Gjest Gjest_Cecilia_* Skrevet 12. desember 2008 #1 Skrevet 12. desember 2008 Kan man både være kristen og buddist? Jeg tror på Gud men er også veldig fasinert av den buddistiske tro.
Gjest Marlo Skrevet 12. desember 2008 #2 Skrevet 12. desember 2008 Ja det tror jeg. Jeg er selv hedning/åsatruer, har en fot innenfor paganisme, men samtidig föler jeg en sterk dragning mot buddisme. Kjenner flere som er kristne, ikke bare medlem i statskirken, men som faktisk går i kirker ofte - som likevel har en dragning mot t.ex. wicca/paganisme eller buddisme Om man föler seg hjemme i flere enn ett trossamfunn, så blir man ofte kalt for eklektikere """ eklektiker (av gr. eklektikós, utvalgt), filos., en som bygger sitt filosofiske system på et utvalg av det han finner best i en rekke andre systemer. — eklektisisme — 1. Metode som kjennetegner en eklektiker. —2. Kunstretning som går ut på å låne elementer fra andre kunstformer, ofte brukt som negativt uttrykk for stilblanding."""
Gjest Cederic Rueben Skrevet 12. desember 2008 #3 Skrevet 12. desember 2008 Ja man kan det. Men å tro på Gud har da ingen ting med om du er kristen eller ikke. For å være kristen må man tro det de kristne tror når du sier du tror på Gud. Så kan det like så godt være at du tror på Gud slik Jøder..muslimer eller hindustene gjør. Uansett om du tror på det de kristne lærer og du også tror på det buddistene tror på. Så kan du være begge deler men det beste er å velge en tro og holde seg hovedsakelig til den
Gjest Gjest Skrevet 12. desember 2008 #4 Skrevet 12. desember 2008 Mulig jeg har misforstått noe, men jeg synes det virker rart å kalle seg kristen samtidig som man bevist bryter første bud.
Gjest Elfrida Skrevet 12. desember 2008 #5 Skrevet 12. desember 2008 Det er ingen guder i buddhismen. Ingen gud som har skapt alt. Også tror de på gjenfødelse. Disse tingene er vel ikke forenlig med kristendommen?
Gjest Langsyne Skrevet 12. desember 2008 #6 Skrevet 12. desember 2008 (endret) Det er ikke en religion men en livsstil. Det vet du nok, men det er jo viktig. Selv er jeg også opptatt av buddhismen, men jeg mer på det personlige plan, enn å leve ut som full livsstil. Skriv mail til http://www.buddhistforbundet.no/ og snakk med de om det . Har gjort det to ganger og fått god tilbakemelding ganske fort. Endret 12. desember 2008 av Langsyne
KR-øst Skrevet 12. desember 2008 #7 Skrevet 12. desember 2008 Kan man både være kristen og buddist? Jeg tror på Gud men er også veldig fasinert av den buddistiske tro. Svaret du er ute etter finner du i det første bud: Du skal ikke ha andre guder foruten meg.
Gjest Cederic Rueben Skrevet 12. desember 2008 #8 Skrevet 12. desember 2008 Svaret du er ute etter finner du i det første bud: Du skal ikke ha andre guder foruten meg. Buddister har ingen Gud. De tror ikke på noen Gud så man bryter ikke det Budet. Og Buddah er ikke en Gud om du tror det Buddister ser ikke på Buddah som en Gud Men er det ikke slik at du tilber bibelen. Bryter ikke du da det første bud. Du skal ikke ha andre Guder en meg ?
Gjest Gjest Skrevet 12. desember 2008 #9 Skrevet 12. desember 2008 Det er ikke en religion men en livsstil. Det vet du nok, men det er jo viktig. Selv er jeg også opptatt av buddhismen, men jeg mer på det personlige plan, enn å leve ut som full livsstil. Skriv mail til http://www.buddhistforbundet.no/ og snakk med de om det . Har gjort det to ganger og fått god tilbakemelding ganske fort. Men hvorfor blir da buddhismen regnet som en av de fem store religionene hvis det ikke er en religion, slik jeg lærte på skolen, av en eller annen grunn? Har det alltid vært en livsstil eller er dette noe som har blitt bestemt de siste årene?
Gjest Cederic Rueben Skrevet 12. desember 2008 #10 Skrevet 12. desember 2008 Men hvorfor blir da buddhismen regnet som en av de fem store religionene hvis det ikke er en religion, slik jeg lærte på skolen, av en eller annen grunn? Har det alltid vært en livsstil eller er dette noe som har blitt bestemt de siste årene? Buddisme er en religion.
ashera Skrevet 12. desember 2008 #11 Skrevet 12. desember 2008 (endret) Det er ikke en religion men en livsstil. Det vet du nok, men det er jo viktig. Selv er jeg også opptatt av buddhismen, men jeg mer på det personlige plan, enn å leve ut som full livsstil. Skriv mail til http://www.buddhistforbundet.no/ og snakk med de om det . Har gjort det to ganger og fått god tilbakemelding ganske fort. Religion eller livsstil - det kommer jo litt an på hvem du spør. For vestlige intellektuelle, kanskje ja - men for storparten av verdens buddhister - nei. Da har buddhismen klare religiøse trekk, og i svært mange sammenhenger opererer man innnin buddhistiske praksiser med ulike guddommer og ikke minst et streng kjønnshierarki både innen synet på frelsen og innen praksis i verden. I endel ting kan man finne konvergenser mellom kristendom og buddhisme. Synet på begjæret og utslokking av begjæret (da blir man selv en buddha) innen buddhismen kan sammenliknes med rettferdiggjøring ved troen innen luthersk kristendom - når man innser at man er frelst av nåde og ikke trenger å anstrenge seg mer, og være opptatt av at alt man gjør skal lede til egen frelse, blir man fri til å konsentrere seg om sine medmennesker i stedet. Men tanken om reinkarnasjon er ifølge de fleste kristne teologer sett på som uforenlig med kristen tro. Innen kristen tradisjon har man også operert med nokså sterke kjønnshierarkier, men forskjellen på kristendom og de fleste av verdens buddhistiske praksiser er at man innen kristendommen aldri har gjort forskjell på kjønnene mht. muligheten for frelse (selv om man tradisjonelt har hatt skarpe skiller mellom kvinners og menns rettigheter og plikter). I tradisjonell buddhisme må f.eks. en kvinne reinkarneres som mann før hun kan bli buddha. Endret 12. desember 2008 av eilan
KR-øst Skrevet 12. desember 2008 #12 Skrevet 12. desember 2008 Buddister har ingen Gud. De tror ikke på noen Gud så man bryter ikke det Budet. Og Buddah er ikke en Gud om du tror det Buddister ser ikke på Buddah som en Gud Men er det ikke slik at du tilber bibelen. Bryter ikke du da det første bud. Du skal ikke ha andre Guder en meg ? Hvis buddhister ikke har noen gud, kan du da fortelle meg hva dette er for noe? http://www.buddhafiguren.de/de/Buddhastatu...0e91294ca9c66ae Nei du, jeg kan fortelle deg at jeg aldri har tilbedt Bibelen.
Bellatrix Skrevet 12. desember 2008 #13 Skrevet 12. desember 2008 Buddisme er en religion. Det kommer an på hvordan man definerer religion. Poå skolen lærte vi at en religion innbærer en tro på en eller flere guder. Vi lærte også at buddhister ikke tror på Gud. Buddhisme blir likevel definert som religion av noen, men av livssyn av andre. Et livssyn kan være en religion, men trenger ikke være det. Hvis buddhister ikke har noen gud, kan du da fortelle meg hva dette er for noe? http://www.buddhafiguren.de/de/Buddhastatu...0e91294ca9c66ae Noen statuer?
ashera Skrevet 12. desember 2008 #14 Skrevet 12. desember 2008 Hvis buddhister ikke har noen gud, kan du da fortelle meg hva dette er for noe? http://www.buddhafiguren.de/de/Buddhastatu...0e91294ca9c66ae Nei du, jeg kan fortelle deg at jeg aldri har tilbedt Bibelen. Kjære KR-øst, jeg skjønner at du brenner etter å forsvare kristendommen. Men da synes jeg du bør sjekke fakta. Du har både rett og ikke rett, akkurat som de ovenfor som hevder at det ikke fins guder i buddhismen: Buddhistisk teologi opererer ikke med guder i vår vestlig forstand, men i mange buddhistiske fromhetspraksiser forholder man seg til Buddha (religionsstifteren) eller andre buddhaer på en måte som ligner "vår" gudsdyrkelse. I noen buddhistiske tradisjoner har man også noen felles guder med hinduistiske tradisjoner, go grensene mellom religionene er flytende. @Cedric R.: Sier vi at buddhismen ikke tilber guder, men er en livsstilspraksis, bryter man nødvendigvis ikke det første bud av den grunn. Det som er hovedskillet mellom tradisjonell buddhisme og tradisjonell kristendom er reinkarnasjonstanken.
Gjest Cederic Rueben Skrevet 12. desember 2008 #15 Skrevet 12. desember 2008 Hvis buddhister ikke har noen gud, kan du da fortelle meg hva dette er for noe? http://www.buddhafiguren.de/de/Buddhastatu...0e91294ca9c66ae Det er statuer av Buddah. De ser ikke på Buddah som en Gud. La meg spør deg i Norge har vi statuer av Kong Haakon og Kong Olav og Dronning Maud + mange andre. Ser vi på dem som Guder fordi det er statuer av dem Nei du, jeg kan fortelle deg at jeg aldri har tilbedt Bibelen. Vel det virker litt sån. Men det er bra at du ikke tilber bibelen
Tabris Skrevet 12. desember 2008 #16 Skrevet 12. desember 2008 (endret) Buddhisme er en religion og det er guder i buddhismen. De har bare liten betydning. Jeg vil ikke si det er forenelig å være kristen og en buddhist, spesielt sett fra et kristent ståsted. Bellatrix: Hvis du lærte at definisjonen på religion er troen på en eller flere guder, så har dere nok en hatt en ganske så foreldet lærebok. En slik definisjon brukes ikke i dag. Endret 12. desember 2008 av Tabris
Gjest medium Skrevet 12. desember 2008 #18 Skrevet 12. desember 2008 Det kommer an på hvordan man definerer religion. Poå skolen lærte vi at en religion innbærer en tro på en eller flere guder. Vi lærte også at buddhister ikke tror på Gud. Buddhisme blir likevel definert som religion av noen, men av livssyn av andre. Et livssyn kan være en religion, men trenger ikke være det. Noen statuer? Det er en religion, men de som ikke praktiserer den, som er ganske mange velger og ikke kalle det en religion.
Bellatrix Skrevet 12. desember 2008 #19 Skrevet 12. desember 2008 Bellatrix: Hvis du lærte at definisjonen på religion er troen på en eller flere guder, så har dere nok en hatt en ganske så foreldet lærebok. En slik definisjon brukes ikke i dag. Ok. Det er 13 år siden jeg lærte det. Hva slags definisjon bruker man i dag?
Bellatrix Skrevet 12. desember 2008 #20 Skrevet 12. desember 2008 Det er en religion, men de som ikke praktiserer den, som er ganske mange velger og ikke kalle det en religion. Jeghar hørt biddhister selv kalle det en filosofisk retning.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå