Gå til innhold

2 barn: mulig å bo på 40mm2?

Anbefalte innlegg

Gjest 2 barns mor
Skrevet

Er det mulig å bo med 2 barn (3 og 0 år) på 40mm2, med bare et soverom?

Jeg og samboer flytter fra hverandre. Jeg ønsker å bo i nærområdet, av hensyn til barnehagen til det eldste barnet. Jeg tjener 450 000 og har ingen egenkapital. Jeg er redd for å ta mer enn 1,5 mill i lån. Jeg ønsker også å kjøpe meg bil, og da må jeg ha et billån også. Jeg har funnet en liten leilighet på finn.no, i nærområdet. Den er liten og stygg, blokk, i 3.etg.

Hva tror dere? Bør jeg sitte på gjerdet og vente litt til, i håp om at det dukker opp noe mer passende?

Videoannonse
Annonse
Gjest AnneShirley
Skrevet

Jeg vil tro du raskt føler behovet for minst ett soverom til..

Gjest regine ii
Skrevet

Når du har så små barn, så går det å bo på liten plass. Det blir vel verre når de blir eldre....

Sånn som boligmarkedet er akkurat nå er det kanskje lurt å vente litt? "Alle" sier jo at for at et kjøp skal lønne seg, så må du planlegge å bo der en del år. KJøper du noe som er såpass lite, vil du antakeligvis måtte flytte om noen år, fordi det blir trangt. Da er jo spørsmålet om du har bodd der så lenge at det likevel "lønner" seg med kjøp framfor leie.

Jeg tror nok jeg ville ventet litt i dagens situasjon, 40 kvm er lite!

Skrevet

Jeg veit ikke så mye om sånt men vi gjorde et bra kjøp i januar mnd fordi det visstnok er ei stille tid på boligmarkedet så kanskje du burde drøye litt.

Det kan bli litt lite for dere med bare 40 kvadrat..

Tenk også på at du helst ikke skal flytte for mange ganger med barna, så vær sikker på at du blir fornøyd når du kjøper og ikke ønsker å flytte igjen etter kort tid.

Jeg har bodd i leilighet med et soverom, jeg sov i stua og datteren min hadde soverommet, det fungerte helt fint:)

Gjest ¤bella¤
Skrevet

Jeg hadde ikke kjøpt en leilighet på 40 kvm om jef hadde att to barn. Nå rman kjøper så lønner det seg å tenke langsiktig.

Jeg hade heller leid en stund til jeg hadde hatt penger til å kjøpe en større.

Skrevet

Jeg ville nok prøvd å ha is i magen og ventet litt. Jeg tror prisene vil falle mer i månedene som kommer. Kan du leie inntil videre? Med bare en måneds oppsigelsestid i leiekontrakten.

Når det gjelder 40 kvadrat for deg og barna: Det er liten plass, men det burde gå for en periode. Etter et år har kanskje prisene steget igjen sånn at du kan selge med en liten fortjeneste og kjøpe deg noe litt større.

Er det plass til tre senger på soverommet? Køyeseng kanskje, til deg og den største, og så sprinkelseng til den minste.

Gjest AnneShirley
Skrevet
Er det plass til tre senger på soverommet? Køyeseng kanskje, til deg og den største, og så sprinkelseng til den minste.

Det hørtes veldig lite langsiktig ut. Man bør ha en viss tidshorisont om man kjøper bolig.

Skrevet
Det hørtes veldig lite langsiktig ut. Man bør ha en viss tidshorisont om man kjøper bolig.

Normalt sett ja. Men når boligprisene stuper så er det lurt å gjøre det man kan for å karre seg inn på boligmarkedet før prisene stiger igjen. Da kan det hende man må tenke kortsiktig først for å kunne tenke langsiktig etter hvert.

Vi er inne i ei særegen tid som gjør at vanlige "regler" for boligkjøp blir satt litt til side.

Skrevet

Jepp, det er kun tre år til den eldste skal begynne på skolen, og den vil da ha behov for leksero. På 40 kvm ser ikke jeg hvordan det skal kunne løses, da arbeidsbord antagelig vil måtte stå i stua, hvor absolutt alt annet i familien også vil skje, siden det er så liten plass.

Leieprisene stuper. Jeg ville heller leid billig og lagt meg opp egenkapital. En leid bolig er tross alt enklere å bli kvitt enn en eid en.

Gjest AnneShirley
Skrevet
Men når boligprisene stuper så er det lurt å gjøre det man kan for å karre seg inn på boligmarkedet før prisene stiger igjen.

Resultatet kan like gjerne være at boligprisene ikke har begynt å gå opp igjen i det man må selge av andre grunner.

Jeg vil ikke anbefale noen å kjøpe kortsiktig nå, det er i alle fall sikkert!

Skrevet
Resultatet kan like gjerne være at boligprisene ikke har begynt å gå opp igjen i det man må selge av andre grunner.

Jeg vil ikke anbefale noen å kjøpe kortsiktig nå, det er i alle fall sikkert!

Ikke i dag nei, men om noen måneder når prisene ser ut til å flate ut. :)

Gjest AnneShirley
Skrevet
Ikke i dag nei, men om noen måneder når prisene ser ut til å flate ut. :)

Selv om prisene "ser ut til å flate ut" vil det fremdeles være fare for å måtte selge med tap eller ha vanskelig for å få solgt. Husk også at du uttaler deg uten å vite hvor i landet dette er, eller noe om boligsituasjonen på dette stedet.

Jeg holder en knapp på å ikke kjøpe bolig kortsiktig.

Og TS. Dersom du likevel blir nødt til å flytte er det vel bedre å gjøre det nå mens barna er så små? Dersom du finner et sted dere kan bli boende over tid reduserer du sjangsene for å bli nødt til flytte etter at de f.eks har begynt på skolen.

Skrevet

Jeg bor alene på 40 kvm og kan virkelig ikke se hvordan to barn kunne hatt plass hos meg. Planløsningen min er ikke så ille heller..

Skrevet
Husk også at du uttaler deg uten å vite hvor i landet dette er, eller noe om boligsituasjonen på dette stedet.

Jepp, det stemmer. Da har vi jo noe felles da! ;)

Gjest AnneShirley
Skrevet
Jepp, det stemmer. Da har vi jo noe felles da! ;)

Det eneste jeg sier er jo at jeg ikke vil anbefale noen å kjøpe kortsiktig, og at jeg synes 40 kvm høres kortsiktig ut med to barn.

Ingen spekulasjoner på boligmarked verken opp eller ned her, nei.

Skrevet
Det eneste jeg sier er jo at jeg ikke vil anbefale noen å kjøpe kortsiktig, og at jeg synes 40 kvm høres kortsiktig ut med to barn.

Ingen spekulasjoner på boligmarked verken opp eller ned her, nei.

Vi skriver vel ut fra spekulasjoner uansett, alle sammen. Eller ut fra vår egen situasjon.

Jeg skriver ut fra situasjonen her jeg bor. Her har boligprisene vært ekstremt høye de siste par årene, og nå raser prisene. Jeg har ikke hatt sjanse i havet om å komme meg inn på boligmarkedet slik prisene har vært, men når prisene nå synker så åpner endelig muligheten seg. Jeg håper jeg klarer å få kjøpt bolig når prisene er på sitt laveste, før de igjen når opp til ekstreme høyder. Det er min eneste mulighet, og den muligheten har jeg ikke tenkt å la gå fra meg selv om jeg da kjøper med kortsiktig perspektiv. Leieprisene her i byen er ikke spesielt lave, så jeg betaler omtrent det samme pr mnd i leie som jeg ville gjort om jeg eide, dersom jeg får kjøpt til den summen jeg har mulighet til å få lån på.

Ut fra dette perspektivet blir det for meg riktig å kjøpe, om enn ikke akkurat nå. Jeg vil nok vente noen måneder.

Ingen av oss kan komme med fasiten for ts. Men vi kan svare ut fra hva vi selv ville gjort. Det har jeg gjort, og det har du gjort. Er det ikke greit det da?

Gjest AnneShirley
Skrevet
Vi skriver vel ut fra spekulasjoner uansett, alle sammen. Eller ut fra vår egen situasjon.

Nei, det er det jeg ikke gjør. Mitt poeng er netopp denne usikkerheten. At vi ikke kan vite uansett hvor mye vi spekulerer. Derfor er det en stor risiko å kjøpe bolig dersom man kan måtte selge raskt. (min situasjon har dette i alle fall ikke noe med ;) )

Ingen av oss kan komme med fasiten for ts. Men vi kan svare ut fra hva vi selv ville gjort. Det har jeg gjort, og det har du gjort. Er det ikke greit det da?

Jeg synes rådene dine er såpass dårlige at jeg ikke kalle det helt greit. Men nå har jeg gjort mitt: nemlig å fraråde TS å høre på dine "råd". :)

Skrevet

Husk at man ikke antar like bratt stigning i prisene som tidligere. Det tar gjerene 5-6 år (historisk sett) før prisene begynner å stige igjen. Hvis man blir tvunget til å selge før man har hatt noe særlig verdistigning, taper man dok.avgift og meglerhonorar som tilsammen minst kommer opp i 100 000 på en leilighet til 1,5 mill. Da har man jo tapt masse penger på å "spekulere" seg inn på et kortsiktig marked. Jeg anbefaler som de fleste andre at dere leier en stundtil du har råd til å kjøpe noe litt større.

Skrevet

TS

Takk for mange svar!

Jeg kan jo godt opplyse hvor jeg bor (er ikke så redd for å bli avslørt, sikkert ikke den eneste alenemor med to barn i området),

bor i Trondheim.

Jeg ønsker å bli boende i et relativt prishøyt område av byen (på grunn av barnehagen og nærhet til barnefar). Det har ikke vært like stor prisnedgang her som i andre områder av Trondheim. Jeg synes leieprisene er høye, og ønsker helst å kjøpe. Men jeg kan ikke betale mer enn at jeg har råd til bil også, men jeg trenger egentlig ikke bil før den minste begynner i barnehagen. Da må jeg ha bil for å rekke jobben.

Jeg er veldig usikker på å vente,fant nettopp en kjempefin leilighet, men med prisantydning på 3,1 mill..... Sjeldent at det er noe under 2 mill her, og da er det gjerne små blokkleiligheter hvor alt går i furu og vinyl. Nei, den som kunne snuble over en million eller to...

Situasjonen hadde vært mye lettere hvis jeg kunne flytte til et billigere område i Trondheim, mindre sentralt, men det er dette med bytting av barnehage og krøkkete når barnet skal til/fra far.

Det blir vel en råd, forhåpentligvis snart.

TS:)

Skrevet

Trondheim er da ikke så stort at det bør være et problem å komme seg til og fra far selv om han bor i en annen bydel. Og på sikt er jeg rimelig sikker på at også barna kommer til å sette mer pris på eget soverom enn å slippe å bytte barnhage som 3 åring.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...