Gå til innhold

Min samboer har vært mye utro i tidligere forhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er samboer med en fantastisk mann på 27 år, jeg er 24 år og vi har vært sammen i 7 måneder nå og bodd sammen i 2 måneder.

Vi har det fantastisk på alle mulige måter og jeg elsker han svært høyt. Han er mannen jeg virkelig vil dele resten av livet mitt med.

Bak seg, så har han 2 lange forhold som han også var samboer med. Han var mye utro i første forholdet som varte i 3 år, han var ganske ung da, så jeg har ikke tenkt så mye over det. Siste forhold, så var han også litt utro, han har hele tiden sagt at det kun var 2 ganger, og jeg har ikke tenkt så veldig mye over dette heller.. Men her om dagen

Så pratet vi litt om gamle forhold og utroskap, og jeg fikk dessverre vite at han hadde vært utro gjennom nesten hele forrige forholdet sitt, det varte i nesten 6 år og de planla og prøvde å få barn sammen. Det svei utrolig mye å høre dette... jeg har også vært litt utro i tidligere forhold når jeg var ung, men an trygt si at jeg har lært da jeg fikk meg en kraftig smell, og samvittigheten min ødela meg fullstendig.

Han sier selvfølgelig at han aldri kommer til å være utro mot meg, men det er jo noe en kjæreste er nødt til å si.. Jeg er livredd for at han skal være utro mot meg. Dette er veldig hardt å takle da dette er mannen jeg har lett etter hele mitt liv og han er den jeg ser livet mitt sammen med. Er det som man sier ”En gang utro, alltid utro?”

Er det store sjanser for at han også vil være utro mot meg???

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Er det som man sier ”En gang utro, alltid utro?”

Min mening (og erfaring): Ja.

Skrevet

"En gang utro, alltid utro" er et lettvindt ordtak, selvfølgelig med litt sannhet i, men ikke gjeldende for alle som har vært utro.

Men jeg tror at når en person har vært utro i flere tidligere forhold, er sjansen stor for at h*n er det igjen.

Denne mannen har jo vært utro ved flere tilfeller over mange år og i to forhold., og jeg vil tro han kan finne på å være det igjen ja.

Skrevet

Skurrer litt når han sier at han "kun" var utro to ganger i forrige forhold! Synes han det var lite? At han gjentar det, betyr jo at det ikke er så nøye for han. Spesielt når han bagatelliserer det på denne måten. Jeg er også sikker på at han sa til forrige dame (og hun før der igjen) at han aldri skulle være utro mot de. Det er vel ingen som innrømmer slikt? Ihvertfall ikke på forhånd.

Det kan godt hende at han aldri kommer til å være utro mot deg Forhåpentligvis har han lært... Ikke første gangen, ikke andre gangen, definitift ikke tredje gangen, enda ikke fjerde gangen, men endelig... på femte gangen. Og så fant han jo deg som forhåpentligvis betyr mer for han enn de to andre han var samboer med.

Oj, nå leste jeg innlegget ditt en gang til, og ser at han løy for deg, at det ikke "kun" var 2 ganger, men "hele tiden". Ikke rart han synes at 2 ganger var lite... Det var jo lite for å være han. I tillegg synes han at det er greitt å lyge for deg (selv om det gjerne er slikt man bør skamme seg over). Jeg vet ikke om jeg ville greidd dette... Tenk om han allerede er utro mot deg?

Hvis du velger å fortsette med han, og du oppdager at han er utro mot deg, ikke hør på han hvis han sier at det aldri skal skje igjen... Vær så snill!

Dette var trist lesing!

Skrevet

Dumpet han hun andre kjerringen for deg også? Du vet, what comes around, goes around! Er du den han en gang var utro med, kan du regne med at du en gang blir den han er utro mot. Basic knowledge! Han eier tydeligvis ingen medfølelse for sine tidligere kjærester, og hvis de så for seg å få barn sammen, hva medfølelse tror du egentlig han har for deg? Menn sier masse piss dem, bare for at vi skal bli fornøyde.

Skrevet

Eg har ikkje noko tru på at det er ein absolutt regel at ein som har vore utru alltid vil vere det igjen. Trur det er mykje som har spelar inn når ein er utru.

Skrevet

Det kan hende at han ser på forholdet mellom dere på samme måte som du gjør; nemlig at han har det kjempebra og syns at denne personen er den "riktige". Da kan det hende at han har den grunnen til å ikke være utro, som han ikke hadde før.

Er ikke enkelt når man vet at personen har vært mye utro før. Jeg hadde nok vært litt ekstra forsiktig.

Men på den annen side lever man bare en gang, og jeg tror ikke at uttrykket "en gang utro, alltid utro" stemmer. Det handler ikke om at jeg tror at mennesker forandrer seg så mye, men heller at de reagerer forskjellig i forskjellige situasjoner. Han var utro før, men det er en annen situasjon nå - og en annen partner.

Skrevet
Det kan hende at han ser på forholdet mellom dere på samme måte som du gjør; nemlig at han har det kjempebra og syns at denne personen er den "riktige". Da kan det hende at han har den grunnen til å ikke være utro, som han ikke hadde før.

Er ikke enkelt når man vet at personen har vært mye utro før. Jeg hadde nok vært litt ekstra forsiktig.

Men på den annen side lever man bare en gang, og jeg tror ikke at uttrykket "en gang utro, alltid utro" stemmer. Det handler ikke om at jeg tror at mennesker forandrer seg så mye, men heller at de reagerer forskjellig i forskjellige situasjoner. Han var utro før, men det er en annen situasjon nå - og en annen partner.

Joda, annen situasjon, og annen partner.

Men hvis denne mannen har en tendens til å søke ut å snart det oppstår problemer i forholdet, eller han er avhengig av bekreftelser fra andre, og sikkert enda flere eksempler, da har det ikke noe å si hvilken partner man har.

Dessuten legger du jo her indirekte skyld på de han har vært sammen med før...

Skrevet
Er det som man sier ”En gang utro, alltid utro?”

Nei.

Hvem vet... Det blir jo bare gjetning, fra din side og enda mer fra andres. Men jeg må ærlig innrømme at en mann som gjentatte ganger var utro, i forhold der alt tilsynelatende var peaches'n'cream, ville vært litt suspekt.

Mitt tips er å gjøre diskusjonen mer til en diskusjon om HAM enn til en diskusjon om deres forhold. Er det sånn at han er utro så fort han synes at forholdet blir kjedelig? Hvorfor var han egentlig utro før, mens han prøvde å få barn? Hva synes han om det nå? Ser han at det er andre måter å takle problemer på?

What comes around goes around er en grov forenkling, det finnes massevis av mer eller mindre gode grunner til at folk er utro en gang, og aldri mer, eller i ett forhold, og aldri siden. Men hvis en person er utro gang på gang, i flere forhold og med flere forskjellige personer, så ville jeg blitt bekymret for om dette var vedkommendes (dårlige) måte å takle problemer på.

Skrevet

En gang utro, alltid utro - det er ikke alltid tilfelle nei.

Men må ærlig innrømme at det virker som om denne kjæresten din har liten respekt for sin partner, når han faktisk har valgt å være utro flere ganger. Han kan faktisk ikke skylde på en idiotisk gang i fylla hvor han angrer som en hund. Han har faktisk gjentatt dette opptil flere ganger. Det kan være at han ikke elsket disse damene han har vært med tidligere og derfor har samvittighet til å gjøre dette mot dem. Men jeg hadde hatt veldig store problemer med å stole på en mann som har vært så mye utro.

Skrevet

Jeg synes det forteller en hel del om han at han har vært utro gjennom to lange forhold.

En glipp kan skje. Det kan være "fylla har skylda" eller helt på tampen av et dårlig forhold,men når en mann er utro gjennom 6 år og i tillegg prøver å få barn med damen så foteller det meg at han har et slepphendt forhold til trofasthet.

En slik mann ville ikke jeg hatt ved min side. Slik du beskriver han så tenker jeg notorisk utro,uansett hvem han er sammen med. Dere har ikke bodd sammen i ett år engang. Tenk når det kommer en graviditet,småbarnsårene og nedturer i forholdet.

jeg hadde ikke stolt på han. regner med at han var glad i den damen han prøvde å få barn med. Kunne han gå bak ryggen hennes i 6 år så kan han det med deg og.

Skrevet

Hvorfor var han utro? Kjedsomhet, elsket to på en gang, eller annet? "Uhell" i fylla er ikke en gang et alternativ når det har drøyd ut over 6 år...

På meg høres han ut som noen som kan ha vansker med å leve i et monogamt forhold. Ikke noe galt i polyamori eller åpne forhold, men da må alle parter være 100 % inneforstått med det.

Gjest nysingel
Skrevet

La meg si det sånn: Jeg håper at du beholder han karen der, sånn at _jeg_ slipper å rote meg borti ham.

Eksen min var også "verdens beste" i 3 år, helt til han bedro meg. Da hadde jeg allerede godtatt noen småturer utenfor vår seng. Jeg fikk også etter affæren vite at han har vært utro mot alle sine andre kjærester.

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet
"En gang utro, alltid utro" er et lettvindt ordtak, selvfølgelig med litt sannhet i, men ikke gjeldende for alle som har vært utro.

Men jeg tror at når en person har vært utro i flere tidligere forhold, er sjansen stor for at h*n er det igjen.

Denne mannen har jo vært utro ved flere tilfeller over mange år og i to forhold., og jeg vil tro han kan finne på å være det igjen ja.

Har vært utro 2 ganger i det siste forholdet jeg. Men tror det hadde noe med at jeg egentlig ikke ville være i det forholdet men på et eller annet vis ikke klarte å gjøre det slutt, så det ble en slik ond sirkel.

Nå har jeg ny kjæreste som jeg har hatt i ca et halvt år, og kunne aldri tenkt meg å være utro mot ham! Jeg er egentlig ganske kresen, og det er ytterst få menn jeg kunne tenkt meg å ha sex med noensinne. Men kanskje det er fordi kvinner er mer selektiv?

Menn fungerer vel på en annen måte. At de legger mer sex i det enn følelser som kvinner gjør.

Men du kan vel føle på deg hvordan han står i forhold til andre kvinner? Ser på dem, flørter med dem til vanlig osv?

Syns historien hans høres litt mer tvilsom ut. Du bør snakke med han om det.

Skrevet

Jeg tror ingenting på "en gang utro, alltid utro", men han her har vært utro over lengre tid, og i flere forhold...

Ja, jeg ville vært skeptisk !

Skrevet

Tydelig at han alltid har tatt lett på å være utro i tidligere forhold.Ikke mye dårlig samvittighet for det tydeligvis ellers hadde han ikke fortsatt.

Noen gutter er alltid utro uansett.Han elsket vel disse andre jentene men var utro for det og gav seg ikke med den ene gangen.

Om du oppdager at han har vært utro bare en eneste gang, da må du gå fra han for da vil han fortsette å være utro.

Skrevet

"The best predictor of future behaviour, is past behaviour!", fortiden er den beste indikatoren på hva som vil skje i framtiden.

Har han vært utro i de to foregående forholdene, er sannsynligheten stor for at han vil være det igjen i det neste...

Hadde han derimot vært utro i to foregående forhold, men hatt ett (langvarig) forhold i etterkant uten å være utro, er sannsynligheten for gjentakelse mindre...

Spørsmålet blir da om du er villig til å se om det er med akkurat deg han skaper seg en ny "fortid".

Skrevet
"The best predictor of future behaviour, is past behaviour!"

Jupp, det samme mener jeg! Er derfor man har personlighet vet du, en persons mer eller mindre stabile måte å handle, tenke og føle på. Sånne ting forandres ikke, i hvertfall ikke over så kort tid, og i så tilfelle skal det være rusmidler, pyskiske lidelser eller skader som foreårsaker dette. Tviler på at hans første utroskap var så traumatisk... heh...

Skrevet

Jeg var i samme situasjon som deg.

Jeg valgte å la tvilen komme ham til gode, og jeg tenkte at han sikkert hadde lært av sine feil. Han sa han aldri ville være utro mot meg.

Han var utro mot meg etterhvert også. Flere ganger. Og han løy om det.

Så ja, i min erfaring forandrer ikke folk seg på det området. Uhell kan skje, men de som er notorisk utro fortsetter som oftest med det. Dessverre.

Håper for din skyld at jeg tar feil.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...