LamaLover Skrevet 12. desember 2008 #1 Skrevet 12. desember 2008 Jeg holder på å komme meg ut av en spiseforstyrrelse. Jeg vil opp omtrent 10 kg, men synes det er vanskelig psykisk å spise mye. Jeg er så redd for å spise mer enn normalt og generellt ha et kalorioverskudd. Men jeg vil jo være tykkere enn jeg er, så dette er ganske motsrtidende. Så tingen er vel at jeg vil være ca 10 kg tyngre, men jeg har store problemer med å spise mer enn jeg forbruker, fordi jeg da føler meg som et matvrak. Setter stor pris på om noen kunne hjulpet meg med å få med meg tankene på denne vektoppgangen. Jeg går forresten til psykolog hver uke, men jeg trenger all mulig supplering som jeg kan få!
eleit Skrevet 12. desember 2008 #2 Skrevet 12. desember 2008 Så flott å høre at du jobber med dette Du kan jo kanskje kontakte en ernæringsekspert? Dette vil jo koste litt, men det er sikkert verdt det i din situasjon! Det er nettopp skrevet en artikkel om dette her på KG, det kan hende du har lest den, men legger ut link likevel: "spis deg opp i vekt" Lykke til
Gjest Gjest_meg_* Skrevet 12. desember 2008 #3 Skrevet 12. desember 2008 Hei Jeg har selv hatt anoreksi og blitt frisk, men vet hvor tøft det er. Jeg kan prøve å komme med noen generelle råd. Jeg syntes det var vanskelig å skulle gå i "kalorioverskudd" som du sier. Men tenk heller at du ikke går i overskudd, men gradvis minsker det enorme underskuddet du har gått i så lenge, og fremdeles går i. Tenk på alle vitaminene og mineralene og næringsstoffene du får i deg nåe du spiser, tenk på hvor bra det er for f eks huden, håret, hjernen, skjelettet etc... Bruker du næringsdrikker? Jeg gjorde det mye, og de hjalp for da slapp jeg å bli så mett, vanilje er en god smak:) Ellers er nøtter, avocado, fet fisk, drikker m næring som juice, oljer fint Yoghurt m nøtter er et bra lite mellommåltid. Du kan, hvis du er frisk nok, trene _litt_ styrke, det hjelper kanskje litt i forhold til at du får muskler også, (det får du jo uansett selvsagt, men likevel) Hvis du kan få støtte av familie og venner er det veldig fint. Ros deg selv når du spiser "normalt" Lykke til!
yoga Skrevet 12. desember 2008 #4 Skrevet 12. desember 2008 Jeg vil òg si at det er veldig bra at du har kommet til denne avgjørelsen. Det viser stor styrke Som skrevet over: kanskje du skal prøve og ikke tenke på det som kalorioverskudd, men heller at du fyller opp alle dine tomme lagre. Du gjør kroppen sterkere, og du vil ha mer å gå på i tilfelle du blir syk. Når/hvis du begynner å trene vil du kunne kjenne at kroppen har god utbytte av det. Dess nærmere normalvekt du kommer, dess mindre sug og ratsløshet vil du merke, og du vil kjenne mer sunn og god energi og overskudd. Jeg kunne fortsatt lista, men konklusjonen er uansett at kampen er verdt å ta Jeg vil også anbefale næringsdrikker. Du kan be psykologen eller legen din sende en søknad til Nav om å få de på blåresept. Dette kan være et viktig supplement til vanlig kost, som og kan være med å gjøre jobben lettere. Ellers er det å bruke mer olje i matlaging og salater, avocado, nøtter, øke hvert måltid med noe, desserter. Og husk: det er ikke farlig den jobben du gjør. Det er ikke farlig å bryte med gamle handlingsmønster. Det er KUN tankene om det som er farlige. Lykke lykke til
LamaLover Skrevet 12. desember 2008 Forfatter #5 Skrevet 12. desember 2008 Tusen takk for tips og råd, det er virkelig verdt mye for meg:) Det som er problemet er at jeg hele tiden styres av alle kostholdsreglene som det florerer av på nettet, i blader, på TV osv. "Ikke spis så mye brød", "Spis så så mye proteiner", "Ikke spis mettet fett", "La det aldri gå mindre enn tre timer fra du spiser til du legger deg", "Godteri er din verste fiende" osv.. Jeg styres mye av disse reglene, og det er vanskelig å trosse dem og ikke få dårlig samvittighet, for jeg VET jo at mettet fett og godteri og mye karbohydrater ikke er bra for kroppen, at proteiner er supert og at det ikke er bra å legge seg med full mage. Det er derfor vanskelig å trosse den dårlige samvittigheten i og med at den har rett. Men jeg er jo ikke lykkelig med en samvittighet som hele tiden skal hindre meg i å spise det jeg liker, eller straffe meg hvis jeg gjør det. Det er derfor jeg har vanskeligheter med å gå opp i vekt også, fordi jeg prøver å spise mest mulig etter hva alskens kostholdseksperter forteller at jeg må. Selvfølgelig kan jeg jo proppe i meg avocado, nøtter, olivenolje og næringsdrikker, men jeg vil ikke styres av å hele tiden skulle spise riktig! Jeg trenger hjelp med å ikke få så dårlig samvittighet hvis jeg ikke spiser "perfekt". Dessuten påvirkes jeg veldig av alle som sier at de kun spiser godteri i helgene, at de trener tre ganger i uka(jeg har forbud mot å trene), at de propper i seg sunn mat og bare spiser når de er sultne.
yoga Skrevet 12. desember 2008 #6 Skrevet 12. desember 2008 Jeg tror at mye av disse "reglene" og tankene rundt mat og medias blikk på det, er noe du legger ekstra godt merke til siden du er undervektig og underernært. Og mye av det som står i media skal man uansett ta med en klype salt. I tillegg er målgruppen for den type artikler beregnet på de som trenger en livsstil- og kostholdsendring, i den helt andre skalaen enn deg. Jeg tror de tankene vil reduseres hos deg når du blir bedre ernært, og går litt mer opp i vekt! Samvittighen din vil nok og minskes betraktelig. Ihvertfall så kan du jo gi det et forsøk og se om det stemmer? Kan du prøve å holde deg unna den type triggere, som slike artikler, til du er på mye tryggere grunn enn nå. For innerst inne vet du nok at det som står i de bladene IKKE gjelder deg, og andre i din situasjon. Jeg er en av de som har allerede gjort den jobben du nå skal gjøre. Og jeg hadde ikke klart det uten næringsdrikker.. Men jeg kan love deg at jeg vile ikke vært jobben foruten, uansett hvordan jeg hadde valgt å løse utfordringen
Gjest Ludovie Skrevet 12. desember 2008 #7 Skrevet 12. desember 2008 Og mye av det som står i media skal man uansett ta med en klype salt. I tillegg er målgruppen for den type artikler beregnet på de som trenger en livsstil- og kostholdsendring, i den helt andre skalaen enn deg. Akkurat dette var det jeg hadde tenkt å skrive også. Disse rådene er beregnet på de som er overvektige og som har et veldig usunt og ubalansert kosthold, og som trenger en livsstilsendring. Mettet fett er for eksempel ikke usunt og noe man må holde seg langt unna. Kroppen trenger mettet fett. Men veldig mange nordmenn spiser altfor mye av det, og derfor skriver media at man bør kutte ned. Ut fra det du skriver er jeg temmelig sikker på at dette ikke gjelder deg, og det kan veldig godt være at du med fordel kan øke inntaket av mettet fett. Ikke hør på media. De er som sagt mest opptatt av å gi råd til overvektige og folk som har et næringsfattig og ubalansert kosthold med mye sukker og raske karbohydrater, og jeg vil tro at disse rådene dermed ikke er myntet på deg. Dessuten er det viktig å tenke helhetlig: Loff er for eksempel ikke særlig sunt. Allikevel, å spise 4-5 loffskiver i løpet av en måned er ikke usunt. Å spise mange skiver hver dag derimot, er ikke bra for kroppen. Det er altså viktig å ikke tenke at enkelte matvarer for enhver pris må unngåes - man kan heller tenke at de ikke skal få en for stor plass i kostholdet. Smør, loff, bacon, desserter, pommes frites, hamburgere, pizza, kaker, fløte, pinnekjøtt, ribbe, ost, potetstappe, kaffe latte, taco, rømmedressing osv (og her snakker jeg utelukkende om de opprinnelige full fat- versjonene og ikke om lett- eller kalorireduserte versjoner) har en naturlig plass i et sunt og ikke-fetende kosthold. Man må bare passe på at det ikke dominerer kostholdet, og at mesteparten av det man spiser består av grønnsaker, grove kornprodukter, belgfrukter, fisk, kjøtt, nøtter, osv. Da er det ikke noe problem å også spise en del av det som media stempler som "usunt".
LamaLover Skrevet 12. desember 2008 Forfatter #8 Skrevet 12. desember 2008 (endret) Åh, så deilig å høre andre si at det ikke er en dødssynd å spise litt godteri og annen mat som ikke er supersunn. Sitter og vurderer om jeg skal kose meg med smågodt i kveld eller ikke. Det føles så teit, for jeg legger så mye i det! Men jeg må nesten bruke litt tid på å greie å overbevise meg om at jeg skal trosse stemmen i hodet mitt som sier at det er best om jeg ikke spiser noe usunt. Har dere kanskje noe dere kan si for å få meg til å spise godteri med god samvittighet? Jeg vil egnetlig si jeg har et rimelig sunt kosthold. Det "verste" jeg gjør er kanskje å spise litt for me frukt:p Spiser bare grovt brød/knekkebrød, drikker bare vann og usøtet te + svart kaffe, spiser mye grønt til middagen, velger sunne pålegg som makrell i tomat, magerost, ost og skinke (her er jeg dog litt ensformig), prøver å spise mye yoghurt(med redusert sukkerinnhold), bær, egg og cottage cheese i tillegg til magert kjøtt. Så jeg tror jo og håper at noe usunt utenom det vanlige, sunne kostholdet mitt ikke har noen skadelig effekt? har ingen mangler i blodet, er bare en god del undervektig.. Tror jeg lider av litt flink-pike-syndrom, og til tider er litt for perfeksjonistisk..=/ Men det som hjelper er å se at andre faktisk ikke er fedons englebarn hele tiden også. Jeg blir liskom glad inni meg når jeg ser folk spise sjokolade på bussen en onsdags ettermiddag, eller at mamma forteller at de spiste boller på jobben;) For da føler jeg at jeg også får "tillatelse" til det. Høres dumt ut, jeg vet, men det er sånne tanker jeg jobber virkelig hardt for å få bort:) Endret 12. desember 2008 av LamaLover
yoga Skrevet 12. desember 2008 #9 Skrevet 12. desember 2008 Hvorfor skal ikke du kunne spise godteri når alle andre kan det? Hvilke knapper vi her inne vi kan trykke på for å minske din samvittighet er ikke lett å vite; men et par ting sier jeg lell. Ved å unne deg litt godteri innimellom, UTEN at det går utover ditt normale matinntak, så er du et skritt nærmere å ta tak i spiseforstyrrelsen din. Og det er jo det du ønsker Ved å unne deg litt godteri nå, så vil du erfare at det ikke er farlig å gjøre nettopp det. Også er jo godteri så innmari godt da Håper du får kost deg masse med det, og at samvittigheten ikke gir deg for mye pes. Hvis den stemmen i deg begynner å bråke; hadde du klart å ta til motmæle mot den? Rett og slett si imot den, og si at det den stemmen sier er feil?
Gjest Bolledeig Skrevet 13. desember 2008 #10 Skrevet 13. desember 2008 Tusen takk for tips og råd, det er virkelig verdt mye for meg:) Det som er problemet er at jeg hele tiden styres av alle kostholdsreglene som det florerer av på nettet, i blader, på TV osv. "Ikke spis så mye brød", "Spis så så mye proteiner", "Ikke spis mettet fett", "La det aldri gå mindre enn tre timer fra du spiser til du legger deg", "Godteri er din verste fiende" osv.. Jeg styres mye av disse reglene, og det er vanskelig å trosse dem og ikke få dårlig samvittighet, for jeg VET jo at mettet fett og godteri og mye karbohydrater ikke er bra for kroppen, at proteiner er supert og at det ikke er bra å legge seg med full mage. Det er derfor vanskelig å trosse den dårlige samvittigheten i og med at den har rett. Men jeg er jo ikke lykkelig med en samvittighet som hele tiden skal hindre meg i å spise det jeg liker, eller straffe meg hvis jeg gjør det. Det er derfor jeg har vanskeligheter med å gå opp i vekt også, fordi jeg prøver å spise mest mulig etter hva alskens kostholdseksperter forteller at jeg må. Selvfølgelig kan jeg jo proppe i meg avocado, nøtter, olivenolje og næringsdrikker, men jeg vil ikke styres av å hele tiden skulle spise riktig! Jeg trenger hjelp med å ikke få så dårlig samvittighet hvis jeg ikke spiser "perfekt". Skal jeg fortelle deg en ting? Mange av disse reglene som det skrives om har ingen rot i virkeligheten i det hele tatt. Mange av dem er rene treningssenter-myter eller slankemyter, som bare gjentas i det uendelige (blant annet å legge seg med full mage, tre timers faste før du legger deg etc). Skulle man fulgt alle disse rådene til punkt og prikke, ville man endt opp med å ikke kunne spise noe som helst, for alt ville vært feil! Samtidig forstår jeg godt at når du ønsker å gi slipp på spiseforstyrrelsen og spise deg opp i vekt at du ikke ønsker å gå rundt å tenke mat og kalorier og hva som er optimalt hele tiden. Jeg skulle ønske jeg kunne fortelle deg at slike ting bare slipper taket hvis du prøver hardt nok, men det kan jeg ikke. Men det er ting du kan gjøre for at det skal være enklere å gjennomgå. *Ligg unna de verste kildene til "nyttige" slanketips i en periode, det være nettsider eller blader som nærmest spesialiserer seg i slankeartikler. Jeg vet det kan være vanskelig å unngå (for slike ting er _overalt_) men det er jo mulig å gjøre et forsøk i hvertfall.
LamaLover Skrevet 14. desember 2008 Forfatter #11 Skrevet 14. desember 2008 Jeg prøver å se på usunn mat på samme måte som jeg gjorde før. Som noe som man liksom ikke burde spise så mye av, men spiser likevel. Å heller le litt av det hvis man overspiser godteri, enn å sitte med en sjikkelig gnagende dårlig samvittighet og tenke at man står i fare for å bli overspiser. Men det jeg tenker veldig på er jula. Og spesiellt julaften. Hvordan skal jeg greie å kose meg mest mulig med julesokken min om morgenen, f.eks? Jeg ønsker jo ikke at julaften skal bli litt ødelagt fordi jeg får angst av å spise masse godteri! Hvor mye er det f.eks realistisk at man legger på seg på julaften med godteri, kaker, ribbe og dessert? Hvis jeg bare har et konkret tall å forholde meg til så tror jeg det skal gå bedre.
Gjest Ludovie Skrevet 14. desember 2008 #12 Skrevet 14. desember 2008 Hvor mye er det f.eks realistisk at man legger på seg på julaften med godteri, kaker, ribbe og dessert? Hvis jeg bare har et konkret tall å forholde meg til så tror jeg det skal gå bedre. Man legger på seg omtrent null kilo. Hvis man spiser ekstra mye godteri og fett én eneste dag i løpet av året, har det absolutt ingenting å si for vekten. Jeg har aldri hatt vektproblemer, og jeg har alltid hatt en ganske så stabil vekt. Jeg har aldri passet på matinntaket på julaften. Det har gått i veldig fet ribbe med ribbefett, øl, akevitt, multekrem og julegodterier. Om man spiser en masse kalorier i løpet av en eneste dag i løpet av året har det absolutt ingenting å si verken for vekt eller for helse.
Gjest Gjest Skrevet 14. desember 2008 #13 Skrevet 14. desember 2008 Man legger på seg omtrent null kilo. Korrekt. Det er dessuten ikke målbart/veibart hvor mye man legger på seg en enkelt dag. Kroppen er i stadig aktivitet på innsiden, det er ikke sånn at du veier deg om morgenen og så om kvelden og har et fasitsvar.
Gjest Bolledeig Skrevet 14. desember 2008 #14 Skrevet 14. desember 2008 Svært lite. Man må spise 7500 kalorier (i overskudd, i tillegg til de 1700-2500 vi forbrenner uansett) for å legge på seg et kilo fett. Du har ikke sjans på 7500 kalorier på en kveld, for å si det mildt. Det kan komme litt ekstra vekt i forbindelse med vann og likn, men det forsvinner igjen.
Marinella Skrevet 14. desember 2008 #15 Skrevet 14. desember 2008 Man legger på seg omtrent null kilo. Hvis man spiser ekstra mye godteri og fett én eneste dag i løpet av året, har det absolutt ingenting å si for vekten. Jeg har aldri hatt vektproblemer, og jeg har alltid hatt en ganske så stabil vekt. Jeg har aldri passet på matinntaket på julaften. Det har gått i veldig fet ribbe med ribbefett, øl, akevitt, multekrem og julegodterier. Om man spiser en masse kalorier i løpet av en eneste dag i løpet av året har det absolutt ingenting å si verken for vekt eller for helse. Det er sant, men så har det seg slik at folk flest har alltid en unnskyldning for å kose seg. Helger, ferier, forretningsmiddager, julebord, julaften, nyttårsaften, påske osv. Det blir en del dager i løpet av ett år. Misforstå meg ikke, man kan absolutt skeie ut èn gang i blandt, men det må ikke bli en vane. Å skeie ut hele julen, noe som ofte resulterer i vektoppgang, er ofte vanskelig å bli kvitt. Det baller bare på seg, og mange mister motivasjonen. Man ser jo hvor vanskelig enkelte har for å gå ned i vekt. Jeg har tro på en stabil vekt, og å holde seg "på matta" største deler av tiden. Det handler om å finne en livsstil, fokusert på trening og god, sunn mat. Dersom man klarer å tilpasse seg en slik livsstil vil det ikke være vanskelig å holde en stabil vekt. Fokuset flyttes vekk i fra "koss=usunn mat".
Gjest Ludovie Skrevet 15. desember 2008 #16 Skrevet 15. desember 2008 Det er sant, men så har det seg slik at folk flest har alltid en unnskyldning for å kose seg. Helger, ferier, forretningsmiddager, julebord, julaften, nyttårsaften, påske osv. Det blir en del dager i løpet av ett år. Misforstå meg ikke, man kan absolutt skeie ut èn gang i blandt, men det må ikke bli en vane. Å skeie ut hele julen, noe som ofte resulterer i vektoppgang, er ofte vanskelig å bli kvitt. Det baller bare på seg, og mange mister motivasjonen. Man ser jo hvor vanskelig enkelte har for å gå ned i vekt. Jeg har tro på en stabil vekt, og å holde seg "på matta" største deler av tiden. Det handler om å finne en livsstil, fokusert på trening og god, sunn mat. Dersom man klarer å tilpasse seg en slik livsstil vil det ikke være vanskelig å holde en stabil vekt. Fokuset flyttes vekk i fra "koss=usunn mat". Men hvis man trenger å legge på seg 10 kg er ikke dette akkurat en særlig relevant problemstilling.
Marinella Skrevet 15. desember 2008 #17 Skrevet 15. desember 2008 Nei, mitt innlegg var litt off-topic.
LamaLover Skrevet 15. desember 2008 Forfatter #18 Skrevet 15. desember 2008 Jeg gleder jo meg faktisk til å gå opp i jula. Men det jeg ikke gleder meg til er jo de psykiske konsekvensene som kanskje kan komme. Følelsen av overspising og fråtsing, og missbruk av maten. Men noen ganger går det veldig bra! F.eks forige søndag da vi pyntet pepperkakehus med hele slekta spiste jeg både middag, dessert og mye godteri uten å få den vonde følelsen av fråtsing og kontrolltap. Det var godt:) Jeg vet jo at jeg spiste mer enn hva jeg forbrant den dagen, men akkurat dét gjør meg ingenting. Tingen var at jeg ikke føle at jeg spiste mer enn hva andre ville gjort. Så jeg håper det blir likt på julaften! Er litt redd for presset om å forsyne meg mange ganger til middag og dessert, da..
Chanel.No5 Skrevet 17. desember 2008 #19 Skrevet 17. desember 2008 Kan jeg anbefale deg noe for disse dagene med ekstra god mat, at du forsyner deg med sann passe store porsjoner mat. Dette for å unngå å få følelsen at magen er "full". på den måten kan du spise masse forskjellig hele dagen, bare i litt mindre porsjoner. Dette er ikke for at du ikke skal legge på deg, men for at du ikke skal få panikk. At du tar ett par biter av en sjokolade og venter litt før du tar ett par biter til istedenfor en 200 grams plate i ett jafs og føle seg stapp etterpå.. Dette er ihvertfall det jeg gjør og er i samme båt som deg... Håper du forstår at jeg ikke mener du ikke skal kose deg med masse mat og snop, men litt og liitt utover hele dagen..
LamaLover Skrevet 18. desember 2008 Forfatter #20 Skrevet 18. desember 2008 Kan jeg anbefale deg noe for disse dagene med ekstra god mat, at du forsyner deg med sann passe store porsjoner mat. Dette for å unngå å få følelsen at magen er "full". på den måten kan du spise masse forskjellig hele dagen, bare i litt mindre porsjoner. Dette er ikke for at du ikke skal legge på deg, men for at du ikke skal få panikk. At du tar ett par biter av en sjokolade og venter litt før du tar ett par biter til istedenfor en 200 grams plate i ett jafs og føle seg stapp etterpå.. Dette er ihvertfall det jeg gjør og er i samme båt som deg... Håper du forstår at jeg ikke mener du ikke skal kose deg med masse mat og snop, men litt og liitt utover hele dagen.. Ja, jeg har kommet fram til det samme selv! Det er liksom den beste "løsningen" min på dette:) For jeg får følelsen av å overspise hvis jeg spiset masse uten å tenke over det og ikke nyte det. Så hvis jeg fordeler det utover dagen tror jeg at jeg ikke skal føle et stort kontrolltap, men istede nye den gode maten og gå opp i vekt:) Ja, det er faktisk det som hjelper best på den dårlige samvitiheten, altså å ta meg god tid når jeg spiser. Dessuten tenker jeg at jeg MÅ jo ikke ta flere store porsjoner til julematen og mange skåler med dessert. Jeg tror jeg kommer til å ha det mye bedre hvis jeg ikke spiser med stappmett og kvalm. Håper bare ikke jeg føler et stort press på å spise masse av den maten som familien har brukt masse tid på å forberede for å ikke være "uhøflig".
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå