen). Bevegelsen kalles kristen-zen. Det er særlig i katolske kontemplative klostertradisjoner dette har inspirert. Munken Thomas Merton var en av pionerene her. Her i Norge er det også kristne grupperinger som er inspirert av buddhismen, og Notto Thelle har skrevet mye om kristendom og buddhisme som møtes. Så det er fullt mulig å være kristen og la seg inspirere av buddhismen. Hvorvidt det er mulig for en kristen å dele buddhismens ateistiske (eller non-teistiske) grunnsyn, det stiller jeg meg vel mer tvilende til.

Hvis noe av buddhismen harmonerer med kristendommen, da må det også være i overensstemmelse med Bibelen. Den som leser Bibelen, trenger ikke inspirasjon fra noe annet hold, når det gjelder troen.

Ellers er det mange positive ting å finne i de aller fleste religioner og livssyn.

Det at buddhistene kaller sine forsamlingshus for templer, fører jo uvilkårlig tankene inn på en religion.

Skrevet

De har jo guddommer og overnaturlige vesener i mange varianter av buddhismen, men ingen allmektig skaper slik det er i kristendommen. Ikke tror de på tilgivelse, himmelen - nirvana, er et sted/en tilstand man kun kan komme gjennom mange liv med streben. Slik sett kan jeg ikke skjønne at disse to religionene er forenlige. Tilgivelse og frelse er jo veldig sentralt i kristendommen.

Skrevet

Interessant nok så har hindusimen og buddhismen himmel- og helvete-lignende sfærer hvor de kan havne når de reinkarnerer. Men disse er, som alle andre, bare midlertidige, før de reinkarnerer videre.

Gjest Gjest_Henriette_*
Skrevet

Fant dette jeg, hørtes jo ganske fint ut...:)

Buddhismen er en tvers igjennom udogmatisk lære, hvor enhver blir oppfordret til å undersøke selv og stille spørsmålstegn ved alle læresetninger.

"Ikke godta noe bare fordi det er skikk og bruk, eller tradisjon, eller bare fordi folk sier det, og heller ikke ut fra hellige skrifter, antakelser eller dogmer; heller ikke ut fra overfladisk resonnement eller tvilsomme filosoferinger; heller ikke ut fra en annens tilsynelatende autoritet og heller ikke ut fra respekt for en eller annen læremester. ... når dere selv vet at de og de tingene er sunne og gode, disse tingene må tenkende mennesker rose, fordi det fører til nytte og glede hvis en godtar disse tingene og lar dem modnes. Når dere selv vet dette, så godta de tingene og ta vare på dem." (Fra Buddhas samtale med Kalamene, oversatt av Kåre A. Lie.)

Buddhismen har stor tiltro til menneskene og høye idealer, men den har først og fremst en praksis, en trening, som kan sette en i stand til å virkeliggjøre disse idealene: En etikk som bygger på medfølelse heller enn på regler; meditasjon som gir ro i kropp og sinn og legger grunnlag for dypere innsikt i liv og død; og muligheten for en intuitiv forståelse som går hinsides det ord kan romme.

Gjest Gjest_Henriette_*
Skrevet

Synes det siste jeg fant var litt bedre....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...